Hoog olie verbruik 1.8TSI

Jo!

Lid
klopt.
maar, een auto van 11 jaar is nog zeker de moeite waard als hij daarna weer goed in orde is!
En ja, het is de verkoper die 'aan de geldpomp' staat. Het is dat, of anders geld terug. Dat laatste wil ik eigenlijk niet, want het is een super(b) auto voor ons doel.
 

Jo!

Lid
Voor die 4k had ik ook nieuwe koppelingsgroep verwacht. Alles is toch los.
ik begreep dat dat bij een automaat niet echt een issue zou zijn.
maar, onder de omstandigheden is dat ook niet een onderdeel van wat er gedaan moet worden: de verkoper moet zorgen voor een deugdelijke auto namelijk
 

hemi24

Forumguru
1.8 TSI met DSG-7?

Ik zou de koppeling(en) toch maar even laten controleren op slijtage..!

Hele fijne wagen, maar tegelijkertijd eentje die serieus geld kan (gaan) kosten!!!
 
De 1.8 is gekoppeld aan de DQ-200 wat een droge koppeling is. En idd 7-traps.
Geen idee wat de kilometer stand is? Maar bij de touran’s TDI’s uit die tijd was t elke 60.000km feest.

Rij er maar mee, wanneer de bak in D3 (en ook te proberen in D5) is dan de pook ff handmatig in de versnelling zetten.. snelheid laten zakken tot zo’n 1400rpm (bak mag niet terug schakelen) en dan gas (zonder kick-down) intrappen.., zie je dan een toerental niet mooi gelijkmatig maar trapsgewijs oplopen: dan slipt de koppeling en zijn ze dus op. Kost flink wat knaken; 1200 ofzo..
 

Jo!

Lid
Net op een kort stukje uitgeprobeerd: stond in d4, ong 1400 toeren, flink gas, geen schokken en mooi gelijkmatige acceleratie. Ook geen bijgeluiden. Ik ga het morgen nog iets uitgebreider uitproberen en dan zoals je zei in d3 en d5, maar ik denk dat het goed zit.
De hele auto voelt ook goed dus ik denk na revisie dat we geen andere beren tegen komen.
Dank voor de tip. Dit is denk ik een fijne illustratie van de waarde van dit (actieve) forum!
 

Jo!

Lid
Handschakelen geeft inderdaad geen kickdown. Hij schakelt overigens wel terug bij een laag toerental. Ik ga er morgen wel even mee spelen.
 

Tees

Donateur
Let wel op: een DSG heeft 2 koppelingen. Het is juist de koppeling van de oneven versnellingen die er altijd aan gaat, vanwege het kruipgedrag in de eerste versnelling. Dus zeker nog even testen in 3 of 5, want die koppeling is t probleem.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als ik me goed herinner, was het de koppeling van de even versnellingen omdat de DSG te snel naar '2' opschakelde en dan even (te lang) met slippende koppeling reed. Herhaal de test maar in '4'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Het is juist de koppeling van de oneven versnellingen die er altijd aan gaat, vanwege het kruipgedrag in de eerste versnelling.
Zolang je stilstaand de voet op de rem houdt (of de Autohold dat doet) is alles ontkoppeld, is mij altijd verteld. Pas als de rem eraf is - hetgeen gebeurt als je 't gaspedaal lichtjes aanraakt - grijpt de koppeling aan en gaat de auto kruipen. Maar als je hem dan z'n gang laat gaan, dan zal de auto op stationair toerental al heel snel zonder slip kruipen - slippen gebeurt pas als je hem met de rem een beetje tegenhoudt (bv. bij inparkeren en zo), totdat je wer echt stilstaat want dan treedt regel 1 weer in werking.

Vandaar dat ik de bak in een start/stopfile (dus Autohold ingeschakeld) al snel in M zet, want dan schakelt hij dus niet binnen enkele meters naar 2. Op stationair in 2 gaat-ie immers meestal net effe sneller dan met de omstandigheden overeenkomt.
 

Tees

Donateur
@Peter-036 ik twijfelde ook al welke koppeling de problemen geeft. Belangrijkste is dat TS weet dat er 2 koppelingen zijn en beide kan testen.

@Canon-Eye het komt technisch gezien idd niet door het kruipen maar door t te snel opschakelen naar de 2e verdieping. Daarbij laat ie de koppeling te lang doorslippen omdat de snelheid nog te laag is.
 
Laatst bewerkt:

Jo!

Lid
@Canon-Eye het komt technisch gezien idd niet door het kruipen maar door t te snel opschakelen naar de 2e verdieping. Daarbij laat ie de koppeling te lang doorslippen omdat de snelheid nog te laag is.
dat te vroeg schakelen is dan iets in de software denk ik? ik heb ergens gelezen dat door tuning dat verholpen kan worden.
maar het lijkt me toch dat af fabriek de correcte momenten in de aan sturing zitten?
 

Tees

Donateur
Nee, dat is helaas een ontwerpfout van VAG (die ze blijkbaar niet erkennen). DSG-tuning helpt daar zeker bij, er zijn er hier veel die dat gedaan hebben.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Omdat 'men' (de fabrikant?) de uitstoot zo laag mogelijk wilde houden/krijgen, schakelt de DSG zo vroeg mogelijk op.
Dat milieu-argument is/was de reden, maar voor het behoud van de koppelingen van de DSG kunnen tuners de schakelmomenten (heel licht) wijzigen. Dat wordt vaak gedaan tegelijk met een motor tuning, maar kan zeker apart gedaan worden.
Overigens heeft ook de fabrikant 'het licht gezien' en zijn de schakelmomenten iets aangepast.
Vraag is dan: is dat bij jouw auto al het geval, en is het genoeg, of moet het nog.
 
Dat met software klopt wel, maar ik heb onder garantie de meervoudige plaatkoppeling laten vervangen. Toen een actie op touw gezet met het forum en TVS en meteen de bak laten aanpassen. En toch gewoon keurig slippen in 3 en 5 na 40.000km te hebben gereden met aangepaste bak.. vervolgens met de OBD eleven getracht de bak een basisafstelling te geven. Dat lukte deels, hij schakelde behoorlijk bonking daarna en dat werd na verloop van tijd minder tijdens de inrij testrit (waaronder tig keer vooruit achteruit en in M diverse verzetten vol gas) maar dat slippen is nooit weggegaan.. was in 5 in goed merkbaar vanaf 3000-4000rpm bij volgas… auto weggedaan met iets meer dan 100.000km..
 
Bovenaan Onderaan