Hilox LED dimlichten

Bakkertje

Forumguru
Hier nog even mijn bevindingen met de ali lampen
Brandpunt afstand klopt precies.
upload_2019-1-7_8-21-38.png

Echter de pasvorm niet, maar dat heeft alles te maken met de fitting (h1) in de auto, daar past een Hilox lamp net zo min in.

Lichtopbrengst is duidelijk meer dan de standaard halogeen.

Waar het mis gaat, is de geforceerde koeling die blijkbaar nodig is, het gezoem en gefreubel om de lampen erin te krijgen geven mijn geen goed gevoel. Dat zou bij een Hilox lamp evenmin zijn.

De beetle heeft geen lampcontrole dus ook geen foutmelding. Ow en de Ali lampen hebben wel degelijk een CE keur.. (voor wat dat waard zou zijn natuurlijk)
upload_2019-1-7_8-26-24.png

Al met al begrijp ik het enthousiasme voor het plaatsen van LED verlichting. Voor mij persoonlijk verandert er weinig aan mijn standpunt, ik bestel het af fabriek. Verder ben ik het met @dirk27 eens dat zolang de afmetingen (voet lamp - brandpunt) overeenkomen met een originele lamp het eigenlijk weinig uitmaakt.

Het verschil hilox - ali kan ik niet beoordelen, ik heb geen h1 Hilox lamp en als ik die zou hebben dan zou ik erin moeten zagen en veilen om hem in de beetle koplamp te krijgen, dat gaat dus niet gebeuren voor 200 euro ..
 

turboturbo

Forumguru
Inmiddels alvast een belangrijk 2e kritiek vergelijkingspunt geleerd: de dikte van de plaat waar de led chips op gemonteerd zijn.
Die moet zo dun mogelijk zijn om de onderbreking van de liefst 360° lichtbundel zo min mogelijk te onderbreken.
Teneinde zo dicht mogelijk bij het halogeen lichtbeeld te komen.

Dus niet alleen de hoogte van de ledjes moet gelijk zijn aan de hoogte van het gloeidraad, maar ook de afstand of 'dikte' tussen de achterkanten van de leds.

Die van Hilox zijn vrij dun heb ik al wel gezien.
 

dirk27

Forumguru
De 2 lampjes heb ik wat recht gezet en ook juister gepositioneerd van mekaar. Dit is het resultaat:

1. Originele foto
45827297875_a966a07fb9_o.png


2. Lampjes juister geplaatst (het bovenste lampje)

45827298125_130963e032_o.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
Je weet dat je de ring op de led lamp kunt verschuiven @dirk27 ?

Toch mooi spul je kunt het gewoon exact uitlijnen met de originele pitjes..

En zo te zien hebben die van jou ook een CE keurmerk
 

Phoenix2149

Senior Member
Vraag mij we af wat een “Chinese CE” print op het lampje voor toegevoegde waarde heeft gezien de regelgeving eerder genoemd.

In de praktijk, mits goed uitgelijnd, zal de handhaving hier niet al te hard over vallen maar ze hebben wel het recht dit af te keuren/te beboeten lijkt me

Zat er over te denken om LED in onze tijdelijke C-max (2006) te zetten. Voor €25 lampen misschien nog wel te overwegen maar €180 is toch wel veel voor wen auto die we over een jaartje wensen in te ruilen voor een nieuwere.

Edit:
Stomme vraag, maar is dit dan ook voor groot licht? Of is dit een domme vraag want volgens mij is in onze C-max H7 ook groot licht.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@Phoenix2149 check ff het instructieboekje van jouw auto, daarin staat wat voor een soort lampjes er in zitten.
Maar een H7 is een enkelvoudige lamp (i.t.t. een H4 = high/low beam).
Vaak worden er dan 2 x 2 H7's gebruikt (zoals b.v. bij mijn Skoda). 2 x H7's voor dimlicht en 2 x H7's voor grootlicht.

In Nederland moet in de praktijk je verlichting aan de eisen voldoen qua lichtopbrengst, het afgestraalde patroon en de kleur. Maar of er dan desnoods kabouters met turbo gloeiwormen lampjes als lichtbron gebruikt worden, is niet van belang. :D
Er is immers ook niet voorgeschreven dat het per se H7 halogeen lampjes, werkende op ca. 13V DC van Philips zouden moeten zijn... :pieker:

In Duitsland zijn ze een stuk strenger; daar moet de combinatie van koplampbehuizing + verlichtingsbron als geheel een unit zijn die goedgekeurd en toegelaten is. M.a.w. vervang je de lichtbron (halogeen door LED), dan vervalt de typegoedkeuring.
Eigenlijk best wel raar; al die aparte landelijke wetgeving, terwijl we één uniforme regelgeving op dit gebied binnen de EU nastreven. :fool:
___________________

In dat kader; gisteren tijdens een ritje dwars door Nederland, bij licht/donker en slechte weersomstandigheden is het huilen met de pet op, hoeveel vervoersmiddelen er onderweg zijn met niet toereikende en/of kapotte en/of foutieve verlichting. :cry:
  • Van slechts dimlicht voeren bij heel slecht weer, maar aan de achterzijde is alles donker.
  • Slechts één pitje aan de voorkant en de andere kapotte interesseert ons niet.
  • Twee pitten aan de voorkant die al lang hun beste tijd gehad hebben.
  • Volkomen fout afgestelde recht-in-je-gezicht schijnende verblinders.
  • Links/rechts enorme verschillen.
  • Stadglimmertjes aan terwijl het al donker is.
  • Lekker met grootlicht rijden want dat anderen daar last van hebben interesseert me niet.
  • En allerlei combinaties van het bovenstaande.
Zijn we als deelnemers aan het verkeer nou zo nonchalant? Zo van wat-kan-mij-dat-nou-schelen-of-een-ander-er-last-van-heeft. Ik-krijg-toch-geen-bekeuring. Het-is-toch-maar-een-leaseauto. Waar-bemoei-je-je-mee.
Zucht...
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Op dit moment heb in een grand scenic als tijdelijke auto met af fabriek led verlichting. Er wordt dagelijks naar me geseind en ik vind de verlichting zelf ook vrij hoog afgesteld.

Maar ik zie zelf wel lekker veel :D

Bij mijn Passat had ik daar echt nooit last van..

Maar ik denk dat de afstelling van de koplampen losstaat van de hilox lampen waar het hier over gaat. Ik denk dat het op zich niet zoveel uit hoeft te maken of je nu led of halogeen gebruikt als lichtbron.
 

Rallye

Forumguru
@dirk27 Ik heb nu officiële Skoda-units (van de Rapid) als nummerplaatverlichting op mijn Octavia. Volgens jouw bericht is dat dus legaal. Ik vraag mij echter sterk af of het vervangen van gloeilampjes door LED-lampjes illegaal is, omdat daarvan de effecten veel kleiner zijn dan van wijzigingen in de hoofdverlichting. Uit jouw links haal ik echter niet hoe je bij je stelling komt. Kun je mij verwijzen?
 

Brutus12

Actief lid
Vroeger stond in de regelgeving dat een motorvoertuig aan de typekeuring (ETG) moest blijven voldoen. Weet niet of dit is veranderd. Tijden de ETG wordt een koplamp met lichtbron gekeurd, tijdens de APK alleen de daling / lichtbeeld. Bij onvoldoende licht kan een brilletje /bezoek oogarts ook nog wel eens helpen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er wordt dagelijks naar me geseind en ik vind de verlichting zelf ook vrij hoog afgesteld.
Maar ik zie zelf wel lekker veel :D
Dat is een misverstandje, want je ziet misschien wel iets verder vanwege die te hoge afstelling, maar dat betekent meteen dat er minder licht op het wegdek vóór je wordt gestraald.
En dáár zie je dus juist minder... :pardon:
 

dirk27

Forumguru
@dirk27 Ik heb nu officiële Skoda-units (van de Rapid) als nummerplaatverlichting op mijn Octavia. Volgens jouw bericht is dat dus legaal. Ik vraag mij echter sterk af of het vervangen van gloeilampjes door LED-lampjes illegaal is, omdat daarvan de effecten veel kleiner zijn dan van wijzigingen in de hoofdverlichting. Uit jouw links haal ik echter niet hoe je bij je stelling komt. Kun je mij verwijzen?

Volgens het EU voorschrift dat dateert uit 1994 stelt men dat H of T lampen niets anders kunnen zijn dan gloeilampen. Je hebt 2 goedkeuringen: ECE wat betekent dat deze bestemd is voor de openbare weg. En CE wat betekent dat ze voldoen aan de Europese standaard voor o.a. electronica.

Alle lampen die zichtbaar zijn van buitenaf moeten aan deze voorwaarden voldoen, gevolg is dat alle T en H leds/xenon illegaal zijn volgens de europese wetgeving :deuk:, het is aan de lidstaten te bepalen of ze dit controleren of niet. NL bijvoorbeeld controleert nu enkel op al dan niet verblindend.

https://hilox.eu/voorschrift

Daarom dat zelfs de dure T10 W5W LED (30 euro) van Hilox een waarschuwing krijgen "Niet voor openbare weg".
46777717472_7aa1fff720_z.jpg


In praktijk zijn wij hier zeer brave burgers en willen we er alles aan doen dat onze wagens veilig zijn: niet verblindend dus voor het verkeer. Vandaar het belang van een lamp met correct lichtbeeld. Dat een LED module legaal is en een T10 led illegaal is, slaat nergens op, dus wij doen het lekker toch omdat het uitzicht gewoon hetzelfde is en niet hinderlijk. (Net zoals mijn Hilox LED H7 pitjes.. :D )
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

dirk27

Forumguru
Ook het Hollandse Philips vermeldt dit op hun T10 lampjes aan de zijkant "niet bestemd voor openbare weg".
Wie allemaal is op dit forum illegaal bezig???

46830132381_af01965b9d_o.png
 

LdN

Forumguru
Dan zijn xenon lampen ook al illegaal want dat zijn gasontladingslampen die echt geen gloeidraad hebben
 

dirk27

Forumguru
Iedere type lamp dat op de markt komt voor de openbare weg moet een specifieke goedkeuringstype hebben.
De lampen met H en T voet vallen onder de ECE R37 specificatie (er is een boek van 188 pagina's):
Agreement Addendum 36: Regulation No. 37 - unecehttps://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R037r7e.pdf

Jammer voor ons, gaat de R37 specificatie over expliciet gloeidraad lampen.

Xenon lampen geleverd via een fabrikant hebben een andere voet D2R of D2S en vallen onder de ECE R99 specificatie dewelke specifiek gaat om gasontladingslampen. Ze zijn dus niet illegaal.
Agreement Addendum 98: Regulation No. 99 - unecehttps://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/.../R099r2am3e.pdf

Gezien er dus al een R37 en een R99 specificatie bestaat, geloof ik niet dat er ooit een specificatie zal komen voor H en T fittingen met LED of xenon. Het is simpel: wil je een xenon of led lamp conform, dan zorg je ervoor dat je de juiste voet hebt zodat deze aan de juiste specificatie voldoet. Gevolg is dat iedere xenon of LED lamp met een H-voet aan geen enkele goedkeuring voldoet, omdat er wettelijke geen beschrijving hiervoor is.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Dat is een misverstandje, want je ziet misschien wel iets verder vanwege die te hoge afstelling, maar dat betekent meteen dat er minder licht op het wegdek vóór je wordt gestraald.
En dáár zie je dus juist minder... :pardon:

Oh.. jij kijkt (maar) een meter voor je uit? Top man.

Als je licht verder reikt, kun je een situatie eerder zien en hierop anticiperen, waardoor ik dichter bij de auto het niet 'nogmaals' hoef te zien.

Daarbij; de LED set geeft meer licht dan de halogeen. Ook breder.

Maar volgens mij kan toch niemand je overtuigen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Oh.. jij kijkt (maar) een meter voor je uit? Top man.
Rare conclusie, om het mild te formuleren...
Ik beschrijf immers een simpel natuurkundig verschijnsel waar elke automobilist 's nachts mee te maken heeft, of je het nou wil 'zien' of niet. Dat heeft minder met overtuiging te maken dan met begrip c.q. kennis van zaken.

Het gaat mij niet alleen om objecten verder weg; ik heb ook met dimlicht wel graag goed zicht op de 50 tot 100m wegdek vlak voor de auto inclusief de kuilen erin, de strepen erop en zo. Die worden nu eenmaal beter verlicht bij een iets grotere aanstralingshoek, al dat extra licht dat in de verte verdwijnt t.g.v. "een beetje hoge afstelling" draagt dáár niets aan bij. Bij optimale inplaats van jouw een beetje hoge afstelling zie je dus beter en bovendien worden tegenliggers dan niét verblind.
 

Captain Hook

Forumguru
@dirk27 Leuk zo'n lijvig document.
En nog 'leuker' dat b.v. een H7 halogeen lamp precies (blz 36 en verder) beschreven staat qua afmetingen en alle andere specs.
Maar waar haal je vandaan dat dit van toepassing c.q. wettelijk voorgeschreven zou zijn op de koplampunits van een auto hier in Nederland?

Ook een 'leuke' in het gelinkte document; men is heel precies met afmetingen van van alles, maar de kleur "white" of "red" wordt nauwelijks gedefinieerd. Hoezo golflengte spectrum/bandbreedte? Hoezo CRI waarde?
M.a.w. ik heb zo'n idee dat dit outdated info is. Destijds gemaakt om precies te beschrijven hoe een (conventionele = gloeidraad) verlichting zou moeten worden gefabriceerd om het gewenste keurmerk te verkrijgen.

Maar ik mis de link met actuele werkende verlichting in een hedendaags voertuig. Volgens mij gaat het om het geleverde lichtbeeld en -patroon/-specificaties. Door welke technische middelen dat licht wordt opgewekt is minder relevant. :pieker:

Meer in het algemeen; ik heb zo'n idee dat menigeen graag roept dat het wel of niet mag c.q. gehandhaafd wordt. Maar hoe het nou in werkelijkheid zit, dat blijft vaag...(?)

Interessante info:
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/46974613/673073-1.pdf
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2014/wp29gre/GRE-72-25e.pdf
https://www.hella.com/hella-com/assets/media_global/673_Legal_Requirements_Brochure_HELLA_EN.pdf

APK eisen:
https://handboek.rdw.nl/personenaut...ngen/verplichte-lichten-en-retroreflectoren#1
 
Laatst bewerkt:

dirk27

Forumguru
@dirk27 Leuk zo'n lijvig document.
En nog 'leuker' dat b.v. een H7 halogeen lamp precies (blz 36 en verder) beschreven staat qua afmetingen en alle andere specs.
Maar waar haal je vandaan dat dit van toepassing c.q. wettelijk voorgeschreven zou zijn op de koplampunits van een auto hier in Nederland?

Het is heel simpel: ieder onderdeel op een auto hier onze regio moet een ECE label hebben wat betekent dat deze goedgekeurd is voor de openbare weg. Die lijvige documenten beschrijven waaraan onderdelen moeten voldoen wil je ze goedgekeurd hebben.

Een onderdeel die niet voldoet aan die documenten -> geen ECE label -> geen goedkeuring voor openbare weg -> illegaal indien je ze dus monteert op de openbare weg.

Fabrikanten van deze onderdelen maken ze zich gemakkelijk van af: op de verpakking staat "niet voor openbare weg", dus zal niemand deze fabrikanten kunnen dagvaarden.
 
Bovenaan Onderaan