Interesse nieuwe JD-groepsactie

Al iemand een bezoekje gebracht aan JD?

Ook ik ben afgelopen zaterdag voor de tuning geweest. Ik was gelijk om 9uur aan de beurt. Na een proefrit door Mark, het uitlezen van de originele software, het maken van de aanpassingen en het teruglezen van de gemodificeerde software was het moment van de waarheid daar. Met Mark achter het stuur en ikzelf op de passagiersstoel trapt Mark het gaspedaal in 60km in de vijfde versnelling. Een enorme boost is wat er voelbaar is, veel meer dan eerst. Ik noem het bijna mind-blowing. Wat een verschil en dat met mijn 1.2tsi-tje. De laptop geeft zelfs even 235nm aan, niet gek.
De auto gaat lekkerder lopen, hij is stiller/rustiger geworden. Vooral bij de tussensprintjes is het genieten. Kortom voor degene die nog twijfelen kan ik maar een ding zeggen, DOEN!

Bedankt JD.

Sk_Hans

Forumguru
Vandaag ben ik voor het eerst een flink eind met de afgelopen week getunede auto gaan rijden. De reden was iets minder, het bezoeken van familie van mijn vrouw die in Duitsland ernstig ziek in het ziekenhuis ligt. Maar dus wel een dikke 400km autobahn gereden. Het eerste deel vanaf de Nederlandse grens ging goed. Eerst even voltanken met goedkope superplus. Dan een heel eind zonder snelheidsbeperkingen. De auto (met twee volwassenen en twee kinderen en bagage) trekt heerlijk soepel door. In de vijf met 120 gas geven en soepel en snel zo naar de 180. Dat gaat prachtig. Bij 180 merk je trouwens niks van die snelheid. De auto is heerlijk stil en comfortabel. De echte top heb ik niet uit kunnen proberen, alleen heel even doortrekken en kwam vrij snel op 205. Daarna verslechterde het weer en hadden we geregeld sneeuwbuien waardoor ik eigenlijk nauwelijks meer boven de 120 ben geweest. Ook had het laatste stuk veel drukte en een max snelheid van 100 of 120. Door de vele inhalende vrachtwagens (die gewoon richting uitzetten en zich er tussen duwen omdat zij 93 kunnen en hun voorganger maar 91) werd de snelheid flink teruggebracht.

De auto pakt over het algemeen snel op als je gas geeft, zelfs in de zes. Vanaf een kleine 3000 toeren trekt hij echt heel goed. Dan is het verschil met hoe hij voor de tuning reageerde goed te merken. In het gebied van 1500 tot 3000 toeren pakt hij soepel op maar is er nog geen heel groot verschil in trekkracht.

Over een paar dagen rijden we weer terug. Hopelijk is het dan beter weer en wat rustiger zodat ik wat meer door kan trekken. Als ik terug ben, kan ik ook eens kijken naar het brandstofverbruik. Dat lijkt niet veranderd tov voor de tuning.

Sk_Hans

Forumguru
Gisteren weer terug gereden en dus opnieuw een flink stuk autobahn. Gelukkig rijden er zondag nauwelijks vrachtwagens en was het ook mooi weer. Wel ijskoud maar droog en zonnig en mooi schone wegen. Alleen heel erg harde wind.

Bij vertrek de tank opgevuld met Aral Ultimate 102. De auto liep opnieuw heerlijk soepel. Vooral het versnellen zonder terugschakelen voelt echt heel prettig. Bij 140 in de zes gewoon gas geven en je zit zo op 180. Een paar keer eventjes doorgetrokken dan zit je ook snel op hoge snelheden. Dat gaat het beste in de zes. Dan heeft de auto net wat meer trekkracht dan in de vijf. Ik had eigenlijk verwacht dat hij in de vijf meer zou trekken en dat de zes meer een soort overdrive zou zijn. Doordat het vermogen boven de 5000 toeren weer wat afneemt, heeft hij schijnbaar in de zes bij iets lager toerental weer net iets meer power. Doortrekken ging vanwege het verkeer tot 213, maar ik had het gevoel dat het nog niet helemaal op was. Het gemiddelde verbruik op de autobahn lag op 1 op 10,1. Ik had niet de indruk dat de 102 octaan benzine iets toevoegde ten opzichte van 97/98 octaan.

Een aantal keren had ik het gevoel dat de auto even inhield bij het versnellen vanaf een laag toerental. Rond de 2000-2500 toeren leek hij dan even te stotteren en daarboven was alles weer normaal. Ik moet dat nog eens wat uitproberen en als het blijft even door JD laten bekijken.

Boven de 180 ontstond overigens telkens een apart fluitend geluid dat volgens mij door de dakrailing veroorzaakt werd. Had ik nooit eerder gehoord. Maar dat kan ook ontstaan zijn door de combinatie van snelheid en erg harde wind.

CDK

Forumguru
als je al Aral Ultimate 102 getankt hebt en de motor stottert bij belasting tussen de 2000 en 2500 toeren lijkt me niet erg jofel idd, dan zou ik idd even terug gaan naar JD

greetz Corné

FabiaTsi

Senior Member
Hoe hoog is je topsnelheid anders?

Verder kan dat stotteren op lage toeren met de slecht werkende bougies/bougiekabels te maken hebben. Ik heb dat ook al gehad.

Louis

Lid
Afgelopen vrijdag geweest bij JD-engeneering voor de tuning van de Superb.
Als eerste ging Mark even een proefritje maken en de data te loggen. Alles in orde en kon de nieuwe data ingelezen worden.
Samen met Mark een proefritje gemaakt, de labtop op mijn schoot waar alle data en waarden werden opgeslagen tijdens de rit.
Mark was niet tevreden met het resultaat, de gebruikelijke waardes werden niet gehaald, we zaten er ruim 10% onder. Terug naar de garage en Mark ging opnieuw aan de gang met de data die werd uitgelezen. Na enkele kopjes koffie werd een aangepast programma ingelezen en opnieuw een testrit gemaakt. Nu ging alles perfect. Hieruit blijkt maar weer de kwaliteit van Mark en JD.
Niet stoppen maar de software opnieuw aanpassen en doorgaan tot het lukt.

Je merkt gelijk dat je meer koppel en snelheid hebt. Later nog even geprobeerd de topsnelheid te bereiken, maar met 235 km op de teller naar niet verder gegaan. Het moet wel veilig blijven voor iedereen! Deze auto's zijn helaas niet gebouwd voor deze snelheden. Wel kicken, maar hiervoor was de tuning niet bedoeld voor mij.

Tijdens de test kwam ook nog naar voren dat ik 2 software updates hebt gemist. Of ik iets mis, geen idee. Uit ervaring weet ik dat niet iedere update een verbetering is. Wellicht weten anderen wel wat deze updates inhouden. Daarnaast bleek ook de DSG niet zo vlekkeloos te schakelen zoals zou moeten. Tussen de 3 en 4 merk je duidelijk een schokje. Niet zo groot probleem en kan geen kwaad. De garantie is inmiddels voorbij dus laat ik het maar zo.

Al en al ben ik tevreden met het resultaat, de auto rijdt soepeler en tussen de 80 en 150 blijft de trekkracht enorm. Invoegen en even inhalen, geen probleem. Hiervoor was de tunnig ook bedoeld.

arjahoekstra

Actief lid
Hoi Louis,
Weet je toevallig ook hoe hoog het koppel is geworden? Ben wel benieuwd naar welke hoogte dit gegaan is i.c.m. DSG.

Louis

Lid
Deze staat op 320, het maximaal haalbare bij de DSG zonder aanpassing. Wil je hoger schijnt wel te kunnen maar dan moet dit apart gebeuren. Kan dan eventueel naar 350 maar ik vond dit al voldoende.

Sk_Hans

Forumguru
Zoals beloofd nog wat meer info (de vermogens- en koppelcurve) van de JD tuning van mijn 1.4TSI.
De auto is voor de tuning eerst op de rollenbank gemeten. De waardes waren toen iets hoger dan fabrieksopgave:
128pk ipv 122pk
215Nm ipv 200Nm

Na de nulmeting is de ECU uit de auto gehaald en aan de computer aangesloten voor de aanpassingen. Na de eerste tuning is de ECU teruggeplaatst en zijn op de rollenbank diverse testruns gemaakt. Vervolgens is de ECU weer uit de auto gehaald voor een tweede aanpassing. Daarna zijn weer een aantal testruns gemaakt.

Hieronder de uitdraai van de nulmeting en de laatste testrun.

Vanaf zo'n 2300-2500 toeren een mooie toename van vermogen en koppel.

Bijlagen

• JDTuning.jpg
    JDTuning.jpg
    41 KB · Weergaven: 219

Stinger

Actief lid
Zoals beloofd nog wat meer info (de vermogens- en koppelcurve) van de JD tuning van mijn 1.4TSI.
De auto is voor de tuning eerst op de rollenbank gemeten. De waardes waren toen iets hoger dan fabrieksopgave:
128pk ipv 122pk
215Nm ipv 200Nm

Na de nulmeting is de ECU uit de auto gehaald en aan de computer aangesloten voor de aanpassingen. Na de eerste tuning is de ECU teruggeplaatst en zijn op de rollenbank diverse testruns gemaakt. Vervolgens is de ECU weer uit de auto gehaald voor een tweede aanpassing. Daarna zijn weer een aantal testruns gemaakt.

Hieronder de uitdraai van de nulmeting en de laatste testrun.

Vanaf zo'n 2300-2500 toeren een mooie toename van vermogen en koppel.

Klopt de koppel grafiek wel? Of heeft het te maken met de "kwaliteit" van benzine op dat moment.

Sk_Hans

Forumguru
De grafieken zijn de metingen van JD op hun rollenbank. Ik ga er van uit dat die inderdaad kloppen. De benzine was tijdens alle tests dezelfde (Shell V-Power). Volgens Marc was het (op basis van zijn metingen) heel goede benzine die absoluut niet onderdeed voor Superplus 98.

IBV

Senior Member
Het is ook een beetje een "maf" plaatje. Het heeft maar de halve breedte van een originele afbeelding en dus lijkt het een nogal stijl verloop.

Sk_Hans

Forumguru
Ik heb de grafiek inderdaad een beetje "in elkaar geschoven" om hem smaller te maken. Daardoor past hij beter op forum. En ik vind hem dan beter vergelijkbaar met andere grafieken. Maar daardoor zijn uiteraard geen waardes veranderd. Alleen de schaal van de X-as is iets anders.

Bovenaan Onderaan