Hilox LED dimlichten

EdK

Forumguru
omdat ik de newsbrief al vrijdag binnen had gekregen van ze...
Maar je was vorige keer zoooo teleurgesteld dat ik je voor was... dat ik nu dacht van ik geef hem 3 dagen de tijd...:D
 

HarrieSkoda

Forumguru
omdat ik de newsbrief al vrijdag binnen had gekregen van ze...
Maar je was vorige keer zoooo teleurgesteld dat ik je voor was... dat ik nu dacht van ik geef hem 3 dagen de tijd...:D

Ah ja.. het zat me zóó hoog, dat ik er nu geen erg in had... :laugh:

Discount wordt steeds meer, praktisch gratis dadelijk die LED's.....:tongue:
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn alilampen zijn al in Nederland (binnen een week) bijna net zo snel als hilox.

Ik ben benieuwd hoe goed het werkt voor 19 euro.. zonder kortingscode
 

HarrieSkoda

Forumguru
Mijn alilampen zijn al in Nederland (binnen een week) bijna net zo snel als hilox.

Ik ben benieuwd hoe goed het werkt voor 19 euro.. zonder kortingscode

Mijn Ali pakketje staat ook al haast een maand op 'in land van bestemming', maar heb nog niks op de mat ontvangen. Niet te hard juichen.

Ohja; ook een keer vergist met H7 LED lampen. Stak ze als dimlicht, bleken ze voor mistlichten uitsluitend toepasbaar te zijn. Dikke faal van Ali, aangezien die als hoofd foto de LED's als dimlicht had. Wat moet je dan geloven, de tekst of de plaatjes :D.

Maar geen kortingscoupon kunnen gebruiken? Duur joh €19,-... :maakmegek:
 

Bakkertje

Forumguru
@HarrieSkoda dan kun je een dispuut starten en krijg je gewoon je geld terug.

Tot nu toe klopt de track en trace bij mij altijd.

En 19 euro voor een paar lumiled lampen lijkt me eerlijk toch?
 

dirk27

Forumguru
Dit topic gaat over de Hilox LED lampen en er is een hele discussie gaande geweest of een goedkopere set nu even goed is of niet.
Neem de tijd om dit goed door te lezen: ik heb vandaag namelijk mij 19 euro set ontvangen van Ali Express en heb uitgebreid getest.

Hilox XTR Black (180 euro) vs Ali Express set (19 euro)
https://www.aliexpress.com/item/2pc...Bulbs-h1-h3-h8-h11-9005-9006/32911109388.html

Over de Hilox moeten we niet teveel uitleg meer geven: enkelen onderen ons hebben er praktijk ervaring mee en zijn er positief over. Truckstar heeft een vergelijkende test gedaan en alle conclusies samen is dat Hilox als enige een correct APK waardig lichtbeeld geeft bij reflector koplampen. Daarbij geeft dt Hilox bakken veel licht, het komt dus zijn beloftes na dat het even veel licht (voor de XTR Grey en zelfs meer in het geval van de XTR Black versie) geeft als fabrieks-af LED koplampen én het geen strooilicht geeft, noch verblinding.
De specificaties die Hilox opgeeft op hun website zijn correct.

Voor mijn volledige ervaring met Hilox, zie de eerste post in dit topic.

Links is Hilox, rechts is Ali
45691050795_4096cc0e07_c.jpg


45691049525_8a4fec4422_c.jpg


45691052095_3a02cd7f1d_c.jpg


Specificaties volgens de fabrikant (wat ze ons willen doen geloven)
Hilox XTR Black LED
- CANBUS proof: Ja
- Vermogen: 28 Watt
- Kleur: 5700K
- Lichtopbrengst: 3600 lumen (ter info: halogeen = 1100 lumen)
- LED: Philips Lumileds Luxeon Z ES

Ali Express LED
- CANBUS proof: Ja
- Vermogen: 30 Watt
- Kleur: 6000K
- Lichtopbrengst: 5000 lumen
- LED: Philips Lumileds Luxeon Z ES

Test 1: Lichtbeeld
Vooraleer te testen heb ik de Ali LED naast de Hilox en een Halogeen lampje geplaatst. Het brandpunt van de lamp zal namelijk bepalen of het lichtbeeld correct is in een reflector koplamp. Voor een projector koplamp zal het minder uitmaken.

Het brandpunt van de Hilox en Halogeen zijn op exact dezelfde afstand van de voet van het lampje. De Ali set heeft zijn LEDs op een andere afstand. Is dus niet goed van de de Ali set, bij een reflector set zal het lichtbeeld dus niet correct zijn.

45691053715_7714c9b4ff_b.jpg


39640167303_af63c01f0a_c.jpg


Ik heb de test van lichtbeeld gedaan met de Volvo S40 van mijn vrouw met projector koplampen. Het lichtbeeld is hier wel correct, hetzelfde als met halogeen. Let niet op die schuine streep die gaat naar boven, bij halogeen heb je dat ook, maar door de autobalans van mijn camera zie je dat niet.

Halogeen
45691048265_0e0b12d25f_c.jpg


Ali Led
39640162393_42d092fa74_c.jpg


Test 2: kleur
Je hebt LEDS onder andere voor de looks en het ziet er inderdaad gelikter uit met de Ali LEDs

45691046975_894f0989c5_c.jpg


39640163603_c2298dbfa7_c.jpg


39640168853_41f358a9bf_c.jpg


39640164933_1527df1c4c_c.jpg


Test 3: CANBUS proof
De Ali set geeft een foutmelding in de Volvo. Risico is bovendien dat na een tijdje de stroomtoevoer naar de lamp wordt afgeknepen en je helemaal geen licht meer hebt. Ik heb een ritje om de blok gemaakt en dat is niet voorgevallen, maar het geeft me geen veilig gevoel.

39640158703_58787da82b_c.jpg


Test 4: hoeveelheid licht
De Ali set geeft niet meer licht dan een halogeen set. Sterker nog: ik heb wat rondgereden en met de LED set lijkt het alsof ik rij met mijn dagrijlichten aan. Misschien komt het door de kleur: 6000K neigt veel meer naar blauw ipv de 5700K van de Hilox, en blauwer licht zorgt voor minder goed zichtbaar licht.
Wat het ook zij: die 5000 lumen waarover Ali verkoper spreekt is een leugen. Hilox spreekt over 3600 lumen en kijk eens naar de plaatjes waar ik mijn Skoda met Hilox heb geparkeerd naast de Volvo met Ali.

Links is Hilox, rechts is Ali
39640160083_71e6707424_c.jpg


Deze keer is links Ali en rechts Hilox
39640161183_b9d9614fc0_c.jpg
 
Laatst bewerkt:

dirk27

Forumguru
Misschien is het bovenstaande verslag wat veel om te lezen en wil je meteen mijn conclusies:

Hilox doet wat het beloofd:
+ mooie looks
+ correct lichtbeeld
+ bakken veel licht (3600 lumen tegenover 1100 voor halogeen)
+ geen strooilicht
+ apk waardig
+ canbus proof
- is duur: 160-200 euro

Ali set oordeel zelf:
+ mooie looks
+ correct lichtbeeld voor projector koplamp
+ geen strooilicht bij projectorkoplamp
- fout lichtbeeld bij reflector koplamp
- hoeveelheid licht is ondermaats, is niet meer dan een halogeen (die beloofde 5000 lumen is dus niet waar)
- door de weinige hoeveelheid licht zie je 's nacht niet veel, het lijkt alsof je rijdt met dagrijverlichting
- strooilicht bij reflector koplamp
- apk niet waardig
- niet canbus proof
+ goedkoop: 19 euro

Ik heb de Ali set uit de Volvo van mijn vrouw gegooid: de set is niet veilig o.a. door de weinig hoeveelheid licht en ik vertrouw de foutmelding niet in mijn dashboard.
De set is geen euro waard voor mij, al zou het 5 euro kosten: is puur verloren geld. Koop dan liever gewone halogeen pitjes die wel veilig en correct licht geven.

Via Ali wou ik een refund doen, maar dan moet je pakket terug sturen en dat kost 11 euro... Voor iets waarvoor je 19 euro betaald hebt.. :wavecry:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
...en dan nog maar hopen dat je retour pakketje daadwerkelijk (heelhuids) aankomt ook daar :D

Dank voor het willen testen @dirk27 ik vind dat we je de test onkosten moeten doneren omdat je deze puur belangeloos voor ons hebt gedaan, wie doet mee?

De test liegt er niet om, zeker de laatste 2 foto's zijn heel duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Allemaal leuk en aardig zo'n test. N=1; kortom niet representatief.
Maar nu wordt er net gedaan alsof alle LED units, gekocht via AE, niet zouden deugen. :pieker:
Ten eerste zijn er tig varianten/merken/types verkrijgbaar via even zo vele wederverkopers.
Zelfs bij halogeen lamp testen zie je menig probleem met lichtbeeld en levensduur. Dus dat zegt ook niet alles.
Ten tweede de al vaker aangehaalde 'Truckstar' test zegt ook bar weinig over de toepassing bij personenauto's. Want daar worden de lampjes getest in bestelbussen. Dat is toch een andere praktijktoepassing dan onder de motorkap bij gewone auto's.

Ik heb destijds 2 verschillende setjes getest en die deden het prima. Het enige probleem was dat ze fysiek niet goed pasten...
https://www.skodaforum.nl/forum/i/h7-led-dim-grootlicht-ombouw.35018/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/hb4-led-mistlicht-ombouw.34644/

HET grote probleem is dat, er geen éénduidig antwoord te geven valt of een bepaald soort/type nou goed elektronisch en optisch functioneert en fysiek past in een specifieke auto.
Daarnaast speelt de eeuwige discussie over de prijs/prestatieverhouding. En die vertroebelt enorm het objectieve beeld.
Zo zijn die Hilox LED units imho gewoon absurd prijzig. Zelfs duurder dan b.v. Philips Ultinon's. (en ook die vind ik veels te duur)

De beste prijs/prestatieverhouding hebben nog steeds die ordinaire halogeen pitjes. Die doen het gewoon, passen prima en hebben al jarenlang aangetoond dat het gewoon goed licht geeft.
Voor een paar euro/set koop je H4/H7 halogeenlampjes die het gewoon doen.
Desnoods koop je voor ca 15. euro/set een doosje Philips Extremevision o.i.d. Geven iets meer licht, gaan niet zo lang mee. Maar ook dan; nog steeds een uitstekende prijs/prestatieverhouding.
Daar kan geen enkele aftermarket LED tegenop! :koffie:

En dan nog de levensduur.
Zo geeft zelfs Philips aan dat hun LED units 'slechts' 5000 uur meegaan en niet 50000 uur, zoals menig LED leverancier beweert.
Terwijl op een doosje met halogeen lampen (ook die van Philips) vaak een levensduur van enkele honderden uren wordt genoemd.

Om dat even in perspectief te plaatsen:

Stel een auto wordt 2 uur per dag gebruikt met de verlichting aan, 5 dagen in de week x 52 weken per jaar = 520 uur. Zelfs dan zouden ze nog bijna 10 jaar meegaan.
Volgens het CBS rijdt de gemiddelde auto 13.000km per jaar.
Dat is zelfs nog fors minder dan 520 uur rijden... (want dat zou betekenen dat een auto maar gemiddeld 25km/h rijdt. 13000/520) :jaja:
 
Laatst bewerkt:

dirk27

Forumguru
Een keer je hebt gereden met xenon dan wil je gewoon niet meer terug. Ik had een 2009 Seat Leon en daarna een 2012 Opel Astra met xenon en na een tijdje is het geen overbodige luxe meer. Vooral als je veel kilometers aflegt 's morgens en 's avonds dan waardeer je die extra zichtbaarheid, comfort en rust. (Je kan hetzelfde zeggen over rijden met automaat, adaptieve cruise control, automatische airco, kontverwarming,..)

Als ik budget/geld genoeg over had dan had ik op mijn 03 wel 1.500 euro extra uitgegeven aan de LED koplampen. Maar helaas :greedy:. Mijn ervaring in ieder geval is dat de huidige Hilox set het even goed doet als de xenon af fabriek die ik vroeger had. In mijn geval is die 180 euro dus een prikje geweest vergeleken met die 1.500 euro. Vooral omdat op deze set niets is op aan te merken en het de 2de auto dus is die diezelfde set gebruikt.

Want nu ja, stel dat je maar 40 euro wilt uitgeven aan een LED set, hoeveel pogingen ga je wel doen? Enerzijds bestellen, dan installeren, dan testen en dan. Het blijft een gok.
 
Laatst bewerkt:

dirk27

Forumguru
Turboturbo, bedankt voor je sympathie :-) Ik heb ondertussen wel wat gevonden hiervoor. De Ali set heb ik gemonteerd in de grootlichten van de O3, installatie amper 3 minuten per zijde en deze geeft geen foutmeldingen. Zou er geen CANBUS controle zitten op het grootlicht?

De halogeen grootlichten brachten toch weinig extra zicht in de pikdonker door de LED koplampen. Dus die LED lampen daar zouden weinig verschil uitmaken, maar het is wel stoerder geworden om te seinen nu, zo'n instant flash :D

45890073024_e377e199b8_c.jpg


46614385681_e7a894961b_c.jpg


Hieronder foto's van enkel gewone verlichting aan gevolgd door gewone verlichting + grootlicht

46562249282_ac31ff97b4_c.jpg


46562247872_4a976c2fac_c.jpg


46614385201_81b5f472c5_c.jpg


45890060994_a64f14fba4_c.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb vandaag de Ali lampen ook binnengekregen.

Dit is een h1 lamp voor in de beetle, die heeft geen lampcontrole, dus ook geen foutmelding ;)
Het lichtbeeld moet ik nog even bekijken, waar ik wel echt tegenaan liep is dat de lamp niet in het huis van de beetle past. Maar dat probleem zou ik bij een Hilos lamp nog veel meer hebben gehad. Het punt is dat de fitting in de beetle een rechthoekig gat heeft en niet rond zoals de voet van de LED lampen. Zowel de hilox lampen als die van Ali passen daar niet in.

Voor de 16 euro die ik ervoor betaald heb, heb ik de babyzaag en vijl gepakt en de led lamp pas gemaakt (een aanpassing in de lamp van de Beetle ga ik echt niet doen)

De lampen paste daarna wel, hoewel je het veertje wel met veel moeite weer vast krijgt.
Het lichtbeeld is bij de beetle hetzelfde gebleven.. Ik zal nog even wat foto's maken.

De kapjes paste overigens ook gewoon weer op de lamp (zit wel strak)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik moet zeker jaarlijks een setje halogeenlampjes wisselen bij mijn Clio
Dat je daaraan gewend bent, wil nog niet zeggen dat dit normaal is. Bij mijn Fabia deed ik al snel een jaar of 3 met de halogeen koplampen bij jaarkilometrages die van aanvankelijk ruim 25.000 km door de tijd heen afnamen tot 15.000 à 18.000. En vrijwel al die kilometers zijn gereden met dimlicht aan omdat ik maar heel zelden alleen met DRL (met achterlichten en standlicht incl. kentekenverlichting) reed. In aanmerking genoen dat we minimaal 30 kilometer bij de dichtstbijzijnde autosnelweg vandaan zitten - hetgeen ongetwijfeld de overall gemiddelde snelheid drukt - komt dat neer op een behoorlijk aantal branduren...

Een keer je hebt gereden met xenon dan wil je gewoon niet meer terug.
Voordat ik in 2011 de Fabia aanschafte reed ik in een van dienstwege verstrekte O2 combi met Xenon dimlicht. Beviel inderdaad prima, dus bij het bestellen van de Fabia wilde ik de vrij prijzige xenon-optie aanvinken. De verkoper gaf aan dat dit een onnodig dure keuze was aangezien de projectorkoplampen ook een prima lichtbeeld zouden geven.

Ik heb zijn raad opgevolgd (en het overgebleven budget besteed aan het laten inbouwen van stoelverwarming, die af fabriek niet leverbaar was, dus dat ging toch wel op) en daar heb ik nooit spijt van gehad: prima helder licht, goed verdeeld. Ik heb de xenons echt niet gemist, terwijl de wegen rondom ons dorp totaal onverlicht zijn en er ook geen stedelijke gebieden in de directe omgeving zijn waarvandaan 's nachts veel licht tegen de wolken weerkaatst. Het is hier dan echt roetdonker.

Wel heb ik, toen na enkele jaren de halogeenlampjes vervangen moesten worden, gekozen voor de Xtreme-Vision halogeenlampen (Philips of Osram, dat weet ik niet meer) omdat die 30% extra licht gaven. Maar dat had meer te maken met een leeftijdskwestie: de ogen gaan wat achteruit. Inmiddels heb ik in de Seat de Philips RaceVision lampjes (150%) laten plaatsen ipv de standaardlampen en ook dat bevalt uitstekend.
Het is overigens mijn bewuste keuze om niet met aftermarket xenon- of LED-setjes te gaan klooien in een armatuur die voor halogeen is ontworpen. Als ik dat al zou willen, dan zou ik kiezen voor het monteren van complete OEM xenon- of LED-lampunits (als dat überhaupt mogelijk is?), maar voorlopig ben ik met die 4 stuks RaceVisions goed geholpen en een stuk voordeliger uit.
 

Brutus12

Actief lid
Ter informatie. Een lichtbron (lampje) wordt gemeten/getest in een laboratorium. De koplampunit met lichtbron (lampje) op een steun wordt gemeten/getest in een lichtlaboratorium, hier wordt o.a. gemeten op div. punten wat de lichtsterkte is en eventueel strooilicht, zodat tegenliggers niet verblind worden. Dan wordt dit gemonteerd in een voertuig en alles opnieuw gecontroleerd. Per onderdeel is het belangrijk dat er een CVO een certificaat van overeenstemming is. De keurende instantie ziet op dit alles toe. Op de voorgenoemde onderdelen staat dan ook een E-keur van het betreffende land die de goedkeuring heeft verricht.(E4 is Nederland)

Wat doen wij, wij kopen bij Alibaba een lamp en kijken op een garagedeur op of het lichtbeeld goed is. Niets geen goedkeur, de prijs is belangrijk. Soms denk ik wel eens, als je hier mee bezig bent geweest ????.
 

dirk27

Forumguru
Over typegoedkeuring en wetgeving
Als we het hebben over typegoedkeuring en wetgeving zitten we in Europa en zeker in België en Nederland met een rare situatie, wat betreft achteraf inbouw van xenon lampen:

- In Nederland is het sinds 1 april 2012 toegelaten om zelf andere verlichting in te bouwen in alle bestaande auto's zonder aanpassingen. De voorwaarden hiervoor zijn dat (1) de verlichting niet mag verblinden (lees: ze moet goed afgesteld zijn, een correct lichtbeeld hebben). Automatische niveauregeling en koplamp wissers was vroeger ook verplicht maar is niet meer van toepassing. Een voertuig wordt hierop gecontroleerd tijdens de APK: is het lichtbeeld correct dan zal deze niet op deze basis afgekeurd worden.

- In België is achteraf inbouw ook toegestaan mits voldaan aan de volgende voorwaarden: (1) uitstraling moet originele kleur behouden, dus tussen 4000K en 6000K (2) automatische niveauregeling van koplampen (3) koplamp wissers.

Tot hier toe lijkt alles OK, maar er is nog een Europese verordering
- Algemeen geldt dat alle gemonteerde onderdelen op een auto moeten voorzien van een ECE keurmerk, indien niet, dan is het niet toegestaan op de openbare weg.

- Volgens een Europese verordering ivm verkeersproducten schrijft men voor dat lampen met H-fitting een gloeidraad hebben. Gevolg is dat een xenon lamp volgens deze verordering nooit een goedkeuring kan krijgen.

Gevolg
In theorie bestaat er geen enkele aftermarket xenon/led set met een ECE keurmerk. In praktijk zal de APK enkel kijken naar het lichtbeeld en in België kijkt men of voldaan is aan alle voorwaarden. In praktijk wordt er niet gecontroleerd door geen enkele instantie of je voertuig voorzien is van onderdelen met ECE keurmerk.

Enkele andere voorbeelden:
- LED lampen met T-fitting (T10 W5W lampje) zoals bv de nummerplaat verlichting is ook illegaal. Origineel nummerplaat verlichting met LED is een volledige unit en geen lampje die je eruit kunt klikken.
- Philips verkoopt ook officieel een set die de sterkste concurrent is van Hilox: de Ultinon LED koplamp (240 euro), op de website heel mooie beschrijving van voordelen en al, om dan ergens te vermelden "Geen ECE keur, niet voor de openbare weg" :D Ik ga ervan uit de Philips hun huiswerk ook goed heeft gedaan ivm lichtsterkte en lichtbeeld.


Maar goed, de meesten die hier zitten zijn deze fase van wetgeving al voorbij en zijn op zoek naar een goede aftermarket xenon of LED set die los van de wetgeving veilig is (voor jezelf en anderen), correct lichtbeeld geeft en betrouwbaar is.

https://www.xenonlamp.nl/eu-verordering
https://www.xenonlamp.be/wetgeving-xenon-dagrij-verlichting
https://hidxenonverlichting.be/is-xenon-legaal-in-nederland-belgie
https://www.philips.be/c-p/11972ULWX2/ultinon-led-koplamp-auto
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan