Melding op display Columbus

Spinal

Forumguru
Net even met VCDS gekeken en er staat een hele andere accu dan een AGM geprogrammeerd :pieker:

61AB588E-A5CD-47CD-A17F-0C35000C44DB.jpeg
3D1586A8-D0E8-443F-BEC2-ECD57F73F9B6.jpeg
A90E8313-41A5-464B-9187-DDC6DA5EF0B3.jpeg
FBB261B5-1D53-4C3A-96ED-411243483C44.jpeg

Er zit dus een EFB accu in ipv een AGM en zo staat het ook in VCDS

(Alleen kan ik nergens de codering terug vinden. Volgens de video kan dat in module 61 maar daarin kan ik het pull down menu niet in, die is geblokkeerd.
In module 19 kan ik ook geen accu info kiezen zoals in de video. In kanaal 04 zoals in de video staat wel wat maar dat lijkt me niet de codering van de accu)
EDIT: dit is wel de codering van de accu de 069 wil zeggen dat er een 69Ah accu inzit en dat klopt. JCB is het accu merk (dat klopt dus niet) en als serie nr zijn de 1tjes ingevuld,maar het serie nr schijnt niet belangrijk te zijn. Schijnbaar alleen voor garantie doeleinden bij de dealer.
Dus dan zou je helemaal geen BEM info nodig hebben als ik dat zo zie.

Wat is nu wijsheid, toch een AGM accu kopen en dit in VCDS veranderen? Of weer een EFB accu kopen omdat die er nu ook inzit?
 
Laatst bewerkt:
Zou een AGM accu kopen en dit juist coderen.
Grote kans dat door het onjuist coderen de accu een verkorte levensduur heeft gehad.

Een EFB is goedkoper dan een AGM, maar een AGM presteert gewoon beter dan een Flooded Battery (FB). Een FB accu is niet geschikt voor start stop systemen, een Enhanced Flooded Battery (EFB) accu is dit wel; maar een AGM is gewoon beter.
 
Laatst bewerkt:
What are the differences between standard flooded and EFB batteries?

EFB batteries are an enhanced version of standard wet-flooded technology. The primary benefits of EFB technology are improved charge acceptance and greater cyclic durability when operating in a reduced state of charge (typical of Stop Start applications). As an approximation, EFB batteries will provide 85,000 engine starts, compared to 30,000 starts from standard flooded product.

What are the differences between EFB and AGM batteries?
EFB batteries have been introduced as a lower tier option to AGM batteries in terms of performance and durability. EFB technology relies on improvements to existing flooded technology through the addition of Carbon additives in the plate manufacturing process. AGM batteries benefit from the inclusion of unique design features not found in wet-flooded batteries. These include glass mat separators, recombinant lid technology and higher pack pressures to facilitate improved cyclic lifespan. AGM batteries are better suited to meeting the demands of higher specification vehicles that include one or more of the following technologies: Start Stop, Regenerative Braking and Passive Boost.
 

Spinal

Forumguru
Dan ga ik voor de AGM. Ik heb net even getest en ik kan het veranderen in AGM en die hercodering wordt geaccepteerd.

Het invoeren van de accu info stelt ook weinig voor:
6DFFF767-F068-4BA3-B78C-AD9661322680.jpeg

Hier staat precies hoe het moet. Het serie nummer maakt niks uit zolang het 10 cijfers lang is en je maar minimaal een getal veranderd ten opzichte van het oude serienummer.
 
Ja lijkt mij ook beter.


Nu even een andere maar wel gerelateerd dwarsstraatje;

Ik heb een dashcam in de auto zitten.
Deze is verbonden met een onderspanning beveiliging. Deze onderbreekt de voeding wanneer de spanning van de accu 11,5 volt bereikt. Nu had ik berekend dat het verbruik van de dashcam 0,2A per uur is. Nu rijden wij doordeweeks bijna niet met de auto; 0,2x24x7=33,6A per week. Dus dat wilde ik niet en zo doende zit de dashcam op een geschakelde voeding.

Nu viel mij laatst een paar keer op dat de dashcam niet op start bij het inschakelen van het contact wat dus wel zou moeten.

Dus nu bedacht ik mij; wellicht is de accu spanning laag.. was bij @Spinal immers ook zo ;)

Dus ik trek de kap open. En wat schetst mijn verbazing; er zit een Varta EFB gemonteerd!
En met contact uit meten ik een klemspanning van 12.06v. Wel wat aan de lage kant vond ik zo. En bij ingeschakeld contact maar met de motor uit zakt de spanning in naar 11,77. Dus mogelijk dat daardoor die dashcam niet aan gaat. Vannochtend ging hij wel aan. Maar vandeweek was het buiten een stuk kouder. Kan dan zomaar zijn dat bij motor uit de spanning rond de 11.5 zit en dus dan geen stroom door laat.


Anyway.
In mijn O3 zit dus een EFB, en de spanning was bij mij wat aan de lage kant. En ik heb met de kerst 200km snelweg gereden en daarna niets meer. Ik kijk het even aan. Ik denk dat ik hem even aan de lader hang. En dan kijk ik wel wat er verder gebeurd.


Zal toch niet zo zijn dat wij ook aan de beurt zijn ;)


Mocht dat wel zo zijn; dan komt er ook een AGM in. Maar ik heb van mijn vorige werkgever nog een varta accu staan. Met code erop. Kwam uit een VW touran. Zal eens kijken wat voor type dat is. Naar mijn idee is hij nog goed en dacht dat dat wel een AGM was.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik heb okk een dashcam welke inschakelt bij het aanzetten van het contact.

Aangesloten via zekeringkast.

Check zo even op welke contacten ik hem heb aangesloten en wat voor accu ik heb.

Ik heb de afgelopen 15 dagen in totaal nog geen 100 kilometer gereden gok ik en heb nog geen melding gehad. Dashcam blijft naar behoren werken en heb nog geen melding gehad van een slechte accu.

To be continued..
 

Spinal

Forumguru
Ik heb zelf ook een dashcam, met een geschakelde voeding die aan/uit gaat via het contact. Er zit ook een constante voeding op voor de datum/tijd aanduiding. Maar die zal de accu niet leegtrekken.
 
Ja daarnet reed ik dus naar mijn ouders; ging aan. Rijd van mijn ouders naar de supermarkt. Ging niet aan. Rijd weer weg; gaat weer wel aan..

Ik gok dat het hem in de beveiliger zit. Die zal wel af en toe niet schakelen denk ik..

Net even de accu bekeken die bij mij in de schuur staat te staan;
B036A47C-F16D-4F09-B6A6-741C25494279.jpeg

Zie alleen geem BEM code staan..
Maar wel in het kunsstof een stempel van WV/Audi. Was altijd in de veronderstelling dat het een AGM was. Zie t alleen nergens staan.. :?


Maar als je alleen een type merk en capaciteit moet opgeven en het serie nummer wat houd die bem code dan in?
 
Laatst bewerkt:
Kon niet veel vinden omdat er geen type nummer op staat behalve het VW nummer..
Maar het part nummer 1J0 915 105 AF verwijst op diverse websites naar een Varta Blue Dymanic
En dit is een EFB type. Alleen deze is dus in OEM uitgevoerd door Varta. Verder niets bijzonders dus; helaas geen AGM :(
 

Spinal

Forumguru
Toch vreemd dat iedereen hier roept dat er een AGM in moet en er bij vele een EFB in zit.
@Disaster-Master ik denk dat die BEM code alleen een reden voor de dealer is om er meer geld voor te krijgen. Ook zonder BEM code kan je ze in VCDS coderen
 
ahja.. misschien is het omdat de dealer geen VCDS gebruikt... de mijne iig niet; de werkplaats jongen kende het wel maar wist te vertellen dat ze het niet mochten gebruiken...

iig is een EFB een goedkoper type en goedkopere constructie dan AGM..

Er moet blijkbaar niet een AGM in; EFB zal wel volstaan. Daar word ie fabriek af mee geleverd zo blijkt.
Maar een AGM is gewoon een iets betere techniek.

Prijsverschil is pakweg 6 euro dus daar hoef je het ook niet voor te laten;
https://www.accudienst.nl/accu_auto/Auto/Skoda/Octavia_Combi_(5EAC)/1.4_TSI_16_V

Geen idee of deze site en beetje goedkoop/goed is hoor.. :)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Hier zijn we weer.

Accu: Precies dezelfde als die @Spinal als afbeelding in post #21 geplaatst heeft.
Hebben jullie trouwens ook allemaal een ingepakte accu? Ik vernam dat dit vanaf de FL modellen niet meer gedaan wordt?!

IMG_3260.JPG

Dashcam: Ik wist dat ik er al een foto van had gemaakt in mijn eigen topic. Foto er even bij gezocht en voilá.

Dashcam schakelt in bij inschakelen contact en gaat bij de sleutel uit het contact halen, na ongeveer 30 seconden uit.

1k0.jpg


Nu heb ik trouwens nog een leuke feature ontdekt! Geen idee of jullie het ook hebben, maar kwam hier bij toeval achter toen ik de site Stemei even doorspitte!

 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Mijn accu zit ook ingepakt, jammer dat ze er niet een plastic bak voor gebruikt hebben. Die isolatiedoek kijkt wat goedkoop.
@HarrieSkoda zit die optie er standaard op of heb je die (laten)vrijgeschakeld? Is dat de staat van de accu zelf of het percentage dat hij opgeladen is?
Mijn dashcam zit op dezelfde manier aangesloten.

@Disaster-Master ik had al gezien dat de geschikte accu’s goed niet de goedkoopste zijn. Ik denk dat het wel loont om even wat rond te zoeken wat prijs betreft
 

HarrieSkoda

Forumguru
Helemaal mee eens dat een kunststof bak beter geweest zou zijn. Zijn deze wel in inloop voor de O3? Of zou een bak van een andere auto passen? Vind dat dunne spul ook maar cheap-ass ogen.

Het opvragen van de batterijstatus is een optie welke is vrijgeschakeld. Echter wisten we hem niet te vinden in de menu's. Totdat ik gisteren bovenstaande video zag :D.
 

EdK

Forumguru
Kunststof bakken zijn vervangen voor de isolatiedoek bakken.
Maar dit is zeker niet van de laatste tijd hoor.
Maar kunststof bakken schijnen nog wel los te verkrijgen zijn, is volgens mj zelfs een topic op forum van (wat niet)
 
Mijn accu zit ook ingepakt, jammer dat ze er niet een plastic bak voor gebruikt hebben. Die isolatiedoek kijkt wat goedkoop.
@HarrieSkoda zit die optie er standaard op of heb je die (laten)vrijgeschakeld? Is dat de staat van de accu zelf of het percentage dat hij opgeladen is?
Mijn dashcam zit op dezelfde manier aangesloten.

@Disaster-Master ik had al gezien dat de geschikte accu’s goed niet de goedkoopste zijn. Ik denk dat het wel loont om even wat rond te zoeken wat prijs betreft
Moet wel de laadstatus zijn; SOC; State Of Charge.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Is een goeie wat je zegt inderdaad.

Mijne hangt niet aan de lader, stond niet op contact en staat al enkele dagen stil, en gaf SOC 60% aan.

Toestraks nog gecheckt.
 
Beste keuze; AGM :thumbsup:

Je ziet gelijk dat je start stroom ook hoger ligt dan met een EFB type. Een AGM levert gewoon net effe wat meer.

Heb mijn accu zojuist aan de lader gehangen.
Dashcam ging weer niet aan. Maar ook niet tijdens het rijden. Met de terugweg naar huis weer wel aan. Raar.. Eerst de lage accu spanning maar eens verhelpen. Hangt nu dus aan de lader; kan ik van het weekend kijke in hoeverre hij inzakt. Wellicht is hij na 4 jaar wat minder aan het worden. Al merk ik er met starten helemaal niets van.

De 15e gaat de auto voor onderhoud; ik zal vragen of ze even een accu meting willen doen.


Waar heb je die AGM vandaan? En wat was je er voor kwijt?

Ik zou hem voor het plaatsen even aan een accu lader hangen als je die hebt; je weet immers niet hoe lang deze accu al stond te staan. Even de klemspanning meten geeft wel een laad indicatie natuurlijk.
 
Bovenaan Onderaan