Kluger Kuga

Captain Hook

Forumguru
Nou, de Kluger Kuga was vanochtend niet zo Klug meer. :sick:

Vanmorgen de eerste storing bij onze Kuga...

Kort na het wegrijden komt er een melding in het display, met zo'n oranje steeksleutel symbool, dat ik de handleiding moet raadplegen.
Overigens deed alles het wel.

En, aangekomen op m'n werk, kreeg ik via de Ford app een melding dat er een storing motorregeling/verminderd vermogen was.
Met als advies om zo snel mogelijk contact op te nemen met een erkende dealer.
Vervolgens de Ford garage in Harderwijk gebeld en die vonden het wel verstandig dat ik langs kwam om de boel uit te lezen.
...

Vanmiddag langs de garage geweest om te laten uitlezen, maar eigenlijk hoefde dat niet.
Want de telemetrie data was al van mijn auto naar het werkplaatssysteem van Ford gestuurd. :cool:

Het bleek dat de betreffende foutmelding al twee keer was opgetreden, maar pas vanochtend was idd het storingslampje in het dashboard (+ de melding in de Ford app) aangegaan.
Er waren twee aparte fouten geregistreerd; eentje met het HV-systeem. En dat zou met een s/w update verholpen moeten zijn (was klaarblijkelijk bekend).
De andere fout gaf aan dat er een communicatieprobleem was tussen twee interne modules (de precieze naam ben ik ff kwijt). Die kwam ze niet bekend voor. Daar moesten ze verder naar zoeken.


Alleen de s/w update alleen al zou ruim 2 uur duren (!) m.a.w. dat kon vanmiddag niet meer eventjes tussendoor.
En ze konden ook niet garanderen dat ik er mee door kon rijden. Nee, duh... er zijn nooit garanties. Maar het scheen op zich geen kwaad te kunnen. Hooguit dat de auto ermee stopt. :cautious:
Al met al hadden ze volgende week pas tijd om de Kuga in de werkplaats te zetten, de s/w update en de diagnose van de andere foutmelding te kunnen doen.

Toen wilden ze me ook nog het vervangend vervoer in rekening brengen.
;w
Vervolgens heb ik vriendelijk, doch resoluut aangegeven dat ik daarmee niet accoord ging. Een nieuwe auto van 50k, dan een storing en dan vervangend vervoer in rekening brengen? Dacht 't niet.
Afijn, er zou volgende week een andere auto klaar staan en dat zou 'gratis' zijn.

En ik had nog mazzel zeiden ze; want storingen en onderhoud welke nu binnenkomen wordt pas in januari ingepland en uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Bizar dat ze überhaupt eraan denken om geen gratis vervangend vervoer aan te bieden. Is dat een dingetje van Ford? Heb dat nog nooit meegemaakt, zelfs niet bij Skoda.
 

JeSko

Forumguru
Wat slecht dat ze je vervangend vervoer willen aanrekenen... Ongezien. Zelf al meerdere goede en minder goede ervaringen gehad met dealers/garages, maar over vervangend vervoer deed men nooit moeilijk, integendeel.
 

Captain Hook

Forumguru
Tja, wat is 'gratis'? Het zit natuurlijk altijd op een of 't andere manier in de totaalprijs verwerkt.
Maar bij pure garantiegevallen, zeker met een auto die nog zo nieuw is, zou je er geen discussie over moeten hebben.

Wederom bevestigt dit mijn teleurstellende ervaringen met de autobranche. Jaar in, jaar uit.
Dat begon al bij de VW garages >25 jaar geleden en ook tijdens de periodes dat ik een leaseauto had, zie je dit soort praktijken. Als ze het maar in rekening kunnen brengen. :sick:
Ik heb het bij VW, bij Audi, bij Toyota, bij Ford (al eerder) en bij Skoda gehad.

Ook de laatste jaren met de Skoda garages alhier in Flevoland; ook dit soort arrogante gedrag; "nee meneer, vervangend vervoer moeten wij in rekening brengen". En als ik dan vroeg van wie dat moet, kijkt men je schaapachtig aan en krijg je geen concreet antwoord.

Pas toen we het onderhoud bij de lokale vakgarage lieten doen, was een tijdelijke auto geen probleem. 'gratis'. Was ongetwijfeld ook in de prijs ingecalculeerd.

't Zal wel de algehele trend zijn; personeelstekorten en importeurs die de dealerorganisaties uitpersen.
En dan kun je wel zeggen, daar heb ik niks mee te maken. Maar uiteindelijk ben je als eindklant dus wel de dupe.
 

Captain Hook

Forumguru
Nou, de Kluger Kuga heeft een dagje bij de Ford garage vertoeft.

Wel grappig dat je ondertussen precies kunt zien waar de auto zich bevindt, en/of ze er mee rijden en zelfs wanneer ze (laad)steker erin steken en weer eruit halen.

Blijkbaar was een TCU s/w update noodzakelijk.
Hierdoor kon er abusievelijk (zegt men) een foutmelding komen dat het HV (de accu dus) systeem niet goed z'n werk zou doen.
Afijn, het zal wel.
Ze hebben trouwens ook de auto-door locking feature aangezet. (had ik om gevraagd).

Nadeel van die s/w update: een groot aantal instellingen in de schermen en menuutjes waren foetsie.

ff ingedoken wat nu dat TCU is. Volgens de maker:

Ik had als leenauto een Puma meegekregen. Wel een vrij nieuwe met slechts 8kkm op de teller. Maar dan nog vond ik het een tegenvaller. Dat 'ding' reed gewoon niet lekker/fijn. :nono:
Dan had ik nog liever m'n oude Roomster voor een dagje teruggehad.

Aan de andere kant, als je dan eind v.d. dag weer in de Kluger Kuga stapt, merk je wel heel goed hoe snel je verwend bent. :jaja:
 

MarcoO2

Forumguru
Ben wel benieuwd Erik: wat zijn nou tot nu toe je top-3 positieve dingen en je top-3 negatieve dingen?

De stoelen kan ik wel raden ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Plus:
-de AGR-zetels met verwarming (had ik dat al gezegd? :D )
-de rust in de auto tijdens het rijden. Zelfs bij snelheden tegen de 200km/h over de Autobahn. Je merkt dat je met een enorme massa onderweg bent. Het ligt gewoon zo stabiel op de weg.
Ondanks dat het een forse auto is qua afmetingen is 'ie heel makkelijk te rijden. Uiteraard wel goed opletten of het overal past. Dat zal nog wennen zijn gezien de verschillen qua buitenafmetingen t.o.v. onze Roomster als we ergens in Italië een paar smalle straatjes in bergdorpje door moeten. Dat had ik al afgelopen herfstvakantie in Bergisch Land al. Van die dorpjes met vakwerkhuizen; da's oppassen of het wel past.
-de naadloze en vrijwel onmerkbare overschakeling van EV/ICE en hybride rijden. Dat hebben ze echt netjes voor elkaar bij Ford.
-Heerlijk en makkelijk; die elektronisch gestuurde voorverwarming van de auto. Zeker de afgelopen dagen.
-'t Is echt een auto voor relaxed rijden. Terwijl de Puma die ik mee had nou niet bepaald 'rustgevend' te noemen was.
-Het full-matrix LED verlichting gebeuren is werkelijk subliem. Nooit geweten dat je zoiets kon missen. :cool:
Ik heb wel zo'n idee dat mocht dit soort dingen ooit kapot gaan, door wat voor een oorzaak dan ook, het is een kostbare grapje om dat te fixen.

Min:
-De enorme massa van dit soort auto's. Het blijft natuurlijk absurd dat je ruim 1700kg meesleept om 1, 2 personen te vervoeren.
-Alhoewel ik wel wist dat de accucapaciteit fors terugloopt bij lagere temperaturen. Maar dan nog, afgelopen dagen amper nog 50km bereik na volle oplading.
-De bijbehorende Ford app voor je slimfeun. Die is eigenlijk wel verplicht anders kun je gewoon sommige zaken niet instellen. De response van die app is traaaaag...
-Gelukkig zijn de essentiële zaken zoals airco, volume, ruitenwissers e.d. nog steeds bedienbaar met fysieke tastbare knoppen. Maar toch; er zit wel heel veel functionaliteit 'achter' het touchscreen. Ook al die waarschuwingen die je voor van alles en nog wat krijgt zijn mega irritant en niet uitschakelbaar.
Overigens schrok ik me helemaal een hoedje (en ik draag niet eens petjes of mutsen) bij de Puma leenauto. Ik parkeer de auto, schakel 'm uit en BENG knalhard een waarschuwing dat er nog iemand achterin zit!?! WTF; alleen m'n rugzak ligt daar. Blijkbaar staat die stoelsensor bij de Kluger Kuga wat slimmer afgesteld; die zeurt daar niet over.
-het headup display (overigens uitschakelbaar) vind ik maar een zielig dingetje. Had voor mij niet gehoeven en soms zelfs wat storend.
-De response snelheid van sommige functies; er zit net iets teveel vertraging in, waardoor je een fractie van een seconde denkt; hé, heb ik wel goed gedrukt? Bijvoorbeeld het knopje voor de cc; dat reageert altijd met een minieme vertraging. 't Is niet veel, maar net iets meer dan dat ik gewend was bij de Roomster. Ook een kwestie van wennen waarschijnlijk.
-De binnenruimte is groot, voornamelijk omdat de buitenmaten groot zijn. Maar dan nog; dat kunnen ze bij Skoda beter; optimaler gebruik maken van de beschikbare carrosserie en daarbinnen zoveel mogelijk ruimte voor de gebruiker creëren.
-Ik vind de carrosseriebuitenkant veels te veel vouwen en richels hebben. Hetzelfde geldt voor de kleur zwart (maar da's een ander verhaal ;)). De Kluger Kuga is een soort vuilmagneet. Gelukkig kreeg ik 'm gewassen terug na de eerdere s/w update.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Dan hebben wij best of both worlds zie ik :D zwart wit, valt goed mee eerlijk gezegd, de witte kant kuis ik wel liever dan de zwarte, wit vind ik makkelijk te onderhouden.
 

Fmoon

Forumguru
Ik lever de auto altijd gewassen in als die de garage in gaat en geef altijd aan dat ze hem niet mogen wassen.. wat dan ook niet nodig is.

Heb ook altijd gezegd geen zwarte auto meer te willen en zeker nooit meer een witte. Nu toch een zwarte, ik stoor me wel minder aan de vuiligheid dan op m’n blauwe O3.
 

Captain Hook

Forumguru
@Fmoon Ik had onze Kluger Kuga juist expres NIET gewassen van tevoren, omdat het zou gaan vriezen. En ik niet risico wilde lopen dat achterblijvend water zou bevriezen op/in de auto. (zoals b.v. bij het laadklepje)

Wist ook niet dat ze het wel zouden doen. Anders had ik waarschijnlijk ook gezegd; liever niet door de (kras)wasstraat. Dat doe ik zelf wel...
 

Captain Hook

Forumguru
Nou, de eerste vorstperikelen doen van zich spreken.


Het laadklepje ging niet meer dicht; wilde niet in de vergrendeling blijven zitten.

Nog ff ingespoten en zelfs met een föhn verwarmd; maar dat mocht allemaal niet baten.
:N

En daar sta je dan in het donker, en je bent al 10 minuten te laat

Uiteindelijk een flink stuk breed isolatietape gepakt en een flinke strook vanuit de naad onder de motorkap, over de afdekklep heen, tot net in de wielkast. En toen was het klepje ook dicht en kon ik tenminste naar m'n werk.

Bij daglicht goed kijken wat er nu aan de hand is. Want ik heb niet het idee dat er ergens iets van een ijsklompje in zit o.i.d.
 

MarcoO2

Forumguru
Je was ook niet de enige zo te zien. Wel bijzonder, want zo extreem was het nou ook weer niet vannacht.
 

Japanese Power

Donateur
Klopt helemaal, ook hier vanmorgen ging het laad klepje niet meer open, gelukkig zit er voldoende prik in om de komende dagen WW-verkeer mee door te komen.

Edit. Vandaag na een dagje in de zon ging het klepje gewoon weer open. Beetje WD40 erop gedaan, ging inderdaad wat stroef. Zal de combinatie met de kou zijn geweest die hij niet leuk vond…
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Nee de verbruikscijfers, las even dat stukje van tweakers, wat je ook ziet bij de Tucson PHEV rijders, stuk hogere kosten tov de HEV, Facebook groep… ze hebben niet een forum als deze helaas.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik had even, slechts heel eventjes, de ijdele hoop ;)dat de Ford garages wat 'normalere' prijzen zouden rekenen voor simpele verbruiksartikelen als bijvoorbeeld ruitenwisserbladen.
Welnu; mijn ervaringen uit het verleden bij o.a. VAG garages zijn herbevestigd. Ook bij een ander merk weet men, bij standaard pak-maar-uit-het-schap onderdeeltjes, de argeloze consument een poot uit te draaien. :cautious:

In een Ford Kuga forum topic zie ik prijzen voor Bosch ruitenwisserbladen voorbijkomen. En een simpel achterruitwisblad wat bij een online winkel 8€ kost, daar vragen ze in de Ford garage 22€ voor.
Een setje voorruitwisserbladen 60€ i.p.v. 22€. Da's niet een klein beetje verschil, dat is enorm.
Gewoon hetzelfde onderdeelnummer van Bosch zelf!

En dan gebruiken ze nog niet eens gouden clipjes om ze vast te zetten. :sneaky:

Overigens doet onze Kluger Kuga het gewoon prima. Verder nog niks te zagen.
 
Bovenaan Onderaan