Interesse tot koop van de Kodiaq?!

marang73

Forumguru
Leuk topic hier! Zelf volg ik het Kodiaq nieuws erg aandachtig aangezien ik op zoek ben naar een betrouwbare moderne SUV die toch ook iets off-road kan. Daarom dat ik mijn zinnen gezet heb op de nieuwe Kodiaq, en vooral in de Scout versie. Wel ga ik nog even wachten tot bestellen want de andere grote favoriet is de nieuwe CX-5 van Mazda. Ik heb namelijk nogal schrik dat de 1.4TSI van 150pk net iets te licht zal zijn voor een grote auto zoals de Kodiaq, zeker na enkele jaren dat de fut er een beetje uit is...

Mazda CX5 met 165 pk? Heeft maar een koppel van 210 nm terwijl de Kodiaq een koppel heeft van 250 nm. Qua acceleratie zitten ze ook in de buurt. Daarnaast heb je in de Kodiaq veeeeel meer ruimte dan in de CX5. En nu hou ik op met het promoten van de Kodiaq :deuk:
 

CDK

Forumguru
ik ben op zoek naar een betrouwbare moderne SUV die toch ook iets off-road kan.
Ik heb nogal schrik dat de 1.4TSI van 150pk net iets te licht zal zijn voor een grote auto zoals de Kodiaq, zeker na enkele jaren dat de fut er een beetje uit is...

Dan koop je toch gewoon een 2.0 TSI? Als hij ook off road moet kunnen moet je toch ook 4x4 hebben, dus je verhaal snap ik niet helemaal.... :pieker:
 

Laurent

Nieuw lid
Mazda CX5 met 165 pk? Heeft maar een koppel van 210 nm terwijl de Kodiaq een koppel heeft van 250 nm. Qua acceleratie zitten ze ook in de buurt. Daarnaast heb je in de Kodiaq veeeeel meer ruimte dan in de CX5. En nu hou ik op met het promoten van de Kodiaq :deuk:

Van technische gegevens is er nog maar weinig bekend van de CX-5. En de Kodiaq is toch een seconde sneller van 0 naar 100 dan de oude CX-5?

Dan koop je toch gewoon een 2.0 TSI? Als hij ook off road moet kunnen moet je toch ook 4x4 hebben, dus je verhaal snap ik niet helemaal.... :pieker:

De 1.4 TSI is toch ook als 4x4 verkrijgbaar? En de 2.0TSI neem ik zeker ook in overweging maar in België toch al 3.000 euro duurder in aankoop, net als duurder in belasting. Tevens verkies ik liever een handgeschakelde versnellingsbak en is de 2.0TSI er alleen maar als DSG...
 

massis

Senior Member
ik heb de nieuwe CX-5 ook overwogen als alternatief op de Kodiaq. Ben er ook mee gaan testrijden in 175pk automaat en qua rijplezier is het zeker een aanrader. Echter is hij qua ruimte een zware tegenvaller, echt STUKKEN kleiner dan de Kodiaq...

Net zoals de Mazda 6 break die ik overwoog, die ook gewoon té klein uitviel voor wat ik nodig heb aan auto.
 

Eric7

Lid
Weet iemand of de "vloer-tunnel" bij de 2e zitrij ook aanwezig is als je geen 4x4 neemt? Hij lijkt nl. behoorlijk in de weg te zitten voor iemand die in het midden van de 2e zitrij zit; sowieso lijkt die middelste stoel smaller.
 

MrRedHead

Nieuw lid
Weet iemand of de "vloer-tunnel" bij de 2e zitrij ook aanwezig is als je geen 4x4 neemt? Hij lijkt nl. behoorlijk in de weg te zitten voor iemand die in het midden van de 2e zitrij zit; sowieso lijkt die middelste stoel smaller.
Dit is iets wat ik me ook al afvroeg.. weet het antwoord nog niet.

Wel is de middelste stoel een stuk smaller. Bij de sneak preview in Voorschoten zaten we met drie volwassenen tijdens de de proefrit achterin (2de zitrij). Dit viel me erg tegen, eigenlijk is er niet mogelijk langdurig met 3 volwassen personen achterin te zitten. In die optiek zou het eigenlijk een 6 zitter moeten heten.

Ben benieuwd hoe er 3 volwassenen in de 5008 achterin zitten.
 

massis

Senior Member
Weet iemand of de "vloer-tunnel" bij de 2e zitrij ook aanwezig is als je geen 4x4 neemt? Hij lijkt nl. behoorlijk in de weg te zitten voor iemand die in het midden van de 2e zitrij zit; sowieso lijkt die middelste stoel smaller.

de middelste stoel is smaller, zoals in bijna elke auto, maar wel beduidend breder dan bijv die in de
Dit is iets wat ik me ook al afvroeg.. weet het antwoord nog niet.

Wel is de middelste stoel een stuk smaller. Bij de sneak preview in Voorschoten zaten we met drie volwassenen tijdens de de proefrit achterin (2de zitrij). Dit viel me erg tegen, eigenlijk is er niet mogelijk langdurig met 3 volwassen personen achterin te zitten. In die optiek zou het eigenlijk een 6 zitter moeten heten.

Ben benieuwd hoe er 3 volwassenen in de 5008 achterin zitten.
Hij is in elk geval een stuk breder dan mijn octavia. En daarmee doen we regelmatig 100km heen en terug met 3 man op de achterbank.
 

marang73

Forumguru
Die tunnel zit volgens mij in alle uitvoeringen. Middelste stoel is altijd smaller.

Wil je dit niet? Moet je voor Opel Zafira, Renault Scenic, Volkswagen Touran, Peugeot 5008 gaan. Maar ook bij die modellen zal de middelste stoel iets smaller zijn maar is wel een echte stoel.
 

johnboy

Donateur
Ik kan het plaatje 123 niet meer vinden m.b.t. bodemplaat MQB Kodiaq, Tiguan etc: allemaal grotendeels hetzelfde. Uitlaat gaat naar achteren via het midden.
 

Eric7

Lid
@Marang: ik rijd nu een Citroen Grand C4 en die heeft 3 stoelen op de 2e zitrij en een vlakke vloer. Eigenlijk heeft de Kodiaq dus maar 4 resp. 6 zitplaatsen, want als volwassene/grotere kind (puber) ga je niet met opgetrokken benen op die middelste zitplaats zitten. Maar goed, ik had hier al een beetje rekening mee gehouden voordat ik bestelde. Overigens wist de dealer ook niets over die vloertunnel te vertellen, maar de verklaring van johnboy lijkt heel plausibel: hij zit gewoon in elke uitvoering.
 

massis

Senior Member
@Marang: ik rijd nu een Citroen Grand C4 en die heeft 3 stoelen op de 2e zitrij en een vlakke vloer. Eigenlijk heeft de Kodiaq dus maar 4 resp. 6 zitplaatsen, want als volwassene/grotere kind (puber) ga je niet met opgetrokken benen op die middelste zitplaats zitten. Maar goed, ik had hier al een beetje rekening mee gehouden voordat ik bestelde. Overigens wist de dealer ook niets over die vloertunnel te vertellen, maar de verklaring van johnboy lijkt heel plausibel: hij zit gewoon in elke uitvoering.

Opgetrokken benen? Die tunnel is geen meter breed he... Elke normale persoon gaat met 1 voet aan elke kant zitten, zoals in 90% van de beschikbare auto's op de markt.

Ik rij minstens een keer of 5-6 per jaar naar Antwerpen & terug (100+km enkele rit) met 5 man in de auto, altijd 15 jaar of ouder (sporttoernooi), nog nooit problemen mee gehad in mijn octavia.

In de Kodiaq is er zo'n royale beenruimte dat je als volwassene prima je benen langs de tunnel kwijt kan, mijn vrouw is dan ook van plan om een groot stuk van onze vakantiereizen met de Kodiaq op de achterbank door te brengen met de kinderen als dat nodig is, dan zit ze tussen 2 kinderstoelen, wat een stuk krapper is dan tussen 2 volwassenen.

In de Octavia is dat onhaalbaar voor langer dan 15 minuten, maar in de Kodiaq kan dat prima naar onze huidige inschatting (op basis van proefzitten op autosalon Brussel, meerijden op de tech track daar en mijn proefrit van een uur bij de importeur).

Maar goed, 't blijft een SUV he, geen monovolume.
 

marang73

Forumguru
@Marang: ik rijd nu een Citroen Grand C4 en die heeft 3 stoelen op de 2e zitrij en een vlakke vloer. Eigenlijk heeft de Kodiaq dus maar 4 resp. 6 zitplaatsen, want als volwassene/grotere kind (puber) ga je niet met opgetrokken benen op die middelste zitplaats zitten. Maar goed, ik had hier al een beetje rekening mee gehouden voordat ik bestelde. Overigens wist de dealer ook niets over die vloertunnel te vertellen, maar de verklaring van johnboy lijkt heel plausibel: hij zit gewoon in elke uitvoering.

Even gekeken maar in mijn Zafira zit ook een (kleine) tunnel. Nooit klachten over gehad.
 

Laurent

Nieuw lid
Weet iemand of de "vloer-tunnel" bij de 2e zitrij ook aanwezig is als je geen 4x4 neemt? Hij lijkt nl. behoorlijk in de weg te zitten voor iemand die in het midden van de 2e zitrij zit; sowieso lijkt die middelste stoel smaller.

Uit het topic van Kodiaq vragen en weetjes, hier kan je misschien een antwoord zien op uw vraag

Youtuber Alaatin61 maakt sinds enkele jaren vrij uitgebreide in-dept filmpjes van het in- en exterieur van nieuwe auto's bij Nederlandse dealers. Blijkbaar is hij recent ook bij een preview geweest getuige dit uitgebreide filmpje. Voor de doorgewinterde youtube kijkers weinig nieuws onder de zon, maar voor wie een zwarte Kodiaq van dichtbij wil zien; bij deze.

 

mOTiVe

Lid
Goed om te zien dat het panoramadak echt de moeite waard is. Vergelijkbaar met de superb combi en niet zoals de sedan. Zin in!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Kreeg mailtje van dealer en geruchten worden waar.


Uitrusting wijzigingen per productieweek 22

Navi Columbus van 8" naar 9,2"

cid:ii_15aaf72af129508c


En inderdaad nieuwe kleuren en 'oude' kleuren verdwijnen.

Corrida red wordt gesloten per week 15
Jungle green wordt gesloten per week 21
Pacific blu unilak wordt gesloten per week 47
Mateo brown wordt gesloten per week 21

Nieuw
Velvet red metallic per week 22
Emerald green metallic per week 10 2018
Energy blu metallic per week 39


cid:ii_15aaf72af129508c


cid:ii_15aaf7375e17faa2
 

Bijlagen

  • IMG_0007.PNG
    IMG_0007.PNG
    104 KB · Weergaven: 92
  • IMG_0011.PNG
    IMG_0011.PNG
    118,2 KB · Weergaven: 86
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan