Melding op display Columbus

Canon-Eye

Forumguru
OK, dan kun je de startkabel dus net zo goed ook gewoon aan de massastrip vastklemmen?
Die doet immers niks anders dan de minpool verbinden met massa.:pardon: Toch?
 

EdK

Forumguru
Als het een strip is wel, maar bij mij is dat een netjes geïsoleerde soepele kabel .......
 

Arjann

Forumguru
Klopt, of op het motorblok bijvoorbeeld. Staat ook op anwb.nl. Ook ontstaat er door het laden van een lege accu waterstofgas. Als de minklem op de pool zit en word losgehaald kan er in het uiterste geval een vonk ontstaan waardoor het explodeert (kan is zeeeer klein). Het heeft dus 2 redenen waarom rechtstreeks op de pool laden/starten niet aan te raden is
 

Canon-Eye

Forumguru
Die vonk kan in principe altijd ontstaan bij het losmaken van de klem, dus ook van het motorblok.
Maar als de motorkap open staat is de kans wel bijzonder gering dat de concentratie H2 boven de onderste explosiegrens uitkomt, en dat al helemáál niet als e.e.a zich buiten afspeelt. Dat is dus vooral een theoretisch probleem.
 

Arjann

Forumguru
Het verhaal van het energie management is niet theoretisch. Maargoed, iedereen moet voor zichzelf weten hoe hij een auto opstart of accu laadt
 

LdN

Forumguru
Sinds er AGM accu's in auto's zitten is het gevaar van een knalgas explosie nihil.
Dit soort accu's zijn z.g. VRLA (Valve Regulated Lead Acid) types wat z.g. recombinatie batterijen zijn.
Bij dit soort batterijen word een groot deel van het ontstane waterstofgas (c.a. 80%) weer gerecombineerd tot
electrolyt. Het restant word alleen afgeblazen als de druk in de accu hoger word dan de afblaaswaarde van de
ventiel constructie.
In de praktijk betekend het dat als je de laad- en ontlaad stromen binnen de perken houd er zo goed als geen
gas meer zal ontsnappen waarmee het gevaar voor een knalgas explosie nagenoeg nihil is.
Bij de oudere open accu's was dit gevaar veel groter.
 
Ja maar een starthulp is iets anders dan het opladen van de accu.
Je mag inderdaad niet 2 accus (leeg en vol) rechtstreeks met elkaar verbinden. Dat moet idd via een massapunt.

Ik lees het inderdaad nu in de handleiding dat de - op de massa moet.
Maar het laden van een accu lijkt mij geen probleem.. zal wel mee vallen. Was immers geen hoge stroom sterkte.
Daarbij; die sensor zal zich (achteraf) wel aanpassen dan... is nu toch al gebeurd :)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zo accu heeft minstens 12 uurtjes onder de lader gestaan.

Na het laden; 12,7V
Draaiende motor; 14,68V

Lijkt me dat die accu sensor er niets van 'geleden' heeft, aangezien SOC 70% aangaf.

Dat is dus 10% meer dan vóór het laden.

Heb nog een (reserve) accu hier staan. Ook gelijk even gemeten en deze stond nog op 12,5V.

Ook maar gelijk even aan de lader gehangen.

IMG_3303.JPG

Nu even verder met de afstandsbediening...
 
Zo accu heeft minstens 12 uurtjes onder de lader gestaan.

Na het laden; 12,7V
Draaiende motor; 14,68V

Lijkt me dat die accu sensor er niets van 'geleden' heeft, aangezien SOC 70% aangaf.

Dat is dus 10% meer dan vóór het laden.

Heb nog een (reserve) accu hier staan. Ook gelijk even gemeten en deze stond nog op 12,5V.

Ook maar gelijk even aan de lader gehangen.

Bekijk bijlage 64426

Nu even verder met de afstandsbediening...
Toch raar dat er dan 70% weergegeven word.. accu is immers 100% geladen.. of er zit een vertraging in het (analyse?) systeem..?

En je extra accu; das een “mooie” AGM ;) idd lekker laten staan en bewaren voor als.....

om te conserveren zou je de polen kunnen invetten met zuurvrije vaseline
 
Bovenaan Onderaan