Kinderziektes Octavia III?

Topic in 'Octavia III' gestart door ertromp, 17-06-2013.

  1. Joske

    Joske Forumguru


    ideaal als radarverklikker toch? :D
     

  2. peterrapid

    peterrapid Forumguru

    Dan wil ik dat mijne ACC ook eens raar doet aub :bloos: (al 3 keer geflitst sedert Betsy)
     
  3. Herman Janssens

    Herman Janssens Senior Member

    Als ik nu 100% zeker was dat het met flitspalen of trajectcontroles te maken had, zou ik mij geen zorgen maken natuurlijk. Mijn garantie loopt over enkele maanden af en als het een echt euvel is zou ik het daarvoor toch gerepareerd willen zien. Daarom mijn vraag'of er nog Octavia-rijders zijn die hetzelfde vaststellen.
     
  4. Skoda-MAN

    Skoda-MAN Forumguru

    @Herman Janssens Heeft het probleem zich vanaf nieuw al geopenbaard?
    Als het sinds kort is dan is het duidelijk dat er iets mis gaat met het systeem en onder garantie gerepareerd moet worden.
    Als het vanaf nieuw is dan snap ik niet dat je nu pas reageert.
    Mogelijk dat de radarsensor opnieuw afgesteld moet worden (ongemerkt tikje tegen de bumper gekregen?)
     
  5. Herman Janssens

    Herman Janssens Senior Member

    Bedankt voor de reacties. Geen tikje tegen de bumper gekregen voor zo ver ik weet. Het euvel vorige zomer vastgesteld bij een tripje naar Zeeland. Naar de garage geweest. Daar hebben ze alles uitgelezen en weten ze het tenslotte dus aan de interferentie van radars. Het komt dan ook maar sporadisch voor. Er is geen systematiek in te herkennen. Het instrumentenbord geeft aan dat de acc en het sensorzicht wegvalt en het icoontje van de acc op het instrumentenbord wordt oranje.
     
  6. peterrapid

    peterrapid Forumguru

    1x eens gehad dat de ACC zichzelf een foutmelding gaf maar dit was omdat er een bladje voor de camera zich had genesteld.
     
  7. canth

    canth Lid

    heb binnenkort eerste beurt, en als enige opmerking dat de linkersproeier van de koplampen niet helemaal goed werkt (gaat niet terug). Dit heb ik wel vaker voorbij zien komen. Tevens bij +/- 18.000 km een litertje olie bij moeten vullen, maar tot dusver verder heel tevreden met de O3!
     
  8. Tuimelaar

    Tuimelaar Lid

    Zoekend op het forum naar het probleem wat ik momenteel heb, ben ik onderstaande reactie tegen gekomen. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem, na installatie van trekhaak werken lane assist, verkeersborden herkenning en grootlicht assistent niet meer.

    Moet nog contact opnemen met de trekhaak "specialist" maar iemand enig idee? Vermoed dat het een dealer bezoekje gaat worden.Oplossing van onderstaand probleem zou software update zijn? gaat overigens over een O3

     
  9. Heeft de mijne ook gehad. Na montage van de trekhaak door de dealer.
    Hebben eerst alles opnieuw geprogrammeerd, hielp niet zodra auto van contact af was geweest werkte oa lange assist niet meer.
    Na contact met pon hebben ze een compleet nieuwe kabelset moeten monteren, dat heeft niet geholpen.
    Van de week hebben ze nieuwe code in de computer geladen en nieuwe software nu werkt het allemaal weer.
     
  10. Rene C

    Rene C Forumguru

    Afgelopen zondag tijdens het rijden opeens een melding dat het niveau van de koelvloeistof te laag is.

    Ik stoppen idd ver onder het minimum. Heel bijzonder. Vervolgens doorgereden (wel de temperaturen in de gaten houdend) naar het 1e de beste tankstation en daar bijgevuld. Gisteren zijn 1e beurt gehad en van te voren gemeld, maar krijg doodleuk het antwoordt dat het kan dat hij koelwater gebruikt.!:banghead::banghead:

    IMHO is het koelsysteem een gesloten system en zou er nimmer koelwater verbruikt moeten kunnen worden, maar goed ze zoeken het maar uit. Ben blij dat het een lease auto is en geen eigendom, anders ging hij naar een andere garagist.. Deze andere mag nu niet van de leasemy.
     
  11. peterrapid

    peterrapid Forumguru

    @Rene C je hebt wel verdamping door temperatuur wat een heel mini-beetje koelwater kan verbruiken alsook zijn de systemen in de O3 bij aflevering onvoldoende ontlucht wat op zich wel kan als gevolg hebben dat je ineens koelwater tekort komt. Bij mijn 1e check-up bij 1500km hebben ze het koelwater ook bijgevuld als gevolg van lucht die vrijkomt. Blijkbaar heeft het koelwatercircuit nogal wat afstand en bochten te doorlopen.
     
    Rene C vindt dit leuk.
  12. Rene C

    Rene C Forumguru

    @peterrapid niet goed onlucht snap ik, maar verdamping snap ik niet. Het systeem is toch gesloten, ook al verdampt het zou het later wanneer het weer afkoeld moeten condenseren en dus weer vloeistof worden?
     
  13. peterrapid

    peterrapid Forumguru

    Toch heb je altijd een mini-verlies hoor @Rene C alhoewel dit niet de reden zal zijn dat je die melding kreeg, gaat vooral over de lucht, zoals de meeste O3 eigenaars wel zullen gehad hebben als er geen bijvulling is gebeurt in het begin.
     
    leo442 vindt dit leuk.
  14. Tuimelaar

    Tuimelaar Lid

    V.w.b. het trekhaak probleem, dat is opgelost. Bleek niet goed aangemeld te zijn door PON. Die schijnen dat op afstand te doen.
     
  15. yesRS@

    yesRS@ Forumguru

    @Rene C : het is inderdaad zoals Peter zegt, eerst en vooral lucht die langdurig ergens blijft hangen en mini verdamping meestal langs de dop van het expansievat . Heb hetzelfde meegemaakt met mijn O3 1.4tsi.
    Heeft zelfs een nachtje bij de dealer gestaan onder onder druk, niets aan de hand.
    Na ongeveer 25000 km. Niet meer hoeven bijvullen.
    Heb het nu trouwens ook met mijn RS, 6000 km. En staat nu op MIN.
     
    peterrapid vindt dit leuk.
  16. Skoda-MAN

    Skoda-MAN Forumguru

    Mijn 1.4 TSI staat ook iets onder minimum 4650 km , volgende week even stoppen bij een dealer. @Rene C @peterrapid
     
  17. boontjeRS

    boontjeRS Forumguru

    Heb ook bij mn rs deze week beetje bijgegoten, stond na 8300km op minimum. Is niet veel dat er bij moet, vullen denk ik vanuit fabriek af nooit tot maximum, logisch denk ik dan want op 10000 auto's 'kzeg maar iets 250ml per auto minder indoen.... scheelt euro's he. Olie nog niks hoeven bij te doen, blijft perfekt op max staan op peilstok. Kijk wel regelmatig ernaar.
     
    peterrapid vindt dit leuk.
  18. EdK

    EdK Forumguru

    Een CV systeem in huis is toch ook een gesloten systeem ? Maar moet je ook eens in de zoveel tijd wat bijvullen.
    Bij CV systeem en vullen krijg je ook niet alle lucht eruit en deze zal verdwijnen via de automatische ontluchter bij de ketel.
    Dan stook je ook nog eens de zuurstof uit het water op den duur en ook dat zal verdwijnen via de ontluchter en zo komt het dus dat je moet bijvullen.
    Wel zie het vultankje als de automatische ontluchter en dan weet je waar de zuurstof blijft en dus dat je nivo daalt.
    En waarom zou er anders een nivo van min en max op het tankje zitten ?
     
    peterrapid en boontjeRS vinden dit leuk.
  19. martijn v o

    martijn v o Forumguru

    In een auto zit geen automatische ontluchter en is niet helemaal te vergelijken met de CV van thuis.

    de temperatuur in de auto wordt wat hoger (in de motor 125 graden) dan de CV van thuis. Daarom wordt het systeem onder druk gehouden zodat het water niet gaat koken.

    Het tankje wat een minimum en maximum heeft is om de uitzetting van het water bij de verschillende temperaturen op te vangen (net als het expenasie vat dat rooie ding bij de CV) . er hoort ook geen verlies te zijn van koelvloeistof er hoort niets te verdampen.

    Oorzaken van lekkage zouden kunnen zijn:
    - waterpomp (seal bij de aandrijfas)
    - lekkage langs koppelingen
    - lekkage in de slang zelf
    - EGR koeler (indien aanwezig) wil ook nog wel eens lekken
    - Lekke koppakking
    - lekke radiateur (steentje)

    Omdat de lekkages meestal klein zijn, zijn ze moeilijk op te sporen.
     
  20. EdK

    EdK Forumguru

    Tsja @martijn v o ik begrijp ook wel dat een cv en een koelsysteem van de auto niet volledig / geheel niet vergelijkbaar zijn.
    Maar ging bij mij om gesloten systeem opmerking en verlies evengoed.
    En snap dat temperaturen van beide systemen ook verschillen, maar ook water in CV zal niet koken hoor.

    Maar gaat er meer om , om een vergelijk van nivo verlies te verduidelijken.
    Een systeem wat gevuld word met water of koelvloeistof zal altijd nog lucht behouden wat er op korte of lange termijn pas uitkomt !
    En vloeistof heeft een zuurstof gehalte wat er door de warmte uitkomt en wat uiteindelijk ook weer tot een nivodaling in je vloeistof resulteert.
    En dit soort dingen kan dus voor een nivodaling zorgen waardoor er bij gevuld moet worden..... ondanks dat het een gesloten systeem is in sommige hun ogen.
     

Deel deze pagina