Juiste aanhaalmoment LMV's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Desperado

Forumguru
Mijn bouten worden bij de eerstvolgende wissel allemaal vervangen. Laat die dingen een keer 40 euro totaal kosten. Mij het risico niet waard dat ze afbreken op de snelweg.
Die wissel zal ook wel binnenkort zijn aangezien er een weekend Berlijn op de planning staat en winterbanden in Duitsland nog steeds verplicht zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye: dat is het punt niet. Het gaat erom dat geen enkele garage de moeren bij houd in een system hoe vaak ze gebruikt zijn en hoe vast ze aangedraaid zijn geweest. Je citaat van 1 zin uit de hele post trekt het verbant van post nu helemaal los..
En waarom doen ze dit dan niet?
Ik zou denken: omdat het niet nodig is.
Want als het wel nodig zou zijn, dan had dat vast wel in de onderhoudsvoorschriften en -protocollen gestaan, én niet te vergeten in het owner's manual.
Geen fabrikant zal toch zeker het risico willen nemen van de claims die loskomen als er ongelukken ontstaan door het falen van te vaak aangedraaide wielbouten?
Kortom, dit moet welhaast een broodje aap zijn... :D Iets anders bedoelde ik in elk geval niet aan te geven.
 

Desperado

Forumguru
Dit is absoluut geen broodje aap. Het wordt geadviseerd het elke x aantal keren te doen. Maar het gros van de eigenaren vindt het niet nodig is mijn ervaring.
 

EdK

Forumguru
Is voor mij ook voor het eerst dat ik dit hier hoor over vervangen van de wielbouten.
Tsja zolang de bouten met juiste aantal Nm word aangetrokken heb ik zoiets van het is wel goed met dat vervangen.
Ook doordat ik zelf me banden wissel tijdens de seizoenen zomer en winter.
En mijn mening is dat ik dan vreemde dingen aan de bouten zelf wel zou zien en dan mijn actie hierop kan nemen.
En 1 wiel zit met 5 bouten vast in mijn geval en zou er 1 afbreken dan zal dat wiel er nog niet afkomen.
En voordat dit zou gebeuren dan is me allang opgevallen dat ik een bout zou missen, want net als ik me oliepijl en koelvloeistofpijl periodiek nakijk en niet wacht tot er in dashboard toeters en bellen afgaan en ook mijn verlichting naloop kijk ik ook vaak naar me banden en de plek waar de bouten horen te zitten.

En weet van mezelf dat het me gauw genoeg zal opvallen als er een wielboutkop zou ontbreken, valt me nu al op als er weer eens een wieldopbout afdekkapje van plastic is gelanceerd
 

Canon-Eye

Forumguru
Een beetje vrachtwagen heeft 10x10 oftewel 100 wielbouten (die in dat geval aan de assen vastzitten en waar moeren op gedraaid worden, maar dat lijkt me geen essentieel verschil) die echt niet na 5 of 6 x wielwisselen worden vernieuwd. Als het echt nodig zou zijn, dan hadden ze dat toch al een jaartje of 50 geleden als standaardprocedure in de handboeken opgenomen?

Ik geloof er geen barst van. Natuurlijk kun je alles kapottrekken als je er maar genoeg geweld op zet, maar ik maak me hier totaal niet ongerust over. Er zit toch wel zo veel tolerantie in de sterkte van die dingen dat je met normaal gebruikelijk gereedschap niet zo snel fatale schade zal aanrichten?
 

Monteurtje

Forumguru
Ik heb nog nooit gelezen dat ze vervangen moeten worden na zoveel keer los-vast draaien. Maar zal eens kijken of ik in ELSA wat kan vinden. Denk het niet.
Met 40 euro ben je er niet. Ja de helft heb je dan. Die bouten zijn aardig aardig aan de prijs. Dacht iets van 4 euro per stuk.
 

andrehj

Forumguru
Bij juist gebruik is er ook geen enkele technische reden om ze te vervangen. Je blijft normaliter ruim onder de rekgrens, en omdat de bouten van staal zijn en voorgespannen gemonteerd worden is vermoeiing ook geen issue.
Zolang ze niet met luchtdruksleutels (of 230 Nm :banghead:) worden mishandeld is wat mij betreft ook geen enkele reden om ze preventief te vervangen.
 

CDK

Forumguru
Helemaal mee eens, netjes op het voorgeschreven moment vastzetten en je kan er een auto / vrachtwagen leven mee doen :jaja:
 

Captain Hook

Forumguru
... en winterbanden in Duitsland nog steeds verplicht zijn.

Da's dus ook niet waar...
In Duitsland is het verplicht de technische uitrusting van je auto aan te passen aan de rij/weersomstandigheden! Dat is heel wat anders dan zeggen dat winterbanden verplicht zijn...:lezen:

http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-duitsland

Winterbanden in Duitsland soms laat in het voorjaar
Het is in Duitsland verplicht winterbanden te hebben indien de winterse omstandigheden dat vereisen. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is. Ook buiten de wintermaanden kan er sprake zijn van winterse omstandigheden.

Hier nog meer info van de ADAC:
http://www.adac.de/infotestrat/reif...ifenpflicht_FAQ/faqs-winterreifenpflicht.aspx

Fazit
  • Nur wer bei "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte" mit Sommerreifen unterwegs ist, riskiert ein Bußgeld.
  • Wer Fahrten bei "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte" zuverlässig vermeiden kann, darf auch weiterhin im Winter mit Sommerreifen fahren! Dies hat besondere Bedeutung in traditionell winterarmen Regionen sowie für Besitzer von Zweitwagen oder Oldtimern – und natürlich für den, der gegebenenfalls auf öffentliche Verkehrsmittel umsteigen kann.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Komende zaterdag gaat de instelling op de sleutel hier in ieder geval op 120Nm. Volgens schoonvader moeten zijn bouten van de Mercedes E op 190Nm vast zitten. Maar ik denk dat hij in de war is met zijn Sprinter bus..
 

tist

Actief lid
Dat weet ik. Maar ik had geen zin om dat allemaal op te zoeken.

In Duitsland is het verplicht de technische uitrusting van je auto aan te passen aan de rij/weersomstandigheden!

Dit zinnetje was toch al voldoende om het beweerde te ontkrachten....
En verder heb ik ergens (aangaande dit) gelezen dat men enkel je kan verbaliseren als blijkt dat je een ongeval veroorzaakt en dit dan te wijten zou zijn aan je niet winterbanden, (lente-zomer-herfst- of wat men nog als types mogen bedenken).:)
 

jmw57

Lid
Nooit je wielbouten met een luchtsleutel vast draaien, gewoon met de hand aandraaien, dan de momentsleutel erop en vastzetten met (doe ik altijd) max. 120 Nm.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Nooit je wielbouten met een luchtsleutel vast draaien, gewoon met de hand aandraaien, dan de momentsleutel erop en vastzetten met (doe ik altijd) max. 120 Nm.
Enne uiteraard om niet te vergeten doe dit kruislings aandraaien en na 500 Km nogmaals even controleren
En ook nog een reminder na gebruik van de momentsleutel deze weer even terug draaien op 0 Nm
 

SuperBartje

Forumguru
ik vind dit inmiddels wel een mo(nu)ment(ale) discussie ! :lezen: Daarom nog een klein schepje erbij: momentsleutels moeten ook periodiek geijkt worden.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan