Hoog olie verbruik 1.8TSI

andrehj

Forumguru
Ik begrijp dat vakmensen dit zeggen. Ik weet niets van de 1,8 en 2,0 tsi blokken en hun kennelijk toch grote olie problemen. Hoe komen die zuigerveren vol te zitten?
Lees dit topic maar eens helemaal door. Het is toch kerst, dus je hebt tijd zat. In dit topic staat alle info, inclusief links naar filmpjes, externe sites, etc.
 

andrehj

Forumguru
Ook dit zal goed bedoeld zijn, maar bij een gezonde motor is mijn ervaring toch echt anders. Alles boven het midden van de pijlstok wordt sneller verbruikt, daar onder stabiliseert het vrijwel altijd. Ik vul nooit olie bij als de stok nog boven minimum aangeeft. Dit deed en doe ik ook al jaren bij de zware diesels in mijn vrachtwagens en ik vul echt NOOIT olie bij tussen de beurten door.
Afgezien van het feit dat dit bij de 1.8/2.0 TSI's uiteraard niet helpt, ben ik dan toch op zoek naar een (technische) verklaring, want uiteindelijk is je carter gewoon een bak olie. Het onderdelen van de motor die eventueel olie verbruiken kunnen nooit weten hoeveel olie er beneden in het carter zit.
Tenzij je natuurlijk ergens een lek hebt waardoor alle olie boven de helft van het min/max-gebied weglekt, maar dat had je vast wel gemerkt, neem ik aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakboord1

Forumguru
Afgezien van het feit dat dit bij de 1.8/2.0 TSI's uiteraard niet helpt, ben ik dan toch op zoek naar een (technische) verklaring, want uiteindelijk is je carter gewoon een bak olie. Het onderdelen van de motor die eventueel olie verbruiken kunnen nooit weten hoeveel olie er beneden in het carter zit.
Tenzij je natuurlijk ergens een lek hebt waardoor alle olie boven de helft van het min/max-gebied weglekt, maar dat had je vast wel gemerkt, neem ik aan.


Ik heb geen idee hoe het zou moeten werken maar als tientallen mensen op het Volvoforum dit zeggen over hun vijfcilinder dan neem ik het maar voor waar aan.
Er zijn zoveel dingen die ik geloof zonder exact te weten hoe het werkt. ;)
 

Highway

Forumguru
Door blow-by gassen (lekkage bij ontbranding, het beetje wat tussen de zuigerveren weg lekt) wordt de druk in de carter verhoogd. Door je pcv wordt dit weg gevoerd.

Meer olie in de carter zorgt dat de ruimte voor deze gassen minder wordt. Nou zal de pcv ervoor zorgen dat de overtollige druk verwijderd wordt maar ik kan me goed indenken dat deze druk pulserend is (bij iedere ontbrandings slag wordt deze verhoogd).

Mogelijk dat de druk toch hoger wordt indien deze wordt opgebouwd in een kleine ruimte (hoog oliepijl). Als je meer ruimte hebt waar de druk zich kan stabiliseren, is deze mogelijk minder of minder pulserend. Lucht is meer compresbaar dan olie.

Mogelijk dat bepaalde onderdelen juist last hebben van deze pulsatie en de olie daardoor ergens kan komen waar het niet hoort te komen.

Dit is, zoals ze het in Engels zeggen, my 1 cent (mijn persoonlijke mening).
Ter info: mijn CDAA 1.8tsi uit 2010 gebruikt nagenoeg geen olie, en deze staat tot het max streepje gevuld.
 

Kogamyata

Senior Member
Lees dit topic maar eens helemaal door. Het is toch kerst, dus je hebt tijd zat. In dit topic staat alle info, inclusief links naar filmpjes, externe sites, etc.
@andrehj Ik heb hier en daar wat gelezen. Alle 35 blz was ik niet van plan. Ik zie nu dat er te grote problemen zijn, ovale cylinders, kantelende zuigers, cartergassen e.d. om dat met eenvoudige Wynn's op te lossen. Maar het begon ergens in 2014 en het duurt nog steeds voort. Je zou zeggen dat er dan onderhand zodanige erkenning is dat Skoda of Pon dit op moeten lossen. Immers zij hebben 'n wanprestatie geleverd, terwijl er met onbeschadigd geld betaald is.

Ik weel niet of in dit topic ergens geprobeerd is gezamenlijk 'n juridische vuist te maken en reparatie af te dwingen, want dit is geen reclame voor onderhavige motoren, Skoda en VW. Is dat geprobeerd?

O ja ik heb met kerst geen tijd om dat hele topic te lezen met al z'n verwijzingen en filmpjes.
Maar 1 ding is zeker, met Wynn's kun je hier niets bereiken. Maar het was goed bedoeld om evt. mensen die dat nog niet wisten met 'n goedkope tip verder te helpen.
Voor tips is dit forum toch ook. Ik heb er al heel wat gezien en zelf dankbaar gebruik van gemaakt.
Succes met de voortzetting
 

hemi24

Forumguru
Afgezien van het feit dat dit bij de 1.8/2.0 TSI's uiteraard niet helpt, ben ik dan toch op zoek naar een (technische) verklaring, want uiteindelijk is je carter gewoon een bak olie. Het onderdelen van de motor die eventueel olie verbruiken kunnen nooit weten hoeveel olie er beneden in het carter zit.
Tenzij je natuurlijk ergens een lek hebt waardoor alle olie boven de helft van het min/max-gebied weglekt, maar dat had je vast wel gemerkt, neem ik aan.

Zie het als lopen met een glas water: vul je deze tot het randje, gaat er geheid wat verloren. Halfvol gaat er minder over de rand...

'Max' is geen synoniem voor optimaal; dit zal ergens tussen 'max' en 'min' liggen.
 

andrehj

Forumguru
Leuke vergelijking, maar hier totaal uit zijn verband getrokken. Als ik mijn oliepeil tot max vul, staat het echt niet tot aan de rand van het carter. Want waar zou die te verdwijnen olie dan naar toe moeten stromen? Want dat zou ik nog steeds graag willen weten.
 

Kogamyata

Senior Member
Leuke vergelijking, maar hier totaal uit zijn verband getrokken. Als ik mijn oliepeil tot max vul, staat het echt niet tot aan de rand van het carter. Want waar zou die te verdwijnen olie dan naar toe moeten stromen? Want dat zou ik nog steeds graag willen weten.
Ook ik dacht:"Waar blijft die olie dan"? Het zou dan onder de wagen te zien moeten zijn dunkt me. Alhoewel als dat tijdens de rit gebeurt zie je daarvan niets.
 

andrehj

Forumguru
Hier op Briskoda weer een post van iemand die zijn 1.8 TSI na hoog olieverbruik uit elkaar heeft gehaald. Met enorme koolafzettingen op de zuigers. En vooral het plaatje van de bougie van cilinder 1 is bijzonder. Knap dat die nog vonkte.
Kilometerstand 168.000, olieverbruik was ca 1/1000 en de bougies zaten er nog maar 8000 km in...
Motor is van mei 2010, dus nog met de 0.5mm olieretourgaatjes in de zuigerveren.
 
Laatst bewerkt:

EvD

Actief lid
olieweging is flauwekul heb ik ook gehad is alleen maar van kastje naar de muur sturen dealer werkte ook niet echt mee en pon is helemaal een oplichter century vroeg mij ff om 7500 euri heb die vent nog net niet over de balie heengetrokken ben nu 2.5 jaar verder en heb bijna geenolieverbruik meer heb er al weer 40.000km mee gereden heb hem toen naar hartog tuning gebracht voo 3500 euri gemaakt maar die is nu ook al wat duurder geworden al die motoren gaan tussen de 120.000 en 150.000 kapot als je de ketting niet voor die tijd al niet knapt
 

EvD

Actief lid
de mijne was bij 135.000km kapot
als je eenruilmotor van de dealer neemt ben je met ca 90.000km weer aan de beurt
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor de aanvulling, is als ik het zo lees nl. wel cruciaal voor de kans of je wel of niet last krijgt van dit probleem.
Het voorschrift is idd te houden aan de max 15dKM interval en subsesievelijk een gewone niet-longlife olie liefst iets dikker (5W40 bijvoorbeeld) zie ook de posts uit het walnut blasting topic.
 

ertromp

Forumguru
Maar waarom zou je dat spul gebruiken? Je hebt toch (nog) geen klachten? Als werkelijk olieverbruik gaat optreden zul je toch echt met dat type blok hardware matig wat moeten doen zoals update zuigers / zuigerveren en dat los je niet op door een goedje aan je olie te voegen. Gewoon op tijd verversen van een goede olie is al de basis en dat geldt voor ieder type blok
 

JeroenHamann

Forumguru
Langzaam begint er een olieprobleem zich voor te doen 1 liter op 2000 km. (Kmstand 130000)

Wil het probleem graag verhelpen of in ieder geval proberen te verhelpen zonder zuigers en zuigerveren te vervangen.

Na wat op het net surfen kwam ik op het volgende tegen:
Anticarbon zuigerveren reiniger in spuitbus (Carolin

Heb telefonisch contact gezocht en zij gaven aan zoals verwacht dat dit spul perfect zou werken en het olieverbruik in ieder geval zou verminderen. (Dat zou al prettig zijn)

Heb een spuitbus aangeschaft en zal deze een deze dagen gaan toepassen hiervan zal ik een ( YouTube ) filmpje maken omdat ik geen fatsoenlijke filmpje kon vinden.
Ook zal ik natuurlijk het olieverbruik goed in de gaten houden en jullie op de hoogte houden!

Als ik de folder die ik erbij heb gekregen moet ik geloven dat het brandschoon zal worden (we zullen zien)

Op diverse BMW fora lees ik positieve verhalen over dit product

Ik zal jullie op de hoogte houden!
 

andrehj

Forumguru
Ik geef je (helaas) geen schijn van kans. Hoe wil jij met zo'n spuitbus je zuigerveren reinigen? Daar kom je toch nooit bij? Zelfs als je er al in slaagt on dit in de cilinder te spuiten, hoe moet dat goedje dan bij de onderste zuigerveren komen?
 
Bovenaan Onderaan