Hoog olie verbruik 1.8TSI

Topic in 'Octavia II' gestart door Tupel, 23-09-2014.

  1. Highway

    Highway Forumguru

    Auto vandaag weer opgehaald. Motor loopt soepel, voelt wat meer vermogen te hebben. Nog geen lange afstand gereden.

    Qua betrouwbaarheid van de CDAA 1.8 tsi blokken: ik had geen olie verbruik tot voor kort. Turbo ging flink lekken, waardoor er ook veel olie in de motor terecht is gekomen. Denk dat dit het probleem op gang heeft gezet. Ja, de motor was reeds gerepareerd met de andere zuigers en zuigerveren. Maar als er eenmaal olie verbrand wordt, dan krijg je veel vervuiling en dat lijkt funest te zijn voor deze motoren.

    Bij mij is nu ook de ketting, spanner en rollen vervangen. Zo ook de klepseals die zullen na 200 000+km ook niet meer 100% zijn.

    Mijn ervaringen met Biggelaar: tot dusverre prima. 24 maanden garantie. Netjes tewoord gestaan. Heb ook de motor in delen gezien. Goed advies gekregen, had aangegeven dat betrouwbaarheid voor mij het belangrijkst is. Aantal kleinere onderdelen ook vervangen, uit voorzorg.

    Nu weer fijn gaan rijden met de auto, dan kan ik over een tijdje mijn ervaringen hier delen.
     
    Johnnyvr6, turboturbo en VAG-man vinden dit leuk.

  2. VAG-man

    VAG-man Forumguru

    Fijn @Highway geniet ervan!
    De TSI motoren lopen wel super fijn vind ik.
     
  3. Highway

    Highway Forumguru

    Gister een eind gereden (ong 140km). Wisselende snelheden.

    Wat me opvalt - de motor bromt iets meer, maar dat kan natuurlijk komen door de werkzaamheden.
    Ook loopt de olie temperatuur behoorlijk op, 121 graden is het max die ik heb gezien. Eerder kwam die niet snel boven de 100. Ik vermoed dat de onderdelen nog op elkaar moeten inslijten en nu dus nog extra weerstand hebben, dus wordt de boel warmer.

    Zover dus prima, geen rare dingen tegen gekomen. Motor loopt soepel, vermogen is prima hoewel ik de toeren niet boven de 4000 laat komen.

    Wat echter wel raar is, bij het schakelen voel ik een stilling in de versnellingspook. Zodra ik de koppeling indruk voel ik die, en ook alleen bij de wat hogere toeren. Dat vind ik wel raar. Koppeling is eruit geweest, zou hier iets mee aan de hand zijn of moet de koppeling ook opnieuw inlopen?
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  4. MarcoO2

    MarcoO2 Forumguru

    Een stilling? Wa's dat? Of bedoel je een trilling?
     
  5. Highway

    Highway Forumguru

  6. VAG-man

    VAG-man Forumguru

    Olie 121 graden vind ik te hoog met deze temperaturen. Je geeft aan niet boven de 4000t/pm te zijn geweest, dus daar kan het ook niet aan liggen.
    Dat de motor nieuw is maakt niet uit.

    De trilling zou het 2 massa vliegwiel kunnen zijn. Is deze ook vernieuwd?
    Is de auto getuned?
     
  7. Highway

    Highway Forumguru

    2 Massa vliegwiel is niet vervangen, trilling zat er niet in voor reparatie. Is ook alleen als ik ontkoppel, zodra de toeren zijn gedaald is de trilling weg. Auto is getuned, maar had deze trilling eerst niet.

    Heb nog geen contact gehad met garage, morgen of overmorgen even doen mogelijk dat zij er iets zinnigs over kunnen zeggen.
     
  8. ertromp

    ertromp Forumguru

    Maakt zeker uit hoor dat de olietemperatuur bij een nieuwe motor wat hoger zal zijn. Inderdaad moeten de delen op elkaar in slijten
     
  9. VAG-man

    VAG-man Forumguru

    Ik had het niet goed gelezen. Dan heeft het niks met het massa vliegwiel te maken.
     
  10. andrehj

    andrehj Forumguru

    Sinds deze zomer is mijn S2 ook steeds meer gaan verbruiken. Reed vanwege corona natuurlijk weinig, maar schat dat ik richting de 1:800 ging. Toen Toralin gebruikt, en direct daarna nog een keer. Daarna olie en bougies vervangen. Olieverbruik werd heel even iets minder (richting 1:1500 of zo), maar liep daarna gewoon weer op.
    Dus ik heb de auto afgelopen dinsdag weggebracht naar TSC de Betuwe, waar zo'n beetje de helft van het personeel druk is met de 1.8 en 2.0 TSI blokken...
    Dat Toralin niet of nauwelijks werkt is ook wel logisch, het blok ligt gekanteld in de auto, waardoor de vloeistof die je op de zuigers spuit direct naar 1 kant loopt. Het middel komt zo nooit bij het deel van de zuigerveren aan de hoge kant.
    Over het verbruik: Ik heb sinds km 60.000 zo ongeveer om de 10.000 km de olie verwisseld, en al de geupgrade zuigers van MJ 2012 (met 1mm gaatjes ipv 0.5mm gaatjes). Toch liep tegen de 120.000 km het olieverbruik ineens pijlsnel op.
    Ook met de wafelstructuur-zuigerveren verwacht ik op lange termijn (na 200.000 km met die veren) problemen, maar mijn auto is inmiddels 9 jaar oud, dus dat gaan wij niet meer meemaken.

    Volgende week hoop ik de S2 herboren weer op te halen.
     
    CranBerry en VAG-man vinden dit leuk.
  11. CranBerry

    CranBerry Lid

    Goed dat deze informatie gedeeld wordt.
    Het zou mij erg huivering maken om een 1.8TSI uit die periode aan te schaffen.
     
    Angel4141 vindt dit leuk.
  12. haassie

    haassie Forumguru

    Maar goed 200.000 met wafelveer t.o.v de eerdere halfslachtige oplossingen van VAG zelf die Max 80000 soelaas bieden is al een behoorlijk verschil. De mijne loopt weer als een zonnetje na de revisie. Ook bij BBS waar ik ben geweest stonden de bruggen alweer vol met auto’s waarvan de tsi blokken gereviseerd moesten worden...lopende band zowat.
     
  13. VAG-man

    VAG-man Forumguru

    @CranBerry Dat ligt eraan. Vele hebben onder garantie een modificatie ondergaan of zelfs een volledig nieuw type motorblok gekregen.
    Ik wist ook van de problemen, maar heb er toch één gekocht. De auto heeft 250.000 km gereden, het nieuwe type motorblok nu 100.000 km. Tot nu toe geen problemen.
    Een 0,5 liter olie op 15.000 km is verwaarloosbaar.
     
  14. andrehj

    andrehj Forumguru

    Hier weer een mooi informatief filmpje van Die Autodoktoren waarin de zwakke punten van de 1.8 TSI (CDAA) weer uitgebreid aan de orde komen (vanaf 16:00):

    Alle drie de zwakke punten worden getoond:
    • Hoog olieverbruik door zuigerveren die vastzitten en vol zitten met roetresten.
    • Verlengde distributiekettingen
    • Vervuild inlaatcircuit door EGR i.c.m. directe inspuiting.
    En dat alles bij slechts 113.000 km :banghead::banghead:

    Overigens is het niet alleen bij VAG klote, PSA maakt er ook een zootje van. Bij onze tweede auto (een C3 met 1.2 VTI motor) heeft iemand verzonnen om een distributieriem in de olie te laten lopen en dan de vervangingstermijn op 10 jr / 175.000 km te zetten. Toen dat te veel garantiegevallen opleverde (riem lost op, stukken riem verstoppen de oliezeef, motor sterft door oliegebrek) hebben ze de vervangingstermijn maar naar 6 jr gezet, zodat de klant nu op eigen kosten na 6 jr de riem mag laten vervangen.:cry:
    Verder passen zij doodleuk na 10 jaar de normen voor hun olie aan, maar laten het nummer van die norm hetzelfde, zodat je nu als klant maar moet gokken of je olie aan de oude of de nieuwe specs van diezelfde norm voldoet... :banghead::sterretjes:
     
    Laatst aangepast: 19-05-2021
  15. bartje369

    bartje369 Nieuw lid

    Ik ken er op het internet toch wel een aantal die veel (probleemloze) kilometers op LPG doen met een 1.8TSI. LPG brandt veel schoner, dus je hebt nagenoeg geen interne vervuiling. Ik heb zelf een Polo TSI met inmiddels bijna 300.000km op de teller en m'n uitlaat ziet er als volgt uit; (ik rijd op Vialle LPdi - je leest veel over startproblemen, maar als je op Iridium bougies rijdt, elektrode afstand op 0.8mm, iedere 45000km nieuwe bougies en elke 1000km een 10-15km op benzine rijden en hij start AL-TIJD!)

    [​IMG]
     

Deel deze pagina