Hilox LED dimlichten

HarrieSkoda

Forumguru
Net weer een mail ontvangen van Hilox met wat leuke kortingen. Als je wilt, doe er je voordeel mee.

TOT WEL 25%KORTING


20% Korting op ALLES met code: X20

25% Korting va. 379,- met code: X25

Geldig t/m 22-03-19
 

turboturbo

Forumguru
Hierbij mijn bevindingen met de Hilox XTR Black (extreme) set, lamptype H4 in een reflector koplamp.

Ik rij inmiddels alweer een aantal maanden (sinds half februari) met de set rond. Heb even gewacht met hier een update geven omdat ik nauwelijks kilometers maak op het moment, laat staan in het donker (is het ook het seizoen niet voor) En ik eerst wat ervaring met de lampen wilde opdoen alvorens hier wat te plaatsen.

Toen ik de led lampen nét had geïnstalleerd durfde ik ze bijna niet in te schakelen, zo'n zee van licht levert het op! Het voelde geweldig illegaal! Niet voor niets had ik aanvankelijk voor de XTR Grey set gekozen tijdens bestelling; die zou net iets minder lumen afgeven dan de Black. Gevoelsmatig durfde ik dat wat beter aan. 'Helaas' kreeg ik een gratis upgrade naar de Black edition ivm dat de Grey tijdelijk out of stock was.

Tijdens een van de eerste ritjes net buiten de bebouwde kom merkte ik van één tegemoetkomende fietser dat hij zichtbaar last had van het licht. Wat hierbij mogelijk meespeelde was dat dit tijdens een ritje over een hobbelig dijkweggetje was, waar boomwortels flinke 'drempels' in het wegdek hebben veroorzaakt. Je kunt daar ook alleen maar stapvoets rijden omdat het er heel smal is en het wegdek slecht (vol kuilen en bulten). Fietsers moeten dus ook heel dicht langs jou passeren. Ik fiets daar zelf ook dikwijls in het donker op weg naar huis en heb dan ook vrijwel altijd last van flikkerende (want, de neus van de auto gaat telkens omhoog en omlaag door zeg maar de drempelvorming) autoverlichting van tegenliggers, met name de nieuwere generaties fellere lampen (xenon, laser, whatever)

Wat me verder opvalt, is dat de borden (hoog) boven en naast mij, heel erg oplichten. Ik vraag me af of dat duidt op toch een behoorlijke hoeveelheid strooilicht.

Ik heb het toch maar aangedurfd om een tijdje met de led lampen te blijven rijden en goed op te letten op eventuele signalen van tegenliggers. Die kan ik gelukkig op 2 vingers tellen; ik kreeg één keer op een stuk 3-baans snelweg een secondenlang groot licht signaal van een busje/bestel auto die ik net ingehaald had (dus niet eens een tegenligger) Mogelijk had die last gehad van het felle licht in zijn spiegels, mogelijk had hij iets anders aan te merken op mij of mijn rijgedrag, of het was zelfs niet voor mij bedoeld... De andere keer was een tegenligger op maar liefst een 8-baans snelweg als ik me niet vergis (stukje A8 meteen ten noorden van de Ring A10) dus die auto was een flink aantal banen en een brede middenberm met vangrail van mij verwijderd. Ook twijfelachtig of het seinen van die auto wel voor mij bedoeld was.

Tijdens het rijden in het donker op snelwegen kon ik de zee van licht af en toe (ruwweg) vergelijken met andere auto's met xenon/led/laser verlichting die ik inhaalde (of zij mij). De lichtbundels leken dan min of meer vergelijkbaar zowel in kleurtemperatuur als in de 'plas' licht die voor ons op het asfalt viel. Daarmee werd mijn gemoed iets meer gerustgesteld.

Dat is het enige dat ik sinds het plaatsen van de lampen half februari heb meegemaakt; moet ik er wel bij zeggen dat ik relatief weinig ritten in het donker maak momenteel.

Afgelopen week is de auto bovendien APK gekeurd met de Hilox lampen nog op hun plek en daarbij zijn geen opmerkingen gemaakt. Ben vergeten er zelf nog naar te vragen omdat ik net voor sluitingstijd de auto ophaalde en het gesprek in beslag werd genomen door het bandenverhaal.


Qua montage dacht ik aanvankelijk dat het heel wat gedoe zou opleveren. Op basis van een eerdere test-fitting ‘op het oog’ vorig najaar tijdens een oliewissel, meende ik te zien dat de ventilator/behuizing van de lampvoet veel te ver uit zou steken om de stofkap te kunnen monteren:
image-2019-05-11.jpg

En had al extra stofkappen besteld om de oem stofkap mee te gaan modden. Die bleken niet te passen (veel te groot) en gelukkig ook niet nodig.

Hier nog een snel testbeeld op de muur van de DHZ garage van destijds:
2 x halogeen (Osram Night Breaker lampen)
image-2019-05-11-3.jpg

links Hilox Led, rechts halogeen. Je ziet meteen dat de knik uit de cut-off wat verdwenen lijkt:
image-2019-05-11-2.jpg

Gelukkig vond ik ooit een oude koplamp bij het grofvuil (what are the odds!) van een O1 en heb die toen in de schuur gelegd zo van: wie weet kan ik daar nog eens iets mee. Die heb ik eens tevoorschijn gehaald om eea te testen qua passing.

Na veel passen en meten bleek dat de lampen er precies nét aan in kunnen met de stofkap erop. Maar dat het niet heel ideaal is voor de koeling/lucht circulatie. Ik zit dus nog steeds te broeden op een oplossing daarvoor. Liefst zou ik willen dat de ventilatoren voldoende verse lucht aan kunnen voeren. Maar stof, vocht en vuil wil ik wel buiten de behuizing houden.

Hier een paar foto's van het paswerk. Zoals je ziet een krappe bedoening om het er allemaal in weggewerkt te krijgen. Op de eerste foto mist ook nog het motortje van de hoogteverstelling (bij de 2e foto zie je die wel helemaal links)

image-2019-05-11-4.jpg

image-2019-05-11-5.jpg

Ter vergelijk; dit is hoe ver de lampvoet met de H4 stekker op een halogeen lamp uit steekt. Het scheelt niet veel:
image-2019-05-11-6.jpg

Hier zie je hoeveel ruimte er binnen de stofkap ongeveer over is voor de voet. Het is echt krap aan en maar weinig ruimte voor verse lucht:
image-2019-05-11-9.jpg

Zoals je ziet zit de lamp keurig recht/de leds schijnen naar links en rechts. Bij een H4 lamp (groot- en dimlicht gecombineerd in één armatuur) is dat niet nodig af te stellen (en kan ook niet eens) bij een H7 lamp (enkel dimlicht) is het soms nodig en mogelijk om dat af te stellen om het lichtbeeld zo goed mogelijk te krijgen. Immers is dat een beperking van de LED lampen tov de standaard halogeen lampen, ze schijnen niet 360º rond, maar 2x 178º (waarschijnlijk net iets minder dan 180º) De onderbreking in de lichtbundel wil je niet links en rechts hebben maar onder en boven:

image-2019-05-11-8.jpg

Hier meer uitleg daarover, dit bedoel ik ermee:
file-l0ly0oOt4m.png



Wat verder opvalt is dat de reflector lampen van de Octavia 1U een soort 'anti-flare' (dus anti-schtittering of strooilicht) kapje hebben (gele cirkel op foto hierboven het instructie plaatje) Niet alle reflector lampen hebben die als ik zo om me heen kijk en zeker de H7 reflector lampen niet.

Goed. Tot slot hier wat beelden voor de muur-foto liefhebbers :banghead: ;)

Halogeen:
image-2019-05-11-11.jpg

Hilox Led:
image-2019-05-11-12.jpg

Tot slot hier nog wat foto's van alleen de hilox led in het donker. Alle foto's zijn min of meer het zelfde, maar wat gepield met de lichtinstelling van mijn telefoon. Omdat het heel lastig is om zo'n enorm donker/licht verschil goed vast te leggen op de foto. Ik lees het hier vaker, maar het klopt dat het dan op de foto al sneller lijkt dat er veel strooilicht is, terwijl dat in de werkelijkheid wel mee lijkt te vallen.
Bij foto’s 2 & 3 is goed te zien dat ‘knik’ in het lichtbeeld er wel degelijk nog is, maar de intensiteit van de zee van licht iets moeilijker waar te nemen was voor zowel camera als het menselijk oog.

Foto 1:
image-2019-05-11-13.jpg

Foto 2:
image-2019-05-11-14.jpg

Foto 3:
image-2019-05-11-15.jpg

Foto 4:
image-2019-05-11-16.jpg

Vergelijkingen met hoogte afstelling heb ik niet gedaan; het is onmogelijk om een muur te vinden waarbij de weg ook nog eens vlak en gelijk blijft. Tenslotte zou een eventueel hoogteverschil met de APK beurt van deze maand bijgesteld moeten zijn.

Waar ik tot slot erg blij mee ben is dat de lampen niet meer reageren op de spanningsdip die de auto af en toe lijkt te hebben. Heel af en toe komt dat voor en viel de licht sterkte van de lampen ook tijdelijk even terug (alleen op te merken bij stationair toerental en als je vlak achter een andere auto staat) Omdat de led lampen al optimaal functioneren vanaf ik dacht een spanning van 9,5V (tot zelfs 30V) hebben de lampen daar geen last van en is het tijdelijk terugvallen van de lichtsterkte verdwenen!
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Vooruit, nog een toegift :D

Foto 5:
image-2019-05-11-17.jpg

Foto 6:
image-2019-05-11-18.jpg

Volgens wat ik o.a. van de filmpjes van het Headlight Revolution Youtube kanaal heb begrepen, ziet het lichtbeeld er bij mijn Octavia vooralsnog prima/oke uit.

Hier bijv. een aantal stills van hoe het er uit mag zien, m.n. een strakke cut-off is belangrijk en liefst geen / zo weinig mogelijk strooilicht in het donkere gedeelte.

Een correct lichtbeeld (halogeen) waar ook een vlek - weliswaar keurig gekaderd - strooilicht te zien is
image-2019-05-11-20.jpg

Een lichtbeeld met LED die goed is:
image-2019-05-11-22.jpg

Nog een die goed is:
image-2019-05-11-23.jpg

En dan een voorbeeld van hoe het niet moet. Beroerde licht/donker scheiding (cut-off) en een waardeloze lichtbundel. "It's all over the place!" :facepalm:
image-2019-05-11-21.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Het meer oplichten van borden en wegbelijning licht waarschijnlijk aan het feit dat er wat meer blauw licht in de nieuwe lampen zit (de foto's lijken dit ook te bevestigen), de reflectielagen op borden reageren daar heel sterk op, en ook alle witte oppervlakken (zoals wegbelijning) wordt daardoor veel beter zichtbaar, dat heeft dus niets met strooilicht te maken.

Wat de koeling van de lampen betreft: je kun overwegen om een 2e paar stofkappen te scoren en daar op een goede plek 1 of 2 gaten in te boren. Geven die gaten problemen, kun je de originele dichte kappen er weer op zetten.
 

turboturbo

Forumguru
Wat de koeling van de lampen betreft: je kun overwegen om een 2e paar stofkappen te scoren en daar op een goede plek 1 of 2 gaten in te boren.
Ik denk erover om dat inderdaad op die manier te gaan doen. Bij de sloop kan ik hopelijk nog eens 2 reserve kapjes oppikken. Desnoods duct-tape ik de gaten weer dicht tzt.
Ik wil er niet te lang mee wachten gezien ik denk dat goede koeling de levensduur van de lampen enorm beïnvloed. Vandaar dat ik denk dat ik me vast ga vergrijpen aan de huidige stofkappen.
Enige wat ik af vraag is hoe koel de lucht eigenlijk is als de motorruimte ook flink opgewarmd is....

Wat ik bedoelde met het oplichten van de borden, is dat dit gebeurd buiten het bereik waar de lichtbundel komt. Dus denk aan bebording hoog boven de weg waarop een reflectie zichtbaar is tot op slechts meters voordat ik eronder door rij.
Maar ook hierover ben ik me minder druk gaan maken; bij auto’s met af fabriek led/xenon zie ik hetzelfde effect. :geek:
 

Cordoba

Forumguru
Reflectie is precies wat ik bedoelde: door reflectie van het blauwe/UV-licht op het wegdek is het effect dus ver buiten de lichtbundel te zien, daarbij zit er op verkeersborden een retro-reflecterende laag, net als in de reflectors van bijvoorbeeld achterlichten. Dat retro-reflectererend houdt in dat het eigenlijke reflectievlak niet vlak is, maar bestaat uit soort omgekeerde piramide, waardoor het licht gereflecteerd wordt in dezelfde richting als het vandaan komt.
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba helder! Wat ik me afvraag over dat effect is of het ook hinderlijk kan zijn voor het menselijk oog. Vanuit het perspectief van een tegenligger, om meer precies te zijn.

Eigenlijk zou je een keer in een andere auto je eigen auto tegemoet moeten rijden. Dan kan je zelf oordelen, maar ja hoe vaak komt het voor dat je dat kan doen :)
 

Cordoba

Forumguru
Peter je kan alvast checken of de fietsers er last van hebben: auto parkeren met lichten aan, en je auto tegemoet rijden op de fiets. :D Als je dan een ligfiets neemt, zit je niet hoger dan in de auto, dus als je op een ligfiets geen last hebt....
 

VAG-man

Forumguru
@turboturbo Fantastische review, complimenten.
Dat de auto hiermee een APK goedkeuring heeft gekregen wil niet zeggen dat het lichtbeeld klopt.
Mijn ervaring is dat de keurmeester alleen bij twijfel van de verlichting deze controleert op lichtbeeld.

Er komt een mooie bak licht uit en ook de lichtkleur is prachtig. Toch zou ik persoonlijk kiezen voor "fanless" lampen. Je hoort veelal de fan als de lamp echt warm wordt en ook zal de fan er eerder mee ophouden dan de leds, waardoor deze laatste doorbranden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Op de meeste ligfietsen zit je met de ogen zelfs een stuk lager dan in een gewone personenauto - en dan heb ik het niet over de huidige "hoge zit"-auto's als crossovers en SUV's. Dus op de korte afstand zal bijna elke auto de ligfietser vermoedelijk wel wat hinderen. Des te belangrijker om de koplampen goed af te stellen, onder de juiste aflopende hoek,

Het valt mij trouwens op dat sommige (lig)fietsen tegenwoordig ook extreem felle LED-verlichting voeren. Die zou ook wel eens wat lager gericht kunnen worden...
 

turboturbo

Forumguru
Er komt een mooie bak licht uit en ook de lichtkleur is prachtig. Toch zou ik persoonlijk kiezen voor "fanless" lampen.
De lichtkleur had van mij minder koud gemogen. Het is op papier 5700K maar ik vermoed eerder 6000K of nog kouder. Het mooist vind ik 4300 ~ 4500K wat af-fabriek meeste led of xenon is.

Van de ‘fanless’ lampen lijkt het mij juist weer veel crucialer in hoeverre het lukt de koeling passief afdoende te laten zijn. Ik had eens een filmpje gezien met metingen waarbij de actieve koeling toch het beste presteert. Inderdaad is het wel zo dat als de ventilator stuk gaat het over en uit is. In de meeste gevallen. Want de Hilox lampen zijn beveiligd tegen oververhitting. Ze dimmen dan terug zodat er minder warmte geproduceerd wordt (soort noodloop zeg maar) Tot slot heeft de Hilox lamp een ventilator van goede kwaliteit. Daarvan is het idee dat die langer mee kunnen gaan en geen last van slijtage hebben.
In de XTR led wordt een Maglev ventilator gebruikt, en dat is te horen: fluisterstil en geen gebrom. Een Maglev (magnetic levitation) ventilator wordt in beweging gebracht door 2 magneetjes en een spoel. Doordat deze zweeft tussen de magneetjes is er geen slijtage en geen geluid van kogellagers. Je hoort dus alleen het geluid van de lucht. Zo'n ventilator gaat dus vele malen langer mee en koelt stukken beter waardoor er meer vermogen op de led chips gezet kan worden, en zodoende meer licht kunnen geven.
 

EdK

Forumguru
ik denk dat goede koeling de levensduur van de lampen enorm beïnvloed.
Normaal gesproken kan dat invloed hebben, maar als ik het goed heb dan schakelen de Hilux leds zich deels uit als ze te warm worden.
Meen dat dat ergens staat in dat boekje wat een normale ollander niet leest totdat hij er echt niet meer uitkomt...rtfm

edit: zie dat je de rtfm al gelezen hebt en bovenstaande tekst bekend is bij je
 

turboturbo

Forumguru
@VAG-man dan is de kans dat de licht opbrengst nog steeds niet veel slechter is, mogelijk zelfs vergelijkbaar met halogeen, zeer groot :cheer:

Nb. een setje reserve halogeen lampjes ligt achterin de kofferbak, mocht er nood aan de man zijn.

Maar: ik ben met je eens dat ik liever weg blijf van kritieke temperaturen! Ik heb m’n vingers al een keer gebrand aan de behuizing en toen werkten de leds nog volop. Kennelijk mag de boel erg heet worden voordat kritieke waarden bereikt worden.

Zou mooist zijn als ik achter de gaatjes iets van een filter of bijv een lucht aanvoer slangetje kan monteren met een filterhuisje erop en die dan positioneren waar er relatief veel verse rijwind langs komt. Zodat vuil of vocht zo min mogelijk kans maken.
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Donateur
De afgelopen maanden de nodige ervaring op kunnen doen onder wisselende lichtomstandigheden met het setje H7 XTR Grey LED's (dimlicht) en T10/W5W 9-SMD Power LED's (stadslicht). Voorafgaand aan de uiteindelijke montage de afstelling van de koplampen (met de halogeen lampen nog gemonteerd) laten controleren om zeker te zijn van een correct lichtbeeld.

Knappe bak licht, goed zicht en geen seintjes/commentaar over mogelijke verblinding. Goed geregeld dus....tenminste, dat dacht ik.

Auto gisteren naar de garage gebracht voor de APK. Paar uur later ging de telefoon met de vraag of ik andere lampen had gemonteerd. Tijdens controle met het afstelapparaat voor de koplampen bleek het namelijk dat het lichtbeeld in het midden één felle pit had waardoor het niet in te stellen viel. Verteld dat er LED's gemonteerd waren en dat die er zo uit konden om de afstelling van de koplampen met Halogeen lampen alsnog te controleren. "Kom maar ff langs dan alsjeblieft", aldus de keurmeester.

Ik er heen. Kreeg te zien wat de lampen voor een effect hadden op de spiegels van het afstelapparaat. Inderdaad één blinde vlek waardoor de lijnen (eerst horizontaal en dan schuin omhoog) bijna onzichtbaar waren. Correct lichtbeeld niet te controleren. LED's eruit en Halogeen er weer in. Afstelling van de koplampen bleek prima in orde te zijn..... Opmerking van de keurmeester, "Leuke oplossing die LED's, inderdaad veel meer licht maar niet geschikt voor koplampen die er qua ontwerp niet voor gemaakt zijn. Mijn advies, zo laten".
Auto vervolgens goedgekeurd, met halogeen dus.

Toch weer terug naar LED? M'n ervaringen zijn goed. Nog maar ff over nadenken.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Die keurmeester heeft m.i. 100% gelijk.
Niet klooien met een ander type lamp dan waarvoor de armaturen zijn ontworpen. Wil je LED (of xenon) inplaats van halogeen, doe het dan goed - dus met de juiste armaturen - of doe het niet. Jouw ervaringen zijn goed, maar ja... wanneer kom je nou jezelf tegen?
 

turboturbo

Forumguru
@JPs_OC2 schokkende ervaring! :shocked:

Je hebt zeker geen foto’s gemaakt van dat lichtbeeld van dat afstel apparaat?

Deze ervaring was zeker niet zonder meer te verwachten gezien de keuring uit het Truckstar artikel.

Ik zou er, na een duidelijke afkeur denk ik ook niet mee durven (willen) doorrijden. Misschien nog een second opinion vragen bijv bij Euromaster daar kan je ook koplampen af laten stellen voor 15,- en dan even mee kijken met de monteur?
En zeker even contact opnemen met Hilox.
 
Bovenaan Onderaan