Inwendig reinigen kop TSI motor?

newwolf84

Forumguru
Geweldig interessant topic om te lezen en iedereen bedankt voor de bijdrage in zijn/haar vorm.

Had in maart al eens contact gehad met Tom ivm met mijn motor, een 1.2 TSI, dit was zijn antwoord:

Hij had bijna tot nooit een 1.2 TSI gehad en in maart diende zich er een Golf 1.2 TSI aan.



Goedemiddag Henry,


De golf 1.2 TSI van afgelopen vrijdag had 172.000 gelopen, er zat een klacht in dat er steeds een storing in kwam waarbij de luchtdoorstroming van de motor te weinig was.

Na demontage van het spruitstuk was er amper tot geen vervuiling te bekennen. dus ook niet over gegaan op reinigen.

De storing komt ook wel eens voor bij vervuilde gasklep, dus deze is schoongemaakt en opnieuw ingeleerd en ze hebben tot op heden nog geen storing meer gehad.

Dit wil niet zeggen dat elke 1.2 TSI zo schoon blijft maar kan wel verklaren waarom ik nooit eerder een aanvraag heb gehad voor dit type motor en als ik op google zoek kom ik er ook weinig over tegen.


Ik hoop dat u hier iets aan heeft!
 

Spierings

Forumguru
Had ook niet anders verwacht....

Misschien dat die nieuwere 1.2 tsi er wel last van hebben? Kan me voorstellen dat ze voor emissie eisen toch een interne egr hebben toegevoegd....
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
3 cilinder 1.2 TSI? Ik wist niet eens dat die bestond. In welke auto's zit die? Ik ken alleen nog de 1.0 TSI driecilinder.
 

Spierings

Forumguru
Weet niet hoe ik er bij kom dat die nieuwe 1.2 tsi een 3 cilinder is.... Zo maar eens naar bed...

Maar die nieuwere versie heeft naast een riem ook dubbele nokkenassen en mogelijk ook nokkenas verstelling.. Heb me hier nog niet super in verdiept..
 
Je zit hartstikke verkeerd Peter: een diesel heeft juist een hogere bedrijfstemperatuur, of eigenlijk verbrandingstemperatuur. Daarom is een dieselmotor ook efficienter in zijn verbruik: het temperatuurverschil tussen de lucht die de motor in gaat, en de motor uitkomt is groter, en dat betekent uiteindelijk dat het thermodynamisch rendement (veel) beter is. @ertromp Erik, ik had toch verwacht dat jij dat zou weten als werktuigbouwer.:wavecry:


Ik wil u niet tegen het zere been schoppen maar u haalt het een en ander door elkaar het klopt wel maar in praktijk werkt niet helemaal zo.

Het gaat niet om de verbrandingstemperatuur of ontbrandingstemperatuur van de brandstoffen maar over de gehele motor temperatuur.

Een Dieselmotor heeft eigenlijk ongeveer dezelfde bedrijfstemperatuur (iets anders als ontbrandingstemperatuur of verbrandingstemperatuur) als een Benzine.
Maar juist omdat een Diesel zo efficient is. gaat er minder energie (warmte dus o.a.) verloren of afgegeven worden aan de motor.
Nu staat me dit niet helemaal 100% meer bij maar uit mn hoofd heeft haalt een diesel 35/40% rendement en een Benzine 20/25% rendement uit zn brandstof dat zijn waardes van toen ik nog mijn opleidingen had kleine 10 jaar geleden. dus pin mij hier op vast.

nu geef ik enkel mijn eigen ervaringen en voorbeelden uit de praktijk Dus ongetwijfeld dat er iemand zich hier niet in kan vinden of het niet eens is:

Voorbeeld: de gemiddelde Dieselmotor zonder thermostaat komt bijna niet op bedrijfstemperatuur: 90 graden koelwatertemperatuur stationair draaiend. Benzine motor stationair draaiend zonder thermostaat komt bijna altijd op 90 graden watertemperatuur en zonder koelvin raakt deze over verhit.
Voorbeeld 2: een 2.0TSI (benzine motor) rondje autobahn rijden/gassen en je olie temperatuur haalt de 120 graden of hoger als je goed je best doet als je lekker aan het trappen bent.
een 2.0TDI stopt de olie temperatuur vaak bij 110 graden.
Bij mijn 1.9TDI werd de olie temp zelden boven de 105 graden met flink trappen.

Daarnaast heeft een Benzine turbo motor heeft gemiddeld 1000 graden uitlaat temperatuur en een Diesel turbo motor gemiddeld 800 graden.

Dus hoe je het ook went of keert een benzinemotor wordt heter wel dan een diesel.

Dit zie je dus ook terug in de olie, een Diesel heeft minder snel last van black sludge dan een Benzine motor. De olie in een benzine motor veroudert wat sneller zeker in een auto als een GTI waarbij de olie er 30.000 / 2 jaar in blijft en ook nog stevig wordt gebruikt.
(nogmaals ik heb geen doctoraat in Olietechnologie ect. enkel mijn eigen ervaringen en deze zal ongetwijfeld door andere niet zo worden ervaren.
Ik trek regelmatig benzine V8 motoren uit elkaar en ik zie dat de motoren die op Longlife 5W30 draaien allemaal vrij zwart zijn van binnen (black sludge) en de motoren die op 5W40 draaien of elke 10.000km/jaarlijks 5W30 verversen stukken schoner zijn van binnen en ook vaak minder olie verbruik!

Haal ik dan een Diesel V6/V8 motor uit elkaar die gewoon 30.000km/2jaar op longlife draait ziet alles er vaak brandschoon uit omdat deze veel minder heet worden.

Cordoba, mocht u echt eens zin hebben dit heel uitgebreid door te spitten dan moeten we eens afspreken en pak ik alle boeken erbij en de praktijk voorbeelden die ik heb en leggen we het even op tafel zoals u dat zo mooi zegt. ik ben geen expert in Thermodynamica maar ik durf toch wel te zeggen dat over het algemeen wel weet waar ik het over heb.

Ongetwijfeld dat ik misschien ergens een foutje heb gemaakt hierboven ik heb dit even snel in elkaar getypt zonder mijn eigen boekwerken erop na te slaan ect. ik geef enkel mijn ervaringen hier door.
Ik heb helaas niet heel veel vrije tijd om hier te reageren en schrijven dus vragen of discussies op het forum kan het soms lang duren voor ik antwoord geef.
 
Top . Klinkt mij ook heel logisch in de oren . Dat terwijl ik alleen wat over scheepsdiesels heb geleerd (ooit), maar het principe blijft hetzelfde , alleen is een scheepsdiesel nog een stuk minder warm
 

Cordoba

Forumguru
@TomHBT
Duidelijk Tom: je hebt het dus over de temperatuur die de olie en de koelvloeistof bereikt, en niet over de verbrandingstemperatuur, dat verklaart al veel. Ik heb een paar minuten nagedacht over je uitleg en kom tot de volgende vragen/punten/veronderstellingen:
  • benzine- en dieselblokken proberen in principe dezelfde bedrijfstemperatuur te halen, en toch zie je een groot verschil
  • dat lijkt te impliceren dat er ergens toch een behoorlijk verschil in beide motortypes moet zijn
  • mijn idee is, dat koelsystemen (koelvloeistof én motorolie) bij een diesel groter bemeten zijn naar verhouding. Mogelijk doordat diesels van oudsher minder gestart worden, en bij geen functie rustig 10 minuten stationair blijven lopen om dan weer gebruikt te worden (dat zie bijv. in de landbouw, maar ook in wegenbouw, bouw, vrachtverkeer, bezorgdiensten enz.) en ook worden diesel vaker ingezet als stationaire motor. (een stationaire motor is een motor die op een vaste plaats staat, bijvoorbeeld als noodaggregaat voor een gebouw of een andere industriele toepassing)
  • mijn idee is dat het voorgaande punt leidt tot de lagere uitlaatgastemperatuur, ik hoor graag hoe jij daar tegenaan kijkt Tom.
  • andere mogelijke oorzaak tussen temperatuurverschil tussen een TDI en een benzineturbo, zou ook nog wel eens kunnen liggen in het feit dat TDI naar mijn idee vaker een intercooler hebben dan benzineturbo's.
Je punt is in elk geval duidelijk: je hebt het niet over verbrandingstemperatuur, maar de temperatuur van koelmiddel, motorolie en uitlaatlucht. Gewoon eens om tafel gaan zitten, lijkt me een leuk plan, maar vanwege tijdgebrek (zowel van u als van mij) nauwelijk uitvoerbaar. Waarschijnlijk kom ik volgende week wel in jouw regio, maar voor een begrafenis/crematie, dus niet zo geschikt om dit te combineren met een bezoek/excursie. Laat duidelijk zijn dat ik niet het idee hebt, dat je onzin vertelt Tom, ik had vooral het idee dat er ergens een misverstand/fout in de overdracht van de informatie was. Uiteindelijk blijkt het begrip 'bedrijfstemperatuur', dat vooral voor dit misverstand heeft gezorgd.
 

Zephir

Lid
Gisteren was ik aan de beurt... Om 5u20 vertrokken, om 10 minuutjes voor afspraak bij Tom te arriveren. 200km enkele rit, gelukkig niet te veel file...

Tijdens een lekkere koffie zijn we even door het probleem gelopen: Mijn motor loopt sinds juni onrustig, start ook regelmatig niet goed en geeft regelmatig een foutmelding dat het mengsel te rijk is en dat er soms misfires gebeuren. Er is in de voorbije maanden al een nieuwe eerste lambda sonde gestoken, een nieuwe PCV klep gemonteerd en er zijn al 2 additieven bij de brandstof gedaan... De PCV klep heeft 1 foutcode weggenomen (vacuum in de benzinetank) maar de onrustige loopcultuur, het moeilijke starten, het te rijke mengsel en soms het kort wegvallen van het vermogen bij lage toeren dus niet... Ik had mede door dit topic gekozen om eerst langs Tom te gaan voor een reiniging, alvorens verder te gaan met de troubleshooting. Tom was heel duidelijk bij aanvang "ik denk eigenlijk niet dat de reiniging alles zal oplossen"...

Het was heel snel duidelijk dat Tom héél goed weet waar hij mee bezig is en zelfs binnen de zelfde motor, de versieupdates van bepaalde onderdelen op basis van jaartal gewoon uit z'n hoofd kent... Indrukwekkend... Vaak heeft hij in zijn klein museum ook nog een exemplaar van een gefaald onderdeel liggen waar hij naar kon verwijzen om me iets uit te leggen... Een groot verschil bij mijn eigen garage waar bijna uitsluitend TDI's passeren...

Na het uitmeten aan de computer werd ook een kleine test gedaan om na te gaan of er geen drukverlies was op de hogedruk benzinepomp of de fuel rail. Dat bleek mooi in orde (en Tom legde me ook uit hoe dat afgeleid werd). Tom stelde ook voor een ontstekingsspoel te wisselen om te kijken of het probleem van misfires in 1 cilinder mee zou verschuiven als we de spoel verschoven. Dat moeten we dus nog bekijken...

Bij het demonteren van het inlaatspruitstuk kwamen net als bij @ertromp alle 4 de injectoren mee, wat vrij uitzonderlijk blijkt... Persoonlijk vond ik dat niet zo'n probleem, omdat ze dan ook gereinigd werden.

De vervuiling bleek eerder gemiddeld. Dikke aanslag rond de klepstelen, maar geen grote brokken die de opening versperden zoals ik op een andere foto had gezien. Tom's materiaal maakte korte metten met alle vervuiling. En een tijdje later had ik precies een nieuwe motor... Dan nog de wervelkleppen proper maken en nieuwe afdichtingen op alle 4 de injectoren en alles kon terug gemonteerd worden. Na nog even checken met de computer konden we de motor terug starten en een testrit maken. De motor startte direct heel vlot en liep rustiger... Op de tesrit werd wel duidelijk dat er nog een 'dipje' zit in de krachtontplooiing, dat nog vaker blijkt voor te komen bij dit type motor...

Ik heb nog uitgebreide info gekregen over het cuppen van banden en een heel aantal andere technische aspecten van m'n auto. Echt top...

Terug naar huis was het verschil ook echt merkbaar. De auto is onderin iets responsiever, hij is zeker stiller op stationair toerental en de 'wiebel' die ik soms voelde achter het stuur met de motor in vrijloop lijkt ook verdwenen...

Vandaag heb ik de auto zeker 8x gestart en dat ging elke keer prima. Het startprobleem lijkt al verholpen en ik heb er een zuiverder lopende motor bij... Het mengselprobleem is helaas nog niet opgelost, daarvoor kwam terug een foutcode op het dashboard en af en toe hield de motor ook kort erg in. Wat dat is, is dus nog niet zeker. Ik kreeg van Tom wel huiswerk mee dat me kan helpen in het vinden van het probleem.

Hoe dan ook ben ik heel tevreden dat ik de stap heb gezet om Tom te vragen en 400km had ik er graag voor over. Hij is super precies, netjes en heel onderlegd en dat is leuk als je zelf nieuwsgierig bent naar de techniek van je auto en die graag tip top in orde hebt. Een dikke aanrader!

Bedankt Tom!

Hieronder nog enkele foto's voor









en na (vergeten van alle 4 een foto te maken)





En hier een nog wat onscherpe foto van de injectoren die netjes voorzien van nieuwe afdichtingen, terug geplaatst zijn.

 
Laatst bewerkt:

Beun12

Forumguru
@Zephir , wat was bij jou de kilometer stand en is het je ook misschien opgevallen dat het stationaire toeretal iets minder geworden is?
 

Zephir

Lid
Hey @Beun12 ik zat aan 74800km ong. Het stationair toerental was of is niet echt lager, het was wel onregelmatig... Het maakte soms een dipje... Nu is het heel constant...
 

Beun12

Forumguru
Hier liep de motor ook onregelmatig (ook af en toe het bewuste dipje), iets wat nu verleden tijd is. Alleen liep de motor voor de tijd ong. 1000 toeren/min en is na de behandeling iets gezakt. Verders loopt hij nu enkele kilometers verder nog steeds als een zonnetje en slaat bij een koude start sneller aan.
 

Zephir

Lid
Die toerentallen zijn me nog niet opgevallen... Houdt een 1.8TSI bij koude start ook een paar seconden een constant hoger toerental (1100tpm of zo) aan om dan plots te zakken naar ergens tussen 900 en 1000tpm en daar dan constant te blijven draaien?
 

Spinal

Forumguru
@Oknot, ik las dat jij je 1.4TSI ook hebt laten stralen bij HBT? Ik heb gelezen dat de 1.2TSI en 1.4TSI minder last hebben van vervuiling en was benieuwd hoe het er bij jou uitzag.

@ertromp, waarom hebben de 1.2 en 1.4 minder last van vervuiling? Dat kon ik hier niet echt terug vinden
 
Bovenaan Onderaan