Captain Hook
Forumguru
Kluger Kuga
Dat leek me wel een leuke titel voor onze nieuwe Ford Kuga. Uiteraard moet nog blijken, de komende jaren, of onze Ford inderdaad Klug is. Maar we gaan het zien...
We hebben de auto 8 september opgehaald bij de Ford dealer in Harderwijk. En inmiddels ruim 1500km mee gereden. De benzinetank zit nog voor driekwart vol, sinds aflevering. Alleen vrijwel iedere nacht een paar uurtjes gestekkerd aan onze eigen 16A laadpaal.
Zelf geïnstalleerd op een seperate PV/Laadgroep, via een 3 x 4mm² voedingskabel apart naar de groepenkast.
Naar mijn werklocatie is 50km heen en terug. En dat gaat ruimschoots op één lading. Meestal geeft de auto aan nog 15 a 20km EV rijcapaciteit over te hebben na die dagelijkse rit. Opnieuw laden duurt dan 's-nachts ca. 2 à 3 uur, beetje afhankelijk van hoeveelheid kWh die er uiteindelijk ingaat.
Bij volledig lege accu duurt het 3:20h voordat 'ie weer vol is aan de enkelfasige 16A laadpaal.
En dat kostte de afgelopen weken ongeveer 2 tot 3 euro via onze dynamische energieleverancier (ANWB) per laadbeurt. M.a.w. voor maximaal 3 euro aan energiekosten rijd ik 50km heen en weer naar m'n werk.
Als ik de komende weken voor de eerste keer brandstof ga tanken weet ik wat het gemiddelde benzineverbruik is geweest. Tot nu toe zegt de boordcomputer dat ik ongeveer 1:65 (!) heb gereden.
Zo had ik afgelopen week twee langere ritten waarbij de accu al lang leeg was en de Kluger Kuga verder ging op fossiel sap.
Nu wat meer over de auto zelf:
Hij rijdt gewoon heerlijk rustig en stabiel. Is op zich ook niet zo gek vanwege al de geluidsisolatie (extra dik glas in de voorportieren en het goed gedempte 2.5 Duratec motorblok). Het overschakelen van EV naar, al dan niet gecombineerd EV/ICE aandrijving gaat vrijwel ongemerkt. Dat hebben ze echt keurig voor elkaar bij Ford. Daarnaast ben je wel met ruim 1,7 ton (!) onderweg. Dus er is flink wat massa om voort te bewegen.
Alleen bij fors accelereren hoor je de ICE motor flink z'n best doen. Een soort van grom geluid hoor je dan. En de e-CVT maar schakelen met z'n kunstmatig hoorbare schakelmomenten. Heel beschaafd op de achtergrond lijkt het dan net alsof er geschakeld wordt; net zoals bij een DSG of handbak. Terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet plaatsvindt. Tja, voor mij had dat niet gehoeven. Maar het is een producteigenschap zullen we dan maar denken.
Oh ja, en wat ik in een ander topic al aangaf; de stoelen zitten echt fantastisch. Het is ff zoeken naar alle mogelijke instellingen. Maar je kunt het prima finetunen. Nadeel is dan wel dat, ondanks dat alles elektrisch instelbaar is, er geen geheugenstand is die je b.v. aan een sleutel kunt koppelen.
Beetje merkwaardige keuze van Ford om dat niet mogelijk te maken. Terwijl er wel weer allerlei andere zaken aan de zogenaamde 'mykey' gekoppeld kunnen worden.
Waar ik mezelf al op voorbereid had, was dat ik 'ruzie' zou krijgen met al die electronische hulpjes en handigheidjes. Ik moet zeggen; het valt nog mee... Natuurlijk vind ik de intelligente ACC niet intelligent genoeg, maar dan zal ik ongetwijfeld niet de enige zijn.
Gelukkig kon je bij een aantal systemen de mate van gevoeligheid instellen en die staan nu allemaal op minst-gevoelig. Naar mijn idee had dat nog wat minder gemogen.
Het nodigt wel uit tot nog relaxter rijden; daar ben ik wel blij mee.
Voordeel van dit soort 'hoge' auto's, wat sommige wellicht zullen verfoeien, is de hoge en imho vorstelijke zit. Je hebt goed uitzicht over je omgeving. Ook de in-/uitstap vind ik nog veel prettiger dan bij de Roomster, laat staan bij veel-lager-bij-de-grond-auto's zoals een Octavia.
Het was wel ff wennen aan de omvang van de auto. En dan vooral de breedte! Ruim 2 meter! Da's wel iets om rekening mee te houden.
Qua ruimte en zitcomfort trouwens niks te klagen. Afgelopen week met vier forse personen een flink stuk gereden. En iedereen zit lekker ruim, ook achterin.
Er zijn nog wel wat andere eigenaardigheden, die blijkbaar typisch Ford (Kuga) eigen zijn. Daar zal ik later nog op terugkomen. Ook heb ik al wat kleinere cosmetische ingrepen toegepast op onze Kluger Kuga.
[to be continued]...
Laatst bewerkt: