Hilox LED dimlichten

dirk27

Forumguru
Er was 2 jaar geleden al een topic over de Hilox LED lampen maar niemand heeft daar echte ervaringen in over geuit. Goed nieuws: ik heb mijn set gisteren besteld, vandaag ontvangen en geïnstalleerd. Dus hierbij mijn bevindingen!

40108727702_5b72a56419.jpg


oud topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/hilox-biedt-aftermarket-led-koplamp.29517/
hilox website: https://hilox.eu/automotive/led/dim-groot-mistlicht/h7-auto

1. Welke sets zijn er?
Hilox biedt voor H7 voet 4 sets aan, ik zet hieronder even op een rij wat de verschillen zijn
- L1 LED: eerste generatie, 5700K, 2800 lumen, met passieve koelstrips
- L2 LED: 2de generatie, 5700K, 3200 lumen, met een ventilator als koeling, maar veel langer
- XTR Grey: 3de generatie, 5700K, 3200 lumen, met ventilator als koeling, maar veel korter
- XTR Black: hetzelfde als XTR Grey, maar dan met 3600 lumen

Allemaal komen ze ook met een CANBUS/Start-Stop versie, je krijgt een extra module erbij. Onze Octavia III heeft CANBUS en Start-Stop, dus heb je wel deze versie nodig. Neem je een goedkope namaak set of set zonder CANBUS functie dan zullen je lampen flikkeren (al dan niet xenon of LED set).

Mijn advies is om te gaan voor de XTR set. Ik heb zelf de duurste set (199 euro -10% korting) gekocht XTR Black omdat ik gewoon het beste van het beste wou. Ik heb in het verleden al aftermarket xenon sets gehad van 40-80 euro en er zat echt brol soms tussen. Kiezen tussen de Grey of Black zal kwestie zijn van persoonlijke voorkeur: met de Grey heb je voldoende licht, de Black heeft nog meer licht.
Ik llees trouwens ook op verschillende bronnen dat af fabriek xenon 4300K is met 3000-3300 lumen. Aftermarket vind je ook vaker nu 4200 lumen xenon. Halogeen zou dan 3700K zijn en 1200 lumen.

2. De installatie
Simpele installatie, is op een Octavia 3 zeer gemakkelijk omdat je enerzijds zeer veel ruimte hebt om te werken achter de koplamp. En bovendien is er in de koplamp zelf genoeg ruimte om de kabels, chips en controllers weg te werken. Je hebt dus geen uitstekende kabels wat je wel hebt met een xenon set vanwege de grote balasten. Een andere reden is dat in een O3 je de lamp er gewoon uitklikt. De set installeren duurde zo'n 5 minuten per zijde.

3. Mijn bevindingen
- Ik vind de set wat fel, maar dat komt misschien omdat ik weken aan een stuk veel 's nachts rij met de standaard halogeen lampen en ik eraan gewend ben. Misschien zal dit ook wel wennen na een tijdje.
- Waarom ik nu voor LED ben gegaan? Ik wou een vettere look op mijn wagen :-) en ik heb zoveel verkeerde miskopen al gedaan met goedkope xenonsets. Bovendien heb ik net een O3 FL besteld zonder LED, en ik wou toch daarin mooie pitjes in monteren, zie dit als een voorproefje.
- De kleur is lekker wit, het lijkt gewoon op een 6000K xenon set (vroeger heb ik nog 6000K 35W xenon set gehad in een Volvo V40 uit 2002)
- Het lichtbeeld is wel zeer goed, het volgt dezelfde lijnen als de standaard halogeen set maar dan veel meer licht.
- Zeer snelle opstarttijd: 1 seconde
- Geen fouten met mijn Octavia 3, daar waar mijn laatste xenonset wel foutmeldingen gaf. Het ging ook om een versie met Canbus, maar ik vermoed een goedkopere oplossing waarin enkel een extra weerstand zat. In deze Hilox set zit een microcontroller die deze Canbus fouten tegengaat.

4. Mijn advies: kopen of niet?
- Kopen, ik zou wel gaan voor de XTR Grey ipv de Black, zeker aan te bevelen als je op zoek bent naar een xenon set. Je hebt wat minder licht, maar het zal wel rustiger zijn voor je ogen. De Black is goed als meer zichtbaarheid wilt.
- Ik zie geen nadelen nu ten opzichte van een aftermarket xenon set: heeft mooie kleur, heeft mooi lichtbeeld en geeft veel licht én is volledig weg te werken in de koplamp
- Deze LED set doet zijn werk zoals het moet, installatie is simpel, ziet er betrouwbaar uit
- Als je iets doet, doe het dan goed, 180 euro is beduidende duurder dan andere sets, maar het is de investering waard omdat je geen gedoe hebt met sturingsfouten of een verkeerd lichtbeeld.

40141387011_9146948568_c.jpg


Halogeen:
40141385141_1bc1f6bd3a_c.jpg


LED:
40141385751_48b33d31ca_c.jpg
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
Mooie, duidelijke beschrijving over je bevindingen.
Je schrijft dat je het licht wat fel vind en dat komt omdat het veel witter is. Ik heb zelf LED af fabriek en ben aan de felheid van het licht nog steeds niet gewend maar ik geniet van iedere kilometer in het donker. :yeehaa:
Het is wel belangrijk om toch nog het lichtbeeli op een goede koplamptester te bekijken en je bevindingen hier te vermelden.
 

turboturbo

Forumguru
Mooie review! Was idd wel benieuwd naar deze lampen. Heb jij projector of reflector lampen?

Edit: die Truckstar review op hun website liegt er niet om. De Hilox lamp was de enige led lamp die APK waardig was (in een zgn. FF behuizing (reflector))
 
Laatst bewerkt:

haggard

Senior Member
Blijven de lampen wel fatsoenlijk in de houder zitten?

Ik heb ooit via Xenonlamp.nl een setje gehad waarvan het koelingsgedeelte aan de achterkant van de lampen dusdanig zwaar was dat de lampen bij de minste geringste trilling al uit de houders vielen....

Bij mijn lampen zit er namelijk geen klem meer over de achterkant van de lampen, maar zit de lamp aan de zijkant geklemd in de houder....
 

dirk27

Forumguru
Enkele antwoorden alvast op de vragen:
- Reflector of projector: ik heb reflector, de standaard basic koplampen dus
- Over de felheid van het licht: deze ochtend gereden en ik had geen last meer, mijn ogen hadden dus heel even nodig om te wennen. Daarnaast reed ik naast een Clio met fabrieksaf LED lampen en ik had de indruk dat de kleur én felheid wel ongeveerd hetzelfde was
- Over het lichtbeeld: ik heb nog aftermarket xenon gehad, en met LED vind ik het lichtbeeld scherper, dus minder verstrooid en eigenlijk ook wel zachter dan xenon. Mijn xenon 6000K vond ik indertijd zeer weerkaatsend, vooral op witte lijnen
- Over de houder: bij een Octavia 3 zitten de lampen inderdaad gewoon in de houder geklemd en de LEDs zijn niet zo zwaar of groot. Ik heb de indruk dat ze er wel stevig inzitten

Misschien ben ik een klein beetje subjectief.. voor 180 euro moét ik mijn aankopen wel goedpraten..

Verder nog foto's :D voor en na natuurlijk, ik vind het op foto de LED wat geel, in praktijk zijn ze echt wel wit (komt door de auto witbalans van mijn telefooncamera)

25280123727_bd4df8c903_c.jpg


25280123357_f884b3bfa6_c.jpg


40119063502_357e15437d_c.jpg


39440265774_33081c1b0c_c.jpg


39440267344_2fa40b4a5a_c.jpg


40151977581_ce1392df90_c.jpg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik vind die blauwige gloed helemaal niet mooi, dus mooi om te lezen dat ze wit zijn.

Ik zet ze op m'n verlanglijstje :lezen:
 

Chatslet

Forumguru
Jammer dat ze niet in 5000k te krijgen zijn. Ik heb liever gewoon zacht wit (OEM look) zoals mijn xenon set. Als ze die nou eens maakten dan zou ik het wel overwegen.
 

oco1979

Forumguru
leuke topic en goed uitgelicht ;).
Kwaliteit zit ergens,niet dat iets direct moet duur zijn maar toch ergens voor moet betalen.
 

dirk27

Forumguru
Vandaag heb ik betere foto's genomen en de foto's tonen veel beter hoe het eruit ziet in het echt. Je ziet een vergelijking met een Volvo S40 die 4000K halogeen lampen heeft.
Verder heb ik ook ontdekt dat deze 5700K LED's dezelfde kleur hebben als Volvo LED dimverlichting (V40, XC90, S/V90), de Philips LED die hier gebruikt zijn worden door vele fabrikanten gemonteerd.

Ik rij ondertussen al enkele nachten en ik ben zeer blij dat ik de krachtige XTR Black variant genomen heb met 3700 lumen. Ik geniet echt van het vele licht dat je hebt 's nachts zonder dat deze fel is voor je ogen. In regen, sneeuw en hagel heb je goede zichtbaarheid en ik zou geen minder meer willen. Gisteren reed ik met die Volvo S40 en ik had veel minder licht waardoor ik meer mijn best moest doen om te kijken. De marketing liegt er niet om als ze zeggen dat je met LED veel meer licht hebt dat niet fel weerkaatst en het daardoor minder vermoeiend is, het is rustige verlichting.

26333878538_1ec35deefd_c.jpg


28426494799_efc5dc3ef9_c.jpg


40173351332_5301558b9f_c.jpg


40173348002_2d9d60a677_c.jpg


26333885648_d8b2dcc3c0_c.jpg


40173353182_548c8f812b_c.jpg


40173349522_b9d928f6e5_c.jpg
 

dirk27

Forumguru
Hier heb je een V40 met LED verlichting: iedere zijde heeft 2 LEDs voor dimverlichting en 2 LEDs voor grootlicht. De techniek bij Volvo zijn LEDs in combinatie met reflector techniek ipv projectortechniek zoals bij een Octavia 3 FL.

27287265744_96d8d0fb47_c.jpg
 
Laatst bewerkt:

dirk27

Forumguru
Aangezien we hier liefhebbers zijn: foto's nu ook van het lichtbeeld voor en na meteen na mekaar getrokken aangezien het wisselen van lampjes maar 5 minuutjes duurt :D

De foto's met LED tonen wat donkerder maar in realiteit is de LED veel meer licht. Heeft te maken met de autowitbalans van de camera die de LED foto's minder licht maakt omdat de LED al meer licht gaven. Het doel is om het lichtbeeld te vergelijken.
Onderstaande eerste foto is wel perfect om de kleur én hoeveelheid licht te vergelijken.

40177391772_b247afa13e_c.jpg


Halogeen
40210067261_d2de78785d_c.jpg



LED
25338974057_032e3f63f6_c.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Uit de laatste foto's krijg ik juist de indruk dat het ledlicht wat diffuus is, en het halogeen strakker gedefinieerd, maar dat is puur op basis van de foto's.
 

dirk27

Forumguru
De foto's geven inderdaad een vertekend beeld op vlak van lichthoeveelheid door de auto-wit-balans instellingen. Ik heb nog eens geprobeerd met andere instellingen op en dit geeft een realistischer vergelijk met wat je echt ziet.

Halogeen
40210067261_d2de78785d_b.jpg


LED
28432332789_7d1be2baf8_c.jpg


Halogeen
39312498815_ff37324eff_b.jpg


LED
28432332139_04f7e9bc69_c.jpg


LED met de poort open
28432330719_fe89bd1ff7_c.jpg
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Op de laatste foto komt het door de afstand van de voorwerpen in de garage, maar op de andere foto's staan ze volgens mij behoorlijk gelijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij nadere beschouwing van de foto's valt mij vooral bij de halogeenlampen een behoorlijk groot verschil op. Maar dan is het weer merkwaardig dat het bij de leds inderdaad veel minder lijkt, tenzij je die opnieuw had afgesteld natuurlijk.
 
Bovenaan Onderaan