Kluger Kuga

Captain Hook

Forumguru
Kluger Kuga
Dat leek me wel een leuke titel voor onze nieuwe Ford Kuga. :giggle:
Uiteraard moet nog blijken, de komende jaren, of onze Ford inderdaad Klug is. Maar we gaan het zien...

We hebben de auto 8 september opgehaald bij de Ford dealer in Harderwijk. En inmiddels ruim 1500km mee gereden. De benzinetank zit nog voor driekwart vol, sinds aflevering. Alleen vrijwel iedere nacht een paar uurtjes gestekkerd aan onze eigen 16A laadpaal.
Zelf geïnstalleerd op een seperate PV/Laadgroep, via een 3 x 4mm² voedingskabel apart naar de groepenkast.
1696529396925.jpeg
Naar mijn werklocatie is 50km heen en terug. En dat gaat ruimschoots op één lading. Meestal geeft de auto aan nog 15 a 20km EV rijcapaciteit over te hebben na die dagelijkse rit. Opnieuw laden duurt dan 's-nachts ca. 2 à 3 uur, beetje afhankelijk van hoeveelheid kWh die er uiteindelijk ingaat.
Bij volledig lege accu duurt het 3:20h voordat 'ie weer vol is aan de enkelfasige 16A laadpaal.
En dat kostte de afgelopen weken ongeveer 2 tot 3 euro via onze dynamische energieleverancier (ANWB) per laadbeurt. M.a.w. voor maximaal 3 euro aan energiekosten rijd ik 50km heen en weer naar m'n werk.
Als ik de komende weken voor de eerste keer brandstof ga tanken weet ik wat het gemiddelde benzineverbruik is geweest. Tot nu toe zegt de boordcomputer dat ik ongeveer 1:65 (!) heb gereden.
Zo had ik afgelopen week twee langere ritten waarbij de accu al lang leeg was en de Kluger Kuga verder ging op fossiel sap.

Nu wat meer over de auto zelf:
Hij rijdt gewoon heerlijk rustig en stabiel. Is op zich ook niet zo gek vanwege al de geluidsisolatie (extra dik glas in de voorportieren en het goed gedempte 2.5 Duratec motorblok). Het overschakelen van EV naar, al dan niet gecombineerd EV/ICE aandrijving gaat vrijwel ongemerkt. Dat hebben ze echt keurig voor elkaar bij Ford. Daarnaast ben je wel met ruim 1,7 ton (!) onderweg. Dus er is flink wat massa om voort te bewegen.

Alleen bij fors accelereren hoor je de ICE motor flink z'n best doen. Een soort van grom geluid hoor je dan. En de e-CVT maar schakelen met z'n kunstmatig hoorbare schakelmomenten. Heel beschaafd op de achtergrond lijkt het dan net alsof er geschakeld wordt; net zoals bij een DSG of handbak. Terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet plaatsvindt. Tja, voor mij had dat niet gehoeven. Maar het is een producteigenschap zullen we dan maar denken.

Oh ja, en wat ik in een ander topic al aangaf; de stoelen zitten echt fantastisch. Het is ff zoeken naar alle mogelijke instellingen. Maar je kunt het prima finetunen. Nadeel is dan wel dat, ondanks dat alles elektrisch instelbaar is, er geen geheugenstand is die je b.v. aan een sleutel kunt koppelen.
Beetje merkwaardige keuze van Ford om dat niet mogelijk te maken. Terwijl er wel weer allerlei andere zaken aan de zogenaamde 'mykey' gekoppeld kunnen worden. :pieker:

Waar ik mezelf al op voorbereid had, was dat ik 'ruzie' zou krijgen met al die electronische hulpjes en handigheidjes. Ik moet zeggen; het valt nog mee... Natuurlijk vind ik de intelligente ACC niet intelligent genoeg, maar dan zal ik ongetwijfeld niet de enige zijn.
Gelukkig kon je bij een aantal systemen de mate van gevoeligheid instellen en die staan nu allemaal op minst-gevoelig. Naar mijn idee had dat nog wat minder gemogen.

Het nodigt wel uit tot nog relaxter rijden; daar ben ik wel blij mee.
Voordeel van dit soort 'hoge' auto's, wat sommige wellicht zullen verfoeien, is de hoge en imho vorstelijke zit. Je hebt goed uitzicht over je omgeving. Ook de in-/uitstap vind ik nog veel prettiger dan bij de Roomster, laat staan bij veel-lager-bij-de-grond-auto's zoals een Octavia.
Het was wel ff wennen aan de omvang van de auto. En dan vooral de breedte! Ruim 2 meter! Da's wel iets om rekening mee te houden.
Qua ruimte en zitcomfort trouwens niks te klagen. Afgelopen week met vier forse personen een flink stuk gereden. En iedereen zit lekker ruim, ook achterin.

Er zijn nog wel wat andere eigenaardigheden, die blijkbaar typisch Ford (Kuga) eigen zijn. Daar zal ik later nog op terugkomen. Ook heb ik al wat kleinere cosmetische ingrepen toegepast op onze Kluger Kuga.


[to be continued]...
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
[update eigenaardigheidjes van onze Kluger Kuga]

In de gebruiksaanwijzing staat (gewoon in het Nederlands) dat je een optie hebt om de portieren automatisch te laten vergrendelen en ontgrendelen. E.e.a. instelbaar via één van de setupmenuutjes.
Echter... het ONTgrendelen kun je wel instellen, maar het VERgrendelen niet. :confused:

Er staat in de gebruiksaanwijzing dit:
AUTOMATISCH VERGRENDELEN
WAT IS AUTOMATISCH VERGRENDELEN
Automatisch vergrendelen is een vergrendelfunctie waarbij de portieren van
de auto worden vergrendeld wanneer u vertrekt.
Blijkbaar is die vergrendeloptie voor Nederland weggehaald uit de setup. En waarom? Geen idee.
IMG_20230909_120111_2.jpg
Heb het nagevraagd bij de Ford dealer en daarvoor moest ik langskomen. (?!)
Of iemand die FORscan heeft, het laten instellen. Hoe bizar. En als ik zo de internationale fora doorstruin schijnt dit de 'Italië optie' te zijn. Merkwaardig.

Nog zoiets, meer een cosmetisch probleem eigenlijk.
-timeoutwaarde displaymeldingen/(te)lang in beeld.
Als je je gordel omdoet en wegrijdt, zie je deze melding:
IMG_20230909_110826.jpg

Prima, maar om nu iedere keer op [OK] te moeten drukken om die melding weg te krijgen?! En pas nadat ik enkele straten verder ben, verdwijnt de melding uiteindelijk wel. Ook allerlei andere meldingen die bij het net starten en wegrijden getoond worden, staan imho te lang in beeld.
Ook dit schijnt internationaal een 'ergernis' te zijn. Wellicht dat die timeout waarde ook met FORScan is aan te passen.(?)
 

EdK

Forumguru
Heb het nagevraagd bij de Ford dealer en daarvoor moest ik langskomen. (?!)
Dit moest ik ook nog met mijn RR 1,4 toendertijd !
Bij d Yeti stond het wel aangezet, en bij de Fab 3 en nu de 4 kan ik dit pas in menu zelf aan of uitzetten.
En dan uiteraard met de knop alle deuren vergrendelen...
 

Captain Hook

Forumguru
Er zit wel een knop in om alle deuren te vergrendelen. En daarnaast kan 'ie wel automagisch ONTgrendelen. Maar volgens de Nederlandse (!) gebruiksaanwijzing zou je dit ook zelf, het VERgrendelen, moeten kunnen instellen. Het staat er gewoon letterlijk!

Vervolgens blijkt het per land in Europa anders opgeleverd te worden; da's toch bizar?
En al die auto's worden in dezelfde fabriek in Valencia geproduceerd.

Zoals gewoonlijk krijg je op dit soort vragen GEEN antwoord van de dealer.
Goh, komt me allemaal bekend voor. Wat dat betreft zijn al dit soort bedrijven wel consequent in het hardnekkig zwijgen op logische vragen... :censored:
 

EdK

Forumguru
Tsja en er is natuurlijk geen Ford forum vergelijkend als het Skodaforum met een paar VAG Com specialisten die dit kunnen en willen aanzetten voor je omdat DE dealer weer eens het niet weet / wil of weet ik wat voor excuses. :koffie:

Tsja wat dat betreft had je net zo goed bij Skoda kunnen blijven..... :D
 

Captain Hook

Forumguru
Even een praktisch vraagje m.b.t. een mogelijk Ford Forum dan.

Hier in Nederland, bij onze oosterburen of uit de UK?
Iemand suggesties wat dat betreft?

In Nederland heb ik tot nu toe niet echt een Ford Kuga of een Ford algemeen forum met uitgebreide Kuga afdeling, gevonden waar wat dieper op de zaken wordt ingegaan.

En FORscan (net zoiets als OBDeleven, VCDS voor VAG) is een Russisch product. En daar heb ik toch ook zo m'n bedenkingen bij...
 

Okki

Donateur
. Tot nu toe zegt de boordcomputer dat ik ongeveer 1:65 (!) heb gereden.

Dat klinkt leuk, maar klopt natuurlijk niet. Je moet het brandstof verbruik berekenen over de op brandstof gereden kilometers en niet over de op brandstof én elektrisch gereden kilometers.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat klopt natuurlijk wel, want dit kost het jou aan brandstof en brengt het aan uitstoot in je directe omgeving.
Dat je voor het financiele plaatje ook de stroomkosten mee moet tellen is evident.
Ook is het een betere maatstaf voor slijtage aan de ICE dan de afgelegde kilometers.
 

Okki

Donateur
Dat klopt natuurlijk niet, want brandstof is energie maar stroom is ook energie. En met 1 op 65 bereken je alleen het verbruik van de brandstof maar wel over de afstand die je zowel met brandstof als met stroom hebt gereden.

Dan zou je, als je 20.000 km per jaar geheel electrisch rijdt, ook kunnen zeggen dat je brandstof verbruik 0 op 20.000 is.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik ga er gelijk een juridische procedure voor opstarten, richting Ford! Hoe durven ze; mij als consument op het verkeerde been te zetten! En ik maar denken dat die Kluger Kuga zo extreem zuinig is. Foei; Kuga niet zo Klug meer. :LOL:
 

Captain Hook

Forumguru
Vertel mij dan maar eens waar de stroom 0 cent per kWh kost ;)
Ho, ho, ho. Dat is wel degelijk, af en toe, het geval hoor. :giggle:
Zoals afgelopen nacht was de prijs van een kWh welgeteld 0 cent. En toen was onze Kluger Kuga aan het laden.
Oh, maar wacht ff, daar kwam nog leveringstarief, BTW en energiebelasting bij... kostte het alsnog 17 cent/kWh. :sneaky:

En vandaag weer:
1696668868963.png

en met de opbrengst van onze PV-panelen erbij, komen we idd effectief, voor een paar uurtjes, op nul cent per kWh.
Maar da's een hele andere discussie, voor een ander topic. Nu weer terug naar de Kluger Kuga.

Ik heb het ff uitgerekend, voor afgelopen nacht.
De Kluger Kuga heeft toen 2:15h a 3,6kW geslurpt.
M.a.w. 2,25 x 3,6 x 0,17 = 1,38 €.
En voor die 1,38 € heeft de Kluger Kuga dan 50km gereden.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Simpele oplossing: vermeld het brandstof- én stroomverbruik in dezelfde zin, en het plaatje klopt weer!
Maar feit is wel dat, zeker met de dynamische tarieven van Erik, zo'n PHEV erg voordelig rond kan rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Okki

Captain Hook

Forumguru
Weer even iets anders. Een paar cosmetische modificaties die ik gelijk in de eerste weken heb doorgevoerd.

De auto is eigenlijk all-black, op wat subtiele rode streepjes/accenten na. Zo loopt er een rode naad over de bekleding en de remblokhouders zijn rood.

Daar horen dan ook rode ventieldopjes bij. :giggle: (voor een paar euro via AE).
VentieldopRood.jpg


En in de handgrepen van de portieren heb ik een viertal inzetbakjes geplaatst:
IMG_20230910_150658_1.jpg
IMG_20230910_150646_2.jpg

Normaliter zit daar alleen een handgreep, zonder bodem. Nu kun je er ook wat klein grut in kwijt.
Voor het schokkende bedrag van 26 euro voor alle vier de inzetbakjes.
 

Captain Hook

Forumguru
En deze plaatjes waren bij een ander topic al langs gekomen. Maar voor de volledigheid zal ik ze alhier ook laten zien.

Bumperbescherming:
BumperProtect01.jpg

Zo'n dikke taaie kunststof strip over de hoogglanslak. Op die manier wat minder kans op krassen als er eens iets langsgaat bij het in-/uitladen.
BumperProtect02.jpg


En datzelfde eigenlijk voor bij de portieren, de instapdrempel:
BumperProtect03.jpg
 

Captain Hook

Forumguru
Gisteren een flink stuk gereden met de Kluger Kuga. Ruim meer dan de ca. 60km die ik normaliter volledig elektrisch kan rijden. Dus het ICE gedeelte was ook nog ff van de partij.

Dat betekende wel dat afgelopen nacht er een volle lading elektrische energie in moest.
Heb het ff gecheckt:
Tussen 02:00 en 05:09h was 'ie bezig met laden @ 3,6kW.

M.a.w. 3 uur en 9 minuten = 3,15 uur x 3,6 x 29 cent/kWh (dat was het tarief afgelopen nacht) = € 3,29 voor een volle accu. Waar dan weer ruim 60km mee gereden kan worden.
En komende nacht is het tarief effectief nog maar 17 cent/kWh (dat is all-in prijs inclusief alle belastingen en heffingen).
 
Bovenaan Onderaan