Melding op display Columbus

Spinal

Forumguru
Hij zit erin, was niet helemaal plug and play maar ziet er netjes uit

BD800B77-9A88-4F58-A098-90F10C429286.jpeg

Je ziet hieronder dat de + kabel de box wat naar buiten duwt

5F901DB4-DA87-426E-BDE7-D353A73EC7A5.jpeg

Bij de aansluiting van de - kabel heb ik wat plastic moeten weg snijden om de kabel mooi aan te kunnen sluiten

6D63682B-5F48-459F-9450-25926C3688DF.jpeg

B6F856A0-DA00-451D-AEA4-864727711635.jpeg

0C3978DC-D278-4477-AC96-9F90C1466A0F.jpeg

Past best goed en staat een stuk netter onder de kap
 

Spinal

Forumguru
@Disaster-Master ik rij idd in een 02 FL en volgens de eBay omschrijving is de box voor de modellen tot 2013. Dus niet voor een 03, maar misschien is het wel passend te maken.
 

Spinal

Forumguru
Het is ook geen originele VW box maar een imitatie uit China, you get what you pay for ;). Een collega van mij heeft een VW caddy en daar past hij wel goed. Ik denk het ook te maken heeft met mijn accu, dat is een behoorlijk lomp ding. Maar voor €15 vind ik het een hele verbetering.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik ga die chinees eens even bij z'n kraagje pakken en een bericht sturen, voordat hij m'n spullen verzendt. Ik krijg volgens mij dezelfde..

Hij was er van overtuigd dat het zou passen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Mhh..

Deze adviseerde hij me.

IMG_3392.PNG

Is dat exact dezelfde als die van jou? Of wijkt hij toch ietsjes af?

Nog bijkomende vragen;
- heb je de accu moeten ontkoppelen om de bak te monteren?
- heb je de 'stoffen' hoes (die er eerst omheen zat) laten zitten?
 

Spinal

Forumguru
Dat is exact dezelfde als ik heb.

De accu moet verwijderd worden anders krijg je die bak niet fatsoenlijk geplaatst. Ik heb de stoffen hoes laten zitten, voor wat extra isolatie.
 
We zijn weer even iets verder met de accu perikelen. En mijn Dashcam.
Het kreng gaat nog steeds niet elke keer aan op het moment dat ik mijn contact in schakel.

Maar:
Ik heb paar weken terug even in de auto gezeten met mijn OBD na het updaten van mijn Columbus. En met contact aan maar motor uit gaf de OBD een spanning van 11.7 volt. Das behoorlijk laag dacht ik toen. Maar okee. Verder geen aandacht aan besteed.

Vandaag ritje gedaan naar de wasstraat, en daarna even naar de pomp. En telkens wilde die dashcam van mij niet aan.
1x ging hij wel aan, en ging toen uit tijdens het starten van de motor (om vervolgens ook weer niet aan te gaan).


Anyway.
Dus ik dacht van nou; ik zal die accu van mij weer eens bekijken.
En meet een spanning van 12,07 volt. Na toch alles bij elkaar wel zo'n 3 kwartier te hebben gereden. Met de verbruikers uit. Ook geen verlichting aan gehad.

Dus ik heb nu de accu weer aan de lader gehangen (deze keer wel via het - massa punt ;) ) en dan zie ik morgen ochtend wel even wat dat ding doet. Maar ik vermoed dat de mijne gewoon ook aan vervanging toe is.
 
Normale laadspanning is idd 14,4 volt en zou daar het liefst niet bovenuit moeten komen..
Kan wel zo zijn dat de auto een hogere laadspanning van 14,7 volt afgeeft omdat de accu nogal aan de lege kant is.

Zal morgen eens meten wanneer de accu vol is...
 
Vannacht de auto aan de lader laten hangen en in de loop van de ochtend ging ik even kijken.
Accu was vol geladen en gaf na een half uurtje rust een spanning van 12,88v

IMG_0544.jpg
Contact even aan gezet; de spanning zakte naar 12,11v.
Daarna de motor gestart; laadspanning van 13,23v.

IMG_0546.jpg

Nu is het alleen wel zo dat deze laadspanning niet elke keer zo is. Ik had even een klein ritje gereden naar onze vrienden van de de grote gele M om wat te knagen te halen. En toen ik klaar was en de auto weer startte, en de multimeter er weer op stak, mat ik een spanning van 14,7 en vanaf zo'n 1500rpm bleef deze constant steken op 14,78. Dus ik heb geen idee waarom die spanning wat aan de hoge kant was. Ondanks dat de accu vol was geladen ?

Dus toen maar even een ritje naar de dealer. Alleen op zaterdag geen monteurs aanwezig. Wel werkplaats balie medewerker. Die wist me te vertellen dat die 14,8 niet echt bijzonder was.. toen ik weer thuis kwam weer even opnieuw gemeten. Toen mat ik weer 13,2v. Ik ga het nog wel even na vragen aan een monteur ergens volgende week.. Dus hier snap ik niets van.. Maar ik weet wel dat dat een lood accu in principe niet hoger geladen moet worden dan 14,4 i.v.m. de gasvorming. Een AGM accu zou die 14,7 wel aan kunnen. Alleen zit in mijn O3 een EFB.


Dan rest de vraag nog; hoe komt het dan als die accu danwel met 13,2v of 14,8v word bijgeladen; dat hij steeds zo aan de lege kant is? Zou sluipverbruik kunnen zijn.
Dus ging ik dat maar even tackelen.

Auto van te voren op slot en de multimeter in serie gezet;
IMG_0549.jpg

Omdat de stroom even los moet en de auto de boel toch weer even op spanning brengt is er de eerste paar minuten een verbruik van zo'n 5A om vervolgens te zakken naar zo'n 310ma.
En dat is nogal hoog.

IMG_0548.jpg

Maar na ongeveer een minuut of 5 zakte deze 310ma in naar slechts 30ma en na zo'n 8 minuten kon de meter geen sluipverbruik meer meten op de 10A stand..

IMG_0551.jpg

Nu zal er wel een klein sluipverbruik zijn. Maar dat kon ik niet meten. In ieder geval is het zo weinig dat het niet noemenswaardig is. Als ik het echt zou willen meten dan ik de input op milliampère moeten steken maar dan start de computer van de auto opnieuw op en deze trekt dan teveel stroom voor deze input en blaas ik de zekering op.



Dus tja.
Al met al ben ik eigenlijk nog maar weinig wijzer haha!
De laadspanning is de ene keer rond de 13,2 en de andere keer rond de 14,8. Nou daar zal ik nog eens naar vragen. En sluipverbruik lijkt mij niet aan de orde. Maar mocht die laadspanning echt geen probleem zijn dan zou het in de accu moeten zitten. Blijft niet veel anders over. De komende week heb ik geen tijd maar wellicht dat ik vrijdag nog even langs de dealer kan zodat ze de accu kunnen doormeten. Eens kijken of daar nog wat uit komt..
 
Vorige week zaterdag dus de accu geladen, we zijn even een weekje weg geweest naar Duitsland. 400km heen en ook weer terug. Meet ik daarstraks de accu; 12,21v. En ik merkte al dat hij wat leger was; de dashcam ging weer niet aan toen ik tijdens vakantie even boodschappen ging doen.. maandag ga ik hem even laten doormeten maar ik gok dat ik een silver dynamic accu ga bestellen.

De accu in de schuur is trouwens geen EFB maar gewoon een natte accu. Dus die kan ik niet gebruiken als vervanger.. dacht dat de alle blue dynamic's van varta EFB zijn maar dat is dus niet zo; ze hebben hem gewoon als natte accu en als EFB type..
 

DJSmiley

Actief lid
Nu zal er wel een klein sluipverbruik zijn. Maar dat kon ik niet meten. In ieder geval is het zo weinig dat het niet noemenswaardig is. Als ik het echt zou willen meten dan ik de input op milliampère moeten steken maar dan start de computer van de auto opnieuw op en deze trekt dan teveel stroom voor deze input en blaas ik de zekering op.

Meter op de 10A stand, wachten tot het verbruik dermate laag is.. Dan een tijdelijke doorlus maken (dus je meter bypassen), meter naar de mA stand, kabel omprikken, doorlus weer onderbreken. Dan blijft je computer in de lucht en kun je nauwkeuriger meten.
 
Meter op de 10A stand, wachten tot het verbruik dermate laag is.. Dan een tijdelijke doorlus maken (dus je meter bypassen), meter naar de mA stand, kabel omprikken, doorlus weer onderbreken. Dan blijft je computer in de lucht en kun je nauwkeuriger meten.
Je bedoeld dat terwijl de meter aangesloten zit op de 10A stand bijv. even een draadje spannen tussen de accu pool en de normale kabel van de auto, vervolgens de meter omschakelen naar mA en dan het draadje er weer tussenuit halen ? Als je dat bedoelt; ja dat zou misschien wel kunnen werken ja.
 
Bovenaan Onderaan