Juiste aanhaalmoment LMV's

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
Wel als ik alleen al er aan denk dat ALS me wiel eraf was gekomen op de snelweg met 120Km.....Voor dit voorval nam ik het altijd al serieus die aanhaal momenten en sindsdien alleen nog maar meer !
En ik verbaas me over de nonchalance van sommige hier mbt het aantrekken van de wielbouten.
En hoop dan ook ze nooit tegen te komen als het bij hun fout zou gaan....:lezen:
 

Desperado

Forumguru
Dit schreef ik:

"Ach, hij doet dat al jaren, schrijft 'ie.
Als je weet wat je weegt en hoe lang de hefboom van de sleutel is, kun je heel goed inschatten hoe vast het zit.
Bij het onderweg wisselen van een wiel heeft toch ook (haast) niemand een momentsleutel bij zich"

waar lees jij een advies??
Of je zegt gewoon dat je fout zit in plaats van op zo'n manier de fout te verplaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
Vroeger met stalen velgen, wist geen hond hoe vast je een wielbout moest aandraaien, dus decennia lang met een kruissleutel op gevoel behoorlijk vast gezet. Met lichtmetaal heb ik een momentsleutel aangeschaft, maar in de praktijk blijk ik gevoelsmatig die 120 Nm goed te benaderen. Tegenwoordig zet ik ze bewust iets minder vast met de kruissleutel, omdat ik ze direct daarna naloop met de momentsleutel, en in de praktijk kan ze met de momentsleutel dan typisch tussen enkele graden en zo'n 45 graden aandraaien. Dat is geen excuus om het dan maar op z'n boerenfluitjes te doen, maar in geval van pech onderweg en dan ietsje vaster trekken met de kruissleutel ben ik niet bang dat er iets losloopt voor ik thuis ben. In geval van bijvoorbeeld de genoemde vakantie in Frankrijk kun je ook tussendoor even een stop maken om de wielbouten na te lopen.
 

Desperado

Forumguru
In geval van nood is zeewater als koelvloeistof ook een optie. Maar dan ga je natuurlijk wel zsm naar een garage. Of zijn we zo dom om maar te wachten tot we terug zijn in Nederland cq België om het te laten fiksen?
Ik heb trouwens met de Felicia ook een keer loslopende wielbouten gehad. De reden dat ik nooit en te nimmer meer bij Kwikfit kom.
 

ertromp

Forumguru
Vroeger met stalen velgen, wist geen hond hoe vast je een wielbout moest aandraaien, dus decennia lang met een kruissleutel op gevoel behoorlijk vast gezet.
En dat is helaas niet waar. Bij mijn Benz W108 die van ca 1965 t/m 1972 geleverd is staat keurig in de handleiding van de auto voor de stalen velgen een moment van 9,5 - 10 mkp voor stalen bouten. En dat zie je bij meer oldtimers dat niet in Nm het e.e.a. in de handleiding staat maar nog in oude maten. Dus niet de werkplaats handleiding maar het boekje in de auto:jaja:
 

Cordoba

Forumguru
@ertromp Neem ik direct van je aan, maar hoeveel mensen dat vroeger wisten en een momentsleutel hadden? Ik kan me ook niet herinneren dat ik vroeger ooit in een garage gezien heb dat ze met een momentsleutel een wiel vastzetten. Overigens je gebruikt de eenheid "mkp" die ken ik niet, of moet het "mkg"(kgm) zijn?
 

ertromp

Forumguru
Nee hoor mkp of te wel kilo pond meter. Bij diverse MB garages waar ze ook veel aan klassiekers sleutelen hebben ze het oude speciaal gereedschap voor MB maar ook nog van die oude momentsleutels. Ook vroeguh moesten de cilinderkoppen etc gewoon op moment vastgemaakt worden. Daar is in al die jaren niets aan veranderd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
kilo pond meter??? Ik ken een kilo, en neem aan dat dit staat voor een kilogram - force, ik ken een meter, en ik ken een pond als een halve kg (of een Engelse pond), maar pond en kg in één eenheid?

Wat cilinderkoppen betreft, lijkt me logisch, maar in mijn herinnering nooit gezien dat ze (voor pakweg 1975) een wielbout op moment vastzetten. Het kan natuurlijk zijn dat mijn vader nooit in de juiste garages kwam, of dat ik er nooit bij was als ze een momentsleutel gebruikten, daarom ook dat ik het heb over 'mijn herinnering'.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
mkp is metre kilopond inderdaad. Kilopond (en dus niet pound!) is een ouderwetse maat voor de gravitationele constante van 1 kilogram, oftewel 9.81 Newton. Dus 1 mkp komt overeen met 9.81 Nm.
 

BigCheese

Forumguru
In geval van nood is zeewater als koelvloeistof ook een optie. Maar dan ga je natuurlijk wel zsm naar een garage. Of zijn we zo dom om maar te wachten tot we terug zijn in Nederland cq België om het te laten fiksen?
Ik heb trouwens met de Felicia ook een keer loslopende wielbouten gehad. De reden dat ik nooit en te nimmer meer bij Kwikfit kom.
Mjah maar de ene Kwikfit is de ander niet. Ik ging een keer nieuwe bandjes halen voor schoonmoe haar Panda bij de Kwikfit in Heemskerk. De chef werkplaats nodigde me persoonlijk uit om even mee te kijken toen hij de bouten stuk voor stuk aanhaalde met het juiste moment. Zo kan het ook.
 

JeSko

Forumguru
chef werkplaats nodigde me persoonlijk uit om even mee te kijken toen hij de bouten stuk voor stuk aanhaalde met het juiste moment.

Waarschijnlijk omdat ze al zoveel klachten hebben gehad dat de chef werkplaats nu telkens moet gaan zien of het wel goed gebeurd MET eigenaars erbij :maakmegek:
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb nu zelf even gegoogled, en dan blijkt dat ik alleen deze benaming niet kende:
The Kilopondmetre is an obsolete unit of torque[1] and energy[2] in the gravitational metric system. It is abbreviated kp·m or m·kp, older publications often use mkg and kgm as well.

'mkg' en 'kgm' kende ik dus wel met de aantekening dat het hier wel om een kilogram-force gaat, dat houdt in dat het niet om een kg gewicht maar een kracht van 1kg gaat.
 

Captain Hook

Forumguru
Als we het dan toch over termen, begrippen en eenheden hebben: ;)

kg is een massa eenheid. Geen gewicht...
Gewicht wordt uitgedrukt in Newton.

F = m * g

Waarbij g, op aarde, de gemiddelde valversnelling is van 9,81 m/s2.
F = Gewicht in Newton.
m = massa in kg.


Voor wie de natuurkunde lessen van de middelbare school ff kwijt is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Massa_(natuurkunde) :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Formeel heb je natuurlijk gelijk.
Maar ik ken weinig mensen die wel eens op een weegschaal stappen om hun "lichaamsmassa" te meten.
Dan gaat het gewoon over het lichaamsgewicht in kilos en dat snapt iedereen...
 

Tees

Donateur
Ik ken F in de natuurkunde toch echt alleen maar als kracht (Force). Gewicht wordt eigenlijk nauwelijks gebruikt in de natuurkunde (daarin klopt je verdere uitleg overigens wel). Je vergelijking zou nog iets beter zijn als je Fg zou gebruiken, dan is t gravitational force, oftewel zwaartekracht, oftewel gewicht. Gewicht is eigenlijk een heel rare term, zwaartekracht is wat mij betreft een logischer term.
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Hier staat de formule:
a1d876cf4b20f9cee350c67223ccbccc989e3d23

https://nl.wikipedia.org/wiki/Massa_(natuurkunde)
ook als F(gewicht). Alleen vanwege het feit dat het een plaatje is en geen tekst, copieert dat wat lastig...

@Canon-Eye We hebben het hier over auto's, toch? Zelfs bij het RDW wordt toch echt gesproken van "Massa ledig voertuig" en niet van "Gewicht ledig voertuig".
Ik bedoel maar... ;)

Iets kan veel massa hebben, maar toch nauwelijks wat wegen. En iets wat veel weegt, hoeft nog niet per se veel massa te hebben...
Of, zoals het bekende grapje; wat is zwaarder? Een kilogram lucht of een kilogram lood? :)

En natuurlijk, ik ga niet langs de groenteman en vraag om een tiental Newton aardappels. Dan kijkt 'ie me niet begrijpend aan. :D
Maar bij termen als massa, snelheid, vertraging, moment, volume, stroom, voltage, vermogen, e.d. is het toch wel van belang om de juiste termen te gebruiken om verwarringen te voorkomen.

En om ff terug te komen op de aanhaalmomenten. Uiteraard zijn er voorschriften en meestal is het zo als rond de 120Nm gedefinieerd.
Maar of het dan uiteindelijk 110 of 130 is... Mwah... momentsleutels hebben ook zo hun afwijkingen en bij 10% meer of minder gaat het echt niet fout. Nog afgezien van de atmosferische omstandigheden en materiaaleigenschappen.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Dat is het verschil tussen het spraakgebruik (waarbij door iedereen wel wordt begrepen wat er bedoeld wordt) en de begrippen die formeel-juridisch worden gehanteerd.

En dat laatste nog niet eens altijd en overal.
Zo ken ik (nog steeds) heel wat vrachtwagenchauffeurs, daar is er echt niet ééntje bij die het over de massa van zijn lading zal hebben. Al was het maar omdat vrachtdocumenten zowel nationaal (AVC) als internationaal (CMR) volgens (inter)nationaal vastgelegde modellen dat ook niet doen:
AVC.jpg

CMR.jpg
Bij die laatste zelfs in 4 talen (vond helaas geen scherper plaatje): Poids brut, Bruto gewicht, Gross weight - en steeds in kg.
Zoals gezegd, iedereen begrijpt onmiddellijk wat er bedoeld wordt, of het nou natuurkundig correct is benoemd of niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ken F in de natuurkunde toch echt alleen maar als kracht (Force).
In mijn natuurkundeboek - 2e klas HBS, 1960 - werd inderdaad nog gesproken over Kg(f) (of Kgf zonder die haakjes, dat weet ik niet meer precies) als eenheid van kracht.
Het SI-stelsel is denk ik wat later in de mode gekomen - net als Wikipedia trouwens...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan