Inwendig reinigen kop TSI motor?

Spierings

Forumguru
@Spierings: die van mij is uit 2011, ex lease had toen ik hem gekocht had 152.000 gereden. Zit nu op 162.000 km.
Km stand maakt niet veel uit, de oudere type 1.2 tsi (met ketting) heeft alleen carterontluchting, zit geen egr regeling op en zal dan ook niet zo snel vervuilen als andere tsi modellen. Wil je het zeker weten zou je het effe met een endoscoop moeten controleren. Geen zin om ervoor te betalen als het niet hoeft.
 

Beun12

Forumguru
Nu zaterdag is het voor onze auto zo ver dat deze gereinigd gaat worden. Nu is mijn vraag of na het reiniging overstappen op de 0W30 of een juist dikkere olie het versmeren / verbruik teruggedrongen kan worden.
Iemand al ervaring mee?
 

Beun12

Forumguru
Dat ga ik ook hem zekers vragen. Aangezien dat onze Octa binnenkort een beurt moet hebben kan ik meteen overstappen op evt een andere olie.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Misschien dat je dat even van tevoren met Tom kunt bespreken @Beun12 ? Ik weet dat Tom dat ook doet en er een bepaalde procedure ( iets bij de olie, dan 20 min laten draaien bij bepaald toerental, dan 0W30 etc) heeft wat volgens hem het probleem zou kunnen verkleinen/oplossen. Misschien (tenminste als je het niet zelf kunt doen) dat hij dat er gelijk bij doet?
 

ertromp

Forumguru
Vandaag zelf eens wezen kijken naar de kunsten van Tom van HBT.
De O2 1.8TSI van @Beun12 krijgt een reinigingsbehandeling voor de inlaatkanalen.
Tom neemt uitgebreid de tijd om e.e.a. toe te lichten en laat diverse onderdelen zien en wat o.a. effecten zijn van de oliesoort die je gebruikt.
In 1 woord wat een kennis en kunde daar in de polder

Allereerst moeten de diverse delen zoals luchtfilter en slangen verwijderd worden alvorens het inlaatspruitstuk bereikt wordt:

DSC0001.jpg

Hieronder is te zien dat de weg al aardig vrijgemaakt is

DSC0002.JPG

En hier liggen de diverse delen die eerst weggehaald moeten worden:

DSC0003.JPG

Na losdraaien schroeven kan het inlaatspruitstuk er af gehaald worden

DSC0004.JPG

Inlaten zichtbaar en goed te zien de wervelschotten die in het inlaatkanaal zitten. Die schotten zitten ervoor om bij lage toerentallen de lucht goed wervelende te krijgen zodat een goede menging met brandstof gegarandeerd is

DSC0005.JPG

Zicht op de vervuilde kanalen en inlaatkleppen. Tom gaf aan dat deze gemiddeld vervuild is. Er zijn 1.8 en 2.0 blokken en 3.6 en 4.2 FSI blokken die er nog erger aan toe zijn

DSC0006.jpg

Hier de wervelkleppen gedemonteerd

DSC0007.JPG

Kanalen toegankelijk om te stralen met walnootschil korrels

DSC0008.JPG

Hier het inlaatspruitstuk met injectoren die helaas mee kwamen. Normaliter blijven die zitten. Nu zullen er nieuwe rubbers geplaatst moeten worden.

DSC0009.JPG
Detail foto inlaat spruitstuk met injector. Zie het puntje van de injector die in de verbrandingskamer hangt. Dat wordt aardig heet daar

DSC0010.JPG

Hier de walnootkorrels. Super fijn en zacht. Je kunt je niet voorstellen dat het een stralende werking heeft.

DSC0011.JPG

Op de onderste foto zijn er 3 cilinders waarvan de kleppen gesloten zijn en die waar de kleppen open staan heeft Tom afgeplakt

DSC0012.JPG

Het apparaat, een BMW product overigens, waar de korrels in verdwijnen en waar de druk opgebouwd wordt om het naar het spuitpistool te leiden. Druk is ongeveer 5 bar. Erachter de stofzuiger om de korrels weer uit de kanalen te zuigen

DSC0013.JPG

Apparaat gevuld met korrels

DSC0014.JPG
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
En verder met de klus :D

Hier wordt een inlaatkanaal gereinigd dus gestraald en gelijk afgezogen

DSC0015.JPG

Hier onder even een foto tussendoor zodat te zien is dat er vuil lost komt

DSC0017.jpg

Even weer het apparaat vullen. Voor reiniging van een inlaatkanaal is ongeveer een koker materiaal nodig

DSC0016.JPG

Hieronder het kanaal weer spik en span en die gele dop is daar waar de injector het blok ingaat dus dat wordt allemaal netjes afgedicht

DSC0018.jpg

Goed te zien verschil gereinigd en vervuild

DSC0019.jpg

Hieronder nog een foto waar te zien is hoe dik die aanslag laag kan worden op een klep (zie links)

DSC0020.jpg

Het reinigen van de wervelkleppen

DSC0021.JPG

Hieronder een leuk voorbeeld van geleidestukken uit een 4,2 liter motor en wat de invloed is van olie

De donker bruine is uit een benzine motor met longlife olie
die linksonder is uit een benzinemotor met een halfsyntheet olie

Die rechtsonder is uit een dieselblok ook 4,2 liter die met longlife olie is afgevuld.

De onderdelen in een blok waar longlife in gebruikt wordt krijgen een aanslag waar verbrande olie resten aan blijft zitten

DSC0022.JPG


Al met al super interessant en nog super bedankt @Beun12 en het is echt een aanrader om daar je 1.8 of 2.0 of 3,6 of nog grotere TSI te laten reinigen
 

andrehj

Forumguru
De onderdelen in een blok waar longlife in gebruikt wordt krijgen een aanslag waar verbrande olie resten aan blijft zitten
Hm, niet goed. Dus je zegt hier eigenlijk dat die longlife-olie helemaal niet goed is... De vraag is dan of die aanslag komt door het type olie, of doordat er te lang met dezelfde olie wordt doorgereden?
En waarom is het onderdeel van de dieselmotor nog wel schoon? Is het dan de combinatie van benzinemotor en longlife die fout gaat?

P.S. Je verwijzingen naar @Beun12 werken niet (2x), omdat de "12" ontbreekt.
 

andrehj

Forumguru
Dan zit ik in een spagaat. Vanwege het potentiële olieverbruikprobleem van mijn 1.8TSI wil ik eigenlijk met zo dun mogelijke olie doorrijden (waarom is Pon anders naar 0W30 gegaan?), maar dan krijg ik dus interne vervuiling in mijn blok... :nailbiting::sterretjes:

Is die vervuiling trouwens ook elders zichtbaar, bijvoorbeeld op een nokkenas? Zodat je met een blik door de olievuldop al de vervuilingsgraad kunt zien?
 

turboturbo

Forumguru
Ik volg je redenering niet helemaal @andrehj . Olieverbruik is meestal terug te dringen door juist iets dikkere olie te gaan gebruiken....?

EDIT: beste neem je contact op met Tom zelf voor persoonlijk advies. Ik blaat ook maar na wat ik gehoord heb maar ben natuurlijk niet deskundig! :geek:
 
Bovenaan Onderaan