Hilox LED dimlichten

Bakkertje

Forumguru
Die discussie ga ik niet meer voeren !!
Nu ga je van de hak op de tak !!
Dus veeg je traantjes maar weer weg met de zakdoek uit india.....:pardon:

Ja hallo, jij komt zelf met je opmerking over ALI keurmerk! Dan niet raar opkijken als iemand daarop reageert.
Daarbij ben je zelf degene die van de hak op de tak gaat.

Zullen we het verder netjes houden beste @EdK, opmerkingen over traantjes enzo hoeven wat mij betreft niet..
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

ZaRoK

Senior Member
Ik krijg ook niks in mijn mailbox, had paar maanden geleden aangemeld maar helaas.
Zijn er nog nieuwe kortingen?
 

dirk27

Forumguru
Ik wil graag nog even mijn laatste ervaringen delen. Ik heb de voorbije 3 jaar 2 Hilox XTR Black sets gekocht, aan prijzen tussen de 150-200 euro per set.

Bij 1 set is een lamp voor de 2de maal stuk gegaan. De eerste keer netjes vervangen onder garantie, de 2de maal.. buiten garantie kapot en niet vervangen meer, wat een ontgoocheling.. :(
Contact gehad met Hilox en men stelde voor om voor 65 1 nieuwe lamp te kopen.

Toen gekeken op Ali naar een vergelijkbare set voor 11 euro inclusief verzending:
- Correcte lichtbeeld zoals de Hilox dankzijn goede afstand brandpunt
- Zelfs Luxeon Lumileds ZES LED chips te herkennen aan de 3 ledjes naast mekaar zoals de Hilox
- Jammer genoeg: niet CANBUS proof!
(Pro tip: via Ali zoeken op bv H7 LED ZES, dan krijg je de Lumileds Luxeon te zien)

Ik heb de test gedaan: 1 zijde Hilox, ander zijde de Ali lamp en vergeleken op eerste zicht:
- Lichtbeeld: identiek
- Kleur: identiek
- Lichtsterkte: identiek
Nadeel: CANBUS fout
Oplossing: de CANBUS module van de Hilox aangesloten en weg was de fout!

Moraal van het verhaal: ik ben zeer veel fan van Hilox omdat ze een van de eersten waren met correct lichtbeeld, en goede LED, maar vanaf nu is het voor mij altijd Ali Leds.

Het enige wat ik zou aanraden is om de Canbus module van Hilox aan te schaffen, plezier gegarandeerd!

https://www.aliexpress.com/item/4000115816201.html


51276224606_90d1b2b418_b.jpg
 

dirk27

Forumguru
Ook nog eens ter info: ik heb dus ook LED lampen gemonteerd in een Volvo S40 uit 2010 met projectkoplampen. Deze vorige maand laten passeren door de belgische keuring: geen enkele opmerkingen gekregen.
Men keek enkel naar het lichtbeeld, en dat was correct.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik zag deze reactie m.b.t. een afkeuring bij APK i.c.m. een Hilox setje H4:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67917172#67917172

Vandaag kwamen mijn Hilox XTR black H4 led lampen niet meer door de keuring (in tegenstelling tot voorgaande jaren (ik heb ze sinds voorjaar 2019 dus sindsdien 2 x apk gehad) dus ik ben toch wel erg benieuwd wat er nu precies bij de metingen sinds 1 januari 2021 is veranderd.

Mijn garage houder kon me niet vertellen wat nu precies het verschil maakte tov voorgaande jaren; hij legde uit dat het lichtbeeld gewoonweg niet goed was (geen duidelijke licht/donker scheiding - iets dat volgens mij vóór 1 januari 2021 toch ook al een eis was?)

Iets om rekening mee te houden?
 

Cordoba

Forumguru
Zou het kunnen dat de Hilox Led's toch zover achteruit gegaan zijn, dat ze daarom niet meer door de keuring komen?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Onzin.. gewoon een keurmeester die zijn werk serieuzer neemt lijkt mij..

Een LEDje kan echt niet zomaar veranderen.
 

turboturbo

Forumguru
He, ik wilde net hiernaartoe om dit bericht hier te delen @Captain Hook (dat bericht op tweakers is afkomstig van mij)

Maar inderdaad vreemd dus. Het is zelfs dezelfde garage en monteur (het is een 1-mans zaak met ik geloof zijn zoon en nog iemand als personeel) als waar de auto 2 jaar geleden met dezelfde setup door de APK is gekomen. Vorig jaar toevallig niet (toen was die garage dicht ivm privé omstandigheden) en heeft een andere garage 'm idem dito gekeurd.

De units zien er nog goed uit, geen slijtage of schade (bijv. als gevolg van oververhitting o.i.d.)

Het enige waar ik nog aan zou kunnen denken is dat de lampen iets verweerd zijn (en dat wordt elk jaar wel een klein beetje meer natuurlijk. Maar het is nog niet zo dat ze echt dof zijn of vergeeld, dat nog lang niet) Ik wilde ze nog een keer polijsten maar ontbreekt me steeds aan tijd of gelegenheid.
 

Cordoba

Forumguru
Onzin.. gewoon een keurmeester die zijn werk serieuzer neemt lijkt mij..

Een LEDje kan echt niet zomaar veranderen.

Ik zie toch echt wel dat sommige led's na 2-3 jaar aanzienlijk minder lichtopbrengst hebben dan 'nieuw'. Als een ledlamp bestaat uit meerdere parallel geschakelde led's, waarvan er een aantal minder licht geven, krijg je toch echt een vreemd lichtbeeld. Ik zeg niet dat dit zo is geweest in het geval van @turboturbo maar ik sluit het ook niet bij voorbaat uit. Andere mogelijkheid is dat het de vorige keer al een twijfelgeval was, toen net wel en nu net niet doordat de keurmeester uit zijn hum was. Het lastige is dat het beide keren alleen door de keurmeester is beoordeeld, dus niet meerdere mensen, waardoor je een minder persoonsafhankelijk oordeel hebt. Andere optie: veel APK-stations zijn volgens mij de laatste paar jaar meer gecheckt op het voorhanden hebben van de juiste apparatuur voor het beoordelen van het lichtbeeld. Apparatuur die bij wijze van spreken 10 jaar terug het neusje van de zalm was, is nu niet goed genoeg meer om een APK mee te mogen doen. Verweerd 'glas' is natuurlijk ook een mogelijke oorzaak, zeker omdat led veel meer blauw licht bevat dan normale gloeilampen, kan vooral voor dat blauwe deel van het spectrum veel meer verstrooiing veroorzaken. Kortom ik zie legio mogelijke oorzaken, maar durf niet te zeggen welke oorzaak of oorzaken hier van toepassing zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Verweerd 'glas' is natuurlijk ook een mogelijke oorzaak
Was het maar glas !
Helaas is het steeds meer of alleen maar kunststof, en ja dat verweerd stukken sneller dan het glas.
Dus of je nu halogeen / of Led hebt de verwering van het kunststof zal volgens mij de grootste boosdoener zijn/worden van een afkeuring.
En oh oh wat zullen de garage's hier blij mee zijn, want een koplampie vervangen gaat ons natuurlijk een vermogen kosten
 
Bovenaan Onderaan