Inwendig reinigen kop TSI motor?

Zephir

Lid
Hmm, interessante topic dit... Ik heb sinds enkele weken last van een onrustige motor, vooral bij laag toerental en al helemaal bij een start met koude motor. De eerste keer dat ik bij de garage kwam daarmee (lampje aan, net na een heftige storing) waren er 2 foutcodes: een te rijk mengsel in 1 cilinderbank en een probleem met het het vacuum in de benzinetank als ik me goed herinner. Na een nachtje overnachten, waarbij bij met koude motor het probleem kon gereproduceerd worden, is 1 van de 2 Lambda sondes vervangen. Een week later had ik terug prijs... Dan maar de karterontluchtingsklep (PCV Valve?) vervangen 2 weken geleden... De dag erop terug een foutmelding, nu slechts 1. Enkel het mengsel te rijk en blijkbaar bij hoog toerental (gevoelsmatig is het vooral bij laag toerental)... Eind vorige week is er een bepaalde klep aan de inlaat wat prober gemaakt (het moet eentje zijn die je op een half uur proper kan maken) en is er een additief bij mijn brandstof gegoten om een eventuele verstopping op te lossen... Het is nog altijd met horten en stoten rijden nu... Ik weet niet wat ze als de volgende optie gaan voorstellen, misschien wel de 2e lambda sonde, een dure reparatie en misschien nog steeds niet de oorzaak van het probleem...


Zijn dit problemen die gerelateerd kunnen zijn aan vervuiling van het inlaattraject zoals wat hier beschreven staat en mogelijk opgelost wordt? Heb je met koude motor dan ook vermogen in horten en stoten? Da's best gevaarlijk eigenlijk...

Ik rij ong. 75.000km met een 2.0TSI (CZZA) uit 2013 (MY2014) zonder enige aanpassing. Initieel reed ik op RON95 maar sinds een jaar of 2 enkel RON98 of soms een RON97 / RON100 als ik in de UK of Luxemburg ben.
 

andrehj

Forumguru
Zijn dit problemen die gerelateerd kunnen zijn aan vervuiling van het inlaattraject zoals wat hier beschreven staat en mogelijk opgelost wordt? Heb je met koude motor dan ook vermogen in horten en stoten? Da's best gevaarlijk eigenlijk...
Het klinkt wel als een probleem wat kan worden verklaard door een vervuild inlaattraject. En als je al 75.000 km hebt gereden zonder enige schoonmaakactie, is dat waarschijnlijk sowieso nodig. Als ik jou was zou ik deze schoonmaakactie dus doen.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Gisteren ook bij Tom geweest nav de bevindingen van @ertromp met de endoscoop tijdens de meeting.
Conclusie: zeer gedreven, vakkundige en secure man. Na loshalen bleek de vervuiling "redelijk" te zijn. Wel flink wat zooi op de cilinders.
Hierbij een aantal foto's van voor en na (maar 3 van de 4 verontreinigde cilinders, de 4e foto is mislukt... :wavecry:)

ImageUploadedByTapatalk1444432993.457590.jpg
ImageUploadedByTapatalk1444433009.307255.jpg
ImageUploadedByTapatalk1444433019.308361.jpg
ImageUploadedByTapatalk1444433029.626085.jpg
ImageUploadedByTapatalk1444433042.128021.jpg
ImageUploadedByTapatalk1444433052.513869.jpg
ImageUploadedByTapatalk1444433061.864265.jpg
ImageUploadedByTapatalk1444433071.165694.jpg

Auto loopt nu in ieder geval rustiger (en nog eens extra merkbaar bij koude start) en ( maar dat kan natuurlijk ook inbeelding zijn) is wat feller op het gas.
Al met al ZEER tevreden over HBT-Techniek !! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Zephir

Lid
Later deze maand passeer ik er ook eens... Ik had acute klachten, die deels verholpen zijn door chemische reiniging van het brandstofcircuit (2x additief bij de brandstof), maar nog steeds geen zuivere loop. Ik hoop dat de walnut blasting het probleem 100% oplost. Dank aan de topicstarter voor de inspiratie en bedankt aan iedereen die hier zijn ervaringen deelt...
 

Chicco_Himself

Forumguru
Tom gaf aan dat chemische reiniging alleen er voor zorgt dat de aanslag zal verdwijnen. De dikke harde rotzooi op de "klepstelen" kreeg je daar echter niet mee weg. Dit is zelfs zo hard dat, als je er met een schroevendraaier aan begint, eea afbreekt.
 

Zephir

Lid
Ik heb al een afspraak bij Tom gemaakt. Er is een verschil tussen chemische reiniging van het brandstofsysteem via een additief in de brandstof (wat ik deed) en een chemische reiniging van het inlaattraject hé. Dat laatste is een stof die je inspuit in de inlaat bij draaiende motor. Dat heb ik niet gedaan, vertrouw ik ook niet... Sea Foam is het meest gebruikte product denk ik... Daarom dat in naar Tom rij (+200km enkele rit voor mij), ik geloof dat het de moeite zal zijn...
 

newwolf84

Forumguru
Lijkt wel een foto vanuit Tell Sell...it's amazing Mike !

Zo die is écht schoon geworden ! Mooi om te zien !
Ben dit ook nog eens van plan met mijn 1.2 TSI, Tom had er tot nu toe 1x een gehad waarbij de vervuiling erg mee viel. Misschien eerst van te voren maar eens inspecteren of het écht nodig is.
 

Spierings

Forumguru
Lijkt wel een foto vanuit Tell Sell...it's amazing Mike !

Zo die is écht schoon geworden ! Mooi om te zien !
Ben dit ook nog eens van plan met mijn 1.2 TSI, Tom had er tot nu toe 1x een gehad waarbij de vervuiling erg mee viel. Misschien eerst van te voren maar eens inspecteren of het écht nodig is.
Als je het oudere type hebt kan dit kloppen. Deze hebben geen egr door de nokkenas verstelling en ook geen externe egr. Zal dus altijd minder vervuiling hebben.
 

Schippersss

Forumguru
Tom heeft het er druk mee. Op het gti forum wordt zijn bekendheid ook steeds groter, zijn toch ook al heel wat gtitjes geweest, voor stralen en ook big turbo ombouw.

Tom zijn uur tarief is gewoon netjes. Hij vertelde dat hij in de loods van zij ouders werkt dus daarom dit allemaal scherp kan aanbieden.
 

andrehj

Forumguru
@Chicco_Himself : Was je auto al eens eerder behandeld? Voor een auto met ca. 130.000 km op de teller vind ik de vervuiling eigenlijk nog wel meevallen. Er was natuurlijk wel vervuiling aanwezig, maar niet zodanig dat deze de luchtdoorlaat wezenlijk verkleinde.
Eigenlijk vind ik dat (ook voor mezelf) wel positief nieuws, dat betekent dat ik pas over een kleine 100.000 km bij Tom langs hoef ;).
Gezien je km stand: hoe gaat het met jouw olieverbruik?
 
Bovenaan Onderaan