Karoq velgen

Even een update betreffende de mogelijkheden voor een reserveband.

De winterband 19" past niet in de bagageruimte. Diameter is net iets te groot en ook de breedte is te hoog.
Derhalve een origineel 18" reservewiel (thuiskomer) met inbouw kit besteld en dit past prima. (Zie briskoda)
In de velgruimte diverse spullen opgeborgen en de meegeleverde middensteun zo aangepast dat een stevige kruissleutel erbovenop past. De boottrailer heeft 21mm, dus de meegeleverde wielsleutel 17mm is niet universeel genoeg.
Ook de hydraulische krik paste prima zodat we zowel deze als een meegeleverde schaarkrik beschikbaar hebben.
Er was zelfs nog ruimte voor een dopsleutel set.
 

nakharry

Forumguru
Ja, maar bij een Tiguan of Kodiaq heb je een band met een hogere wang; bij zelfde velgdiameter is de totale diameter daar ca. 5 cm groter...
(moet ik gelijk ook toegeven dat ik verkeerd zat v.w.b. mijn aanname dat een Ateca ook op grotere wielen stond, dat is dus blijkbaar niet (meer) zo...)


Karoq Buitendiameter (mm)
215 / 60 R 16 664
215 / 55 R 17 668
225 / 40 R 19 663

Kodiaq
215 / 65 R 17 711
235 / 55 R 18 716
235 / 50 R 19 718
235 / 45 R 20 720

Ateca
215 / 60 R 16 664
215 / 55 R 17 668
215 / 50 R 18 672
235 / 40 R 19 671

Tiguan
215 / 65 R 17 711
235 / 55 R 18 716
235 / 50 R 19 718
255 / 45 R 19 712
234 / 45 R 20 719
255 / 40 R 20 712​


Het zal wel een domme vraag zijn @hemi24 , maar we constateren allemaal dat er redelijk wat ruimte zit bij de wielkasten van de Karoq en dat er weinig comfort zit in de 40 R19 banden, maar waarom mogen er dan geen 225 50 0f 55 R19 banden omheen eigenlijk?

Ik vraag dit voor een vriend ;)
 

JeSko

Forumguru
@nakharry

Simpel gezegd klopt je snelheidsmeter dan niet meer. Denk dat dat de hoofdreden is, keuring en dergelijke geen idee van, maar bv van 40 naar 45/50 banddikte mag toch geen probleem geven op de snelheidsmeter na dan... Gok ik, denk ik :tongue:
 

nakharry

Forumguru
Bedankt @JeSko .. dat zal de reden wel zijn idd..

Wel jammer want ik zou ze ook wel wat dikker willen dan de huidige 40 zonder terug te gaan naar 18 inch..

Wellicht dat met de huidige digitale tellers er een softwarematige aanpassing gedaan zou kunnen worden aan de kilometerteller... Weet iemand dat?
 

JeSko

Forumguru
Je kan ook gewoon de GPS snelheid volgen, die is zowiezo juist, doe ik ook altijd, volg altijd de Waze snelheid en niet de snelheidsmeter. Is een setje Eibach veren geen idee voor je @nakharry ? 3 cm lager, wat sportiever zonder afbreuk te doen aan de SUV look van je Karoq.
 

hemi24

Forumguru
Naast bovengenoemde redenen, heeft je auto ook een bepaalde typegoedkeuring en is deze afgegeven op een bepaalde bandenmaat…

Daarvan afwijken kan bij een ongeval verstrekkende gevolgen hebben.
 

nakharry

Forumguru
Gaaf idd @JeSko een stuk verlaagd, maar dat ''verlaagd" uiteraard ook weer het comfort neem ik aan?

Maar ik begrijp dan serieus niet dat ze een Kodiaq dan wel uitvoeren met dikke banden en een typegoedkeuring? Ben inderdaad met de vorige sprekers eens dat dat veel voor het comfort zou doen en voor de opvulling van de wielkasten..

Wat is hier dan weer "Simply Clever" aan ;)

Wil m binnenkort eerst laten kietelen bij TVS Engineering in Varsseveld @JeSko. Ik heb nog een kortingsbon van 50% liggen... maar ja durf niet i.v.m. de 4 jaar garantie :D

Ik merk af en toe als ik bijvoorbeeld een rotonde nader en terug schakel naar zijn 2e versnelling dat de auto inhoudt en omdat je al rijdt is verder terug schakelen naar zijn eerste versnelling ook niet mogelijk. Denk/hoop dat dit met tuning goed aan te passen is.
 

JeSko

Forumguru
@nakharry

Op een Superb verminderd het comfort niet noemenswaardig, hij stuurt veel directer en leuker na verlaging en dat vind ik al comfortabeler op zich. Met de Superb worden sommigen korte opstoten wel feller, doordat OEM dempers icm verlagingsveren niet perfect op elkaar zijn afgesteld. Ik gok echter zomaar dat dit effect op een Karoq nog minder gaat zijn, daar deze standaard al hoger staat dan een Superb.

Tuning zou ik gewoon doen als je het wilt, zelf doe ik het niet omdat ik een manuele heb en geen DSG, en ik wil de boel niet onnodig extra belasten, zelfs niet binnen de marges. Maar met een DSG is veel meer mogelijk qua aanpassen van schakelmomenten en dergelijke, dat alleen al ( spreken we nog niet van extra Koppel en PK toevoegen ) maakt het het waard met een DSG.
 

nakharry

Forumguru
Ik heb een manuele 6 bak @JeSko . Bewust geen DSG meer omdat ik hele slechte ervaringen heb met de DSG van mijn vorige Golf 7 Variant 1.6 TDI (slippende koppeling, veel over terug te vinden in mijn andere reacties op dit forum) Nieuwe koppelingsplaten van de dealer onder garantie en DSG tuning bij de DSG dokter niets hielp.

Waarom zou jij een manuele niet tunen dan @JeSko ? Geen risico in ieder geval dat je problemen krijgt (of zoals PON dat noemt "producteigenschappen" met de DSG..
 

JeSko

Forumguru
Oh dacht dat jij DSG had @nakharry , gros van het forum is DSG en al helemaal op recentere modellen zoals de Karoq, vandaar mijn voorbarige aanname.

Dat heeft meerdere redenen,

- Handbak valt niet te optimaliseren zoals DSG
- Het beetje meer koppel en PK zal vast lekker zijn, maar dit belast ook de Turbo en dergelijke wat meer.
- De Auto heeft periodes dat hij wat te veel korte afstanden ( rond 10 km ) maakt, dat is al niet super gezond, En daarbovenop nog eens extra stress op het blok door Motortuning...

Het kan zo zijn dat ik me zorgen maak om niks, maar het gevoel erbij is, voor mij, niet juist. Zou het wel doen als ik elke dag bv lange afstanden autostrade moest doen, nu vind ik het niet nodig.
 
Bovenaan Onderaan