Kluger Kuga

G.P.

Forumguru
Ik zat zo naar die verbruikcijfers te kijken, en ik snap het niet helemaal.


1708609365554.png

Als je volledig elektrisch rijdt, zou je rond 16 kWh/100 uit moeten komen. Je zit op 4,2, dus ongeveer 25% is elektrisch.
Als je volledig hybride rijdt, zou rond 5 liter per 100 uit moeten komen. Je zit op 2,3, dus ongeveer 45% is hybride.

Hoe doe je de resterende 30% ?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik zat zo naar die verbruikcijfers te kijken, en ik snap het niet helemaal.
Dat kan kloppen, dat je het niet helemaal snapt.
Pas vanaf begin dit jaar kon ik het precieze verbruik in kWh aflezen en invoeren bij spritmonitor.
Toen had ik pas een goed werkende Shelly PM in m'n privé laadpaal zitten die ik met HA kan uitlezen.

Dus die paar duizend kilometer daarvoor heb ik geen goede elektra verbruikscijfers van.

BTW: het benzineverbruik is wel vanaf het begin correct ingevoerd.
 

MarcoO2

Forumguru
Overigens doet onze Kluger Kuga het gewoon prima. Verder nog niks te zagen.
Dat is gelukkig het belangrijkst. En die prijzen... daar zie ik op het ford focus forum inderdaad ook genoeg klaagzangen over langskomen. Er is daar daarom zelfs een speciaal topic waarin leden onderling hulp bij klusjes en reparaties kunnen vragen en aanbieden (leuk idee voor hier?), en dat loopt prima.
 

Captain Hook

Forumguru
Zoals bij menige (PH)EV auto was ook bij onze Kluger Kuga de actieradius fors teruggelopen met die lagere buitentemperaturen.

Nu de temperaturen weer 2-cijferig worden is het EV-bereik inmiddels ook weer terug op het beginniveau. Afgelopen weekend en vandaag bijna weer 60km met de bescheiden accu die er in de Kuga zit. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Blijkbaar was het geen incidentele waarde. Afgelopen week nog een keertje: KugaRange73.jpg


En als ik dan zie wat het meestal zo kost om op te laden: :D

Voorbeeld; de nacht van 21 maart opladen tussen 02:00h-04:21h. En dan nog heel eventjes om de auto op te warmen, net ff voor half acht. Dan kan ik met een lekker warme Kluger Kuga vertrekken.
In z'n totaliteit 10,5kWh à 0,25/kWh = 2,63€. En daar heb ik dan 50km woon-werkverkeer mee gereden en de auto voorverwarmd. :thumbsup:

SnSpRaNsNutuSyo6xe6u4Qtp.png
 

Captain Hook

Forumguru
't Moet niet gekker worden met die Kluger Kuga. :D

Vandaag hing 'ie weer aan de stekker om voor een negatief (!) bedrag opgeladen te worden. M.a.w. voor -1 euro zat de accu weer helemaal vol en kan ik morgen weer zacht zoemend van/naar school (vakantie is helaas voorbij).

Wel liep ik vandaag tegen een groot (letterlijk) nadeel aan:
het was weer eens tijd voor een goede wasbeurt. Maar nu weet ik ook gelijk weer wat het nadeel is van een grote auto... ook veel oppervlakte om te kuisen. Pffff... daar was ik wel ff mee bezig. En de Kuga heeft veel meer vouwen en richels in het plaatwerk dan de Roomster.

Eerlijk is eerlijk, zwart is een besmettelijk kleurtje. Dan waren die vlakke simpele plaatdelen van de Roomster (cappuccino beige), en veel makkelijker te reinigen, en je zag er veel minder op, qua vervuiling.
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Beetje geld toe krijgen is leuk hoor, al gaat het om enkele euro's. Mijn werkgever vergoedt de laadstroom tegen mijn tarief, via de laaddruppel. Maar overdag laad ik op eigen stroom van de zonnepanelen dus per saldo zal ik er wat op verdienen. Ik ben dat nu aan het bijhouden in een spreadsheetje, kijken wat het oplevert.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar overdag laad ik op eigen stroom van de zonnepanelen dus per saldo zal ik er wat op verdienen.
Overdag staat de Kluger Kuga niet op onze eigen oprit... dus kan 'ie dan ook niet (deels) via onze PV-installatie laden.

En de laadpaal hier bij school; da's alleen maar gedoe, moet je weer een pasje/abo ergens hebben. En bovendien zijn dat soort tarieven altijd beduidend hoger dan thuis. :cautious:
 

Captain Hook

Forumguru
Zwart is heel besmettelijk, ik hou er niet van nee :(
Tja... ik wilde een witte, mijn vrouw wilde een zwarte: :wavecry:
 

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Jij doet graag lang met je auto's, en verzorgt ze ook goed, daarom zou ik je ppf of een coating kunnen aanbevelen. Op een nieuwe zwarte auto is dat echt een pluspunt om te hebben. Er is één nadeel aan, volledige PPF is heel erg duur, een volledige coating is vele malen goedkoper en beschermt de auto tot 3 jaar bij dagelijks gebruik, en tot 5 jaar op een niet daily.

De voordelen zijn o.a.

Makkelijker wassen, auto blijft langer proper, je lak is beschermd en ziet er fraaier uit.

Misschien wel de moeite waard om eens naar te kijken.
 

Smeeuwis

Donateur
Zeer goede tip @JeSko

Beide schelen ook aanzienlijk in schades door steenslag en dergelijke. Zie je op zwart natuurlijk meteen... Combinatie kan ook: ppf op het front (bumper, schermen, motorkap en koplampen) en de rest in glasscoat. Scheelt allicht in de kosten want ppf is inderdaad schreeuwend duur. Hele auto kost je geloof ik zo iets van 2k. Glasscoat kan voor de helft.
 

Kanerr

Forumguru
Ik deel de mening van @JeSko mbt coating. Mocht dat ook te duur zijn (wat ik volkomen kan begrijpen) kan je ook kijken naar een goede glaze/wax. Tegenwoordig zijn er vele soorten die erg makkelijk aan te brengen zijn waarbij je ook erg goed resultaat behaald. Ik heb vrienden die al jaren zweren bij Collnite 845, erg fijn spul om aan te brengen en weer uit te waxen :)
 

Smeeuwis

Donateur
Nadeel van wax, ook van goede, is dat je steenslagschade zal blijven krijgen. Die wax houdt dat niet tegen. Glasscoat uiteindelijk ook niet, al duurt het wel veel langer omdat er (bij goed aanbrengen en laten uitharden!) een harde laag op de lak ontstaat.

Maar aanbrengen van goede waxen is tegenwoordig een relatief fluitje van een cent. Collinite 845 staat bekend om lange standtijd, dus blijft lang zitten. Twee keer per jaar aanbrengen is wel het minimum wat mij betreft.
 

Smeeuwis

Donateur
Volgens de experts van carclean.com, die ik redelijk hoog heb zitten, is een glaze bij relatief nieuwe en onbeschadigde lak (dus zonder swirls e.d.) niet direct noodzakelijk om aan te brengen onder een waxlaag. Wel eerst even kleien voor je de wax aanbrengt.
 

Tees

Donateur
Ik kan moeilijk geloven dat een glasscoat significant bijdraagt aan het beperken van steenslag schade. De lak zelf is veel harder dan een glasscoat, en die breekt bij steenslag (en bij stevigere steenslag, degene die je t meeste ziet, ook de kleurlak onder de transparante toplak). Een zeer dun laagje coating daaroverheen lijkt mij niet van doorslaggevend belang.
PPF is een ander verhaal natuurlijk, maar dat is ook veel dikker dan een coating.

Ik heb wel eens naar prijzen van een glasscoat gekeken en dat toen heel snel uit mn hoofd gezet. Maar de wagen van @Captain Hook is wel veel nieuwer en duurder dan mijn oude IJsvogeltje.
 
Bovenaan Onderaan