Kleine storingen / irritaties

Skoda user1970

Actief lid
Kofferklephandgreep werkte niet meer en dan gaat de kofferklep niet meer open. (Gelukkig 's avonds na thuiskomst)
Na bestudering van het boekje toch een manier gevonden om deze open te krijgen.
Is wel een soort van slangenmens :yeah:oefening om via de achterbank en volle kofferbak het slot te bereiken maar het werkt wel.
Gelukkig snel gerepareerd zelfs noch met coulance. Hulde aan de dealer dus (Hegeman)
Ook mijn airco laat zo nu en dan een felle fluittoon horen.
Meen dat ik dit eerder ergens op dit forum heb gelezen.
Uitzetten van leidingen door het extreem hete weer?

Verder motorisch tot nog toe zeer betrouwbaar en na meer dan 100.000km nog geen slag gemist.
Begreep dat medio februari een nieuwe 1.6 diesel komt. Officieel loop de leasetermijn tot maart volgend jaar.
Heb van verschillende mensen al geluiden gehoord dat veel leasemaatschappijen de grens naar diesel oprekken naar 60.000 km per jaar. Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Hoor veel goede geluiden over de 1.4 turbo benzinemotor, maar ook dat het benzineverbruik niet meevalt.
We gaan het zien.
 
Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Hoor veel goede geluiden over de 1.4 turbo benzinemotor, maar ook dat het benzineverbruik niet meevalt.
We gaan het zien.

Vind dat wel meevallen, afhankelijk van rijstijl rij ik tussen de 800 - 1100 km op één tank in de Superb. Verbruik rond de 6,5 - 5,5.

Ik rij over het algemeen iets harder dan de rest van het verkeer en hou er niet van om achter iemand tegen blijven plakken die iets langzamer rijdt; 'rij je eigen snelheid en beweeg door het verkeer'. Maar de keren dat ik met >20km/u aan het jakkeren ben kan ik op één hand tellen. De A2 trajectcontrole draagt hier ook aan bij .

Maar door nog iets rustiger te rijden en gewoon met het verkeer mee en bijvoorbeeld ipv 103, 100 km/u op de TomTom kom je gerust aan de 5l/100 km gemiddeld en dus zo'n 1400 km op één tank.
Toch niet slecht voor zo'n grote auto.
 
Ikzelf heb een combi met 1.4 benzine motor, de 125PK versie. Na ruim 2,5 jaar is het gemiddelde 16 km op 1 liter benzine. Weet niet of dat voor Skoda user1970 mee- of tegenvalt.
 

Skoda user1970

Actief lid
@Break-out. 1:16 is voor een combi benzine op zich niet slecht maar toch wat meer dan ik nu verbruik.
Haal met mijn diesel nu gemiddeld 1:19 / 1:20 in NL
Verbruik op de Duitse Autobahn loopt wel op richting 1:16. Maar dan is de snelheid ook wat hoger;)
Hoor vooral geluiden dat het benzineverbruik van de 1.4 snel oploopt als je wat steviger doorrijd.
Weet niet hoe jij dit ervaart?
 

SuperBeeb

Forumguru
Dat is typisch voor turbo motoren. Bij gewoon gebruik zijn ze zuinig (want relatief klein in verhouding tot vermogen). Maar als je er wat meer van vraagt, gaat t verbruik harder omhoog. Mijn Superb V6 (3.6, non-turbo, 260 pk, 1600 kg) verbruikte gemiddeld 1:10-11. Mijn GTI (2.0 turbo, 230 pk, 1300 kg) verbruikt bij vergelijkbaar gebruik 1:12-12,5). Maar op de Autobahn (160-200+) bleef de Skoda ongeveer rond de 1:10. GTI verbruikt dan ongeveer evenveel (dus verbruik stijgt harder).
 
@Skoda user1970. Inderdaad loopt dat wel op. In NL rijd ik over het algemeen rustig op de cruise control met het verkeer mee, geen haast. Ik merk dat als we met de hele familie op vakantie gaan. Vier personen. Volle auto, dakkoffer erop en dan 130-135 op de tolweg met airco aan het 1:13 de gehele weg wordt.
 

BrechtM

Nieuw lid
Dit heb ik met m'n vorige Octavia 3 (met elektrische stoelen) ook sporadisch gehad. Mijn conclusie was dat het niet aan de geheugenmotor lag, en dat het verstellen op de één of andere manier vroegtijdig afgebroken werd. Wel gemeld aan de dealer, maar die kon daar toen niets aan doen.

De laatste tijd hadden we constant problemen met de geheugenstand van de rechterspiegel. Software-update in de garage haalde niets uit.
spiegelhuis vervangen in garantie en lijkt het nu weer goed te doen.
 

VolvoFox

Senior Member
Voor de 4e keer in ruim 2 jaar is de geheugenfunctie van de bestuurdersstoel defect........best jammer met 3 berijders van de auto.
 
Vandaag m’n nieuwe S3 opgehaald. Eerste wat me opviel onderweg naar huis is dat als Flitsmeister via Bluetooth een melding geeft de radio stopt. Na de melding begint de radio niet vanzelf weer maar moet ik die weer activeren via het scherm. Dit kan niet de bedoeling zijn lijkt me...
 
Inmiddels zitten de eerste 1500 km erop. Fijne auto maar er zijn toch wat puntjes die me niet lekker zitten dus ga nog wel even terug naar de dealer binnenkort.

- rechter spiegel gaat na achterruit rijden niet elke keer terug naar de normale positie.
- middenconsole kraakt (kwestie van goed vast zetten denk ik)
- koeling middenconsole werkt niet, komt geen koude lucht uit. Dashboardkastje wel.
- wegligging rechtuit niet echt superb. Ok 19” heeft natuurlijk wel last van spoorvorming, maar lijkt net of er veel zijwind is af en toe terwijl dat niet zo is. Op de snelweg is hij niet zo rustig als ik verwacht had.
- zit nog wat te spelen met de DCC, ben er nog niet helemaal uit wat nu echt het fijnste is.

- grootste irritatie is windgeruis op de snelweg. Is echt bizar en eigenlijk onacceptabel. Heb al 3 verschillende passagiers gehad die vroegen of er zoveel wind stond. Wat een herrie is dat.
 

willemk

Senior Member
@S3Sportlinegrey ik kan jou punten wat betreft rechtuit stabiliteit en windgeruis niet delen. Heb zelf een 1.4 tsi act van 2015. Ik rijd met dcc nagenoeg altijd op de sportstand. Mijne is gechipt en ook met hogere snelheden hou je stuur tussen duim en wijsvinger vast. Mijn passagiers vinden hem juist zo stil. Dit probleem is toch al veelvuldig op het forum besproken. Blijft apart. Zijn het toch niet de sierlijsten die niet helemaal lekker zitten en het geluid produceren? En een loszittende middenconsole lijkt me ook niet de bedoeling. Toch geen stagiaire aan gewerkt:pieker:
 

VolvoFox

Senior Member
Inmiddels zitten de eerste 1500 km erop. Fijne auto maar er zijn toch wat puntjes die me niet lekker zitten dus ga nog wel even terug naar de dealer binnenkort.

- rechter spiegel gaat na achterruit rijden niet elke keer terug naar de normale positie.
- middenconsole kraakt (kwestie van goed vast zetten denk ik)
- koeling middenconsole werkt niet, komt geen koude lucht uit. Dashboardkastje wel.
- wegligging rechtuit niet echt superb. Ok 19” heeft natuurlijk wel last van spoorvorming, maar lijkt net of er veel zijwind is af en toe terwijl dat niet zo is. Op de snelweg is hij niet zo rustig als ik verwacht had.
- zit nog wat te spelen met de DCC, ben er nog niet helemaal uit wat nu echt het fijnste is.

- grootste irritatie is windgeruis op de snelweg. Is echt bizar en eigenlijk onacceptabel. Heb al 3 verschillende passagiers gehad die vroegen of er zoveel wind stond. Wat een herrie is dat.
- spiegel terugkeer is in te stellen in het menu
- koeling middenconsole: heb je de uitstroomopening wel opengedraaid?
En het windgeruis, ik heb het opgegeven.....maar blijft bizar!
 
- spiegel terugkeer is in te stellen in het menu
- koeling middenconsole: heb je de uitstroomopening wel opengedraaid?
En het windgeruis, ik heb het opgegeven.....maar blijft bizar!

De spiegel terugkeer is ingesteld VolvoFox, daarom gaat hij ook omlaag zodra de bak in R staat. Hij gaat alleen niet elke keer weer terug naar de originele stand zodra ik uit de achterruit versnelling ga.
 

barretje

Senior Member
Hij gaat ook niet direct terug,je moet eerst een stukje rijden. Als je 15km/h rijdt gaat hij weer terug naar zijn normale stand.
 
Hij gaat ook niet direct terug,je moet eerst een stukje rijden. Als je 15km/h rijdt gaat hij weer terug naar zijn normale stand.

Dat weet ik barretje. Misschien omschrijf ik het probleem niet goed :pieker: ik weet heel goed hoe het systeem moet werken, m’n vorige auto had hetzelfde systeem.

Zoals gezegd, de spiegel gaat niet elke keer weer terug naar z’n originele stand. Dus soms doet hij het wel :jaja: en soms niet :nono:.
 

MrEdge_

Forumguru
In de categorie kleine ergernissen heb ik sinds mijn auto bij de schadehersteller is geweest, een krakende klep in het ventilatiesysteem in het dashboard. De dealer heeft de kleppen "teruggezet naar fabrieksstand" wat dat ook mag betekenen. Het probleem is er niet mee opgelost, maar sindsdien heb ik wel DAB op mijn mediasysteem :sterretjes:

Ik weet 100% zeker dat het er nooit op heeft gezeten. Ben er dan ook heel blij mee. Maar... HOE DAN??? :)
Wordt dat stiekem aangezet op systemen waarop het al aanwezig was? (ja I know, ik zal het de dealer vragen bij de volgende ronde)
 
Bovenaan Onderaan