Hoog olie verbruik 1.8TSI

Jo!

Lid
Zo,
afgelopen week de auto naar Weijenberg in Heesch gebracht en vandaag opgehaald.
alles is hee netjes verlopen en de auto loopt als een zonnetje.
Wel lijkt de motor misschien nog wat te moeten inlopen (?), bij starten was de motor niet mooi regelmatig en af en toe bij stationair voor ik de kleppen tikken (ik denk dat dat het is).
maar na 300+ km (retour via Belgie) en bij thuiskomst liep de auto netjes.
Ik ben benieuwd hoe hij zich houdt!

het vervolgverhaal is ook wel spannend denk ik, want nu ik een deel van het bedrag onder garantie heb gekregen (iets beter als niets), ga ik toch proberen er een rechtszaak van te maken: ik vind het niet kunnen dat een bedrijf denkt onder de geboden én wettelijke garantie uit te komen.
ik ga mij oriënteren. Als het teveel gedoe is en het gaat mij mogelijk geld kosten, dan laat ik het.
het gaat mij dan niet meer alleen om de centjes 9hoewel dat wel fijn is), maar vooral om de houding!

Als iemand hierin goede ervaring heeft of suggesties, dan hoor ik het graag?
 
Tja.. om hoeveel geld gaat het?

Procederen gaat een hoop geld in zitten, je denkt deze waarschijnlijk wel terug te krijgen áls je in je gelijk gesteld wordt. Maar is dat al je tijd stress gezeur gedoe wel waard?

Rechter zal zich waarschijnlijk afvragen; als u het er niet mee eens bent, waarom heeft u dan ingestemd? Getekend? Betaald? Die vraag zul je ongetwijfeld krijgen. - u heeft getekend, u bent akkoord gegaan. Wat doet u hier dan? - Garagebedrijf is ook best bereidwillig geweest, kun je over twisten in hoeverre dat dan “voldoende” zou zijn geweest..

Mijn persoonlijke visie: ik zou t erbij laten.
 

hemi24

Forumguru
Stapje verder terug: 5 minuutjes zoeken op het internet vóór de aanschaf en je had vooraf kunnen weten waar je aan begon…
 
Ja dat ook ja. De eerste paar hits op "Skoda 1.8 tsi problemen" op google bied al antwoord. En daarbij: inmiddels is het een auto van pakweg 14 jaar oud. Daar mag je geen olieboot van verwachten, maar je kunt ook denk ik weinig beginnen als ie bijv 250ml op 5000km had verbruikt. Dat is nog wel teveel, maar je gaat dan de discussie krijgen van ja meneer: hij is 14 jaar oud, heeft wellicht 150.000km gelopen.. is allemaal niet overdreven veel.. maar de tand des tijds gaat wel invloed hebben.

Maar voordat je naar het kantongerecht stapt kun je wellicht eerst ermee naar de geschillencommissie als het tenminste een bij BOVAG aangesloten bedrijf is. Afhankelijk van je factuurbedrag kost dat pakweg 130 euro. Zij doen dan een bindende uitspraak. Let wel: is die in jouw nadeel. Jammer dan. Uiteraard gaat dat wel een poosje duren daar je achterin in de rij mag aansluiten natuurlijk.

Zie;
 

Jo!

Lid
dank je wel zover, laten we het hier maar bij houden.

goed bedoeld, maar ieders mening hierover helpt niet echt.
Uiteindelijk is de wet helder en het Recht is recht, en niet krom. Dat is waar een 'recht'ter naar kijkt.
om zover te komen zijn er juristen die dit begeleiden.
jurisprudentie in deze is ook glashelder: dat ga ik (bijna zeker) winnen.

Maar, dat is wel een argument, het is wel een heel gedoe, en vooral een lange adem.
Daarom heb ik gewacht tot nader reparatie, want dat moest gewoon z.s.m. gebeuren.
het feit dat de verkoper een deel van de schade heeft betaald is geen vrijwaring dat hij dan vervolgens gelijk gesteld wordt in zijn handelen.

Enfin, deze autohandelaar is, zoals helaas de meesten zijn, slinks. Dat had ik vooraf natuurlijk al wel bedacht. maatgarantie is bij mij garantie, naast wat de wet er over te vertellen heeft.

Tenzij iemand nog iets extra's heeft bij te dragen wil ik hiermee dit draadje afsluiten.
 

Tees

Donateur
We kunnen dit onderwerp wel afsluiten, al zouden er vast mensen zijn het waarderen als dit topic niet dicht gaat, om een eventueel vervolg of update hiervan nog te kunnen horen.
Ik ben iig wel benieuwd :)
 

JeSko

Forumguru
@Jo!

Dit draadje kan jij niet laten afsluiten want het is jouw topic niet ;) bovendien gaan er nog vele mensen zich stoten aan dezelfde steen wat deze motorisatie betreft en die willen dan ook vast hun leed hier komen delen, of info inwinnen :)
 

Fmoon

Forumguru
Zou deze wel open laten, zullen nog meer mensen tegen dit probleem aanlopen. Ik zou het er ook bij laten, het rechtssysteem in dit land is zo krom en corrupt als een hoepel.

Dat mensen er naderhand achterkomen kan ik me nog wel voorstellen, ben meer verbaasd dat sommige mensen hier al actief zijn en dan een bedenkelijke aankoop doen en dan veel problemen krijgen.
 

Tees

Donateur
Laten we hier alsjeblieft niet dat soort (complottheoretische / alt-right) woorden gebruiken, een corrupt rechtssysteem kennen wij helemaal niet, ga maar eens kijken in landen waar échte corruptie heerst.
 

Fmoon

Forumguru
Ik zit er al 24 jaar in om te kunnen zeggen dat er weinig van klopt, en het grotendeels corrupt is. Niks geen complottheorie. Maar daar gaat het verder niet over. Was meer om aan te geven dat je beter uit die molen kan blijven soms om jezelf niet ermee bezig te houden.
 

Octa RS

Actief lid
Sinds juni rij ik een Ocativa II 1.8 TSI uit 2009. In het voorstel topic had ik al geschreven dat ik wat problemen had met de auto en doe hier even mijn verhaal.

De problemen zijn/waren
  • Stotteren bij gas geven lage toeren in hogere versnellingen
  • Hoog olie verbruik.......
Denk dat de carterontluchtingsmodificatie niet of kort gaat werken helaas. Ik heb bij Skoda gewerkt als adviseur en heb er veel gezien helaas net als bij VW... ben bang dat als je het echt wilt oplossen het je 4000-4500 gaaat kosten. Ik heb net een RS uit 2008 gekocht en had vooraf alle risisco's uitgezocht zodat ik na de aankoopprijs niet de bietenbrug opging....gelukkig goodkoop gekocht en zelfs als ik dit moet laten doen zit ik nog ok
 

Canon-Eye

Forumguru
@Octa RS je reageert op een bericht van 2014 waar sindsdien al héél veel over is gepost in tal van topics. Daar gaat niet veel "nieuws" meer uitkomen, gok ik zomaar...

Terzijde: welkom als nieuw lid. Een (meer of minder uitgebreid) voorsteltopic in de meet en greet sectie wordt overigens algemeen gewaardeerd hier.
 

Octa RS

Actief lid
Ik zit er al 24 jaar in om te kunnen zeggen dat er weinig van klopt, en het grotendeels corrupt is. Niks geen complottheorie. Maar daar gaat het verder niet over. Was meer om aan te geven dat je beter uit die molen kan blijven soms om jezelf niet ermee bezig te houden.
Totaal mee eens Fmoon.....ook ik sinds 2001 ge-redpilled
 
Bovenaan Onderaan