Inwendig reinigen kop TSI motor?

ertromp

Forumguru
De 1.4 TSI is volgens Tom heel wisselend betreffende vervuiling.
Vaak niets en in een enkel geval vervuild maar niet zo veelvuldig als de 1.8 en groter
 

Zephir

Lid
Dinsdag ben ik aan de beurt... Aardige problemen bij mij, ik krijg zelfs een storingscode van 'te rijk mengsel'... Het ziet er naar uit dat het ernstige vervuiling betreft... Ik ben nu ook een 30.000 km geleden op interval onderhoud overgeschakeld, terug van long-life. Mijn eigen garagist raadt dat ook aan en zegt ook dat die dunne (longlife) olie meer residu achterlaat in de motor. Sowieso geen slecht idee dat er wat frequenter naar je auto gekeken wordt. Liever dat ze dan een fout vinden dan wanneer je met 100+ kmph over de weg aan't scheuren bent... Merci voor de fotoreportage!
 

andrehj

Forumguru
Het klinkt in ieder geval aannemelijk. Ik vind het aannemelijk genoeg om met deze 0W30 olie door te rijden.
 

Beun12

Forumguru
Super verslag van gemaakt, bedankt @ertromp :thumbsup:
Op zich kan ik er niet zoveel meer aan toevoegen aangezien dat het er al compleet beschreven staat.
Het was een zeer leerzame morgen waarin voor, tussen en na de werkzaamheden door Tom de tijd genomen werd om diverse vragen te beantwoorden. Zo werden vragen beantwoord over de diverse soorten olie, mogelijkheid voor het reinigen van de motor doormiddel van een toevoeging aan de olie, het verschil walnut behandeling v.s chemisch reinigen, enz enz.



Ik denk dat verders de foto's voor zich spreken en zal er ook nog een paar toevoegen.
Bij deze wil ik Tom nogmaals bedanken voor de uitvoerige uitleg op al onze vragen.

Wervelplaatjes na het schoonmaken
DSC01334.JPG

van deze rotzooi
DSC01336.JPG

nieuwe afdichtingen plaatsen
DSC01341.JPG

DSC01342.JPG

(ter info: bj 2010 en km stand ong. 106.700 km)
 

CDK

Forumguru
Voor wat betreft die nieuwe olie, dat moet bijna een tovermiddel zijn, want door de speciale dopes is deze in koude toestand vloeibaarder als de oude longlife olie en in warme toestand dikker als de oude longlife olie, althans....., dat is wat ik er van begrepen heb.

@ertromp, super dat je bent wezen kijken en ons laat meedelen door je foto's en bijgevoegde tekst :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj als ik het goed onthouden en begrepen heb, wat Tom mij uitlegde: een benzine motor werkt op hogere temperaturen. En de dunne longlife olie verbrandt daarbij sneller.

Bij een diesel is dit geen probleem omdat die een lagere bedrijfstemperatuur heeft.

Corrigeer me als ik verkeerd zit.

Je zit hartstikke verkeerd Peter: een diesel heeft juist een hogere bedrijfstemperatuur, of eigenlijk verbrandingstemperatuur. Daarom is een dieselmotor ook efficienter in zijn verbruik: het temperatuurverschil tussen de lucht die de motor in gaat, en de motor uitkomt is groter, en dat betekent uiteindelijk dat het thermodynamisch rendement (veel) beter is. @ertromp Erik, ik had toch verwacht dat jij dat zou weten als werktuigbouwer.:wavecry:
 

andrehj

Forumguru
Toch klopt er ergens iets niet, want ook de turbotechniek bij benzinemotoren was (en is) altijd lastiger, omdat de uitlaatgassen van een benzinemotor heter zijn. Maar verder weet ik hier ook niet genoeg van.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb hier een linkje waar een deel verklaard staat @andrehj Al staat het daar wel onder genoemd als verschil in compressie, maar dat betekent ook verschil in temperatuur in de praktijk. Het lastige is dat thermodynamische P-V diagrammen en thermodynamische P-T diagrammen door elkaar gebruikt worden, waardoor het lastiger is om een goed inzicht te krijgen, hoe het nu precies zit. Bij benzine zul je wel eerder het probleem hebben dat niet verbrande brandstof alsnog ontsteekt op het hete turbowiel, en dat zul je bij diesel niet zo snel hebben.

Edit andere diagram zou geen P-T maar T-S diagram moeten zijn :facepalm:
voorbeeld voor dieselmotor
p-v-and-t-s-diagram-of-ideal-otto-cycle02.jpg

Dat geeft een beetje een idee hoe het zit, maar je moet dus de juiste getallen voor een echte dieselmotor invullen om een idee te krijgen, en hetzelfde moet je dus ook doen voor het geval van een benzinemotor (in de iets andere diagrammen die daar voor gelden).

Diagram voor een benzine (Otto) motor:
otto_ts.gif

Zoals je ziet vergelijkbaar met dat voor de dieselmotor, dus het invullen van de getallen maakt pas de verschillen duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik snap geen bal van je uitleg cq redenatie @Cordoba
We praten over brandstoffen met een verschillende verbrandingswarmte wat het rendement bepaald. Juist de verbrandingsgassentemperatuur is bij een benzine veel hoger
Mooi die diagrammen maar waar wil je naar toe?
We zitten in een topic over inlaatkanelen reiniging en voor verschillen diesel/benzine lijkt het me beter een nieuw topic te openen waar je al de formules en diagrammen kwijt kunt
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@ertromp aanleiding was even de uitleg / toelichting over het waarom achter de zwart aangeslagen kettingeleider van een benzine motor op long-life olie die bij Tom in de werkplaats ligt.

Ik vrees dat @TomHBT er zelf aan te pas moet komen om dit toe te lichten :)
 

Cordoba

Forumguru
@ertromp Erik, het ging over de temperaturen bij de verbranding en verschil tussen benzine en diesel daarbij. Ik kan even niet zo snel het complete verhaal terugvinden, en heb er komende week ook geen tijd voor om te zoeken. Ik kom er wel op terug als ik de juiste cijfers op tafel kan leggen. Ik vrees dat Tom niet zoveel Thermodynamica in zijn opleiding heeft gehad, dus dat ie dat stukje ook niet even op tafel kan leggen en uitleggen. (voor zover ik Tom kan inschatten zonder 'm ooit ontmoet te hebben).

De verbrandingswarmte van een liter brandstof (of een kg) is niet zo relevant, het gaat over de procestemperatuur van de verbranding en dat is uiteindelijk een combinatie van de verbrandingswarmte van een standaard hoeveelheid brandstof met de hoeveelheid lucht (zuurstof) die gebruikt wordt. Gemakshalve verwaarloos ik dan even het verschil in verbrandingsmassa van de brandstof zelf omdat dat effect beperkt is. Als een brandstof 50% extra verbrandingsenergie levert, maar met 100% extra zuurstof (lucht) wordt verbrand, dan is uiteindelijk de verbrandingstemperatuur lager.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
De 1.4 TSI is volgens Tom heel wisselend betreffende vervuiling.
Vaak niets en in een enkel geval vervuild maar niet zo veelvuldig als de 1.8 en groter

Kunnen die verschillen te maken hebben met het motortype 122 of 140 pk in verband met andere nokkenas en kleppen timing?
 
Bovenaan Onderaan