Kluger Kuga

Tees

Donateur
Ik mag toch aannemen dat de HV accu de 12V accu bijlaadt tijdens het rijden? Anders zou je met alleen maar elektrisch rijden op een gegeven moment een lege 12V accu hebben.
 

Captain Hook

Forumguru
Stoel- en stuurverwarming wellicht niet.
Maar vooral de 'gewone' verwarming i.c.m. het extra blazen schijnt wel vanuit de HV accu gevoed te worden.
(als ik zo de Duitse fora mag geloven)
En zodra ik voor- en/of achterruitverwarming inschakel, dan hoor ik ook dat er extra lucht geblazen wordt.

@Tees Dat is idd een probleem geweest (?) met wat oudere Kuga PHEV uitvoeringen; dat de 12V accu nauwelijks geladen werd en regelmatig leeg raakte. Waardoor je de auto dus niet meer kunt starten.
Als het goed is zou dit door verbeterde systeem s/w nu voorkomen moeten worden. Dat verklaart wellicht waarom op sommige momenten toch ineens de verbrandingsmotor aanslaat, terwijl ik met constante snelheid, en nog ruim EV-bereik, rijd.

Dit issue, die lege 12V accu, schijnt ook menig Toyota hybride-model, te hebben geplaagd. :cautious:
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Nog even wat gegoogled: volgens mij wordt de 12V accu zowel in benzine- als in electromodus bijgeladen. Het laden schijnt te gebeuren via een DC/DC convertor, dus niet via een dynamo.

Probleem met de Kuga in het verleden (en hopelijk nu niet meer) lijkt te zijn dat met specifieke soorten laadpalen een sluipverbruiker geactiveerd wordt, wat ervoor kan zorgen dat de 12V accu leeggetrokken wordt terwijl de HV accu vol wordt geladen. De 12V accu wordt normaliter niet bijgeladen tijdens een laadsessie.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb het al eens vaker aangekaart, maar ik probeer het gewoon nog een keer:

Weet iemand een specifiek Ford Kuga (liefst PHEV) forum hier in Nederland?
En welke dan?
Want ik heb er niet echt eentje kunnen vinden. Zelfs niet een Ford forum (zoals hier met Skoda) met als sub-onderdeel specifiek de Kuga PHEV bijvoorbeeld. Zo is focusclub.nl is nogal summier qua PHEV.
En op tweakers ook niet echt inhoudelijk...
:nono:

Hier in Nederland, maar bij onze oosterburen of uit de UK wellicht?
Iemand suggesties wat dat betreft?

Oh ja, ik doe niet aan gezichtsboek of insta geneuzel. :giggle:
 

Tees

Donateur
Ik kwam met googlen over de PHEV en 12V accu uit op Kugaownersclub.co.uk en op fordownersclub.com. Geen idee of dat een beetje actieve fora zijn, zo leuk als hier vind je t natuurlijk nergens, maar ja, das logies.
 

Captain Hook

Forumguru
Had ik al verteld dat die AGR stoelen zo heerlijk zitten? :D Zeker met de stoelverwarming op standje comfortabel; heerlijk.
Oh wacht, ik val in herhaling...

Dan een ander onderwerp; verlichting!
Ik wist niet dat dat zo'n groot verschil kon maken. Wat dan voluit heet:

Adaptive front lighting system met dynamische LED koplampen - Grootlichtassistent met antiverblinding - Automatische niveauregeling koplampen - Statische bochtverlichting"​

volgens de website van Ford.

Werkt gewoon uitstekend.
Vanochtend was het goed donker en een heel klein beetje nevelig rond de polderwegen. Dus was het effect, van de zich continu aanpassende lichtbundels, goed te zien en te volgen.
Ik zag ineens de blauwe indicatie (grootlicht) aangaan en vervolgens een soortement van lichtbundel die zich ontvouwde, links en rechts van polderweg. En zodra er een tegenligger aankwam, zag je die bundel zich als het ware weer terugtrekken en dichter bij de auto 'kruipen'.
Momenten waarop ik dacht, moet dat grote licht nou niet eens uit? En alsof het mind-control was, zag je bundelintensiteit teruggeschroefd worden. :cool:
Ook op voorliggers werd geanticipeerd. En geen enkel moment dat iemand seinde dat ik (blijkbaar niet?) te veel licht had aanstaan.

Ik had bij de Roomster nooit het idee dat ik te weinig licht had. Zeker niet omdat de projectorkoplampen met net wat betere H7's erin gewoon een goed en duidelijk lichtbeeld gaven.
Maar het kan dus nog helderder, waarbij het adaptieve gedeelte imho goed is ingeregeld.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Op mijn Golf heb ik dat ook. Daar kan ik ook in het dashboard zien of de automaat het groot licht aan of uit heeft. Aan het lichtbeeld natuurlijk ook. Bevalt prima, al mis ik wel de koplampsproeiers.
 

hemi24

Forumguru
Dan een ander onderwerp; verlichting!
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt!
Op de Kodiaq had ik LED met grootlichtassistent, wat op zich al fijn was.
Nu heb ik op de ID.3 matrix-LED met dynamische bochtenverlichting én dynamisch grootlicht: helemaal geweldig!
Zonder tegenliggers te verblinden continue met groot licht kunnen rijden is echt fijn.
 

JeSko

Forumguru
Dan heeft Ford dat goed op orde, want ik word elke morgen of avond flink verblind op mijn fietske onderweg van en naar het werk door die moderne piepers, of houden die lampen geen rekening met fietsers? Wanneer ik op de lange baan de laatste lange flauwe bocht af fiets, komt er altijd een meute auto's tegemoet waarvan de nieuwste me verblinden en daarna zie je de lampen vanzelf dimmen, maar goed, als fietser ben je dus al lang en breed verblind vooraleer die "slimme" koplampen je opgemerkt hebben (n)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Neem een fiets met goed felle LED-verlichting (zoals veel e-bikes die hebben) en stel die eventueel een háártje te hoog af, daarmee vergroot je de kans c.q. vervroeg je het tijdstip dat die auto's je "zien".
 

Captain Hook

Forumguru
Ja, goed idee @Canon-Eye ; laten we er een wedstrijdje van maken wie het beste elkander kan verblinden. :koffie:

Kom het vaak tegen, van die mega-irritante LED stroperszoeklichten op een fiets. :wavecry: Terwijl op mijn MTB de bundel gewoon gericht staat, daar waar het nut heeft, op het wegdek voor me...
Of nog erger, afgelopen week ook weer. In het pikkedonker op de polderwegen en een beetje mist, fietsers ZONDER enige vorm van verlichting. Zelfs geen reflecterende zijwangen op de banden. :sick:

Maar even terug naar de verlichting op onze automobielen. Ongetwijfeld zullen die systemen nog niet perfect zijn en niet adaptief genoeg in alle mogelijke situaties. Maar dan is er altijd nog de weke massa tussen hoofdsteun en stuur die kan (zou moeten?) ingrijpen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn fietslamp staat ook zo gericht dat hij vooral het wegdek een paar meter voor me aanstraalt. Maar ik kom op de smalle en onverlichte erftoegangswegen rond het dorp vaak auto's tegen die niet - of veel te laat - dimmen. Of dit nalatigheid van de bestuurder is of aan het systeem ligt, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Wel weet ik dat mijn lamp een fractie hoger zetten (waarmee ik nadrukkelijk niet bedoel dat hij de tegenligger recht in de bek moet schijnen!) meteen effect heeft en voor mij ook nog net 2 of 3 extra meters wegdek aanstraalt. Ook niet te versmaden, want het asfalt vertoont nogal wat onregelmatigheden waar ik graag een beetje omheen stuur.
Vandaar dus: "een háártje te hoog" - of desnoods alleen "een haartje hoger"...
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Ik heb een Amsterdamse Locomotief die ouder is dan mezelf met drie versnellingen, zijnde : hard duwen, harder duwen en hardst duwen, geen nood aan een E-bike voor die afstand. En mijn lamp is fel want LED, maar die is uiteraard gericht op de grond waar ik ze nodig heb. Weet ook niet of die auto's een fiets snel herkennen, auto's wellicht wel, maar een fietser is toch een stuk kleiner. Ik zie weliswaar dat de lampen dimmen na een tijdje, maar dat is altijd te laat aangezien ik telkens sterretjes zie.

Ps: die fiets is nog eens vele malen ecologischer dan nieuw geproduceerde E bike met vervuilende batterij. Ben ik niet groen ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Vandaag ben ik tegen een GROOT minpunt van de Kluger Kuga aangelopen...

Dat ding is zo groot; enorm oppervlak om te wassen en te zemen. :D
Vandaag was het tijd voor z'n eerste persoonlijke wasbeurt en ik had zelfs een opstapje nodig om voluit bij het dak te kunnen komen. Duidelijk meer wasbaar oppervlak dan de Roomster (ook niet zo gek natuurlijk).

En metallic zwart is idd nogal, laten we het voorzichtig zeggen, vuilminnend en heel goed in het laten zien van "ik wil gewassen worden". ;)
 

JeSko

Forumguru
Een zwarte nieuwe of speciale auto zou ik zowiezo laten voorzien van een degelijke coating, scheelt een hoop in wassen en het word bijlange na niet zo vuil. Ietwat detailer kan dit mooi doen.
 

EdK

Forumguru
Enne de motorkap ?
Nog steeds het logo wegdraaien en de sleutel er in steken ?
Of hebben ze nu ook een kabeltje naar een hendel gebracht in de cabine !?
 

Captain Hook

Forumguru
Wat is er met de motorkap @EdK ?

Die gaat open, net zoals met alle andere auto's die ik afgelopen tientallen jaren heb gereden. Hendel, linksonder, aan de binnenzijde van de A-stijl. Daar waar je 'm verwacht.
 
Bovenaan Onderaan