Hoog olie verbruik 1.8TSI

JeroenHamann

Forumguru
Ik heb ook geen verwachtingen, lees op de bmw fora langer dan de 20 minuten in te laten werken dus ga ik dat doen en daar zijn wel positieve reacties tot nu toen
De spuitbus was 24 € met verzenden.

Ik ben wel benieuwd en zal jullie op de hoogte houden.
 

VAG-man

Forumguru
Wil het probleem graag verhelpen of in ieder geval proberen te verhelpen zonder zuigers en zuigerveren te vervangen.

Daarvoor ben je waarschijnlijk al te laat. De zuigerwanden zitten vol met krassen die eventuele nieuwe zuigers en zuigerveren zullen ook worden aangetast.

Heb telefonisch contact gezocht en zij gaven aan zoals verwacht dat dit spul perfect zou werken en het olieverbruik in ieder geval zou verminderen. (Dat zou al prettig zijn)

Uiteraard zeggen ze dat dit spul perfect werkt. Zij verkopen dit. Er is geen ondernemer die zijn product afkraakt.
 

JeroenHamann

Forumguru
@VAG-man jij bent wel heel positief :laugh:

Ik ga het gewoon proberen!
Het olieverbruik was lang niet zo extreem als andere gevallen die ik al gelezen heb dus ben benieuwd wellicht doet het iets, nieuwe zuigers en veren zouden het verbruik wel moeten oplossen echter zijn deze reparaties nog al duur

Zie dat jij ook een 1.8 TSI rijd olieproblemen?
 

VAG-man

Forumguru
Nee geen problemen. Ik heb de S2 nu 4 maanden. De vorige eigenaar heeft voordat ik zijn auto kocht PON kunnen overtuigen dat het olieverbruik echt niet door de beugerl kon. Er is half 2015 voor €9.000 een nieuwe motor met alle toebehoren in gekomen.
Ik ben de uitverkorene die een S2 rijdt met 65k aan kilometers.
 

Highway

Forumguru
@JeroenHamann wat heb je nu gehaald qua spuitbus? Ik heb laatst PRO-TEC Carbon X gebruikt (voor de test).

Ik heb een 1.8 tsi uit 2010 CDAA motorcode, zover ik weet nooit iets aan de motor gebeurd en ik heb geen olie verbruik. Nu meer dan 200 000km op te teller.

Op diverse fora lees is wel dat men aanbeveelt de olie om de 15000 te vervangen, en goede olie te gebruiken.

Dat doe ik dus ook - de dealer doet de 30 000 beurt, en tussendoor doe ik een extra olie verversing met nieuwe filter en olie. Wat ik ook doe is een olie flush (van Forte) uitvoeren. Olie komt er daarna zwart uit, en blijft aanzienlijk langer helder na een verversing. Dealer doet dat (flushen) natuurlijk niet).

De Pro-tec die ik heb gebruikt (2 weken geleden) - dit is een schuim en werkt met 2 bussen. 1 bus is het schuim, de andere neutraliseert deze weer. Dan dien je het vloeistof uit de cilinder weg te zuigen. Behandeling heb ik 3 maal herhaalt. Er kwam veel troep mee met deze behandeling. Zuigers waren bovenop inderdaad schoner geworden (niet brandschoon). Bogies werden wel behoorlijk zwart (na behandeling auto laten lopen), wat geen probleem was gezien ik de bogies hierna ook heb vervangen.

Ik verwacht echter niet dat iets wat je van bovenuit in de cylinder spuit, ook iets kan doen om je olie schraapveer te reinigen. Dat spul komt er gewoon niet voldoende bij. Ja - er zal spul naar onder lekken, als je lang genoeg wacht zal al het spul naar benden lekken maar ik verwacht niet dat het overal voldoende bij kan.

In mijn mening is het beter de zuigerveren te trachten reinigen door een olie flush. De olie komt wel in directe contact met de olieschraapveren. Echter zal de carbon dusdanig hard zijn dat ik niet verwacht dat je alles weg kan krijgen.
Aan de andere kant - het is mijn inziens het proberen wel waard.
 

JeroenHamann

Forumguru
@Highway
Ik heb het volgende aangeschaft
https://toralin.nl/anticarbon-zuigerveren-reiniger-in-spuitbus.html
Heb hun telefonisch gesproken en natuurlijke zullen ze een eigen product niet afkraken maar lees op BMW fora wel positieve zaken, niet geschoten altijd mis.
Zelf vervang ik na 15.000 olie en filter, mijn garage geeft aan dat een andere wat dikkere olie wellicht ook verbruik wat zou kunnen remmen dus misschien ook nog een optie.

De spuitbus die ik gekocht heb kan een aantal keren gebruikt worden dus wellicht doe ik het vaker dan een keer.
Zal ook olie meten en dan aantal km zodra ik eventueel een melding krijg.

Ook wat jij aangeeft de bus kost €24 dus proberen is het zeker waard

Ik ben benieuwd!
 

Spinal

Forumguru
carbon aanslag is bikkelhard (om het uit je inlaat traject weg te halen (inlaat kleppen) moet je het wegstralen). Ik vrees dat een vloeistof weinig zal doen, al kun je het altijd proberen natuurlijk (zou ik zelf ook doen)
 

JeroenHamann

Forumguru
Vandaag er voor gekozen omdat ik tijd had de anticarbon in de cilinders te spuiten.
Ik heb er diverse filmpjes van gemaakt en zal deze aan elkaar zetten zodat het een overzichtelijk filmpje word.

Gebruiksaanwijzing
1. De motor opwarmen. Belangrijk! De motor dient warm maar niet heet te zijn.
2. Trek de bougiekabels los en verwijder voorzichtig alle bougies.
3. Schud de spuitbus heel goed. Spuit de reiniger in de cilinder (5 sec. per cilinder) en draai de bougie onmiddellijk in de cilinder. Herhaal deze procedure per cilinder.
4. Wacht minimaal 20 minuten. Verwijder weer alle bougies. Dek de cilinderopeningen zorgvuldig af met een goed absorberende doek zodat het middel niet op de lak komt. Start de motor 4-5 maal voor een paar seconden.
5. Draai de bougies weer in en koppel de draden aan.
6. Start de motor en laat hem gedurende 15-20 minuten met hoge toerentallen draaien.
De vervuiling wordt via de uitlaat verwijderd.

Er komt nu al veel zwarte troep achter uit de uitlaat!
 

Highway

Forumguru
Spul die ik gebruikte, moest je via bogiegat weer opzuigen. Was ook erg veel viezigheid, maar weet niet of dit bij de olie schraapveer is gekomen.

Ben benieuwd wat je bevindingen zijn!
 

JeroenHamann

Forumguru
Vanmorgen de Superb gestart en wat papier achter de uitlaat gelegd.
De Superb start maar loopt niet heel lekker, sputtert behoorlijk en flinke donkere rook uit de uitlaat! Na 1 min stationair valt hij stil maar start weer direct. Heel voorzichtig een klein stuk gereden totdat de olie weer rond de 70 graden was en flink gas gegeven op de snelweg.
Eerste bevindingen zijn:
Motor loopt beter
Motor is stiller
Veel zwarte troep uit uitlaat!
Compressie lijkt beter

Na stuk gereden te hebben Superb op de oprit stationair laten lopen en loopt beter dan voorheen!

Olieverbruik moet natuurlijk nog uitwijzen.
 

VAG-man

Forumguru
Je hoeft niet beslist veel gas te geven op een snelweg. Waar het om gaat is dat je de motor, het liefst rijdend, hoog in de toeren houdt. Dat kan ook in de bebouwde kom door in de 1e/2e versnelling te blijven rijden. Je zult wel blikken van mensen krijgen die denken dat je niet kunt rijden.
 

JeroenHamann

Forumguru
@Spinal ben zelf ook wel tevreden over het filmpje.

Inderdaad hoop ook dat olieverbruik minder is, gezien de troep die eruit komt doet het spul wel iets maar of dit de aanslag op de (schraap) zuigerveren is, kan het alleen maar hopen
 
Bovenaan Onderaan