Juiste aanhaalmoment LMV's

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
@hemi24

Vind wel dit terug in de Vaco wielen special.

"Aanhaalmoment Het aanhaalmoment van wielbouten en wielmoeren is weliswaar geen wiel-eigenschap, maar wel erg belangrijk."

Bedoelen ze hiermee dat het Nm waarmee wielen moeten vastgezet worden NIET afhankelijk is van het type LM wiel, maar simpelweg van het soort auto? Elektrische auto's hebben vaak Nm's van 175 Nm, doordat deze vanuit stilstand meer koppel hebben dan ICE auto's, neem dus aan dat de Nm's voor een Superb gewoon altijd 120 Nm is?
 

hemi24

Forumguru
Ik ga mee met het antwoord van @Peter-036 , zeker als het velgen zijn waar de originele bouten bij gebruikt kunnen worden.

120Nm is niet standaard binnen de VAG; voor Citigo's en Up-jes geldt een waarde van 110 Nm, terwijl voor de Kodiaq een waarde van 140 Nm is voorgeschreven.
Altijd even het boekje raadplegen dus!
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko Wat wel belangrijk is, is dat je het juiste type (vorm) bouten gebruikt voor de velg. Originele VAG-velgen hebben altijd bol-conische bouten nodig, maar sommige velgfabrikanten maken velgen die conische wielbouten nodig hebben.

Bol-conische bout: (het vlak tussen de schroefdraad en de boutkop is waar het om gaat, dit is het contactvlak tussen bout en velg en daarmee wordt de velg dus op zijn plaats gehouden)
bol%20conische%20wielbouten.jpg



Conische wielbout:
th
 

JeSko

Forumguru
Klopt @Cordoba , hiervan ben ik op de hoogte, ik heb de juiste bouten bij de twee sets velgen, de eerste set GMP wielen kwamen tweedehands zonder bouten, die heeft de bandenboer toen voor mij uitgezocht ( conisch ), de nieuwe wielen kwamen wel met bouten, ook conisch.

Dat lijkt me gevaarlijk @Chrisjemol ...
 

JeSko

Forumguru
@Peter-036

Altijd zo geleerd op school en stages dat vastzetten enkel en alleen met de momentsleutel mag, er is geen giswerk mogelijk bij zulke delicate en potentieel gevaarlijke zaken, zo is het mij geleerd. En onderweg is wat anders, dan weet je dat je bij thuiskomst de boel nog eens moet nalopen.
 

Chrisjemol

Forumguru
Ach, het is idd weten wat je gewicht doet.
Zal doorgaans met iets meer moment vastzitten dan te weinig
Voor er momentsleutels waren ging het ook goed

ligt aan gevoel. Ik sleutel bv heel veel aan motoren en gebruik nooit een momentsleutel. Als je vaak dingen doet is je gevoel ook goed.

tegenwoordig moet alles met metertjes ed erbij. Het gevoel is weg
 

Desperado

Forumguru
Ach, hij doet dat al jaren, schrijft 'ie.
Als je weet wat je weegt en hoe lang de hefboom van de sleutel is, kun je heel goed inschatten hoe vast het zit.
Ik vind dit een hele domme aanname en nog veel dommer advies.
Hierdoor worden de meeste fouten gemaakt. "ik doe het al jaren zo, dus ik weet wel wat ik doe"
Ik zal maar niet vertellen hoeveel (dure) garantieaanvragen er worden afgewezen bij ons omdat de monteur het al jaren doet en daarom wel weet wat hij doet.
 

JeSko

Forumguru
Ik sleutel nooit eigenlijk dus vandaar wellicht ook, ben daar niet bij op mijn gemak en heb dat gevoel niet, laatste sleutel die ik vastgehouden heb om effectief te sleutelen aan een auto was in 2009. Vind het zelf onnodig om het op gevoel te doen, wanneer het op moment ook kan, en zo staat het ook voorgeschreven, of dat nu aan de wielen of aan de motor is.
 

ertromp

Forumguru
En in de kofferruimte van een Skoda is toch altijd wel plek voor de momentsleutel? De momentsleutel kost geen vermogen en is in noodgevallen wel handig om bij je te hebben. Zelfs in mijn Sejat ligt er altijd eentje
 

EdK

Forumguru
Tsja ik heb de momentsleutel ook standaard in zijn doos in de wagen liggen.
En was zeer blij jaren terug dat hij er uiteindelijk in lag nadat ik op een rit uit Wales terugnaar NL in B uiteindelijk erachter kwam dat een tweetal bouten in voorwiel al verdwenen waren !
En blij was ik ook dat er nog 4 wielbouten in de kofferbak lagen en uiteindelijk op parkeerplaats de gehele wagen de wielen op moment weer heb kunnen aantrekken....

En dat ik 2 bouten ben verloren onderweg is heden ten dagen nog steeds een hele grote vraag !
Niet alleen bij mezelf , maar ook bij me engelse vrienden ....
 

JeSko

Forumguru
@Disaster-Master

Het kan ook anders aflopen, mijn maatje heeft zo ooit een wiel door zijn wielkast geboord, stond ook maar handvast (vergeten aandraaien), en die kwamen toch echt sneller los dan 8 km. Is zeer afhankelijk van verscheidene omstandigheden. Zijn auto was toen flink gehavend, en hij heeft toen flink geluk gehad dat er geen tegenliggers waren of hij had er frontaal op gereden. Zo'n minimaliserend filmpje is dan ook, imo, een schande.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan