Hoog olie verbruik 1.8TSI

andrehj

Forumguru
@Jo!
Het is heel eenvoudig. Je 1.8 TSI heeft hetzelfde probleem als alle andere 1.8 TSI's van die leeftijd. Dat zal ook de reden zijn dat de vorige eigenaar deze heeft ingeruild.
Dit probleem is bij de handelaren normaliter echt wel bekend. Als je dit als automotive professional anno 2023 nog niet weet heb je echt onder een steen geleefd.
Gelukkig heb je nog garantie. Dus gewoon morgen met je probleem terug naar de garage en na afloop even het probleem en de gemaakte afspraken per email bevestigen, zodat je altijd kan bewijzen dat je het op tijd hebt gemeld.

De garage mag dan zelf beslissen waar ze de zuigers en zuigerveren laten vervangen. Er zijn vele bedrijven in NL die dat prima kunnen.
Als ik jou was zou ik wel erop aandringen dat ook de distributieketting + de spanner mee worden verwisseld, desnoods op eigen kosten. Ook de waterpomp kun je mee overwegen.

Overigens vind ik het onbegrijpelijk dat je na zelf vooronderzoek gedaan te hebben en na voor aanschaf ook nog een onafhankelijk bedrijf te hebben ingehuurd niet de bekende problemen met de 1.8 TSI hebt gevonden. Was dat onafhankelijk bedrijf wellicht de lokale bloemist? :unsure:
De meest simpele zoekstring op Google laat toch weinig te raden over: https://www.google.com/search?&q=problemen+skoda+1.8+TSI
 

Jo!

Lid
alle actie om de garantie te activeren is inmiddels genomen. ik wacht nu op reactie van de garage.
achteraf is altijd alles makkelijk. bij mij is op geen enkele wijze een gedachte van dergelijke problemen aan de orde geweest.
Natuurlijk zou het handig geweest zijn dit wel te weten …
neemt niet weg dat men van mij als consument mag verwachten dat ik op de hoogte ben van dit soort afwijkende en gedetailleerde problemen, niet bepaald standaard bij een aankoopkeuring. Dat laatste was ook wat het was. met dat bedrijf heb ik overigens nog niet gesproken en ben dan ook benieuwd waar zij mee komen.
 

Jo!

Lid
ik ga nog wel op zoek naar de stelling dat de garage zelf kan beslissen waar en hoe dit gerepareerd kan worden.
het lijkt me dat voor iets van deze omvang een onafhankelijk advies en expertise nodig is.
niet alle revisiebedrijven doen hetzelfde en de prijzen zijn ook heel uiteenlopend voor een wisselend pakket.

Hartog-Tuning schoort bij mij wel goed.

Maar, waar op te letten als de garage wel met een eigen voorstel komt: ook al weet ik inmiddels exact wat er nodig is, … hoe krijg ik ze zover dat ze daar in mee gaan?
 

Jo!

Lid
die ben ik ook tegengekomen.
Dank voor het delen.

ik heb nu de volgende formule in gedachten:
- de garage moet de gelegenheid krijgen om een reparatie uit te voeren en dat kan hij bij zijn eigen 'mannetjes' doen. Maar daar voel ik bij voorbaat niet veel voor. Wat ik nu ga voorstellen is dat hij mij een prijsopgaaf geeft van wat hij gaat betalen bij dat mannetje. Afhankelijk van het antwoord ga ik voorstellen om het bij een van de partijen die we hier hebben besproken te brengen en dat ik het eventueel verschil bijleg. Als het bedrag van de uitvoering nou niet veel scheelt wil ik daar ook nog 10% bovenop doen, waardoor ik de garantie krijg dat het uitgevoerd wordt bij een partij waar ik vertrouwen in heb.
… ik hoop dat hij dat gaat slikken !
(ik heb nog niet s van hun gehoord overigens)
 

Jo!

Lid
mogelijk heb je wel een inschatting van mij: … ‘ik ben niet van gisteren’ is de uitdrukking! Ik ga het voorstel wel zo insteken dat hij dan wel met een prijsopgaaf moet komen. Die heb ik ook al klaarliggen en die kunnen dan naast elkaar gelegd worden denk ik.
Wat ik wil is dat we de auto kunnen houden (het is een fijne kar!). Ik vind het niet erg als het me wat geld kost als daarmee de oplossing naar tevredenheid is (ook voor de andere kant: wat koop je voor ongenoegen en onvrede). Uiteindelijk moet iedereen individueel met zichzelf in het reine kunnen zijn, en dat is voor mij echt overstijgend. Als iemand er een plezier aan heeft om anderen op te lichten of een poot uit te draaien, dan is dat niet iets wat op mijn uiteindelijke rekening staat. Maar er staat dan wel hoe ik omga met al dat ik doe.
Enfin, dit gaat ietwat voorbij dit topic.

Heel eerlijk, ik heb er best wel een tikkeltje stress van en hoop dat het snel voorbij is
 

EdK

Forumguru
Je kunt nooit teveel gewaarschuwd worden in dit soort gevallen...
En ben geheel met je eens, beide partijen moeten er een goed gevoel over hebben.
Wil de tegenpartij daar niet aan meewerken, tsja dan zal je je ook zakelijk moeten opstellen !

En die stress is normaal hoor, we zeggen vaak van het doet me niets maar in het onderbewustzijn maalt het toch !!
Het is gewoon een situatie die je niet wil , maar waar je toch in zit !

Succes en hoop dat we hier straks goed nieuws voor je kunnen lezen.. :lezen:
 

Jo!

Lid
communicatie met autohandel is gestart en een offerte bij TSC in Geldermalsen is aangevraagd.
€ 3900,-

Hoe is die partij in jullie beleving?
 

Jo!

Lid
Wat doen ze precies voor die 4K?
Motorreparatie 1.8 benzine code CDA/CDH ivm hoog olieverbruik.
Distributieketting en - spanner vervangen.
Koppakkingsset incl terugslagklep vervangen.
Bougies vervangen.
Krukaskeerring versnellingsbak zijde vervangen.
Olie, oliefilter en koelvloeistof vervangen.
Zuigers en zuigerveren vervangen.
Motor ECU uitlezen
geoffreerde tijd 18u

materialen:
06H 103 383 AF Zylinderkopfdichtung (Koppakking) Kleinmateriaal en millieu
06J 115 403 Q Ölfilter (Oliefilter)
06K 109 158 BE Steuerkette (Distributieketting)
06K 109 467 K Kettenspanner (Kettingspanner)
0 242 245 576 bougie (Zundkerze)
06K 103 171 H Dichtflansch (Afdichtflens)
06H 103 175 B Rueckschlag (Terugslagklep)
N 911 679 01 Verschlussschraube (Sluitschroef/Carterplug)
N 0138157 Afdichtring
06H 103 495 AH Ölabscheider ( Olieafscheider/carterventilatie ) 06H 103 483 C Dichtung (Pakking Distributiedeksel)
06H 103 483 D Dichtung (Pakking Distributiedeksel)
Helar SP LL-03 5 W30
40 251 600 Set kolbensmidt zuigers 1.8 pen 21

in ons eerste gesprek heb ik specifiek de vraag gesteld hoe het zit met kleppenrevisie, als dat nodig mocht zijn.
ik lees uit diverse bronnen dat meestal niet nodig is, maar wel kan voorkomen.
hij gaf aan dat het er in zit, maar ik zie het niet terug op de offerte. op navraag raakte de beste man wat geïrriteerd en repte meteen dat ik dan geen vertrouwen meer heb, terwijl het wel een simpele vraag is lijkt me.
Zien jullie iets in bovenstaand dat wijst naar kleprevisie? ik ben wel technisch, maar autotechniek gaat dan toch wel aan mij voorbij …
 

hemi24

Forumguru
Olieverbruik zit ‘m in de zuigers en niet in de kleppen lijkt mij?

Eerste focus zou bij mij liggen op het feit of ze bij de zuigers, zuigerveren, etc. de juiste dingen gaan doen!
 

ertromp

Forumguru
Door koolafzetting ten gevolge van veel olie in de cilinder is er risico dat kleppen niet goed dichten en daardoor gaan verbranden. Die olie verbrand tot een deel kool namelijk. Dat kan een risico zijn die ze signaleren bij de revisie dat de kleppen niet geweldig meer zijn.
 

Jo!

Lid
beide klopt natuurlijk: de olie verbrand wel tot echte koolstof in de cilinder en gaat dan zo de uitlaat in.
kleppen kunnen daardoor aangetast reken.
Maar ik heb gelezen dat het dan wel heel heftig moet zijn.
… we gaan het zien.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is t niet @Jo! 's bedoeling om dat geld erin te pompen, maar om de verkoper dat geldt erin te laten pompen ;)
 
Bovenaan Onderaan