Melding op display Columbus

Vandaag langs de dealer geweest. Even de accu laten doormeten. Heb voordat ik daar kwam ongeveer anderhalf uur gereden door de stad en snelweg. Geen idee wat de spanning was toen ik de reis begon.

Conditie van de accu is goed volgens de tester; maar de schaalwijzer geeft een conditie aan van ongeveer 50-60%. En verrassend genoeg, *not* , stond er datt de accu bijgeladen moest worden.. monteur had daar niet veel zinnigs over te melden helaas. Op de testbon stond 12,52v. Dat is ongeveer 90% geladen. Waarom geeft die tester aan dat de accu voor die laatste 10% geladen zou moéten worden? Ik zei dat ik zelfs een keer 12,07v had gemeten. Was naar zijn idee goed; was immers boven de 12 volt. Liet hem toen even een state of charge plaatje zien dat 12,06v slechts 50% geladen zou moeten zijn. Dat leek nieuw voor hem om te horen. verder heb ik nog even met hem gesproken over sluipverbruik en laadspanning.. twijfel een beetje aan zijn kennis. Hij gaf aan dat die 14,8 volt voor een EFB of AGM geen probleem is. Wel voor reguliere natte accu’s. Maarja of dat klopt?

Edit;
Niet helemaal dus; voor AGM 14,7v - 14,8v en voor EFB 14,4v - 14,5v.
https://no.co/blog/understanding-the-types-of-lead-acid-batteries


Anyway.
Ik heb de accu uit de auto gehaald en bijgeladen, deze staat nu zonder iets erop gewoon in de schuur te staan. Ben benieuwd welke spanning ik vrijdag op de accu meet. Mijn reserve accu had ik vorige week bijgeladen en ik heb die gewoon in de auto gezet. Contact niet aan gehad. Hoop dat de computer nu niet van slag is. Maar dat gaan we zien.

Dan kan ik 2 dingen bepalen; als het de accu zelf is dan zou deze dus langzaam leeg moeten lopen door zelfontlading. Als het niet de accu is maar de auto dan zou io het zelfde gedrag op de reserve accu moeten zien..

Vrijdag ochtend dus maar even kijken..

595E158A-1C4F-4615-B4C3-E593C4445E33.jpeg
 
Laatst bewerkt:

DJSmiley

Actief lid
Die 60% is volgens mij gebaseerd op een combinatie van inwendige weerstand en het aantal ampere's wat ie kan leveren (CCA) tov de specificaties.

Ik heb net mijn reserveaccu even aan de meter gehad. Deze is 540CCA. Meter geeft 90% aan, 12.49V, 5.53mOhm, en 471CCA.
Maar goed, dat is een chinees ding van <20 euro ofzo, dus er zal ongetwijfeld wat marge in die waardes zitten. Zo'n midtronics ding zal een stuk nauwkeuriger zijn
 

Zwapp

Forumguru
Had onlangs een gelijkwaardig bonnetje gekregen van de dealer, accu word niet meer helemaal geladen en moest dus vervangen worden...
 
De weerstand heeft zeker effect op de meting. Jammer alleen dat deze er niet op staat.
En 291A tegenover de oorspronkelijke 360A is 80%; een verlies van 20% in start capaciteit.

Heb de accu er dus nu uit, gister aan de lader gehangen en in de avond los gekoppeld.
Vanochtend om 09.00 uur 12,77v. Heb er toen wel even een 100 ampère belasting op gezet voor 2 seconden om de oppervlaktespanning weg te nemen. Zojuist even gemeten rond 18.30 en is nu 12,71v. Niet bijzonder schokkend dusver.
Ik ben benieuwd wat hij vrijdag aan geeft.. maar als dat per 9 uur zo door gaat met 0,06V dan kom ik vrijdag wel op een niet goed geladen accu uit.

Sommetje:
0,06v = 9 uur. 0,06v / 9 = 0,00667 x 24 = 0,16v x 4 dagen = 0,64v. 12,71v - 0,64v = 12,07v.

Ik ben benieuwd of deze zelfontlading zo doorzet.
 
Laatst bewerkt:
Aantal dagen verder.
De accu is niet verder ingezakt dan 12,68 volt in de afgelopen 4 dagen.

Maar bij nader inzien klopt dat wel; er liep gewoon helemaal geen stroom door. Wellicht had ik een 20mA led lampje of iets op de accu kunnen steken om het sluipverbruik van de auto te simuleren. Heb eerder een 4Ah accu gehad welke gewoon keurig 12,5 volt klemspanning gaf maar zodra je er belasting op zette sloeg de meter helemaal dood naar 0,2 volt!

Echter; de normale accu die tijdelijk even in de auto stond is niet ingezakt de afgelopen dagen. Dus dat is wel positief.
Duid er toch duidelijk op dat ik het probleem in de accu moet zoeken.

Heb nog even gecheckt of de dashcam met het contact uit daadwerkelijk geen stroom verbruikte; maar inderdaad; 0,00mA volgens de meter toen ik deze even tussen de dashcam en de zekeringkast had gezet.

Dus conslusie is dat ik dinsdag een andere accu ga halen en dan zou het opgelost moeten zijn ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy
Inmiddels zowat een jaar verder.
Vorige week de accu laten vervangen.

Mijn chinese accu meter gaf 64% conditie aan op de oude accu.
Na de accu te hebben geladen met een reanimatie functie van de lader is de conditie nu 75%.
Maar goed; dat had ik al eens eerder gedaan en dat helpt niet. De accu is gewoon een beetje zo-zo.

Dus nu vervangen;
Ik kan het horen dat deze vers is. Bij het ontgrendelen van de auto gaan de spiegels nu nét even een fractie naar hun normale stand. En ook de startmotor gaat net iets vrolijker rond.

én; de dashcam doet het al de hele week :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

prosier

Forumguru
Inmiddels zowat een jaar verder.
Vorige week de accu laten vervangen.

Mijn chinese accu meter gaf 64% conditie aan op de oude accu.
Na de accu te hebben geladen met een reanimatie functie van de lader is de conditie nu 75%.
Maar goed; dat had ik al eens eerder gedaan en dat helpt niet. De accu is gewoon een beetje zo-zo.

Dus nu vervangen;
Ik kan het horen dat deze vers is. Bij het ontgrendelen van de auto gaan de spiegels nu nét even een fractie naar hun normale stand. En ook de startmotor gaat net iets vrolijker rond.

én; de dashcam doet het al de hele week :thumbsup:

Even hierop terugkomend he (heb niet -iedere- post gelezen hoor) maar heb je een AGM geplaatst nu?
Ik heb gelezen dat een AGM niet bij de motor mag vanwege warmte. Boven de 30 graden of iets gaat de performance aardig achteruit. Vandaar date en AGM onder een stoel of achterbank zit en in de motor ruimte alleen bv een EFB zoals bij ons :)

Ik heb de originele EFB 70Ah vervangen vorige winter voor een Varta blue 72Ah. Via VCDS (ik meen 17-instruments) de artikel code aangepast (voor de grap dus om te computer te laten weten dat er een andere accu in zit) en de Ah aangepast.

Echter ik heb soms foutmelding lekstroom, en soms accu zwak. Vorige week Artic8000 lader gekocht en netjes geladen, maar het helpt niet echt. Zou het echt de gps en dashcam kunnen zijn?
 
Ik heb er idd een AGM in zitten, daar is eerder al het enige over geschreven ivm temperatuur. Weet niet of dat hier was of niet. Anders even op AGM zoeken en dan berichten die door mij zijn gepost dan vind je het wel.

Bedenk me nu trouwens dat ik van Varta nooit antwoord meer heb gekregen :pieker:
 
Mijn dashcam trok dacht ik 120mA per uur.. weet t niet meer precies.. maar dat is dan ongeveer 2,9A per dag, wat neer komt op 20A in de week. En dat is fors.
 
Bovenaan Onderaan