Juiste aanhaalmoment LMV's

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
krijg er elke keer één voor me verjaardag......
denk dat ik die maar om de 2 jaar ga vieren want word me beetje te veel om al die sleutels op te slaan.....
 

Noord26

Forumguru
Alle VAG dealers. Is een controlepunt voor ISO en audit (eis vanuit de fabriek). 1x per half jaar de momentsleutels.

Ik ben benieuwd bij hoeveel garages de momentsleutels geijkt zijn. Gokje, 10 %.

90% er naast?


Alle VAG dealers. Is een controlepunt voor ISO en audit (eis vanuit de fabriek). 1x per half jaar de momentsleutels.

Pessimist?
 

Cordoba

Forumguru
En waar dacht je een Aldi- of Lidl-momentsleutel te laten ijken? :pieker:

Ik weet overigens van iemand die privé zo'n Aldi of Lidl sleutel had gekocht en deze op het werk vergeleken met de geijkte momentsleutel. De afwijking bleek ruimschoots binnen de opgegeven 4% afwijking te zitten, dus als je de sleutel na gebruik weer netjes spanningsloos opbergt, geen reden om te ijken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben benieuwd bij hoeveel garages de momentsleutels geijkt zijn. Gokje, 10 %.
Elke werkplaats met een gecertificeerd kwaliteitszorgsysteem moet zorgen dat dit op orde is, compleet met een calibratieregister waarin van elk meetinstrument van enig belang de calibratiehistorie wordt bijgehouden. Dus ook voor de drukmeters op de bandenoppompslangen etc.

Eén van de zaken waar de auditors van de certificerende instellingen standaard behoorlijk scherp op zijn, kan ik je uit eigen ervaring vertellen. En terecht natuurlijk!
(ja, ik heb zelf ook ooit zo'n auditorcursus gedaan... :jaja::D )
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb die (officiële) cursus van BVQI destijds vooral gedaan voor de fijne kneepjes van dat vak, omdat ik verantwoordelijk was voor de regelmatige interne audits binnen het bedrijf (waarvan de auditverslagen overigens ook weer door de externe auditors worden gecontroleerd).

Een beetje weten hoe een auditor denkt en redeneert, maakt het leven van een kwaliteitsmanager een stuk makkelijker...
 

jmw57

Lid
Yep, je moet geen spanning op het mechanisme wat in de momentsleutel zit laten staan en een bedrijfsmatig gebruikte momentsleutel moet inderdaad om de zoveel tijd (ik dacht 1x p/j) geijkt worden.:cheers:
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor wie 'm nog niet heeft: bij Aldi is sinds vandaag de momentsleutel weer in de aanbieding voor €18,99. Zolang de voorraad strekt!

Ik heb er eentje gescoord als presentje voor een van onze zonen...
 

JeSko

Forumguru
Op hoeveel best velgen aandraaien? Ik weet nog vanop school dat het 120 Nm was, maar nu kom ik ook vaak 130 Nm tegen.
 

hemi24

Forumguru
Staat in de handleiding voor de S2 :

upload_2020-11-14_15-42-5.png

Als je geen originele velgen hebt, even de goedkeuringsdocumenten van de leverancier van de velgen raadplegen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan