Karoq velgen

Beauri

Forumguru
19 inch is prima te doen, bandje van 35 hoog, prima comfort. Zeker zonder verlaging. 18 kan nog maar smoelt meteen minder.

Zoveel mensen zoveel wensen, die ene inch verschil zal tussen de verschillende vormen/modellen niet echt opvallen, denk dat juist het model/vorm en misschien ook wel de kleur een optisch verschil laat zien.... zo ziet een dikke dame er in het wit nog weer iets imposanter uit dan dezelfde dame gekleed in dezelfde outfit in het zwart. Uiteindelijk blijft de omtrek van het geheel hetzelfde, of er nu 17, 18, 19 of zelfs 20inch velgen tussen de banden zit.

Wat de 1 vind deinen vind een ander comfortabel en wat een ander stevig vind kan weer een ander plankhard vinden, het is ook een beetje wat je gewend bent en fijn vind.

Het zelf gaan ervaren is dan ook de beste leermeester.

De Karoq heeft qua vorm wel heel ruime wielkasten en dat maakt dat de wielen, met welke velg dan ook, er wat iel uit blijven zien. Kan begrijpen dat sommigen dat gat een beetje willen opvullen door de Karoq dan wat te verlagen.

Zo kom je dan in een wereld van compromissen terecht.... lagere instap....weg SUV idee, weg hoge instap. weg comfort en dan weer beter uitziend? Natuurlijk alles een beetje relatief genomen.... het is in de praktijk niet voor iedereen gelijk.

Het is maar net wat je wil en zo zal je in de praktijk denk ik ook bijna niet 1 Karoq tegenkomen die precies hetzelfde is als die van jezelf..... is het niet van buiten, dan is tie wel anders van binnen.
 

JeSko

Forumguru
Klopt @Beauri , die Vega's lijken optisch ook groter door de "onderbroken" velgrand. Voor ieder is het gevoel in een auto inderdaad anders, ik kan echter alleen mijn eigen ervaring delen, van 18inch naar 19inch gegaan op mijn Superb, banden 18 inch waren ToyoTires, nu 19 inch raintire 3 Uniroyal, de 19' rijden comfortabeler, komt wellicht ook door de lichtere velg die ik nu heb. Eerst vond ik ze nl gelijk qua comfort aan de 18 inch MSW wielen, maar de GMP's waren een stuk zwaarder dan mijn huidige, dus met dezelfde Uniroyal banden toch een immens verschill puur dankzij het wiel.

Dat scheelt ook weer per Karoq, degene met de plastic zwarte wielbogen oogt wellicht hoger dan degene met gelakte wielbogen. Die zwarte wielbogen zullen ontworpen zijn om de goedgelovige klant nog meer te laten geloven dat ze een SUV rijden, ipv de hoge hatchback die ze werkelijk rijden.

Idealiter zou de TS eens met beide setups, 18 vs 19, moeten kunnen rijden, maar gezien zijn vraagstelling gok ik dat 18 al geen optie meer is.
 

Canon-Eye

Forumguru
een ingebouwde marge van de autofabrikanten
Die "ingebouwde marge" berust op een EEG-voorschrift uit 1977 (toen was het nog geen EU) m.b.t. de typegoedkeuring van snelheidsmeters.
Negatieve afwijking is niet toegestaan, de positieve afwijking is bij een aantal gegeven snelheden (voor zover het voertuig die kan bereiken) begrensd op 10% van de betreffende waarde plus 4 km/u. Praktisch voorbeeld: bij 100 km/u echte snelheid mag de aanwijzing dus van 100 t/m 114 zijn.

Zoals vermeld gaat het hier om een typegoedkeuringseis, dus niet iets waar bij bv. APK of importkeuring op wordt gelet. In het kader van de CJIB-beveiliging is het echter wel handig om de feitelijke afwijking van je meter te kennen...
 

BJF

Senior Member
Ik heb ooit proef gereden in een Tiguan met 20”. Vond dat niet echt comfortabel meer, maar waren wel hele fraaie velgen...
 

064harry

Forumguru
Dat klopt... als ik zo’n 111 km rij dan zit ik op 103/104. Met de wettelijke correctie van 3 km rij ik precies goed. Ik heb trouwens 18” velgen. En in de winter 16”
 

hemi24

Forumguru
Ik heb ooit proef gereden in een Tiguan met 20”. Vond dat niet echt comfortabel meer, maar waren wel hele fraaie velgen...

... en dan heeft de Tiguan ook nog wielen met een grotere buitendiameter!
Dus bij een Karoq krijg je nog plattere banden met nog minder comfort...
 

hemi24

Forumguru
Probleem met Karoq is dat deze eigenlijk op te kleine wielen staat; Ateca en Kodiaq hebben dat beter voor elkaar...
 

064harry

Forumguru
Volgens mij staat een Karoq ook gewoon op 18" Mytika's?
Alleen bij mij dan weer niet. 16" Castor velgen.
Maar nu dan 18" BBS
 

hemi24

Forumguru
Ja, maar bij een Tiguan of Kodiaq heb je een band met een hogere wang; bij zelfde velgdiameter is de totale diameter daar ca. 5 cm groter...
(moet ik gelijk ook toegeven dat ik verkeerd zat v.w.b. mijn aanname dat een Ateca ook op grotere wielen stond, dat is dus blijkbaar niet (meer) zo...)


Karoq Buitendiameter (mm)
215 / 60 R 16 664
215 / 55 R 17 668
225 / 40 R 19 663

Kodiaq
215 / 65 R 17 711
235 / 55 R 18 716
235 / 50 R 19 718
235 / 45 R 20 720

Ateca
215 / 60 R 16 664
215 / 55 R 17 668
215 / 50 R 18 672
235 / 40 R 19 671

Tiguan
215 / 65 R 17 711
235 / 55 R 18 716
235 / 50 R 19 718
255 / 45 R 19 712
234 / 45 R 20 719
255 / 40 R 20 712​
 
Misschien niet helemaal om topic maar:

1) Zitten er in de velgen van de karoq druksensoren?
Vraag dit omdat ik op zoek ben naar velgen met winterbanden.
Bij een leverancier werd gemeld dat ik vermoedelijk geen sensoren nodig had.
Direct of indirect meetsysteem was de keuze.

2) past er een originele 19" velg onderin de bagagebak?
Vraag dit omdat de auto in bestelling staat en de dealer erg vaag is met informatie.
 

064harry

Forumguru
1) Zitten op de ABS. Dus met wielwissel is er niets aan de hand.

2) Geen idee. ik wil het morgen wel effe voor je nameten. Maar dan moet ik wel effe weten hoe groot zo'n wiel is.
Mijne zijn 18" namelijk
 
Bovenaan Onderaan