Melding op display Columbus

Spinal

Forumguru
Sind een tijdje krijg ik af en toe ‘s morgens de volgende melding op mijn display te zien:

742DC6A2-7183-420C-8DAA-150B45813AE6.jpeg

Welk systeem wordt hiermee bedoeld? Het navigatie systeem? Maar met het contact uit staat hier toch geen spanning meer op?
Wat me ook opvalt is dat vaak de leaving home functie niet werkt (ook als ik deze melding niet krijg) in de ochtend. Als ik dan een stukje heb gereden werkt de coming home wel.
Het lijkt dus dat er iets de accu leegtrekt, de auto start wel normaal.
Ook heb ik de accu doorgemeten en die is nog goed.
Iemand bekent met de oorzaak van deze melding?
 

newwolf84

Forumguru
Ik denk dat hier het gehele radio systeem mee wordt bedoeld.

Heb hem idd wel eens gezien en bij mijn weten is dit idd een melding die komt vanwege een zwakke accu en hier heb ik zelf ook problemen mee ( waarschijnlijk een kapotte cel en ook een topic van gemaakt)
 

Rallye

Forumguru
Als je de melding krijgt staat het contact toch aan? Normaal komt deze melding na een half uur, inderdaad om de accu te ontlasten. Als jouw accu al voor de start dit soort meldingen (waarschijnlijk afgeleid van de de status van ontlading op dat moment) laat geven, zou er inderdaad wel eens iets mee mis kunnen zijn......
 
Hoe heb je de accu doorgemeten? Puur alleen met de multimeter de klemspanning gemeten of heb je er hem onder last gemeten? Bijv met contact aan en alle verlichting, verwarming etc aan.. wat was de gemeten spanning ?

Maar naar mijn idee zou je het in je accu moeten zoeken; waarschijnlijk is deze “op”
 

Skoda-MAN

Forumguru
Deze melding kan je ook krijgen als er alleen maar korte ritjes gemaakt worden.
De accu wordt dan onvoldoende geladen.
 

Spinal

Forumguru
Hoe heb je de accu doorgemeten? Puur alleen met de multimeter de klemspanning gemeten of heb je er hem onder last gemeten? Bijv met contact aan en alle verlichting, verwarming etc aan.. wat was de gemeten spanning ?

Maar naar mijn idee zou je het in je accu moeten zoeken; waarschijnlijk is deze “op”

Ik heb vanochtend de kap opgedaan en gemeten en de meter gaf 11.7 aan. Met draaiende motor en lichten aan, radio aan etc gaf hij 14.5 aan. Dat lijkt me goed toch?
 

Antera

Donateur
De auto doet het volgende:


Als de accu spanning te laag dreigt te worden worden een voor bepaalde module's uitgeschakelt. Het systeem wil ervoor zorgen dat de auto nog gestart kan worden en treft daarom dit soort voor zorgsmaatregelen.

De nieuwe MQB platform auto's geven ook aan de auto weer te starten. doe je dit niet dan zal ook daarbij een voor een alles uitvallen.
 
Ik heb vanochtend de kap opgedaan en gemeten en de meter gaf 11.7 aan. Met draaiende motor en lichten aan, radio aan etc gaf hij 14.5 aan. Dat lijkt me goed toch?
11.7v is zo goed als leeg.. dus nee dat is niet goed.

dsc-marine-electrical-systems-seminar-020311-44-728.jpg
 
Als je na een stuk snelweg rit, of de accu gewoon aan een acculader hangt en de klemspanning na een x aantal uur (of volgende dag) ingezakt is dan kan de accu blijkbaar geen lading vasthouden en is dan gewoon op.

Zal er op neer komen dat je de accu moet vervangen.
In jouw geval met de O2 heb je volgens mij geen gedoe met het aanmelden van de accu in de boordcomputer; dus gewoon opzoek gaan naar een AGM type accu van een gerenomeerd merk; Yuasa, Varta, Bosch, Wilco etc..

Letwel; AGM. Geen FB of EFB type. Laat je ook niet verleiden met de term gel; want er zijn (te)veel webshops waar gel en agm alszijnde 1 verkocht worden en het zijn toch echt 2 verschillende technieken.
 

Spinal

Forumguru
Bedankt voor de tips @Disaster-Master

@Arjann bij mij is start/stop weg geprogrammeerd bij TVS dus daar heb ik geen last van

EDIT: als start/stop weg geprogrammeerd is moet ik dan nog steeds een AGM accu hebben of maakt het dan niet uit?
 
Laatst bewerkt:
Oh ik dacht even dat de O2 geen start stop gebeuren had..
Dealer accu is gewoon een varta accu. Dus lijkt mij niks bijzonders..

Varta verkoopt ook gewoon start stop accus; uiteraard AGM.
Zou dan hetzelfde type erin plaatsen..
 

Spinal

Forumguru
Mijn O2 heeft start/stop. Wat ik lees in dat andere topic is dat daar ook iemand een AGM accu van Varta had gekocht maar daar stond alleen een code van Varta zelf op. De dealer heeft uiteindelijk die accu geprogrammeerd maar hij mocht daar niet bijzijn. Schijnbaar worden die BEM stickers met de codes die je in VCDS moet zetten er naderhand (door dealer/importeur?) op geplakt.

Nou vraag ik me af, als ik een accu met exact dezelfde specificaties koop ik dan de huidige code kan blijven gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan