Kinderziektes Octavia III?

Heeft de mijne ook gehad. Na montage van de trekhaak door de dealer.
Hebben eerst alles opnieuw geprogrammeerd, hielp niet zodra auto van contact af was geweest werkte oa lange assist niet meer.
Na contact met pon hebben ze een compleet nieuwe kabelset moeten monteren, dat heeft niet geholpen.
Van de week hebben ze nieuwe code in de computer geladen en nieuwe software nu werkt het allemaal weer.
 

Rene C

Forumguru
Afgelopen zondag tijdens het rijden opeens een melding dat het niveau van de koelvloeistof te laag is.

Ik stoppen idd ver onder het minimum. Heel bijzonder. Vervolgens doorgereden (wel de temperaturen in de gaten houdend) naar het 1e de beste tankstation en daar bijgevuld. Gisteren zijn 1e beurt gehad en van te voren gemeld, maar krijg doodleuk het antwoordt dat het kan dat hij koelwater gebruikt.!:banghead::banghead:

IMHO is het koelsysteem een gesloten system en zou er nimmer koelwater verbruikt moeten kunnen worden, maar goed ze zoeken het maar uit. Ben blij dat het een lease auto is en geen eigendom, anders ging hij naar een andere garagist.. Deze andere mag nu niet van de leasemy.
 

peterrapid

Forumguru
@Rene C je hebt wel verdamping door temperatuur wat een heel mini-beetje koelwater kan verbruiken alsook zijn de systemen in de O3 bij aflevering onvoldoende ontlucht wat op zich wel kan als gevolg hebben dat je ineens koelwater tekort komt. Bij mijn 1e check-up bij 1500km hebben ze het koelwater ook bijgevuld als gevolg van lucht die vrijkomt. Blijkbaar heeft het koelwatercircuit nogal wat afstand en bochten te doorlopen.
 

Rene C

Forumguru
@peterrapid niet goed onlucht snap ik, maar verdamping snap ik niet. Het systeem is toch gesloten, ook al verdampt het zou het later wanneer het weer afkoeld moeten condenseren en dus weer vloeistof worden?
 

peterrapid

Forumguru
Toch heb je altijd een mini-verlies hoor @Rene C alhoewel dit niet de reden zal zijn dat je die melding kreeg, gaat vooral over de lucht, zoals de meeste O3 eigenaars wel zullen gehad hebben als er geen bijvulling is gebeurt in het begin.
 

yesRS@

Forumguru
@Rene C : het is inderdaad zoals Peter zegt, eerst en vooral lucht die langdurig ergens blijft hangen en mini verdamping meestal langs de dop van het expansievat . Heb hetzelfde meegemaakt met mijn O3 1.4tsi.
Heeft zelfs een nachtje bij de dealer gestaan onder onder druk, niets aan de hand.
Na ongeveer 25000 km. Niet meer hoeven bijvullen.
Heb het nu trouwens ook met mijn RS, 6000 km. En staat nu op MIN.
 

boontjeRS

Forumguru
Heb ook bij mn rs deze week beetje bijgegoten, stond na 8300km op minimum. Is niet veel dat er bij moet, vullen denk ik vanuit fabriek af nooit tot maximum, logisch denk ik dan want op 10000 auto's 'kzeg maar iets 250ml per auto minder indoen.... scheelt euro's he. Olie nog niks hoeven bij te doen, blijft perfekt op max staan op peilstok. Kijk wel regelmatig ernaar.
 

EdK

Forumguru
Het systeem is toch gesloten,

Een CV systeem in huis is toch ook een gesloten systeem ? Maar moet je ook eens in de zoveel tijd wat bijvullen.
Bij CV systeem en vullen krijg je ook niet alle lucht eruit en deze zal verdwijnen via de automatische ontluchter bij de ketel.
Dan stook je ook nog eens de zuurstof uit het water op den duur en ook dat zal verdwijnen via de ontluchter en zo komt het dus dat je moet bijvullen.
Wel zie het vultankje als de automatische ontluchter en dan weet je waar de zuurstof blijft en dus dat je nivo daalt.
En waarom zou er anders een nivo van min en max op het tankje zitten ?
 

martijn v o

Forumguru
In een auto zit geen automatische ontluchter en is niet helemaal te vergelijken met de CV van thuis.

de temperatuur in de auto wordt wat hoger (in de motor 125 graden) dan de CV van thuis. Daarom wordt het systeem onder druk gehouden zodat het water niet gaat koken.

Het tankje wat een minimum en maximum heeft is om de uitzetting van het water bij de verschillende temperaturen op te vangen (net als het expenasie vat dat rooie ding bij de CV) . er hoort ook geen verlies te zijn van koelvloeistof er hoort niets te verdampen.

Oorzaken van lekkage zouden kunnen zijn:
- waterpomp (seal bij de aandrijfas)
- lekkage langs koppelingen
- lekkage in de slang zelf
- EGR koeler (indien aanwezig) wil ook nog wel eens lekken
- Lekke koppakking
- lekke radiateur (steentje)

Omdat de lekkages meestal klein zijn, zijn ze moeilijk op te sporen.
 

EdK

Forumguru
Tsja @martijn v o ik begrijp ook wel dat een cv en een koelsysteem van de auto niet volledig / geheel niet vergelijkbaar zijn.
Maar ging bij mij om gesloten systeem opmerking en verlies evengoed.
En snap dat temperaturen van beide systemen ook verschillen, maar ook water in CV zal niet koken hoor.

Maar gaat er meer om , om een vergelijk van nivo verlies te verduidelijken.
Een systeem wat gevuld word met water of koelvloeistof zal altijd nog lucht behouden wat er op korte of lange termijn pas uitkomt !
En vloeistof heeft een zuurstof gehalte wat er door de warmte uitkomt en wat uiteindelijk ook weer tot een nivodaling in je vloeistof resulteert.
En dit soort dingen kan dus voor een nivodaling zorgen waardoor er bij gevuld moet worden..... ondanks dat het een gesloten systeem is in sommige hun ogen.
 

Hans_RS

Forumguru
Hoe zit dat met het rammelende rechter ventilatieroostertje? Want ik heb er ook van blijkbaar... Kan ik er zelfs iets aan doen, want heb niet echt tijd om de wagen er voor binnen te steken bij de dealer...
 

Joske

Forumguru
Ik heb het laten vervangen Hans... Gewoon even bij de Geert binnen springen, melden en afspraak maken? Vervangen duurt kwartier ofzo.
 

Rene C

Forumguru
@all. Was niet de bedoeling om een discussie te starten hoor. :bloos:

Dank voor alle uitleg. Ze hebben hem bij de beurt weer aangevult, stond weer onder minimum maar zou moeten volgens dealert. Ik hou het dan maar net als de olie in de gaten. Heb btw tot 30k/km 1ltr olie moeten bijvullen. Vind ik opzich best netjes.

Had minder kunnen zijn maar wil hem gewoon boven de helft hebben staan.
 

micky

Forumguru
sinds een paar dagen (72000 km) wordt de rand van de knop van de DSG pook scherp en het chrome laat los, 1 belletje met de dealer en volgende week krijg ik een nieuwe pook.
 
Bij mijn Greenline zijn rondom op de pookknop slijtageplekken van het rubber te zien (46000km, van dec 2013).
Als je er met je vingers overheen schuift korrelt het er zo vanaf. Zojuist gemeld bij de dealer om te kijken of er een nieuwe opkomt.
 

tha a

Senior Member
valt een defecte waterpomp ook onder kinderziektes? Gister bij 74000km ineens de geest gegeven. Wel binnen 1 dag vervangen bij de dealer. 's-ochtend 07.30u stond ik stil (groot rood scherm in dashboardmet daarop STOP! MOTOR OVERVERHIT!) en voor 6uur was ik weer onderweg.
 

gersel

Nieuw lid
valt een defecte waterpomp ook onder kinderziektes? Gister bij 74000km ineens de geest gegeven. Wel binnen 1 dag vervangen bij de dealer. 's-ochtend 07.30u stond ik stil (groot rood scherm in dashboardmet daarop STOP! MOTOR OVERVERHIT!) en voor 6uur was ik weer onderweg.
Wat mij betreft wel een kinderziekte, mijn waterpomp wordt maandag as vervangen na 3 x oververhitte motor. Bleek bij de dealer dat het een bekend probleem (staat ook als zodanig bekend in hun systeem) is en ze al bij meerdere auto's de waterpomp hebben vervangen. Mijn 16.tdi van dec. 2013 heeft nu 115000 op de klok.
 
Bovenaan Onderaan