Inwendig reinigen kop TSI motor?

ertromp

Forumguru
@Chicco_Himself : Was je auto al eens eerder behandeld? Voor een auto met ca. 130.000 km op de teller vind ik de vervuiling eigenlijk nog wel meevallen. Er was natuurlijk wel vervuiling aanwezig, maar niet zodanig dat deze de luchtdoorlaat wezenlijk verkleinde.
Eigenlijk vind ik dat (ook voor mezelf) wel positief nieuws, dat betekent dat ik pas over een kleine 100.000 km bij Tom langs hoef ;).
Gezien je km stand: hoe gaat het met jouw olieverbruik?
Blijkbaar wel dusdanig vervuild dat de auto volgens @Chicco_Himself nu merkbaar rustiger loopt dus de luchttoevoer moet gewoon verbetert zijn. De hoeveelheid kool aan de klepstelen vind ik zelf aardig wat. Zeker ook die kool bij klepzitting zal van invloed zijn dat er nu een rustige motorloop is ontstaan
 

andrehj

Forumguru
@ertromp : Dat is wel een goeie. En zou ook niet de afzetting op de klepstelen van invloed zijn op de op- en neergaande beweging van de kleppen? Dat zou ook een (groot verschil) kunnen verklaren.

Maar over die afzetting bij de klepzitting: Komt de reinigingsmethode van @TomHBT daar wel? Want hij reinigt immers met gesloten kleppen?
 

ertromp

Forumguru
Die randen in de kop waar je de klepzitting bij de foto's in gereinigde situatie kunt zien zijn volgens mij een stuk frisser dan de randen in ongereinigde toestand. Maar ik ga het zelf aanschouwen bij HBT de 24e a.s.
 

Chicco_Himself

Forumguru
@Chicco_Himself : Was je auto al eens eerder behandeld? Voor een auto met ca. 130.000 km op de teller vind ik de vervuiling eigenlijk nog wel meevallen. Er was natuurlijk wel vervuiling aanwezig, maar niet zodanig dat deze de luchtdoorlaat wezenlijk verkleinde.
Eigenlijk vind ik dat (ook voor mezelf) wel positief nieuws, dat betekent dat ik pas over een kleine 100.000 km bij Tom langs hoef ;).
Gezien je km stand: hoe gaat het met jouw olieverbruik?
Zover ik weet niet @andrehj. Mijn auto komt uit de lease, dus ik kan mij niet voorstellen dat ze dat hebben laten uitvoeren. Mijn olieverbruik valt echt mee, voor ongeveer 21.000 km heb ik 1 liter olie nodig gehad. Nu maar hopen dat dat ook de komende 10.000-en km's zo blijft ;)
 

Chicco_Himself

Forumguru
Die randen in de kop waar je de klepzitting bij de foto's in gereinigde situatie kunt zien zijn volgens mij een stuk frisser dan de randen in ongereinigde toestand. Maar ik ga het zelf aanschouwen bij HBT de 24e a.s.
Misschien kun je de endoscoop dan ook meenemen en, op het moment dat de kleppen iets open staan, daar tussendoor verder de motor in kijken?
 

Zephir

Lid
Ik moet er de 27e zijn... De mijne verbruikt ongeveer 1l olie per 10.000km... Ik rij nu wel op dikkere olie en op 'interval' onderhoud in plaats van longlife olie / onderhoud.
 

Flem_nl

Forumguru
Ben vermoedelijk ook een slachtoffer van aanslag op de inlaat. Zit rond de 48000 km. In zn 5 en 7 bij 1900/2000 toeren begint de auto te "bokken". Morgen naar de dealer ervoor....
 

turboturbo

Forumguru
Oooooeps zie nu dat ik in het verkeerde topic heb geplaatst. heb het al gemeld. Moet natuurlijk in het walnut blasting topic.
 

turboturbo

Forumguru
Ik deel hier graag even mijn ervaring met Tom van HBT Techniek.

Onlangs bij hem geweest met mijn Ovtavia I, weliswaar niet voor walnut blasting, maar voor een distributieriem vervanging.

Ik belde met Tom omdat ik een vraagje had (wat hij me zou aanraden wat betreft waterpomp: eentje met plastic of met stalen schoepen) en hij kon me duidelijk uitleggen wat volgens hem de voor- en nadelen waren en wat zijn advies zou zijn. Daarop via de mail een offerte opgevraagd. Telkens heldere taal en duidelijke afspraken dus dat communiceert prettig!

Ik heb niet vaak dat ik een monteur ontmoet die passie voor zijn werk, techniek en auto's heeft - het was werkelijk een opluchting om zo iemand te ontmoeten. Tom legt veel uit over hoe hij werkt, waarbij al snel duidelijk wordt dat je te maken hebt met een zeer ervaren iemand met een duidelijke overtuiging over techniek. Hij baseert zich op eigen ervaringen van wat hij zoal tegen komt in zijn werk. Ik vroeg hem bijv. wat zijn advies is omtrent wel of niet long-life service interval aanhouden voor mijn Octavia, of maar liever jaarlijks vaste interval aanhouden met 5W40 olie. Tom kon zijn advies goed onderbouwen: hij liet me 3 dezelfde kettingspanners zien uit 3 motoren die respectievelijk op long-life olie hadden gereden en op gewone olie. Van de benzinemotor met een long-life olie was er duidelijk zwarte aanslag (verbrande olie) te zien en op de gewone was dat een stuk minder. De 3e kettingspanner toonde aan waarom long-life voor een dieselmotor juist weer helemaal geen probleem hoeft te zijn: het onderdeel was werkelijk nog als nieuw: geen spatje aanslag te zien. Om maar een voorbeeld te noemen.

Tom neemt goed de tijd om zaken door te nemen en legt daarbij telkens uit wat hij doet en waarom hij dat zo doet. Al snel wordt duidelijk dat hij met de grootst mogelijke zorg je auto repareert.

Tom heeft naast de reparatie de auto ook uitgelezen, proef gereden en een paar dingen nagekeken die bij het type motor dat mijn Octavie heeft,bekende zwakke punten zijn en daar wat voorlichting over gegeven. Super service!

Overigens was walnut blasting voor mijn auto niet nodig (want geen directe inspuiting) dus dat hoefde niet te gebeuren.

Toen ik de auto weer kwam halen had Tom alle gebruikte en vervangen onderdelen klaar gelegd om even te laten zien, je weet dus precies wat hij allemaal heeft gedaan, tot op de schroeven precies. Niet dat ik dit heel belangrijk vind of het niet vertrouw, maar ik ken wel verhalen van bijvoorbeeld het vervangen van de distributie riem waarbij (veel) later bleek dat de waterpomp en/of spanrollen helemaal niet mee vervangen waren in tegenstelling tot wat de klant medegedeeld is....

Tot slot had HBT Techniek een van de scherpste offertes van alle garages van wie ik een offerte had opgevraagd - kortom zijn prijzen zijn zeer scherp moet ik zeggen.

@TomHBT gaat mij vaker terugzien voor onderhoud aan de Octavie :jaja:
 
Laatst bewerkt:

SteefvH

Senior Member
Ik hoor en lees alleen maar goeie ervaringen over HBT techniek. Fijne om dit verhaal ook nog te lezen hopelijk kan ik december nog terecht voor walnut belasting.
 

Flem_nl

Forumguru
Als je probleem alleen in de oneven versnellingen optreedt (en dus in de 4 en 6 niet), dan denk ik eerder aan iets met een koppeling van je DSG.
Je had gelijk! Is blijkbaar niet de inlaat maar de koppeling binnen de DSG. Euvel is voorgelegd bij Pon en nu afwachten..... Kon 'm weer ophalen in afwachting van de reactie van Pon....
 
Bovenaan Onderaan