Karoq style 1.5TSI DSG 150 pk geen gas respons bij koud of vochtig weer

BramBam

Forumguru
Hierbij screenshots van mijn auto. Wel OBDeleven, heb geen beschikking over VCDS.

upload_2019-1-27_20-11-2.png upload_2019-1-27_20-11-39.png

Zie misschien a.s. donderdag een vriend met een Karoq 1.5TSI DSG7 (sept '18) en zal dan de info van zijn auto met ODBeleven vastleggen.
 
toen wij 2 weken geleden bij de dealer waren voor het installeren van de trekhaak hebben wij gelijk onze klachten doorgegeven maar volgens de werkplaatschef was er niets mis met onze auto
 

Antera

Donateur
Niet alle dealers zijn er van op de hoogte omdat er geen melding vanuit PON is rond gegaan. Maar het probleem is bij diverse zeker alwel bekend
 

Bopper

Lid
Vandaag de dealer nog maar eens bezocht en de vraag gesteld of ze bij VAG nu harder aan het zoek zijn naar een oplossing, aangezien het probleem nagenoeg alle 1.5 moters betreft van de huidige generatie.
De dealer gaf aan mij aan dat hij dit wel vermoede omdat het probleem steeds groter wordt qua omvang.
Ook de nieuwe SEAT Terraco met de 1.5 heeft dit probleem.
Dit resulteerde bij mijn dealer dat ze, ivm het introductieweekend van de seat bij de dealers, besloten de motor warm te houden !
Ik merkte oprecht dat, in ieder geval mijn dealer, het ze echt dwars zit dat dit probleem bestaat.
Momenteel is dit één van de meest gedviseerde en verkochte motoren uit het gamma.
Ik hoop dan ook, met mijn dealer, dat ze idd harder werken bij VAG aan een passende oplossing.
 

BramBam

Forumguru
Moet zeggen dat het probleem bij mij aanzienlijk verminderd/nog nauwelijks aanwezig is, nadat mijn auto 2 weken geleden bij de dealer is geweest vanwege een brandend
upload_2019-1-13_21-38-54-png.71369
uitlaatgascontrolesysteem lampje. Wellicht dat ze toen ook e.e.a. hebben gedaan met de software van de motor/DSG-bak.

Oorzaak brandend lampje was overigens een gesmolten kabel (tijdens assemblage niet goed vastgezet, waardoor het af en toe tegen een heet uitlaatdeel kwam) waardoor een sensor in het uitlaatspruitstuk geen info meer naar computer kon sturen en de motor een verkeerd (niet optimaal) mengsel kreeg.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ook de nieuwe SEAT Terraco met de 1.5 heeft dit probleem.
Dit resulteerde bij mijn dealer dat ze, ivm het introductieweekend van de seat bij de dealers, besloten de motor warm te houden !

Klopt, ik had vorige week bij Century in Groningen een koud exemplaar vers uit de sneeuw, en dat was de eerste paar km's geen traktatie..!
Eenmaal op temperatuur was er niks meer van te merken.
Aan de DSG kon het niet liggen, 1.5 TSI's in de Tarraco zijn vooralsnog enkel handgeschakeld...
 

Bopper

Lid
Klopt, ik had vorige week bij Century in Groningen een koud exemplaar vers uit de sneeuw, en dat was de eerste paar km's geen traktatie..!
Eenmaal op temperatuur was er niks meer van te merken.
Aan de DSG kon het niet liggen, 1.5 TSI's in de Tarraco zijn vooralsnog enkel handgeschakeld...
Klopt @hemi24 , het probleem zit hem volledig in de motor en heeft niets te maken met de DSG bak. Wel is duidelijk dat door het bokkerige gedrag van de auto, de DSG daar wel op anticipeerd waardoor bijvoorbeeld even van het gas gaan, heel bruusk aanvoelt. Voor diegene zonder problemen, ik weet ook niet waarom bij de één wel en de ander niet. Feit is, dat de fout bestaat en erkend is door de VAG. Voor diegene met het probleem, zoals ik, erg zuur. Elke ochtend rij ik weg in een auto die, op dat moment, niet fijn rijd. Pas op temp. kan ik weer genieten. Toen ik de auto bestelde en mijn octavia inleverde, had ik echter wel anders gehoopt. Tis niet anders. Ik heb het volste vertrouwen in mijn garage en Skoda dat het goed komt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb een 1.5tsi in een handgeschakelde Octavia met inmiddels al flink wat ervaring, ruim 30.000km in bijna 8 maanden, de auto is eind mei geproduceerd. Gelukkig heb ik geen last van dit probleem. Zou het kunnen dat er sinds de levering van mijn auto zaken aangepast zijn aan dat type motor in verband met de veelbesproken WLPT perikelen? Als ik het goed begrepen heb komen de klachten vooral van mensen met auto's waarin de 1.5TSI later is geintroduceerd dan in de Octavia (Superbs, Karoq's en Kodiaq's).
 

BramBam

Forumguru
De sinds een aantal maanden, in diversen modellen, geleverde 1.5TSI motoren zijn idd anders. Bevatten o.a. een Otto-Partikel-Filter (OPF) om ze aan WLTP eisen te laten voldoen.
 

Captain Hook

Forumguru
FYI:

https://www.opf-filter.de/

...
Ab dem 01.09.2018 werden fast alle neuzugelassen Fahrzeuge mit einem Partikelfilter ausgestattet sein müssen. Wahrscheinlich wird es bald auch Nachrüstmöglichkeiten geben, für bereits produzierte Fahrzeuge. Bei der Nachrüstung des Ottopartikelfilters dürfte es technisch keine großen Probleme geben. Bisher konnten wir allerdings bei unseren Recherchen noch keine Nachrüstangebote finden.
...


https://www.volkswagen-newsroom.com...rt-partikelfilter-fuer-benzinmotoren-ein-1567
 

CharlesTucker

Forumguru
Dank @BramBam am en @Captain Hook voor de verduidelijking. Die Duitse text is wel "interessant", waarschijnlijk zullen zich na het achteraf inbouwen van dat partikelfilter geen grote problemen voordoen, dat wekt vertrouwen ... :pieker:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pendragon

Forumguru
Ik kan helaas bevestigen dat ik vanochtend ook het probleem had dat ik geen gas kon geven uit stilstand. Even de rem ingedrukt en toen werkte het weer. Wel een rare gewaarwording. Uiteraard ga ik dit ook melden.
 

Witte Yeti

Actief lid
Ik kan helaas bevestigen dat ik vanochtend ook het probleem had dat ik geen gas kon geven uit stilstand. Even de rem ingedrukt en toen werkte het weer. Wel een rare gewaarwording. Uiteraard ga ik dit ook melden.
Behalve een rare gewaarwording zou het ook tot gevaarlijke situaties kunnen lijden. Deze problemen lijken vooral voor de komen bij auto's die de laatste maanden zijn opgeleverd. Zelf heb ik er geen last van, Karoq is van mei 2018.
 

Pendragon

Forumguru
Behalve een rare gewaarwording zou het ook tot gevaarlijke situaties kunnen lijden. Deze problemen lijken vooral voor de komen bij auto's die de laatste maanden zijn opgeleverd. Zelf heb ik er geen last van, Karoq is van mei 2018.
Gekke is dat ik er de hele week geen last van heb gehad en ineens vanochtend had ik het. Je wilt wegrijden, gas en niks.... Ik heb het inmiddels doorgegeven met de link naar dit topic. Ik ga het goed in de gaten houden. Jij hebt ook geen dsg, dus het kan ook een combinatie zijn van.
 
Bovenaan Onderaan