Juiste aanhaalmoment LMV's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cordoba

Forumguru
@Cordoba Misschien is dit een Kia Rio van al wat jaartjes oud. Heb het een keer meegemaakt met een Opel Zafira. Die brak af tijdens losdraaien. Ding zat heel erg vast.

Als een bout vast geroest zit, kan het natuurlijk zijn dat je een extreem hoog koppel nodig hebt om de boel los te krijgen. Een klein scheurtje in een bout kan natuurlijk al een hele forse reductie betekenen van wat een bout nog kan hebben, en als het op zo'n minimaal scheurtje ook nog is gaan roesten, blijft er echt weinig sterkte over.

Wat betreft het juiste gebruik van hoofdletter en kleine letters voor Nm: EdK had het over knoeiers/prutsers en is vervolgens zelf met de juiste aanduiding aan het knoeien...
 

Noord26

Forumguru
Als een bout vast geroest zit, kan het natuurlijk zijn dat je een extreem hoog koppel nodig hebt om de boel los te krijgen. Een klein scheurtje in een bout kan natuurlijk al een hele forse reductie betekenen van wat een bout nog kan hebben, en als het op zo'n minimaal scheurtje ook nog is gaan roesten, blijft er echt weinig sterkte over.

Bouten worden minimaal 2 maal per jaar los gehaald en weer aangedraaid bij de dealer. En het is het huidige model Rio. Wat pas een paar jaar op de markt is. Heb de afgebroken bout gezien en de overige 15, maar nergens roest te bekennen.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26: de reactie die je gequote hebt, was vooral bedoeld voor Monteurtje, die aangaf dat ie het bij het loshalen ook al eens had meegemaakt. Een wielbout die geen roest vertoont, pas een paar jaar oud is, en toch 'zomaar' afbreekt, daar zijn volgens mij maar een paar mogelijke verklaringen voor:
- de wielbouten zijn stelselmatig mishandeld door veel te grote aantrekkoppels te gebruiken. Een bout kan dan iedere keer net ietsje plastisch vervormen (oprekken) en uiteindelijk bezwijken.
- er zit een materiaalfout in de betreffende bout, of er is sprake van een fabricagefout.

Als de gebroken bout er nog is, kun je na onderzoek wel wat zeggen over de oorzaak.
 

Noord26

Forumguru
@Cordoba: ik ben zelf werktuigbouwkundige. De gebroken bout ik ik te zien kreeg was duidelijk overbelast geweest voorbij de vloeigrens van het materiaal. Dat kan voor een keertje geen kwaad (als het zgn rekbouten zijn), maar als dat nogmaals gebeurd komt hij mogelijk voorbij het breekpunt en er was hier duidelijk een breekvlak te zien zonder een duidelijk begin aan de zijkanten van een productiefout of invreten van iets wat er in de schroefdraad aanwezig zou kunnen zijn.

Inmiddels de vraag binnen van de eigenaar of ik even mee wil langs de garage om te informeren hoe het mogelijk is. Lees: de factuur ongedaan te laten maken.

Ik heb al voorgesteld een afspraak te maken. Maar dan niet met de garage/hoofdmonteur, maar met de eigenaar. Daar doe ik het liefste zaken mee. Dingen als rustig vertellen dat je aardig wat verstand hebt van een boutje en moertje. Mocht het kwartje dan niet vallen zal ik wat aanhalen als opleiding (HTS-WTB), werkervaring (laser-operator en werkvoorbereider bij een technisch bureau in de metaal-verwerking) en als ze dan nog niet met een zeer net voorstel komen is de media altijd een goede (nood)oplossing. Alles afhankelijk hoe eerlijk ze willen zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Ik wist niet (meer) dat je werktuigbouwkundig bent, maar dat is dus precies wat ik bedoelde.

Overigens ben ik ook laseroperator/deskundige geweest, wat voor laser(s) heb je mee gewerkt? (ik heb bij Philips NatLab met NdYAG snijlasers gewerkt, zowel in enkele als frequentie verdubbelde als verviervoudigde frequentie, en incidenteel nog wel met wat andere lasers).
 

Schippersss

Forumguru
Het is zelfs zo dat na 5x vast en los de bouten vervangen zou moeten worden voor nieuwe,volgens de voorschriften van vw/Audi/Skoda/Seat. Nu is dit niemand die dit doet natuurlijk, ook de dealer niet.
 

Noord26

Forumguru
Ik wist niet (meer) dat je werktuigbouwkundig bent, maar dat is dus precies wat ik bedoelde.

Overigens ben ik ook laseroperator/deskundige geweest, wat voor laser(s) heb je mee gewerkt? (ik heb bij Philips NatLab met NdYAG snijlasers gewerkt, zowel in enkele als frequentie verdubbelde als verviervoudigde frequentie, en incidenteel nog wel met wat andere lasers).

Ik werk met CO2-lasers: voor de metaalindustrie. Dus aardig wat vermogen tussen 2,5 en 7kW. Merken als Amada en Trumpf zijn mijn dagelijkse bezigheid.
 

Noord26

Forumguru
Het is zelfs zo dat na 5x vast en los de bouten vervangen zou moeten worden voor nieuwe,volgens de voorschriften van vw/Audi/Skoda/Seat. Nu is dit niemand die dit doet natuurlijk, ook de dealer niet.

Als je dat even zwart op wit kan laten zien. Dan laat ik dat de 27e ook even aan mijn dealer zien als hij binnen gaat voor een gratis wintercheck. Kunnen ze gelijk nieuwe bouten mee geven.
 

Noord26

Forumguru
@Blackokkie2: als het zo voorgeschreven is (volgens @Schippersss ), kunnen ze daar niet onder uit. Het zijm dan hun eigen voorschriften. Vandaar ook de vraag of dat even zwart-op-wit aangetoond kan worden. Niemand heeft er iets aan als er zo maar iets geroepen of opgevangen wordt- wat vaak ook niet helemaal goed verwoord wordt door 'vertalingen' onderling. ;)

En met PON hoef ik geen zaken te doen, ik doe zaken met mijn dealer. Wat die wel en niet doet of mag van PON, daar sta ik buiten. Ik heb een overeenkomst met mijn dealer. Dat ik toevallig weet wie PON is, heeft daar niets mee te maken.
 
Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Ja, maar een distributieriem staat ook voorgeschreven en moet je ook gewoon kopen, ik denk dat dat voor bouten dan niet heel anders zal zijn. Klopt dat je niet met PON zaken doet, maar de dealer handelt wel volgens hun richtlijnen en daarin komt het woord geven niet voor. Jou dealer zal er inderdaad met jou uit moeten komen en eventueel daarna de kosten van PON terugkrijgen of niet.
 

Noord26

Forumguru
Distributieriem? Die hebben wij niet. ;)

Een dealer mag altijd afwijken van wat PON voorschrijft is mij wel duidelijk geworden inmiddels. Ze hebben de laatste kans op normaal zaken te doen, anders gaat deze jongen voortaan met de bolide naar VAGtechniek. Ze hebben zich inmiddels 2 maal verscholen in eerste instantie achter PON. De eerste keer niet goed uit uitgelijnd wat mij 2 'halve' banden heeft gekost en een keer een wiellager wat niet onder de verlengde garantie zou vallen, totdat ik de exacte voorwaarden van de verlengde garantie over wilde dragen aan een onafhankelijke partij (rechtsbijstand). De 3e keer dat ik aanklopte met koelvloeistof lekkage werd de waterpomp toch wel erg snel en zonder enige tegenspraak onder garantie vervangen..

Maar goed: op 120Nm ga ik zaterdag de momentsleutel instellen! ;)
 

Schippersss

Forumguru
Zwart op wit moet je zelf maar voor zorgen, daar heb ik de toegaan niet toe. Heb het van een maatje die 11 jaar bij de dealer werkt.
 

Noord26

Forumguru
Zwart op wit moet je zelf maar voor zorgen, daar heb ik de toegaan niet toe. Heb het van een maatje die 11 jaar bij de dealer werkt.

Als iemand iets zegt is het heel vaak niet helemaal de volledige waarheid. Ook niet als iemand al een tijd bij dezelfde werkgever vertoeft is dat garantie op correctheid in uitspraken. Vandaar de vraag of dat zwart-op-wit gezet kan worden. Beetje maatje regelt dat in no-time voor je toch?
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Hier nog een plaatje van een bout die met een iets te groot moment is aangehaald:

image.jpg

Ik kan me zeker voorstellen dat een fabrikant aangeeft de bout na x keren gebruik te vervangen
 

Canon-Eye

Forumguru
@@Blackokkie2: als het zo voorgeschreven is (volgens @@Schippersss ), kunnen ze daar niet onder uit. Het zijm dan hun eigen voorschriften.
@Noord26 Het zal toch niet zo zijn dat ingevolge zo'n voorschrift de vervangende bouten gratis verstrekt zouden moeten worden.

Volgens die redenering zou immers alle voorgeschreven onderhoud inclusief vervanging van verslijtende onderdelen (en dat zijn die wielbouten dus blijkbaar ook) gratis moeten gebeuren?
Of hoef jij ook niet voor bv. nieuwe olie te betalen? (in dat geval wil ik graag het adres van je dealer...)
Wakker worden! :D
 

Noord26

Forumguru
@Canon-Eye: dat is het punt niet. Het gaat erom dat geen enkele garage de moeren bij houd in een system hoe vaak ze gebruikt zijn en hoe vast ze aangedraaid zijn geweest. Je citaat van 1 zin uit de hele post trekt het verbant van post nu helemaal los..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan