Hoog olie verbruik 1.8TSI

Highway

Forumguru
Auto vandaag weer opgehaald. Motor loopt soepel, voelt wat meer vermogen te hebben. Nog geen lange afstand gereden.

Qua betrouwbaarheid van de CDAA 1.8 tsi blokken: ik had geen olie verbruik tot voor kort. Turbo ging flink lekken, waardoor er ook veel olie in de motor terecht is gekomen. Denk dat dit het probleem op gang heeft gezet. Ja, de motor was reeds gerepareerd met de andere zuigers en zuigerveren. Maar als er eenmaal olie verbrand wordt, dan krijg je veel vervuiling en dat lijkt funest te zijn voor deze motoren.

Bij mij is nu ook de ketting, spanner en rollen vervangen. Zo ook de klepseals die zullen na 200 000+km ook niet meer 100% zijn.

Mijn ervaringen met Biggelaar: tot dusverre prima. 24 maanden garantie. Netjes tewoord gestaan. Heb ook de motor in delen gezien. Goed advies gekregen, had aangegeven dat betrouwbaarheid voor mij het belangrijkst is. Aantal kleinere onderdelen ook vervangen, uit voorzorg.

Nu weer fijn gaan rijden met de auto, dan kan ik over een tijdje mijn ervaringen hier delen.
 

Highway

Forumguru
Gister een eind gereden (ong 140km). Wisselende snelheden.

Wat me opvalt - de motor bromt iets meer, maar dat kan natuurlijk komen door de werkzaamheden.
Ook loopt de olie temperatuur behoorlijk op, 121 graden is het max die ik heb gezien. Eerder kwam die niet snel boven de 100. Ik vermoed dat de onderdelen nog op elkaar moeten inslijten en nu dus nog extra weerstand hebben, dus wordt de boel warmer.

Zover dus prima, geen rare dingen tegen gekomen. Motor loopt soepel, vermogen is prima hoewel ik de toeren niet boven de 4000 laat komen.

Wat echter wel raar is, bij het schakelen voel ik een stilling in de versnellingspook. Zodra ik de koppeling indruk voel ik die, en ook alleen bij de wat hogere toeren. Dat vind ik wel raar. Koppeling is eruit geweest, zou hier iets mee aan de hand zijn of moet de koppeling ook opnieuw inlopen?
 

VAG-man

Forumguru
Olie 121 graden vind ik te hoog met deze temperaturen. Je geeft aan niet boven de 4000t/pm te zijn geweest, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Dat de motor nieuw is maakt niet uit.

De trilling zou het 2 massa vliegwiel kunnen zijn. Is deze ook vernieuwd?
Is de auto getuned?
 

Highway

Forumguru
2 Massa vliegwiel is niet vervangen, trilling zat er niet in voor reparatie. Is ook alleen als ik ontkoppel, zodra de toeren zijn gedaald is de trilling weg. Auto is getuned, maar had deze trilling eerst niet.

Heb nog geen contact gehad met garage, morgen of overmorgen even doen mogelijk dat zij er iets zinnigs over kunnen zeggen.
 

ertromp

Forumguru
Maakt zeker uit hoor dat de olietemperatuur bij een nieuwe motor wat hoger zal zijn. Inderdaad moeten de delen op elkaar in slijten
 

VAG-man

Forumguru
2 Massa vliegwiel is niet vervangen, trilling zat er niet in voor reparatie. Is ook alleen als ik ontkoppel, zodra de toeren zijn gedaald is de trilling weg. Auto is getuned, maar had deze trilling eerst niet.

Ik had het niet goed gelezen. Dan heeft het niks met het massa vliegwiel te maken.
 

andrehj

Forumguru
Sinds deze zomer is mijn S2 ook steeds meer gaan verbruiken. Reed vanwege corona natuurlijk weinig, maar schat dat ik richting de 1:800 ging. Toen Toralin gebruikt, en direct daarna nog een keer. Daarna olie en bougies vervangen. Olieverbruik werd heel even iets minder (richting 1:1500 of zo), maar liep daarna gewoon weer op.
Dus ik heb de auto afgelopen dinsdag weggebracht naar TSC de Betuwe, waar zo'n beetje de helft van het personeel druk is met de 1.8 en 2.0 TSI blokken...
Dat Toralin niet of nauwelijks werkt is ook wel logisch, het blok ligt gekanteld in de auto, waardoor de vloeistof die je op de zuigers spuit direct naar 1 kant loopt. Het middel komt zo nooit bij het deel van de zuigerveren aan de hoge kant.
Over het verbruik: Ik heb sinds km 60.000 zo ongeveer om de 10.000 km de olie verwisseld, en al de geupgrade zuigers van MJ 2012 (met 1mm gaatjes ipv 0.5mm gaatjes). Toch liep tegen de 120.000 km het olieverbruik ineens pijlsnel op.
Ook met de wafelstructuur-zuigerveren verwacht ik op lange termijn (na 200.000 km met die veren) problemen, maar mijn auto is inmiddels 9 jaar oud, dus dat gaan wij niet meer meemaken.

Volgende week hoop ik de S2 herboren weer op te halen.
 

haassie

Forumguru
Maar goed 200.000 met wafelveer t.o.v de eerdere halfslachtige oplossingen van VAG zelf die Max 80000 soelaas bieden is al een behoorlijk verschil. De mijne loopt weer als een zonnetje na de revisie. Ook bij BBS waar ik ben geweest stonden de bruggen alweer vol met auto’s waarvan de tsi blokken gereviseerd moesten worden...lopende band zowat.
 

VAG-man

Forumguru
@CranBerry Dat ligt eraan. Vele hebben onder garantie een modificatie ondergaan of zelfs een volledig nieuw type motorblok gekregen.
Ik wist ook van de problemen, maar heb er toch één gekocht. De auto heeft 250.000 km gereden, het nieuwe type motorblok nu 100.000 km. Tot nu toe geen problemen.
Een 0,5 liter olie op 15.000 km is verwaarloosbaar.
 

andrehj

Forumguru
Hier weer een mooi informatief filmpje van Die Autodoktoren waarin de zwakke punten van de 1.8 TSI (CDAA) weer uitgebreid aan de orde komen (vanaf 16:00):
Alle drie de zwakke punten worden getoond:
  • Hoog olieverbruik door zuigerveren die vastzitten en vol zitten met roetresten.
  • Verlengde distributiekettingen
  • Vervuild inlaatcircuit door EGR i.c.m. directe inspuiting.
En dat alles bij slechts 113.000 km :banghead::banghead:

Overigens is het niet alleen bij VAG klote, PSA maakt er ook een zootje van. Bij onze tweede auto (een C3 met 1.2 VTI motor) heeft iemand verzonnen om een distributieriem in de olie te laten lopen en dan de vervangingstermijn op 10 jr / 175.000 km te zetten. Toen dat te veel garantiegevallen opleverde (riem lost op, stukken riem verstoppen de oliezeef, motor sterft door oliegebrek) hebben ze de vervangingstermijn maar naar 6 jr gezet, zodat de klant nu op eigen kosten na 6 jr de riem mag laten vervangen.:cry:
Verder passen zij doodleuk na 10 jaar de normen voor hun olie aan, maar laten het nummer van die norm hetzelfde, zodat je nu als klant maar moet gokken of je olie aan de oude of de nieuwe specs van diezelfde norm voldoet... :banghead::sterretjes:
 
Laatst bewerkt:

bartje369

Nieuw lid
Ik ken er op het internet toch wel een aantal die veel (probleemloze) kilometers op LPG doen met een 1.8TSI. LPG brandt veel schoner, dus je hebt nagenoeg geen interne vervuiling. Ik heb zelf een Polo TSI met inmiddels bijna 300.000km op de teller en m'n uitlaat ziet er als volgt uit; (ik rijd op Vialle LPdi - je leest veel over startproblemen, maar als je op Iridium bougies rijdt, elektrode afstand op 0.8mm, iedere 45000km nieuwe bougies en elke 1000km een 10-15km op benzine rijden en hij start AL-TIJD!)

77O8aIdJWINJe4mmCl6edj6caL6SWsWoCOqOpmoHETatPyx8tuojmddI87ADyUM0Q7ioPNdKG-OU30faxobZ83SWTbq_4NX5BMdgeUveJMZrm1YX4rTrunwCmxx5nJf8x3ksUSkKABneBzttOWXnRKUr-wjzPx8oKzeJVx9tpbeGo45TD7FQjM7_e3AXh-n7rxJcPOvoUvmPmFIXUKVMoszgrGoL3FRf3eZLN1YWzDhDtfVtEIz8aeqnmkII8n65rmWCZLIVBe8H4ghpWf_ERaUfve3jlpt1492ygtJZD_qq89sdpEAnmYGk1IY1fdWZYj2p5hKufD2r2cUwhFQP-ZeGjIreW9-e6ZgEjGZwaMMHb66_dPk9sW2SIVmGR_lKRo1GBYAbsT3bUjIY0PsBfClQAe3GOIUs2pNQ8B4hKNAjtuVhD8w-qQwy7k9SbKE1WEf-b-RuWUvv1qsR7ZNxk6R2kaJ5HGPdaAqCvgRA2_3MOl-z82SF_KvBbY4gB4dt7bxX8dzPjqXpb5P538U6kBjlzEFzMhmiRbUESFeH8lYbzpAQNJpQ3X1Ou5ave5DErubsjqwn_Rujg_DzJ0J6jYFU27Kdl_10_kck7rlnaP3pvGrm59qGrFHtiw_S8h3Wq_bwtRz0T71xazfaCqouQDSN57Jw8TDjHaos3fuTQh2y6W410WvOroBYsBJrJkjhpLlLzbIKHIOQqSKBKvCMewQ=w1740-h979-no
 

Jo!

Lid
Dag allemaal,
Ik heb geen idee of dit in het forum de goed plek is voor 'mijn verhaal', of dat ik een geheel nieuw topic aan moet maken …
Ik doe een poging, wetende dat ik snel wordt teruggefloten

Ik heb sinds juli 2023 een superb 2 2012, 1,8 automaat. 2e hands gekocht bij een autohandel.
Bij aanschaf hebben we 3 maanden garantie gekregen op motor en versnelling.

Initieel (en eigenlijk nog steeds!): heel blij met deze auto - hij 'glijdt' over de weg en rijdt gewoon super.
Ook motorisch leek er niets aan de hand, en nog steeds loopt hij als een zonnetje … (zo lijkt het althans)
we zijn er heerlijk mee op vakantie geweest, en hij zoeft over de autobahn, met gemak en comfort, allemaal iets harder dan in NL mag ()

Maar, …
bij terugkomst en ook in Denemarken (vakantie) wel olie bijgevuld. Dat was ik zo gewend eigenlijk van mijn vorige auto, maar ja, die lekte gewoon olie.
Bij terugkomst, na ong 2500 a 3000 km in totaal ongeveer 1,5 a 2 l olie 5W40 bijgevuld. Dat vond ik wel fors, maar dacht, de vakantie heeft meer geeist van de auto, dus dat zal wel goed zijn.
Echter
vorige week kreeg ik een melding 'olie bijvullen' op het dashboard.
Ik had gelukkig een foto gemaakt van de km-stand bij de vorige bijvul-actie. ik moest weer 1,5 L bijvullen. het bleek dat ik ong 800 km gereden had.
Toen gingen mijn alarmbellen rinkelen!: dit klopt niet.

Bij aanschaf van de auto was ik 'niet gehinderd door kennis' van de problematiek van een 1,8 TSI-motor. De verkoper waarschijnlijk ook niet. Wel heb ik normaal onderzoek gedaan (ben je als koper ook wettelijk verplicht).
Alles leek goed, en, omdat ik de autobranche heb geleerd niet meer te vertrouwen, huurde ik een onafhankelijk bedrijf in om de auto grondig aan een aankoop-inspectie te onderwerpen. Alles kreeg groen licht.

inmiddels, nu een paar dagen aan het research-en wat het probleem van de olie is en wat er gedaan moet worden.
Ik schrik eigenlijk best wel! ik had geen idee toen ik deze auto kocht namelijk.
Je komt van alles tegen (ook hier op dit forum): Radar-reportage (
), en veel verhalen op sites van revisiebedrijven. Daar zit nogal wat verschil in overigens (m.n. de prijs!). Hier op het forum kwam ik Hartog-Tuning tegen in Alkmaar. Dat verhaal heb ik wel vertrouwen in … .
conclusie is eigenlijk heel simpel en evenzo kostbaar: afhankelijk van het proces van degradatie van de schraapveren van de zuigers, hebben we het over een motorrevisie van minimaal 4250 euro, mogelijk meer als de kleppen en de turbo aangetast zijn.

De Superb is in mijn beleving wel een heel fijne en degelijke auto: luxe, degelijk en goede techniek. We zijn er heel blij mee (behalve dan nu deze problemen).
Voorheen reed ik Citroen c5, exclusive uit 2003. Die hebben we 450.000 km gehad, altijd op LPG gereden. Wel in het totaal aardig wat kosten gehad, maar intern motorisch nooit enig probleem, ook niet toen ik hem verkocht.

Gisteren, dag 2 van mij onderzoek, sinds ik weet (denk ik) wat er aan de hand is, kwam ik op het lumineuze idee om het koopcontract na te kijken en het blijkt: (TADAA !!) we hebben nog garantie tot 1-10-2023 op motor en versnelling.
Ik heb gelijk vanmorgen een e-mail geschreven naar de verkoper, na wat onderzoek naar mijn rechtspositie. het blijkt dat ik redelijk sterk sta, maar dat het toch wel afwachten wordt of de verkoper ook daadwerkelijk de garantie zal eren. (uiteindelijk zal hij moeten: dat is de wet namelijk, maar toch, hij zou wel 'ns veel tegengas kunnen geven).

Lang verhaal … maar nu kort:
Ik hoop gericht van jullie ervaring en expertise gebruik te kunnen maken en ben dus op zoek naar een paar antwoorden:
1 - omdat ik het olieverbruik toch wel dramatisch vind: moet ik per nu zo min mogelijk rijden met die auto om risico's te vermijden? of loopt het nou ook weer niet zo'n vaart (lastig te antwoorden denk ik …) Ik wil voorkomen dat ik in korte tijd nog veel meer schade veroorzaak. Ik zal ook nog naar Alkmaar moeten namelijk.
2 - zou een oliewissel met vooraf een schoonmakend additief, tijdelijk helpen, ook om erger te voorkomen? (bijvoorbeeld: https://wynns2021.wpengine.com/products/TDS/W74941_TDS_NL.pdf). ik lees verschillende dingen hierover en hier is ook niet iedereen eensgezind …
3 - als de verkoper zijn garantie waar maakt, dan is er geen probleem hoop ik en kan de auto naar een gedegen garage. Hartog is dan wel mijn voorkeur.
4 - als de verkoper niet thuis geeft, dan gaat het langer duren, ik heb het geld niet meteen beschikbaar: dan geldt denk ik weer optie '1'? Ik kan pas over ong 2 maand genoeg geld hebben voor de revisie van alleen de zuigers, hopende dat er verder niet meteen iets nodig is.

Gelukkig zijn we niet echt afhankelijk van de auto. We hebben een eigen bedrijf en kunnen het meeste op de fiets doen ‍♀️

Enfin:
… ik zit dus aardig in de 'piepzak' (vreemde uitdrukking), en kan dus wel wat hulp gebruiken in advies en jullie ervaring / expertise

HELP dus

Dank voor de aandacht en het geduld
Jo
 
  • Wow
Waarderingen: EdK

Pindasaus

Forumguru
Vervelende situatie. Gelukkig heb je nog garantie.

Niet op eigen initiatief aan de auto (laten) klussen met bijvoorbeeld additieven, dat kan je garantie in de weg zitten.
Als de garage bij BOVAG is aangesloten, kan je hen alvast een mailtje sturen. Dan is voor hen duidelijk dat je binnen de garantieperiode je klacht hebt ingediend.
 
Laatst bewerkt:

Jo!

Lid
De wet is op zich glashelder, dus ik maak me uiteindelijk geen zorgen.
Verleende garantie van de verkoper is extra en handig.
Ik heb de verkoper inderdaad via e-mail op de hoogte gebracht van de situatie en dat ik de garantie aanspreek. Dat is dus vóór de einddatum.
Het enige waar ik tegenop zie is als de verkoper tegengas gaat geven of zelfs ontkennen. Dat wint ie niet, kan veel tijd kosten.
Altijd, als verkoper weigert te herstellen, heb ik het recht om dat op zijn kosten te laten doen. Dit kan echter wel lang duren en een dergelijke zak met geld heb ik dus niet.

Hope for the best
 

Tees

Donateur
Ik zou ook niet met zo'n additief aan de gang gaan. En wat het vooral doet is de viscositeit verhogen, dan kan je beter zelf dikkere olie erin gooien (10W40 bijvoorbeeld), dat is tenminste voorspelbaarder. Dat wil trouwens nog wel eens flink helpen als tijdelijke oplossing om het olieverbruik te beperken. Lost natuurlijk niets op, maar kan wel extra schade voorkomen.
 
Tja… dikkere olie zou ik niet eens aan beginnen.. vroeg of laat komt echt zowat iedereen met deze CDAA motor aan de beurt.. wordt idd in dat filmpje van hartog echt haarfijn uitgelegd wat nou de oorzaak is.. en die is idd bij velen bekend..

ik zou idd de garantie proberen te claimen. Maar andere lapmiddelen helpen niet of zeer tijdelijk. Dikkere olie is overigens tegen voorschrift van de fabrikant. Dus zou ik ook niet aan beginnen. Daarbij: het is een mechanisch gebrek: dat kun je gewoon niet met olie if addatieven verhelpen.

Wellicht vanaf nieuwe motor geregeld flushen en elke 10k verversen.. maarja.. dan nog.. en dat zou ook niet moeten natuurlijk
 
Bovenaan Onderaan