Hilox LED dimlichten

Bakkertje

Forumguru
Ik bedoel juist dat ik benieuwd ben hoe af fabriek led dan werkt / gekoeld wordt.. en ik ben oprecht blij dat het niet zoemt omdat ik daar dus niet tegen kan. En ja een mug is net zo goed vervelend.

Ik zag trouwens in het artikel van truckstar ook leds met een soort waaiers eraan, zijn die dan zonder fan?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik bedoel juist dat ik benieuwd ben hoe af fabriek led dan werkt
af-fabriek LEDs zijn geen 'gehandicapte' Hx LEDs in halogeen type behuizing/voetje.
Maar dan is de gehele koplampunit ontworpen voor een LED lichtbron en heb je niet te maken met de fysieke en elektrische beperkingen van LEDs die net doen alsof ze een halogeenlampje zijn... ;)
Hoeft er ook niet 'gerommeld' te worden met elektronica-voor-de-gek-houders (het CANBUS geneuzel), want dan is de aansturing van de af-fabriek LEDs gewoon onderdeel van elektronische aansturing vanuit de auto.

Ik zag trouwens in het artikel van truckstar ook leds met een soort waaiers eraan, zijn die dan zonder fan?
Dit soort:

Zijn idd zonder storende fan. Doen het overigens prima in bepaalde auto's waarin ze fysiek wel passen.
Ook te vinden in het eerder genoemde tweakers topic. Daar heb ik die uitvoering gezien in de koplampunit van een Honda Insight. Past met gemak en ook heel eenvoudig in/uit te bouwen. Maar helaas niet in mijn Skoda. :cry:

Deze passen fysiek NIET in de koplampunit van een Skoda Roomster. Er is gewoonweg te weinig ruimte om de behuizing nog te kunnen sluiten c.q. de andere componenten onder de motorkap zitten te strak tegen de achterzijde van de koplampunits aan. M.a.w. diepere rubberen afdekkappen gebruiken heeft geen zin, want die passen er ook niet tussen.
 
Laatst bewerkt:

dirk27

Forumguru
Dat gezoem van de lamp heb ik ook: het is gewoon de ventilator die hard blaast om te voorkomen dat alles overhit raakt, liever zo'n actieve ventilator dan wat passieve koelstrips.. Dat gezoem hoor ik trouwens enkel als ik naast de motorkap sta, binnenin de wagen hoor ik niets. En vooral niet als het genagel van de diesel er is :-)
 

dirk27

Forumguru
Interessant ook over de Hilox:

Komt mijn voertuig met xenon of LED wel door de APK?
Ja, bij de periodieke APK keuring in Nederland wordt enkel getoetst op een correct lichtbeeld. Is het lichtbeeld goed en hinder je geen tegenliggers, dan wordt je auto goedgekeurd bij de APK. Hetzelfde als met de standaard gloeilampen.

Al onze xenon en led verlichting zijn qua brandpunt en lampvoet identiek aan de originele gloeilampen, het lichtbeeld is met xenon of led dan ook gelijk aan het lichtbeeld wat je hebt met de standaard gloeilamp.

--

De reden waarom ze officieel niet bestemd zijn voor de openbare weg is dat er officieel geen enkele goedkeuring bestaat voor halogeen lampen dat ze voorzien mogen worden dan andere dan halogeen. In die optiek zijn alle aftermarket xenon kits ook niet bestemd voor de openbare weg omdat xenon H7 in principe niet bestaat, xenon is volgens de geschreven regels D2R of D2S fitting.
 

Bakkertje

Forumguru
@Captain Hook volgens mij is dat een LED lamp waarvan de koelstroken bij elkaar gebonden zitten..

Net nog even gekeken of ik iets kon vinden over mijn koplamp, maar dat valt niet mee. In mijn auto zit af-fabriek LED met reflector (onderdeelnummer 3g1941035), ik dacht laat ik eens kijken of daar losse LED's voor de krijgen zijn, maar die vind ik niet 1, 2, 3
 

turboturbo

Forumguru
liever zo'n actieve ventilator dan wat passieve koelstrips.
Dat is oa ook het advies van een YouTube kanaal als headlightrevolutions. Zij claimen dat lampen met actieve koeling het beste gekoeld worden.

Ik las onlangs ergens (weet niet meer precies waar) nog wel een ander interessante observatie; lampen met reflectors kunnen zomers als een soort omgekeerd vergrootglas werken. Als de zon er volop op staat te branden worden de zonnestralen opgevangen door de reflector terugweerkaatst/gecentreerd op het punt waar normaliter het filament / wolfraam draadje van de halogeen lamp zit. Die is besteld tegen temperaturen van honderden graden - dus daar geen probleem. Maar hoe zou dat gelden voor de led chips? Zouden die er goed tegen kunnen? Laat staan dat je dan ook nog je (led)lampen aan zou willen doen op zo'n moment (overdag) en dus leds zelf ook nog eens hun warmte produceren.

Wat denken jullie hiervan?
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook volgens mij is dat een LED lamp waarvan de koelstroken bij elkaar gebonden zitten..
Goh, echt? Grapjas. :D
Zo komen ze uit de verpakking; met de, nog uit te vouwen lamellen, bijeen gebonden.

@Bakkertje Heb voor de grap eens op reserveonderdelen, zoals LED units voor een O3 of VW Passat gezocht, maar dat is ook geen goedkoop grapje.
Enige honderden euro's per koplampunit. En idd, zo te zien worden die als één geheel verkocht. Alleen de stuurmodule is los te krijgen.

liever zo'n actieve ventilator dan wat passieve koelstrips..
Beiden niet. Want het getuigt van mankerend thermisch ontwerp.
Er wordt namelijk (te) veel hitte geproduceerd die 'weggewerkt' moet worden. M.a.w. er wordt energie verspild door omzetting in hitte i.p.v. in licht.
En ieder actief component, laat staan een mechanisch bewegend component, introduceert een extra potentieel zwak punt. Als de koeling er mee stopt, sneuvelt of de LED chip zelf of de bijbehorende elektronica doordat de maximale junctietemperatuur overschreden wordt.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Als de zon er volop op staat te branden worden de zonnestralen opgevangen door de reflector terugweerkaatst/gecentreerd op het punt waar normaliter het filament / wolfraam draadje van de halogeen lamp zit.
Hoe vaak komt dat voor terwijl de zonnestraling voldoende kracht heeft om 'kwaad' te kunnen?
Je moet dus alleen uitkijken als je de auto bij felle zon aan de voorkant wil opkrikken.
Niet te hoog dus, als hij met z'n neus recht in de zon staat... ;)
 

dirk27

Forumguru
De Hilox lamp reduceert in zo'n geval het vermogen tot ik dacht 40% zodat er altijd licht blijft....

Dat kan ik ook bevestigen: op het moment dat de ventilator niet draait omdat je bv je vinger ertegen duwt, dan neemt de lichtsterkte inderdaad sterk af. Volgens Hilox neemt het vermogen af om de chips en de led te beschermen tegen overhitten. De lichtsterkte zou dan 'maar' even sterk zijn als een gewone halogeen lamp.

Maar dat is een probleem waarmee alle LED lampen te maken hebben: ze zijn wel koeler aan de lichtkant, maar aan de achterkant hebben de chips het zwaar te verduren en worden ze warm.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik heb nu 4 LED modules, met ventilator in de koplampbehuizingen zitten. Het geluid van gezoem komt mij wel bekend voor, maar vond ik persoonlijk niet storend. Je weet dat de LED lampen dan aan het koelen zijn, dat klopt.
Ik hoor het overigens NIET als ik achter het stuur zit, enkel als ik buiten de auto sta (coming/leaving home functie).

Even een correctie op bovenstaand bericht. Als ik naar de auto toe loop, zodra deze een tijd niet heeft gelopen, en ik ontgrendel deze waarbij de CH/LH module aanspringt, hoor ik géén gezoem van de ventilatoren van de LED's.

Het zal dus echt met temperatuur te maken hebben.

Na een rit als ik de auto uitzet en de CH/LH nog na brandt, hoor ik de ventilatoren uiteraard wél.
 

EdK

Forumguru
Zover ik gelezen heb over de Hilux die je hebt draait de fan voor koeling en zodra de fan niet voldoende kan koelen en dus de leds te heet worden zal de led op 2/3 of halve kracht gaan branden zodat deze niet doorbrand.
Dus de fans zullen mijn inziens thermostaat geregeld zijn.
Dus je bovenstaande verhaal met s'morgens wegrijden en na een rit de fans wel horen klopt dus wel
 

JPs_OC2

Donateur
Bedankt @EdK (en uiteraard ook @HarrieSkoda ;)) voor de het melden van kortingscode. Wilde net gaan bestellen en zag alleen de 10% en 15% kortingscodes...25% korting is natuurlijk altijd beter!

Setje H7 XTR Grey en T10/5W's besteld voor mijn 1Z5. Na veel leeswerk over de ervaringen van veel 5E's bezitters en de test-passing in de 1U van @turboturbo is nu een 1Z aan de beurt. Ben benieuwd.
 

JPs_OC2

Donateur
De setjes H7 XTR Grey en de T10 / W5W 2-SMD High Power Led zijn binnen!

Vandaag eindelijk de kans gehad om even snel te checken of alles past zoals ik verwacht had. Aangezien er niet in alle koplampunits evenveel plaats is had ik voor het bestellen één van de koplampen gedemonteerd. Zoals bekend is dit voor de 1Z de voorgeschreven manier om lampen te wisselen. Op de achterkant van de koplamp zit een diepe transparante kap. Ruimte genoeg zo te zien.

upload_2018-12-22_16-21-24.png

Een paar dagen later, inderdaad ruimte zat!
upload_2018-12-22_16-23-28.png

upload_2018-12-22_16-24-20.png

Eerst zonder de CAN-bus modules geplaatst maar die moeten er toch alsnog in omdat de lampen bij aanzetten kort flikkerden. Onderstaand een paar foto's van voor en na. De stadslichten (T10/5W5) zijn nog niet geplaatst, mooi vergelijkingsmateriaal qua kleur ;).

Oud
upload_2018-12-22_16-36-46.png

Nieuw
upload_2018-12-22_16-37-45.png

Duidelijk verschil tussen de Led en het standaard stadslicht.
Moet zeggen, een klap meer licht. Ben benieuwd wat het op de weg doet. Ziet er op het eerste gezicht in ieder geval goed uit. :tegek:

Lullige is alleen dat door het demonteren van de koplamp de instelling er wel onder te leiden heeft. Dat is dus een punt van aandacht zodra de Led's definitief gemonteerd worden.
Tot zover. Foto's van het uiteindelijke resultaat volgen.
 
Bovenaan Onderaan