Interesse nieuwe JD-groepsactie

paultie

Forumguru
Wat ik ervan weet is dat een dealer / importeur het zou kunnen zien als ze heel goed kijken en de ecu vergelijken met die van een standaard auto. Bij garantie kwesties zal een importeur / dealer hier zeker naar kijken. Ze kunnen dan tenslotte zeggen dat de auto is gewijzigd waardoor fabrieks garantie op bijvoorbeeld de motor niet meer geldt.

Iets minder mooi is tunen via een externe box (wat in de meeste gevallen ook mogelijk is bij JD) voordeel is wel dat je de externe box kan verwijderen waardoor het absoluut niet zichtbaar is voor een dealer/importeur. Wat min of meer impliceerd dat je ook uit mag gaan van de fabrieksgarantie. De auto is immers 'standaard'.
Echt netjes is het niet daar ben ik me van bewust. Maar zou wel de keuze zijn die ik maak wanneer mijn auto nog onder fabrieks garantie valt.
 

peperskoda

Forumguru
@paultie: Ook bij een externe box kan een dealer zien dat er getuned is. De extremen worden vastgelegd in een logfile op de standaard computer van de auto die door de dealer met een speciaal daarvoor ontwikkeld stukje software kan worden uitgelezen. Vallen die extremen ver buiten de toleranties die af fabriek mogelijk zijn dan zal de conclusie zijn dat er wijzigingen moeten hebben plaatsgevonden in het computersysteem van de auto. Zo kunnen ze exact uitlezen wat je met je auto doet. Hoe vaak je het maximum toerental bereikt, hoe vaak je buitengewoon hard remt, hoe vaak je op topsnelheid rijdt etc. Alle veiligheidssystemen hebben ook registratiemogelijkheden waardoor een fabrikant ten allen tijde de mogelijkheid heeft te controleren hoe jij met het voertuig omspringt en of dat gevolgen heeft voor de garantieaanspraken.
 

Race Eend

Forumguru
@paultie: Ook bij een externe box kan een dealer zien dat er getuned is. De extremen worden vastgelegd in een logfile op de standaard computer van de auto die door de dealer met een speciaal daarvoor ontwikkeld stukje software kan worden uitgelezen. Vallen die extremen ver buiten de toleranties die af fabriek mogelijk zijn dan zal de conclusie zijn dat er wijzigingen moeten hebben plaatsgevonden in het computersysteem van de auto. Zo kunnen ze exact uitlezen wat je met je auto doet. Hoe vaak je het maximum toerental bereikt, hoe vaak je buitengewoon hard remt, hoe vaak je op topsnelheid rijdt etc. Alle veiligheidssystemen hebben ook registratiemogelijkheden waardoor een fabrikant ten allen tijde de mogelijkheid heeft te controleren hoe jij met het voertuig omspringt en of dat gevolgen heeft voor de garantieaanspraken.

De computersystemen van de wagen leggen inderdaad van alles vast, zodat men bv kan zien hoe hard men gereden heeft bij een crash, maar ook om te zien of iemand de motor bv niet overtoert heeft (verkeerd terug schakelen van 5 naar 2 ipv van 5 naar 4e versnelling).

Een externe ecu zal echter GEEN wijzigingen naar de computer weergeven, hij zal de laaddruk manipuleren etc, maar daar heeft de ecu geen methode voor om dit te onderkennen. Uiteraard slaat een ecu storingen en waardes buiten de tolerantie op, maar zolang je met je externe computer binnen die toleranties blijft, zal er geen melding binnen dit systeem terecht komen.

Ik heb nu te vaak gezien dat mensen met (gedemonteerde) externe motorcomputers zonder problemen door garantieclaims heen komen om te zeggen dat je argument onzin is, of in ieder geval niet gebruikt wordt.

Dat het netter is om het te melden bij een dealer en open kaart te spelen is een ander verhaal.
Echter heb ik ook klanten die netjes melden dat de auto getuned is, waarna de dealer zeer vervelend gaat doen (ze het liefst het pand uit zet), expres prijzen van (niet longlife beurten) gaat verhogen (aangeeft dat de olie alleen al 250 euro kost etc), bij zo'n dealer kun je beter je mond houden, of een andere dealer zoeken....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd, afhankelijk van de dealer dus. Hoe staat hij tegenover tuning en je moet natuurlijk wel de indruk hebben dat hij blij is met jou als klant en je zo veel mogelijk tegemoet wil komen.
 

VEEJAY

Forumguru
[quote="Uiteraard slaat een ecu storingen en waardes buiten de tolerantie op, maar zolang je met je externe computer binnen die toleranties blijft, zal er geen melding binnen dit systeem terecht komen.[/quote]

Bedoel je hiermee gewoon de VCDS Fault Codes of iets anders?
 

Race Eend

Forumguru
@VEEJAY
Beide.. als je bv te veel turbodruk zal genereren bij benzine motoren, dan kan de lambda adaptie, het mengsel niet meer adapteren en zal hij storing opslaan (ook in vcds).
 

peperskoda

Forumguru
Bij BMW in Duitsland worden de auto's voorzien van systeem dat automatisch aan de dealer doorgeeft dat het betreffende voertuig onderhoud nodig heeft, inclusief alle gegevens en extreme waarden die tussentijds zijn opgeslagen. Wellicht dat een externe box daar niet geregistreerd wordt, daarvoor heb ik niet genoeg inzicht in de materie, maar ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n box geen waarden genereert die door de computer van het voertuig worden geregistreerd als extreem. Als dat niet het geval is ben ik wel benieuwd hoe dat kan.
 

rocket

Senior Member
Ik heb al tuning box van JD Engineering maar wil hem wel op de rollerbank hebben maar wat is de prijs

Edwin
 

Race Eend

Forumguru
Als je je auto laat tunen door JDEngineering, dan kan je op die dag gebruik maken van de speciale prijs.

Normaliter kost een losse rollenbank sessie € 160 incl btw.

Er zijn geen kortingen op rollenbank uitdraaien (behalve op rollenbank meeting-dagen).
 
Bovenaan Onderaan