Hoog olie verbruik 1.8TSI

Jo!

Lid
.........
Vandaar dat ik de bak in een start/stopfile (dus Autohold ingeschakeld) al snel in M zet, want dan schakelt hij dus niet binnen enkele meters naar 2. Op stationair in 2 gaat-ie immers meestal net effe sneller dan met de omstandigheden overeenkomt.
ik volg dit niet helemaal, m.n. het laatste stuk
kun je dat iets meer uitleg geven?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij bedoeld dat hij met file rijden handmatig schakelt. Dit om te voorkomen dat de auto slippend in 2 wegrijd. Standaard, al zijn er veel software updates geweet, gaat de auto al bij 3-5km/u in zn 2. En trekt dan slippend met 2 door. Dat kun je wel zelf proberen. Houd de toerenteller maar in de gaten. Trek langzaam op in D en dan zul je zien dat tot zo’n 10-12 ongveer km/u het toerental gelijk zal blijven terwijl de snelheid toeneemt; slippende koppeling.. zelfde wat je met een handbak doet als je wegrijd uit zn 2… precies zo.

En dat dus voor millieu.
Ik reed hier de garage van de supermarkt altijd uit in zn M1. Omdat ie anders de helling omhoog dat hele stuk in zn slippende 2 doet.. tenzij t hard genoeg gaat.. dan grijpt ie gewoon vol aan natuurlijk..
 

Rallye

Forumguru
Dat kun je wel zelf proberen. Houd de toerenteller maar in de gaten. Trek langzaam op in D en dan zul je zien dat tot zo’n 10-12 ongveer km/u het toerental gelijk zal blijven terwijl de snelheid toeneemt; slippende koppeling..
Bij een slippende koppeling neemt het toerental toch wél toe, maar de snelheid niet? Andersom als jij zegt dus?
 

Canon-Eye

Forumguru
@Jo! Met de bak in D begint de auto op stationair toerental te kruipen zodra de rem is gelost en schakelt ( ook op stationair toerental) na een meter of zo door naar 2. En dát is op stationair soms net te snel in de file.
Vandaar in M1, dan schakelt hij niet op.
 

Jo!

Lid
Net een wat uitgebreidere test gedaan, volgens de omschrijving hierboven:
In alle combinaties is de acceleratie gelijkmatig en voel / zie je geen 'schokkerig' / onregelmatig optrekken .

Dat lijkt dus goed nieuws.
 

Jo!

Lid
@Jo! Met de bak in D begint de auto op stationair toerental te kruipen zodra de rem is gelost en schakelt ( ook op stationair toerental) na een meter of zo door naar 2. En dát is op stationair soms net te snel in de file.
Vandaar in M1, dan schakelt hij niet op.
ah, dat is duidelijk. Dat is iets wat ik niet zo vaak hoef te doen: ik rij eigenlijk nooit (meer) file.
iets wat ik bij onze vorige auto deed is voor het stoplicht in neutraal zetten. Bij die auto was dat ook makkelijk omdat ik van N naar automaat de rem niet hoefde in te trappen. Dat is hier wel het geval (extra handeling en dus vertraging)
 
Sowieso is het raadzaam om bij een handbak altijd in neutraal te zetten… dat verlengd de levensduur van je druklager aanzienlijk.. en als die dus verrot is… hoera!, voor de garagist, die weet zijn arbeid wel in rekening te brengen.


en inderdaad zoals @Tees ; dat is dus het fabriek-af “bedoeld” slippen… dus gas erop op constant toerental.. en dan koppeling erbij laten komen, slippend, totdat de snelheid bereikt is om de koppeling volledig te laten aangrijpen..
en dat doet de auto dus fabriek af; trek maar langzaam op, hij gaat rap van de 1 naar de 2, en zodra dat gedaan is zul je zien dat bij langzaam oplopende snelheid het toerental even zal blijven steken..
 

Canon-Eye

Forumguru
Sowieso is het raadzaam om bij een handbak altijd in neutraal te zetten… dat verlengt de levensduur van je druklager aanzienlijk
Ja, theoretisch is dat zo natuurlijk. Maar in de praktijk heb ik dat bij alle auto's die ik sinds het behalen van mijn rijbewijs als vaste berijder heb gehad, van de zaak of in eigendom - en dat zijn er bij elkaar aardig wat (11 of 12 tot mijn pensioen), met kilometrages van tussen 100k en 200k elk - echt zo goed als nooit gedaan. Eigenlijk alleen als het zo lang ging duren dat ik de motor uitzette, zoals bij een brug, of wachtend bij de pont Maassluis/Rozenburg.
(Daardoor later ook geen last van het startstopsysteem in de Fabia :) )

En in die pakweg anderhalf miljoen km is er nimmer een mankement aan de koppeling opgetreden, dus is de levensduur van die bakken kennelijk niet (merkbaar) verkort.
 

Jo!

Lid
het moet inderdaad allemaal in perspectief staan.
Maar, als ik alle autokosten van mijn rijdende loopbaan bekijk, dan is het ook wel weer een flinke pot met geld!
het blijven machines, en die kunnen kapot
 

andrehj

Forumguru
Let wel op: een DSG heeft 2 koppelingen. Het is juist de koppeling van de oneven versnellingen die er altijd aan gaat, vanwege het kruipgedrag in de eerste versnelling. Dus zeker nog even testen in 3 of 5, want die koppeling is t probleem.
Dat klopt niet. Juist door het kruipen in de 2e versnelling gaan de koppelingen stuk. Je moet dus bak dus in de even versnellingen testen.
Gelukkig (voor mij en mijn 1.8 TSI met DQ200) was er ergens in 2012 of 2013 een Skodaforum-meeting bij TVS (nogmaals dank @CDK !) waarbij er andere SW in mijn DSG is gekomen en het rijden met slippende koppeling in de 2 verholpen is. Daardoor rij ik nu nog steeds probleemloos met de 1e koppelingset. (Ca 150.000 km).
 
Ik had evengoed na TVS aanpassing een slip in de 3 en 5. Want die koppeling slipt doorgaans. Heb het nog niet eerder gezien dat hij slipt in 2/4/6.. t is altijd de oneven verzetten..
 

haassie

Forumguru
Bij mij was het altijd in de even versnellingen….heb heel wat bezoekjes aan tvs (4-5 x software) totaal 799 euro geloof ik en 2x keer onder garantie(gelukkig) bij dealer een koppeling en bij de 2e koppeling de DMF 400€ mee laten nemen. Het is nu iets beter maar verre van perfect in mijn beleving. Toen begon plots het olieprobleem bij 190k en de daaropvolgende revisie a 2400€ (zuigers/ketting/spanners/lager)…in nuenen bij sindsdien geen olieverbuik meer….laten doen bij biggelaar in nuenen.
 

Jo!

Lid
adviesvraag:
wie raden jullie aan: TSC in Geldermalsen of Weyenberg in Heesch?

Beiden zeggen hetzelfde te doen.
maar ja, dat is een kwestie van interpretatie en kennis.
 

ertromp

Forumguru
Zeggen is dat ook schriftelijk aanbieden?

Als ik de websites bekijk:

TSC volgens hun website:
We vervangen de zuigers door gemodificeerde zuigers en zuigerveren
We reviseren de cilinderkop
We vervangen alle relevante pakkingen
We vervangen de krukaskeerring
We plaatsen nieuwe bougies
We vervangen de distributieketting (incl. kettinggeleiders en -spanner)
We vervangen het oliefilter, de olie en de koelvloeistof
Kosten € 3.899 incl. Btw. De basisgarantie op de reparatie bedraagt 6 maanden. Deze periode kunt u desgewenst verlengen tot 2 jaar.

Weijenberg volgens hun website:
De volgende handelingen vinden plaats:
Voorfront, koplampen en koelers worden door ons gedemonteerd.
Uw airco wordt afgetapt.
De complete motor wordt gedemonteerd.
Carter, cilinderkop en distributieketting worden gedemonteerd.
De zuigers worden gedemonteerd.
Cilinders worden gehoond.
De zuigers inclusief 2 compressieveren en olieschraapveer worden vernieuwd (gemodificeerd type).
Wij modificeren uw Audi motor voor € 2.843,50 incl. B.T.W. (€ 2.350,00 excl. B.T.W.)
Uit ervaring weten wij dat eventueel (dit verschilt per auto) ook olie, oliefilter, carterventilatie, bougies en een liter of 3 koelvloeistof vervangen dienen te worden. Indien dit het geval is dan komt er ca. € 423,50 incl. B.T.W. (€ 350,00 excl. B.T.W.) bij.
maar voor het materiaal (distributieketting, kettingspanner en 3 x glijrail) komt er in dat geval € 235,95 incl. B.T.W.
Mocht u onverhoopt binnen 3 jaar wederom geconfronteerd worden met een hoog olieverbruik, dan verlenen wij hierop volledige garantie. De ervaring leert ons inmiddels, na het uitvoeren van vele succesvolle modificaties, dat het overmatig olieverbruik volledig verdwenen is.

Volgens de websites is Weijenberg dus iets goedkoper en verleent wel 3 jaar garantie tov TSC maar 6 maanden.

Heb je schriftelijke offertes ontvangen en zie je daar verder nog verschillen in. En die garantie is dat BOVAG of?
 

Jo!

Lid
De offerte van tsc komt overeen met wat er op de site staat. Weijenberg heb ik tot nu alleen telefonisch benaderd.
De omschrijvingen op de site zijn inderdaad wat je hierboven geplakt hebt, die info had ik al .
Het gaat mij om jullie advies

Prijsverschil is 400 euro en een langere garantie.
 
Bovenaan Onderaan