Juiste aanhaalmoment LMV's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord26

Forumguru
Leden,

De wintersloffen komen er weer onder aanstaande zaterdag. Nu brak er bij het gisteren wisselen een wielbout af van mijn schoonbroertje zijn Kia Rio. Verder navragen bij de garage waar ze er onder gezet waren (een dealer) die claimden dat die het met een momentsleutel natrokken. En ze vertelden 230Nm, nadat ze eerst met een luchtsleutel bezig waren geweest. Dat lijkt mij idd ook veel te veel??

Wat is een gangbare waarde (voor een Superb)? Ergens tussen 100 en 120Nm lijkt mij meer correct?

Ik heb een momentsleutel ter beschikking hier zelf, maar kan geen eenduidig antwoord geven. Wat is de correcte waarde?
 

Joske

Forumguru
Ik wist niet dat Kia vrachtwagens maakte? :D

Lijkt mij enorm veel idd..

Ik ken niet anders dan 110 a 120 Nm.
 

Blackokkie2

Forumguru
@Joske........

used_car_Kia_Rhino_5_TON.jpg
 

Desperado

Forumguru
230 komt bij een normale personenwagen helemaal niet voor.
Misschien bij zware bussen/kleine vrachtwaggels.
 

EdK

Forumguru
120nM is voor een autowiel vast te zetten
230 is om de wielboutkp af te laten breken,,,, knoeiers
 

Noord26

Forumguru
Alle Skoda's LM en staal 120 Nm

230 Nm is wel erg veel voor een wielbout

Dat zou ook meteen verklaren waarom hij brak toen hij los moest..

Zal het eens terug koppelen naar de eigenaar van de Kia dat het normaal 120Nm is. Notabene kreeg hij die 230Nm bij een dealer te horen en daarna de rekening voor oplossen er van de door hun zelf te vast gedraaide bout.

:sterretjes:
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Kia Rio is gewoon 120. Heb het even nagevraagd bij een oud collega die veel met Kia werkt.
Dat weet ook elke dealer, dus als die de boel verneukt hebben moeten ze er ook voor staan om het op te lossen.
 

Cordoba

Forumguru
120nM is voor een autowiel vast te zetten
230 is om de wielboutkp af te laten breken,,,, knoeiers

nM is voor een boot (nautical miles) om een wielbout vast te zetten gebruik je Nm (Newtonmeter) en dus ook geen nm (nanometer) wat vaak foutief wordt gebruikt.

Overigens breken van een wielbout bij 230 Nm lijkt me wel erg snel, dat je de bout vervormd, of draad beschadigd bij een dergelijk koppel ála, maar afbreken moet je volgens mij (gevoelsmatig) toch nog wel heel wat meer voor hebben. (zonder te rekenen, of te weten welke M-draad er precies opzit, schat ik dat je 500-1000 Nm nodig hebt voor een breuk van de wielbout.
 

Noord26

Forumguru
Zelfs als het verkeerd begrepen is door de eigenaar (bijv 130 ipv 230) klopt het verhaal van eerst aanhalen met een luchtsleutel en controleren of ze vast genoeg zitten daarna met een momentsleutel niet. Want als ze al vast genoeg zitten; hoe vast zitten ze dan al door die luchtsleutel? De momentsleutel knikt wel door, maar de exacte waarde weet je dan helemaal niet!

Ook worden die bouten natuurlijk meerdere malen per jaar zo los en vast gezet. Lijkt mij een optelsom over langere tijd van overbelasting op dezelfde bouten.
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
@Cordoba Misschien is dit een Kia Rio van al wat jaartjes oud. Heb het een keer meegemaakt met een Opel Zafira. Die brak af tijdens losdraaien. Ding zat heel erg vast.
 

Desperado

Forumguru
Behoorlijk vast. Ik heb het zo niet in mijn dikke kop, maar weet wel dat de monteurs de krukasbout van ik dacht transporters eerst met de luchtsleutel vastzetten en daarna nog met de momentsleutel op moment plus nog een x aantal graden. En dat gaat niet makkelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan