Inwendig reinigen kop TSI motor?

Topic in 'Car Cleaning & Detailing' gestart door Neptukker, 10-07-2014.

  1. Blackokkie2

    Blackokkie2 Forumguru

    Huh, mogen we het hier niet over de VW Up hebben?:D
     

  2. newwolf84

    newwolf84 Forumguru

    @Spierings: die van mij is uit 2011, ex lease had toen ik hem gekocht had 152.000 gereden. Zit nu op 162.000 km.
     
  3. Spierings

    Spierings Forumguru

    Km stand maakt niet veel uit, de oudere type 1.2 tsi (met ketting) heeft alleen carterontluchting, zit geen egr regeling op en zal dan ook niet zo snel vervuilen als andere tsi modellen. Wil je het zeker weten zou je het effe met een endoscoop moeten controleren. Geen zin om ervoor te betalen als het niet hoeft.
     
  4. Beun12

    Beun12 Forumguru

    Nu zaterdag is het voor onze auto zo ver dat deze gereinigd gaat worden. Nu is mijn vraag of na het reiniging overstappen op de 0W30 of een juist dikkere olie het versmeren / verbruik teruggedrongen kan worden.
    Iemand al ervaring mee?
     
  5. ertromp

    ertromp Forumguru

    Goede vraag voor zaterdag
    Wellicht heeft HBT daar ervaringen mee
     
    Beun12 vindt dit leuk.
  6. Beun12

    Beun12 Forumguru

    Dat ga ik ook hem zekers vragen. Aangezien dat onze Octa binnenkort een beurt moet hebben kan ik meteen overstappen op evt een andere olie.
     
  7. Chicco_Himself

    Chicco_Himself Forumguru

    Misschien dat je dat even van tevoren met Tom kunt bespreken @Beun12 ? Ik weet dat Tom dat ook doet en er een bepaalde procedure ( iets bij de olie, dan 20 min laten draaien bij bepaald toerental, dan 0W30 etc) heeft wat volgens hem het probleem zou kunnen verkleinen/oplossen. Misschien (tenminste als je het niet zelf kunt doen) dat hij dat er gelijk bij doet?
     
    Skoda-MAN, ertromp en Beun12 vinden dit leuk.
  8. Oknot

    Oknot Forumguru

    7 december is mijn superb met 1.4 tsi motor aan de beurt bij Tom. Zal volgens Tom weinig aan mankeren maar just to be sure toch maar een afspraak gemaakt. Zal tegen die tijd wel wat fotootjes maken en posten.
     
  9. ertromp

    ertromp Forumguru

    Vandaag zelf eens wezen kijken naar de kunsten van Tom van HBT.
    De O2 1.8TSI van @Beun12 krijgt een reinigingsbehandeling voor de inlaatkanalen.
    Tom neemt uitgebreid de tijd om e.e.a. toe te lichten en laat diverse onderdelen zien en wat o.a. effecten zijn van de oliesoort die je gebruikt.
    In 1 woord wat een kennis en kunde daar in de polder

    Allereerst moeten de diverse delen zoals luchtfilter en slangen verwijderd worden alvorens het inlaatspruitstuk bereikt wordt:

    DSC0001.jpg

    Hieronder is te zien dat de weg al aardig vrijgemaakt is

    DSC0002.JPG

    En hier liggen de diverse delen die eerst weggehaald moeten worden:

    DSC0003.JPG

    Na losdraaien schroeven kan het inlaatspruitstuk er af gehaald worden

    DSC0004.JPG

    Inlaten zichtbaar en goed te zien de wervelschotten die in het inlaatkanaal zitten. Die schotten zitten ervoor om bij lage toerentallen de lucht goed wervelende te krijgen zodat een goede menging met brandstof gegarandeerd is

    DSC0005.JPG

    Zicht op de vervuilde kanalen en inlaatkleppen. Tom gaf aan dat deze gemiddeld vervuild is. Er zijn 1.8 en 2.0 blokken en 3.6 en 4.2 FSI blokken die er nog erger aan toe zijn

    DSC0006.jpg

    Hier de wervelkleppen gedemonteerd

    DSC0007.JPG

    Kanalen toegankelijk om te stralen met walnootschil korrels

    DSC0008.JPG

    Hier het inlaatspruitstuk met injectoren die helaas mee kwamen. Normaliter blijven die zitten. Nu zullen er nieuwe rubbers geplaatst moeten worden.

    DSC0009.JPG
    Detail foto inlaat spruitstuk met injector. Zie het puntje van de injector die in de verbrandingskamer hangt. Dat wordt aardig heet daar

    DSC0010.JPG

    Hier de walnootkorrels. Super fijn en zacht. Je kunt je niet voorstellen dat het een stralende werking heeft.

    DSC0011.JPG

    Op de onderste foto zijn er 3 cilinders waarvan de kleppen gesloten zijn en die waar de kleppen open staan heeft Tom afgeplakt

    DSC0012.JPG

    Het apparaat, een BMW product overigens, waar de korrels in verdwijnen en waar de druk opgebouwd wordt om het naar het spuitpistool te leiden. Druk is ongeveer 5 bar. Erachter de stofzuiger om de korrels weer uit de kanalen te zuigen

    DSC0013.JPG

    Apparaat gevuld met korrels

    DSC0014.JPG
     
    Laatst aangepast: 24-10-2015
    Angel4141, peterrapid, frits183 en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. andrehj

    andrehj Forumguru

    Mooie beschrijving! Wat was de kilometerstand van deze 1.8 TSI?
     
    frits183 en ertromp vinden dit leuk.
  11. ertromp

    ertromp Forumguru

    En verder met de klus :D

    Hier wordt een inlaatkanaal gereinigd dus gestraald en gelijk afgezogen

    DSC0015.JPG

    Hier onder even een foto tussendoor zodat te zien is dat er vuil lost komt

    DSC0017.jpg

    Even weer het apparaat vullen. Voor reiniging van een inlaatkanaal is ongeveer een koker materiaal nodig

    DSC0016.JPG

    Hieronder het kanaal weer spik en span en die gele dop is daar waar de injector het blok ingaat dus dat wordt allemaal netjes afgedicht

    DSC0018.jpg

    Goed te zien verschil gereinigd en vervuild

    DSC0019.jpg

    Hieronder nog een foto waar te zien is hoe dik die aanslag laag kan worden op een klep (zie links)

    DSC0020.jpg

    Het reinigen van de wervelkleppen

    DSC0021.JPG

    Hieronder een leuk voorbeeld van geleidestukken uit een 4,2 liter motor en wat de invloed is van olie

    De donker bruine is uit een benzine motor met longlife olie
    die linksonder is uit een benzinemotor met een halfsyntheet olie

    Die rechtsonder is uit een dieselblok ook 4,2 liter die met longlife olie is afgevuld.

    De onderdelen in een blok waar longlife in gebruikt wordt krijgen een aanslag waar verbrande olie resten aan blijft zitten

    DSC0022.JPG


    Al met al super interessant en nog super bedankt @Beun12 en het is echt een aanrader om daar je 1.8 of 2.0 of 3,6 of nog grotere TSI te laten reinigen
     
    Angel4141, peterrapid, GvA14TSI en 8 anderen vinden dit leuk.
  12. ertromp

    ertromp Forumguru

    @Beun12 wat is je exacte km stand????
     
    Laatst aangepast: 24-10-2015
  13. Blackokkie2

    Blackokkie2 Forumguru

    Mooie reportage.
     
    frits183, Beun12 en ertromp vinden dit leuk.
  14. andrehj

    andrehj Forumguru

    Hm, niet goed. Dus je zegt hier eigenlijk dat die longlife-olie helemaal niet goed is... De vraag is dan of die aanslag komt door het type olie, of doordat er te lang met dezelfde olie wordt doorgereden?
    En waarom is het onderdeel van de dieselmotor nog wel schoon? Is het dan de combinatie van benzinemotor en longlife die fout gaat?

    P.S. Je verwijzingen naar @Beun12 werken niet (2x), omdat de "12" ontbreekt.
     
    frits183 vindt dit leuk.
  15. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    @andrehj als ik het goed onthouden en begrepen heb, wat Tom mij uitlegde: een benzine motor werkt op hogere temperaturen. En de dunne longlife olie verbrandt daarbij sneller.

    Bij een diesel is dit geen probleem omdat die een lagere bedrijfstemperatuur heeft.

    Corrigeer me als ik verkeerd zit.
     
    peterrapid, frits183, Joske en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. ertromp

    ertromp Forumguru

  17. andrehj

    andrehj Forumguru

    Dan zit ik in een spagaat. Vanwege het potentiƫle olieverbruikprobleem van mijn 1.8TSI wil ik eigenlijk met zo dun mogelijke olie doorrijden (waarom is Pon anders naar 0W30 gegaan?), maar dan krijg ik dus interne vervuiling in mijn blok... :nailbiting::sterretjes:

    Is die vervuiling trouwens ook elders zichtbaar, bijvoorbeeld op een nokkenas? Zodat je met een blik door de olievuldop al de vervuilingsgraad kunt zien?
     
  18. Skoda-MAN

    Skoda-MAN Forumguru

    @ertromp Bedankt voor de leuke en heldere beschrijving en foto's @Beun12 Bedankt voor het beschikbaar stellen van jouw auto voor deze reportage. :thumbsup:
    Ik ben benieuwd naar de praktijk ervaring, of je verschil kan merken betreft prestaties.
     
    frits183, Beun12 en ertromp vinden dit leuk.
  19. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Ik volg je redenering niet helemaal @andrehj . Olieverbruik is meestal terug te dringen door juist iets dikkere olie te gaan gebruiken....?

    EDIT: beste neem je contact op met Tom zelf voor persoonlijk advies. Ik blaat ook maar na wat ik gehoord heb maar ben natuurlijk niet deskundig! :geek:
     
  20. Oknot

    Oknot Forumguru

    @ertromp, bedankt voor de reportage. Erg duidelijk en leuk om te lezen. Ik zal 7 dec ook wel wat pics van mijn 1.4 tsi maken. Kunnen we het eventuele verschil zien
     
    frits183 en ertromp vinden dit leuk.

Deel deze pagina