Hilox LED dimlichten

JPs_OC2

Donateur
@turboturbo Inderdaad in eerste instantie een schokkende/teleurstellende ervaring :(

Foto's maken kwam er jammer genoeg door de drukte in de garage niet van.

Vandeweek ff gaan graven naar type koplampen voor de 1Z en of dit verder van invloed zou kunnen zijn. De koplampen voor mijn 1Z5 zijn FF reflector koplampen. (FF = Freie Flachen). In dit geval dus helder glas en de vorm van de reflector bepaalt het lichtbeeld. Volgens de Truckstar test kwamen de FF reflector lampen inderdaad met een goede licht- donkeronderscheiding en voldoende lichtbeeld door de test. In ieder geval geen APK afkeur dus wat zou er hier aan de hand geweest kunnen zijn?

Net als wat je voorstelt dacht ik ook aan een second opinion. Niets ten nadele van de garage waar ik altijd kom maar dit was nogal verrassend en onverwacht. Dus binnenkort ff ergens anders checken (bedankt voor tip - Euromaster) of men tot hetzelfde, of een compleet ander, oordeel komt.

Kortom, wordt vervolgd :D;)
 

turboturbo

Forumguru
Een paar mm gloeidraad of 2 lumileds of Z-es chips naast elkaar - ik vraag me af of er verschil is te meten. Er zijn idd wel led lampen met van die grote puisten van led chips er op, soms ook niet goed op dezelfde positie als waar het gloeidraad zit van de halogeen lamp.

Hoe dan ook klopt het dat een reflector lamp gevoelig is voor verkeerd lichtbeeld...
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Toch zal de ene apk-keurmeester er wel over vallen en de ander niet. Het is maar net wie je treft.
 

turboturbo

Forumguru
Zou het? Een niet af te stellen lichtbeeld in de afstel apparAtuur lijkt me iig vrij objectief. Dat een keurmeester daar dan niet over zou vallen lijkt me niet aannemelijk. Maargoed, wie weet heb je wel gelijk.
 

VAG-man

Forumguru
Ik ben altijd bij de keuring aanwezig. De keren dat het lichtbeeld daadwerkelijk wordt gecontroleerd kan ik op één hand tellen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben altijd bij de keuring aanwezig. De keren dat het lichtbeeld daadwerkelijk wordt gecontroleerd kan ik op één hand tellen.

Bij alle keuringen waar ik bij ben geweest wordt het wel degelijk gecontroleerd. Het is een controle punt en als het bij een steekproef niet goed blijkt te zijn heeft de garage toch best een probleem.
 

EdK

Forumguru
Maw het halogeen setje altijd in de wagen laten liggen en bij een APK keuring en dat ze het lichtbeeld niet goed krijgen kun je dan altijd zeggen "in dashboard kassie liggen de orginele lampen , gooi die er maar in !!
 

EdK

Forumguru
Wel @turboturbo dan mag ik blijkbaar mijn dealer nog prijzen...
In verleden eens één defecte lamp gehad en bij toeval lag er een setje op de voorstoel, na ophalen auto vertelde de beste man aan de balie dat ze de lamp uit me setje er in hadden gezet. En als dat niet oké was dan zouden ze het setje weer aanvullen
Is oke , was mijn antwoord.

En de laatste keer bij me Yeti dat ik een lamp moest vervangen kreeg ik hem er redelijk makkelijk en snel uit, en toen de nieuwe er in moest zat ik met toch een party te k#tten.....
Dat ik uiteindelijk de motorkap heb dicht gegooid en naar de dealer ben gereden en gevraagd of ze even tijd hadden om een nieuwe lamp erin te zetten die ik hem gaf !!
Geen probleem mijn heer EdK, 10 min later kreeg ik de sleutels en hoefde 0 eurie af te rekenen....

maw het kan nog TurboTurbo....
 

mullym

Nieuw lid
Zijn er ondertussen al mensen met een Octavia 3 die de Hilox lampen gekocht hebben en hiermee door de APK zijn/correct lichtbeeld hebben?
Ik twijfel nog om ze aan te schaffen maar wil dan wel dat het lichtbeeld goed is en ik er dus geen 'gezeur' mee krijg.
 

Bakkertje

Forumguru
@mullym en @Zelle op de site van hilox staat duidelijk en expliciet dat de lampen niet toegestaan zijn op de openbare weg. In theorie zou dat dan ook apk afkeur zijn als je ze erin hebt. Nu ben ik geen keurmeester, maar dit is wel mijn gedachte hierbij.. Daarbij is de ene keurmeester de andere niet, dus wellicht dat je dit eens bij je favoriete apk station na kan vragen?
 

Zelle

Donateur
Dat is duidelijk, ik vroeg me alleen af of hilox nog iets aan het lichtbeeld kan/zal doen zodat het beeld correct is bij de apk.
 

Zelle

Donateur
Ik lees bij hilox dat het noet zozeer om het lichtbeeld gaat maar om het niet hebben van een ECE keurmerk. En het is verboden om zonder dat keurmerk te rijden.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat is duidelijk, ik vroeg me alleen af of hilox nog iets aan het lichtbeeld kan/zal doen zodat het beeld correct is bij de apk.

Over het lichtbeeld is in dit draadje al heeeeeel veel geschreven, ik denk dat dat wel klopt.
Je vraag was of er iemand mee door de apk is gekomen, als het goed is dus niet.
zie ook: https://www.xenonlamp.nl/eu-verordering
en: https://www.xenonlamp.nl/wetgeving-xenon-dagrij-verlichting

Kortom het mag nog steeds niet en zou dan ook apk afkeur moeten zijn.
 

mullym

Nieuw lid
O3 heeft heen H7 fitting. Ik ga denk ik gewoon de lampen inbouwen in de week dat ik APK heb. Wordt het afgekeurd dan gaan de Halogeen lampen er weer in en stuur ik ze terug. Worden ze wel goedgekeurd dan ben ik een blij ei :) en kan ik me verder gaan focussen op de 'gele' H15 stadsverlichting.
 
Bovenaan Onderaan