Tees

Donateur
Dat is verbruik, maar geeft geen range. Range is tenslotte afhankelijk van de maximale en minimale SoC van de accu, en die wordt bepaald door het batterijmanagement.
 

leon-cupra

Forumguru
Je weet dat je een batterij hebt van 60kw, je hebt vb een gemiddeld verbruik van 20kwh/100km, dan weet je toch dat je 300km kan rijden.
Is toch net hetzelfde als bij een gewone wagen :pieker:
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb nooit bijgehouden wat de EV doet in daadwerkelijk verbruik @leon-cupra . Ik heb dat bij de Kodiaq wel 4 jaar lang gedaan om er vervolgens nooit meer naar om te kijken. De reden dat ik nu het verbruik bij hou is vanwege het gezeur om de range vermindering door de o zo leuke MEB update…
 

Japanese Power

Donateur
Je weet dat je een batterij hebt van 60kw, je hebt vb een gemiddeld verbruik van 20kwh/100km, dan weet je toch dat je 300km kan rijden. Is toch net hetzelfde als bij een gewone wagen :pieker:
Nope. Ik heb een 62kW accu. Hiervan wordt max. 58 kW verbruikt voor alle benodigde energie tijdens het rijden. Dus niet alleen de aandrijflijn, maar ook je verwarming, stoelverwarming, stuurverwarming, verlichting, navi, audio en alles wat elektrisch wordt bediend. En dat zijn heeeeeeel veel (vaak kleine) processen en die gaan ook allemaal van je range af…
 

Tees

Donateur
Helaas is die vergelijking te simpel @leon-cupra. Een accu werkt niet zo eenduidig, hij is sowieso onderhevig aan slijtage, waardoor de capaciteit kleiner wordt. En meestal is er meer capaciteit dan daadwerkelijk beschikbaar, dit omdat opladen tot 100% SoC niet goed is voor de levensduur. In de praktijk laden ze dus maar tot zo'n 80% van de theoretisch maximale capaciteit, maar geven dat aan als zijnde 100% opgeladen. Mooie bijkomstigheid daarvan is dat de slijtage minder opvalt.

Tenslotte wordt de daadwerkelijk beschikbare capaciteit door het batterijmanagement bepaald. Dus als VAG (of Tesla) besluit dat management te veranderen, kan de beschikbare capaciteit zomaar veranderen.
 

leon-cupra

Forumguru
Is dat ook niet afhankelijk van welk type batterij? In mijn model Y zit een LFP batterij die toch iets andere eigenschappen heeft. Daar heeft snelladen geen effect op de levensduur, is het effectief 100% laden aangeraden …
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dat verschillende typen batterijen verschillende eigenschappen hebben is natuurlijk waar. Maar elke batterij heeft last van slijtage en houdt niet van snelladen, alleen hebben sommige typen er meer last van dan anderen. Net zo goed als dat de maximale capaciteit erin stoppen en eruit halen nooit goed is voor een batterij, bij die 'extremen' gebeuren er irreversibele chemische processen die uiteindelijk tot een defecte cel kunnen leiden.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Je weet dat je een batterij hebt van 60kw, je hebt vb een gemiddeld verbruik van 20kwh/100km, dan weet je toch dat je 300km kan rijden.
Is toch net hetzelfde als bij een gewone wagen :pieker:
Zo werkt het niet helemaal, er is nog zoiets als regeneratie, en verbruik bij een EV is meer dan bij een ICE snelheidsafhankelijk.
En zoals je het beschrijft, rij je van 'helemaal vol'naar 'helemaal leeg'.......en dat laatste wil je bij een EV zeker niet!

Overigens is er een (Thaise) Noor (TeslaBjorn, zoek maar even bij YouTube) die bij test's de accu wel degelijk helemaal leeg rijdt, maar die heeft dan een externe accu van Ecoflow (3 kWh) en de grannylader mee. Dan staat 'ie wel ruim 20-30 minuten te laden om weer weg te komen, maar dat kun je zien als een "reservetankje" ;).

@Tees de 100% van het display is ongeveer 95% van de echte capaciteit, en dat geeft voldoende 'ruimte' voor 8 jaar/~200000km aan accu-degradatie.

Als je altijd trouw tot 80% laadt, wordt er ook aangeraden om af en toe de accu wel tot 100% te laden (maar 'm niet te lang zo te laten staan) om de cellen weer wat te calibreren.

En als de Tesla van @leon-cupra wel vaak/altijd tot 100% geladen moet/mag worden, zal Tesla inderdaad de capaciteit van de accu middels het BCM wat beperkt hebben......is eigenlijk dan ook wel logisch omdat Tesla het gebruik van hun eigen Su(per)C(harger) netwerk propageert, en daar ook tot 100% gaat.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036 waarom adviseert Tesla dan om met de niet-LFP batterijen (die vb in de long range en performance zitten en bij de meeste EV) onder de 90% te blijven en bij de LFP batterij juist wel iedere keer tot 100%? Jouw uitleg van de aanpassing in de BCM klopt dan ook niet volledig of jouw info is al gedateerd.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat weet ik niet, ik lees heel veel, ne kom/blijf zo op de hoogte van dergelijke ontwikkelingen, maar ben zeker geen deskundige.
In de laatste alinea van mijn vorig bericht in dit topic raad ik ernaar.
Omdat de LiFePo accu een andere chemie benut, zal het bij dat type accu geen, of veel minder, effect hebben.
 

Japanese Power

Donateur
…Ik heb maar even een mail naar Rijnwoud gestuurd om dit binnen garantie op te lossen…
Blijkt een enorm veel voorkomend probleem te zijn. Ben benieuwd hoe ze dit over een x aantal jaren oplossen. Zullen ze dan nog steeds zo coulant zijn met vervangen vanuit PON. Dit kun je niet wegmoffelen onder een producteigenschap.

73102A91-1DDF-4E43-BC09-33D46E2F6212.jpeg
 

Tees

Donateur
Natuurlijk is dat wel een producteigenschap! Planned obsolescence heet dat, dat is gewoon een eigenschap hoor ;).
Ik denk dat dit net zo gaat als al het andere wat al lang bekend is: na de garantieperiode is t :wavecry:
 

Japanese Power

Donateur
Daar ben ik ook bang voor. Het waren 4 probleemloze jaren hiervoor met de Kodiaq maar ik heb het afgelopen jaar de dealer heel veel vaker bezocht met de Enyaq dan in de 4 jaar ervoor… en dat is geen goed teken.
 

jesse_s93

Donateur
Volgens mij heeft de Octavia (4) ook van die led spots op de grond, maar dan zonder die lijnen aan de bovenkant (enkel Skoda). Als dat projectorglas hetzelfde is en deze blijft wel goed, zou ik overwegen om die van de Octavia te laten plaatsen, mocht het weer fout gaan.
 

EdK

Forumguru
na de garantieperiode is t :wavecry:
Is dat wettelijk wel zo ?
Ook als jij al 2 jaar voor vervallen van garantie het probleem is aangekaart door jou en er niets mee is gedaan ??
Oke men is achter de Skoda schermen misschien wel druk bezig met probleem oplossing maar lijkt me toch dat je dit niet kunt rekken zodat het geen garantie meer is !!??
 

Japanese Power

Donateur
KAK, heb ik weer. Vanmorgen tikte er een klein steentje op m'n voorruit waarna ik gedurende de rit een scheur steeds groter zag worden. Direct langs de dealer gereden (lag op de route) en komende woensdag kan de ruit al worden vervangen. Top: lekker snel, alleen kan ik om privé redenen die dag niet en staat er een afspraak voor de 20e. Tot die tijd maar even met een flinke barst rijden, hij zit gelukkig aan de bijrijderszijde redelijk buiten beeld achter de spiegel.

IMG_4081.jpeg IMG_4082.jpeg
IMG_4078.jpeg
 
Bovenaan Onderaan