Melding op display Columbus

Spinal

Forumguru
Waar heb je die AGM vandaan? En wat was je er voor kwijt?

Ik heb hem bij https://www.accutotaalcenter.nl/ besteld. Het is de Varta AGM e39, daar was hij in de aanbieding voor € 145 incl verzenden. Maar nu staat hij er niet meer tussen. Bij de automaterialen zaak waar ik altijd mijn spullen haal kost een Bosch met dezelfde specs over de € 212.... (en Bosch komt uit dezelfde fabriek)

EDIT: https://www.accutotaalcenter.nl/pro...MI-bW07-S-2AIVcSjTCh2keAX6EAQYASABEgLq0vD_BwE nu voor €147

En een maatje minder (60 Ah)
https://www.accutotaalcenter.nl/product.php?id=37
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Net nog een plastic accubak gekocht, ziet er een stuk netter uit dan die schoonmaakdoek.

E163F4C5-CA06-478B-9014-F43AA69C4B91.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Het lijkt me stug dat die bak (die ik ook heb in mijn S2) past in een MQB auto, waarvan zo ongeveer alles onder de motorkap qua bevestigingspunten is gewijzigd...
Overigens vind ik ook die plastic bak een veel betere oplossing dan dat lelijke stoffen ding.
 

Spinal

Forumguru
@HarrieSkoda @Disaster-Master :

https://m.ebay.com/itm/3pcs-set-Tri...uan-Touran-VW-Golf-Jetta-Passat-/272281865736

Of het ook op een O3 past weet ik niet, als de onderplaat waar de accu op staat hetzelfde is dan wel. De box klik je daarop vast.
Zo ziet mijn onderplaat eruit:

4A03B486-1C0A-408B-AFE3-517F9A26A84F.jpeg

Op die voorste twee punten zit het luchtfilterhuis vast. Als je langs de afdekdoek heen kijkt en je ziet die klik clipjes zitten dan zal waarschijnlijk wel passen.

@EdK ik zit ook niet dagelijks onder de motorkap maar ik stoorde me vanaf dag één aan die accudoek.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
@EdK ik zit ook niet dagelijks onder de motorkap maar ik stoorde me vanaf dag één aan die accudoek
Ach als je hem regelmatig even schoonhoud dan blijft hij op zich best netjes.
En stukje isolatie om me accu heen kan ook geen kwaad.
Bij me Yeti had ik het voor het eerst en heb me verbaast hoe hij er na 7 jaar nog uitzag....
 
Accu is bijgeladen. Nu een klemspanning van 12.92 volt. Zal nog wel iets inzakken. Net van de lader afgehaald. Morgen maar weer eens kijken. En dan kijken hoe hij zich verder houd. Vind het maar raar dat de accu voor slechts 50% was geladen..

77A95B9B-3B6F-4B71-BC30-F068138912CA.jpeg
 
Vanochtend even gemeten; uiteraard moest eerst de deur van het slot en de kap open etc dus dan gaat er de nodige electronica aan.. auto weer op slot gedaan en even gewacht... 12.41v.. dat is van 100 naar 80% in een paar dagen.. maar; kan ook zijn omdat de electronica aan was geweest..

Vanmiddag bij terugkomst na 140km snelweg even met draaiende motor gekeken;
431D5626-25F8-496B-9AAE-F36FBAD4F011.jpeg

want ik was opzoek naar mijn dashcam probleem. Het ding was weer eens niet aan. De hele rit naar huis niet (woerden - den haag) en bij aankomst dus de motor laten lopen.

Zekeringkast open getrokken:
Daar zit de onderspanningbeveiliger; Lampje brande groen. Hierin zit via een sigaretten aansluiting de dashcam; hiervan brande ook het lampje. Stekker eruit en even meten op de onderspanningbeveiliger. Meette gewoon hier 14.73v. Dus dat werkt gewoon. Sigaretten stekker terug erin en jawel; de dashcam ging aan. Dus het probleem zit of in de dashcam zelf of in de sigaretten stekker. Deze gaat immers van 12v naar 5v. Dus dat is nog even uit te zoeken. Maar het zit hem in ieder geval niet in de stroom toevoer vanuit de zekeringkast.

2 uur later de accu weer even bekeken (kap op een kier gelaten) en was toch weer volledig bijgeladen. 12.67v. Dus waarom dat nou vorige week niet was met 200km snelweg is mij een raadsel.....
580FA0DA-27DF-4FBF-A09D-7233021AB25E.jpeg


Dus tja;
FEBE95A7-A66D-4E63-9682-EA3784B2BC67.jpeg
 

HarrieSkoda

Forumguru
Dat ziet er al beter uit!

Die van mij staat nu ook nog lekker te druppelen. Heb de lader voor de zekerheid maar eens op winterstand gezet. Geen idee of dit beter is voor de accu, of dat 'ie dan iets meer spanning afgeeft..

IMG_3310.JPG

Werkt goed dit dingetje van de Lidl. Alhoewel een Ctek wel op m'n lijstje staat als vervanger, mocht de Lidl variant de geest geven.

Wat me opvalt bij je foto; je hebt het 'bescherm' kapje op de - pool zitten? Volgens mij zit die meestal op de + pool, toch :pieker:?

Is het trouwens niet schadelijk voor de auto (en alle electronicaketen aan boord) om de acculader te gebruiken op een accu die aangesloten zit op de auto?

@Spinal thnx voor je foto! Het bakje waar de accu op staat schijnt toch ietwat anders van vorm te zijn. Hier moet ik nog even beter naar kijken.
 
Dat ziet er al beter uit!

Die van mij staat nu ook nog lekker te druppelen. Heb de lader voor de zekerheid maar eens op winterstand gezet. Geen idee of dit beter is voor de accu, of dat 'ie dan iets meer spanning afgeeft..

Bekijk bijlage 64420

Werkt goed dit dingetje van de Lidl. Alhoewel een Ctek wel op m'n lijstje staat als vervanger, mocht de Lidl variant de geest geven.

Wat me opvalt bij je foto; je hebt het 'bescherm' kapje op de - pool zitten? Volgens mij zit die meestal op de + pool, toch :pieker:?

Is het trouwens niet schadelijk voor de auto (en alle electronicaketen aan boord) om de acculader te gebruiken op een accu die aangesloten zit op de auto?

@Spinal thnx voor je foto! Het bakje waar de accu op staat schijnt toch ietwat anders van vorm te zijn. Hier moet ik nog even beter naar kijken.
Nee eigenlijk niet in dit geval. Winterstand is laden met een verhoogde spanning bij koude temperaturen doorgaans onder de -10 omdat de interne weerstand van de accu dan hoger is. Laden met een verhoogde spanning zorgt voor gasvorming en waterverbruik in de accu. Dus beter is dit om niet te doen mits de temperaturen laag zijn. De maximale laadspanning zou niet meer moeten zijn dan 14,7 volt; 2,45 volt per cel.

Verder is opladen in de auto geen probleem; wat denk je wat voor een vermogen je dynamo je accu in pompt ;)


Dat kapje; ja goeie. Zit idd volgens mij verkeerd ja. Zal ik eens omdraaien. Heeft de virige eigenaar of garage dan verkeerd geplaatst.
 

Arjann

Forumguru
Afdekkapje hoort over de minpool te zitten. Let wel op (bij auto's met accubewaking) dat de min van de lader niet op de accupool word aangesloten maar op een massa punt aan de auto
 

EdK

Forumguru
Waarom zou je de lader niet rechtstreeks op de accu mogen zetten ?
Staat zelfs in de manual ( in iedergeval bij mijn Fab3 wel ) dat je starten via tweede wagen ( of lader ) de + pool gewoon door kunt koppelen maar de - pool via het Massapunt moet aangesloten worden.
achterliggende reden is mij ook nog niet geheel duidelijk maar er zijn er hier die dit ongetwijfeld kunnen uitleggen....
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar mag dat dan wel hetzelfde massapunt zijn waarop de minpool van de accu via de massastrip is aangesloten?
Of is er ergens een specifiek massapunt voorzien?
(Ik heb nog nooit starthulp hoeven ontvangen met de huidige auto - maar wat niet is kan nog komen natuurlijk...)
 

Arjann

Forumguru
Op de minpool zit de sensor die het energie management registreert. De laadstroom moet via deze sensor lopen, anders verandert de laadtoestand van de accu zonder dat de sensor dit registreerd.
 
Bovenaan Onderaan