Hoog olie verbruik 1.8TSI

EvD

Actief lid
motor bij 137.000km gerviceerd door Hartog
tuning bij 160.000km grote beurt gehad teller staat nu op
167.000km en gebruikt nu nagenoeg geen olie meer
krijg het idee dat stichting audiclaim .nl niks meer is dan een stel ordinaire zakkenvullers
ze hebben nog geen moer gedaan of opgestart
 

Schippersss

Forumguru
Die hebben goed hun zakken gevuld idd. Dat idee had ik al gelijk bij aanvang van deze stichting. In den begin, een hoop reclame en ophef, daarna nooit meer iets vernomen.
 
krijg het idee dat stichting audiclaim .nl niks meer is dan een stel ordinaire zakkenvullers
ze hebben nog geen moer gedaan of opgestart
Website bestaat niet meer; kom nu op een pagina waar ze UGGS schoenen verkopen..

Beetje offtopic; maar er was een poos terug iets over op tv in opgelicht.
Dat blijken Chinezen te zijn welke dergelijke verlopen domeinnamen opkopen en daar vervolgens een scammer site aan hangen.. bron
 

Superbski

Nieuw lid
Ik ben 2e eigenaar van een Skoda Superb Combi Business Elegance 1.8 TSI bouwjaar 2011, die ik in 2014 bij A-Point heb gekocht bij 46.000km. Hiervoor had ik een Skoda Fabia Combi die ik erop in heb geruild. Hij is altijd dealer onderhouden. Momenteel 125.000 op de teller staan. Over tijd is hij steeds meer olie gaan verbruiken. Met de afgelopen beurt heb ik dit tegen mij lokale Skoda dealer aangehouden. Hij had 2 opties, nieuw zuigs/veren, ofwel cylinders reviseren, wat behoorlijk in de papieren zal lopen. Tweede optie, claim indienen bij skoda en hopen dat ze coulant zijn en garantie willen verlenen op deze bekende manco 1.8TSI motor die vanaf begin af aan flink meer verbruikt dan andere motoren. (en er dus iets niet goed is met de motor en dus slijtage ten gevolge moet hebben door niet goed passende zuiger/veren). M'n dealer vroeg me een staatje bij te houden van het verbruik. Dit heb ik de afgeloopen 5.000km gedaan en van wat ik eigenlijk al wel wist, schrok ik alsnog.

Verbruik = 165ml/100km !!!

Ik gebruik altijd de door Skoda geadviseerde Castrol Edge Titanium LL 5w30, niet de meest voordelige olie!
Daarnaast komen steeds meer mankementjes bovendrijven, die ik bij vorige auto's (Honda, Mercedes) nooit heb gehad.

Skoda moet serieus met een goede garantie afhandeling komen, anders is de volgende geen Skoda meer, want mijn vertrouwen loopt hard achteruit!!!

Heeft iemend ervaring met een garantie afhandeling v.w.b. een 1.8TSI motor m.b.t. olieverbruik?
 

Bakboord1

Forumguru
Dat is 1 fles per tankbeurt!!
Is het verbruik ook zo hoog als je het oliepeil tot halverwege de peilstok houdt?
Er zijn motoren die meer verbruiken als de olie tot max wordt bijgevuld.
 

Spinal

Forumguru
Skoda moet serieus met een goede garantie afhandeling komen, anders is de volgende geen Skoda meer, want mijn vertrouwen loopt hard achteruit!!!

Helaas ligt PON en Skoda daar niet wakker van. Maar is niet alleen bij Skoda, alle VAG auto's met deze motoren hebben er last van en vanaf 2016 zijn ze pas goede zuigerveren gaan gebruiken waarmee het probleem verholpen is. Want de eerste serie aangepaste zuigerveren hadden er alsnog last van

Heeft iemend ervaring met een garantie afhandeling v.w.b. een 1.8TSI motor m.b.t. olieverbruik?

Er zijn genoeg forumleden die met dit bijltje gehakt hebben. In dit topic staat al veel info.
 

Spinal

Forumguru
Ik bedoel idd de 1.8tsi en 2.0tsi blokken, dat waren de probleem gevallen wbt de zuigerveer ellende (en het bijbehorende olie verbruik)

De 1.2tsi en 1.4tsi blokken hebben hier nooit last van gehad, in ieder geval niet als gevolg van de zuigerveren.

Bij de nieuwe modellen zijn veel veranderingen doorgevoerd, riem ipv ketting, andere zuigerveren en bij bepaalde motoren een extra injector om het verkolen van de inlaatkleppen te voorkomen. Dus ze leren wel van hun fouten..
 

andrehj

Forumguru
De nieuwste 1.8 en 2.0 TSI motoren hebben nog steeds een ketting. Alleen de MQB 1.2 en 1.4 hebben een riem gekregen. Hoe het met de 1.0 zit weet ik niet, maar die zal ook wel een riem hebben.
 

Superbski

Nieuw lid
Dat is 1 fles per tankbeurt!!
Is het verbruik ook zo hoog als je het oliepeil tot halverwege de peilstok houdt?
Er zijn motoren die meer verbruiken als de olie tot max wordt bijgevuld.

Hi Bakboord1,
Ik heb het vermoeden dat dit niet uitmaakt, gezien ik ook regelmatig bijvul als het onder de helft staat. Maar het is zeker iets wat ik komende vulbeurten eens op ga letten.
 

Kogamyata

Senior Member
Als niets helpt kun je misschien wynn's stop smoke gebruiken. Ooit in 1982 had ik 'n nieuwe Mazda 323 1500 die vanaf het begin olie verbruikte en wel 1 l op 2500 km. Mee terug naar dealer, maar zolang het geen 1l /1000 km was was er niets aan de hand en had ik geen verhaal. Via kennissen hoorde ik om Wynn's stop smoke te gebuiken. Gewoon hele flacon er in als peil wat gezakt is en 10 minuten rijden. Daarna werd het verbruik 1l/5000 km, nog niet om over naar huis te schrijven maar wel acceptabel. Auto pluimde niet meer. Ik heb toen tegen alle adviezen in goedkope olie gekocht van 5l 15w50 voor fl 7,50 en gewoon elke 5000 km 1l bijgevuld, geen beurten meer laten uitvoeren en er gewoon 100.000 km zonder verdere problemen mee gereden en op LPG. Daarna ingeruild op Nissan Sunny 1700 mijn 1e diesel 1984.
 

andrehj

Forumguru
Is het verbruik ook zo hoog als je het oliepeil tot halverwege de peilstok houdt?
Er zijn motoren die meer verbruiken als de olie tot max wordt bijgevuld.
Je hebt dit ongetwijfeld goed bedoeld, maar dit is echt een sprookje. Want hoe zou het olieverbruik beïnvloed worden door het oliepeil onderin het carter? De druk van de oliepomp gaat er echt niet door veranderen. En voordat de drijfstangen door de olie slaan moet je wel erg ver boven het maximum peil bijvullen.
Het is altijd het best om het oliepeil zo dicht mogelijk bij het maximum te houden, omdat er dan meer olie in het blok zit, de vervuiling over meer olie wordt verdeeld en de olie dus beter van kwaliteit blijft.
 

andrehj

Forumguru
Als niets helpt kun je misschien wynn's stop smoke gebruiken.
Ook ongetwijfeld goed bedoeld, maar ook dit gaat niet helpen. Verdiep je maar eens in de olieverbruikproblemen van de 1.8 en 2.0 TSI blokken. Als de zuigerveren eenmaal dicht zitten, helpt alleen het vervangen van de zuigerveren, wat helaas een erg dure reparatie is.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik begrijp dat vakmensen dit zeggen. Ik weet niets van de 1,8 en 2,0 tsi blokken en hun kennelijk toch grote olie problemen. Hoe komen die zuigerveren vol te zitten? Pluimen ze niet? Ik stel dus ook duidelijk als niets helpt probeer... Mijn ervaring staat erbij en die is juist. Indien het niet helpt ben je 'n tientje kwijt. Helpt 't wel ben je van veel narigheid verlost. Niet geschoten is altijd mis!
 

CDK

Forumguru
Het is altijd het best om het oliepeil zo dicht mogelijk bij het maximum te houden
Ook dit zal goed bedoeld zijn, maar bij een gezonde motor is mijn ervaring toch echt anders. Alles boven het midden van de pijlstok wordt sneller verbruikt, daar onder stabiliseert het vrijwel altijd. Ik vul nooit olie bij als de stok nog boven minimum aangeeft. Dit deed en doe ik ook al jaren bij de zware diesels in mijn vrachtwagens en ik vul echt NOOIT olie bij tussen de beurten door.
 
Bovenaan Onderaan