Hilox LED dimlichten

JPs_OC2

Donateur
Goede vraag @Forcie . Maar, welk type Fabia heb je? De 6Y (99-07), 5J (07-14) of de NJ (15-nu)?
En, op de zaken vooruitlopend, als er rubber afsluitkappen achterop zitten is het monteren vaak niet zonder aanpassingen mogelijk.
Maar goed, geen echte ervaring mee dus ik kan me vergissen ;)
 
Laatst bewerkt:

dirk27

Forumguru
Na bijna 40.000 km blijf ik tevreden zijn over deze Hilox XTR Black set van mij: vooral met deze donkere en regenachtige dagen is het wel comfortabel en zo'n licht te hebben.

De conclusie is dat het lichtbeeld van de Hilox vergeleken met andere sets perfect is, vooral omdat onze Octavia uitgerust zijn met een reflector koplamp. Bij zo'n koplampen is het noodzakelijk dat het lichtpunt tot op een tiende van een mm juist moet zijn.

De S40 van mijn vrouw heeft gelukkig wel projectorkoplampen en daar maakt het niet veel uit waar het lichtpunt is. Het is de projector die vooral het lichtbeeld bepaald.
Dus.. voor haar auto lekker een ali-express set gekocht voor 20 euro :D 8 keer minder dan mijn Hilox set, maar ik ben met beide sets tevreden!

https://www.aliexpress.com/item/2pc...Bulbs-h1-h3-h8-h11-9005-9006/32911109388.html
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Daar ben ik ook wel benieuwd naar @dirk27 1 van de ali lampen in de ene koplamp en de hilox in de andere.

@turboturbo no hard feelings hoor, je moet het allemaal zelf weten ;)
Laatst een keer in het donker in onze New Beetle gereden (projector halogeen) en toen begon het ook te kriebelen om een setje te bestellen.
Maar mevr. Bakkertje houdt niet van niet originele modificaties aan haar auto ..
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ho ho @EdK als ik iets dergelijks koop dan wordt het zeker geen Hilox set, ik quote de heer van Gaal: "ik ben toch niet gek!"
Daarom ben ik wel benieuwd naar het vergelijkend waren onderzoek van @dirk27
 

dirk27

Forumguru
Gezien de installatie in een 03 facelift wat moeizaam was verlopen en de lampen nu juist zijn afgesteld ga ik de moeite niet doen om wat te vergelijken.

Truckstar heeft al een uitgebreide test gedaan vorig jaar en daar was de conclusie dat met projector lampen het niet uitmaakt of je nu een Hilox of andere set neemt. Heb je een reflector set, dan bleek dat alle sets een verkeerd lichtbeeld gaven met uitzondering van de Hilox.

Persoonlijk vind ik de discussie over of Hilox zijn geld al dan niet waard is wat langdradig aan het worden.. In theorie en in praktijk hebben de Hilox set een lichtbeeld dat APK conform is, lichtsterkte is zeer goed en de kwaliteit is ook in orde. Voor mij een zekerheid van 180 euro is beter dan een gokje van 25 euro.

In ieder geval, als ik de ali set ontvangen heb ga ik wel eens meten waar het lichtpunt staat bij beide sets, ik zal ze hier dan posten ;), kunnen we de discussie rond lichtbeeld alvast dan kortsluiten.
 

dirk27

Forumguru
Laatst een keer in het donker in onze New Beetle gereden (projector halogeen) en toen begon het ook te kriebelen om een setje te bestellen.
Maar mevr. Bakkertje houdt niet van niet originele modificaties aan haar auto ..

Wees een man en neem beslissingen voor je vrouw: niets gaat boven veiligheid en comfort. Ofwel de set van Hilox kopen, ofwel een goedkope ali set, gezien de beetle projector lampen heeft zal het minder uitmaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Bakkertje

Forumguru
Dus dat is de reden dat je alles bij Ali koopt ??
Je kunt gewoon meer troep kopen voor minder geld....:pieker::pardon:
Nee dat maakt het een stuk duidelijker...:D

Nee ik ga geen toestemming krijgen om niet originele lampen in de Beetle te bouwen.
En nee ik koop zeker niet alles bij Ali..
 

Bakkertje

Forumguru
On topic maar weer, ik heb voor 17,40 een setje lampen besteld, we gaan het zien.

Mevr Bakkertje vind dat ook prima, zolang er maar niets gebeurd wat niet terug te draaien is en er niet in bedrading wordt geknipt en dergelijke.
 

Captain Hook

Forumguru
Nog even wat achtergrond informatie m.b.t. LED retrofit verlichting. Ik ben eens wat gaan uitzoeken hoe het nou zit met al die merkjes, types en claims.

De conclusie mag je zelf trekken...

Wat betreft het land van fabricage, of misschien beter gezegd assemblage.
Je ontvangt eigenlijk altijd "Made in China"
Zelfs de kostbare Philips Ultinon LEDs zijn "Made in PRC". :jaja:
In principe maakt Lumileds z'n LED wafers in San Jose, Californië en in Singapore.
En sinds 2017 heeft Philips nog maar een 20% belang in Lumileds.

Maar het is idd lastig om de types/merknaampjes van elkaar te onderscheiden. En menig verkoper (die vaak ook maar weer wederverkoper is) maakt een potje van de technische specificaties. Als ze al correct zijn...
Daarnaast is er ook nog een hoop lost-in-translation. Menig (plak)merk wat weer op andere OEM producten geplakt wordt. En zelfs die worden geïmiteerd. Kortom; de chaos is compleet.
Oh ja en dan zijn er ook nog Nederlandse leveranciers (hilox, xenonlamp om maar eens wat te noemen) die zichzelf op de borst kloppen en voor waanzinnige prijzen ook LEDs "Made in China" verkopen. :shutup:
Bedenk daarbij dat deze Nederlandse toko's zelfs nog hogere prijzen durven te vragen dan waarvoor de Philips Ultinons verkocht worden...

Eigenlijk zou er eens een innovatieve toko moeten opstaan die de goede Lumileds modules toepast in retrofit modellen. (voor zover dat mogelijk is)
https://www.lumileds.com/products/automotive-oem-lamps/automotive-oem-led

Hier een aardig vergelijk van xenon, halogeen en LEDs:
https://www.lumileds.com/uploads/497/7-TC-Low-beam-pdf
dan zie je ook dat de lichtopbrengst van één LED chip minder is dan een vergelijkbaar conventionele lichtbron. Vandaar dat er altijd meerdere LED chips worden toegepast in één LED module.
Opmerkelijk is wel dat de levensduur van een LED chip (indien toegepast bij de juiste grenswaarden qua maximale junctietemperatuur) wel 10 tot 20 keer hoger is dan die van een xenon/halogeen lichtbron.

https://www.philips.co.uk/c-m-au/car-lights/headlight-bulbs/led-headlight-bulb#led

Nog opmerkelijker wordt het als je b.v. de specificaties van het allernieuwste Philips H7 Gen2 Ultinon retrofit model bekijkt:
https://www.philips.co.uk/c-p/11972...e-plus-lumileds-automotive-led/specifications
Dan geeft zelfs Philips maximaal 5000 uur als levensduur. En niet de tig duizend uur zoals gebruikelijk bij de individuele LED chips die ze verkopen. M.a.w. is het thermisch ontwerp dan toch zo lastig/extreem dat de levensduur ernstig beperkt wordt? Kun je nagaan in hoeverre no-name Chinezen dit voor elkaar krijgen... :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Hier nog een uitgebreid filmpje over het vervangen van halogeen door LED en waar op te letten:

En nog eentje waarbij de verschillende LED lampen worden vergeleken:

Mijn conclusie is dat het belangrijk is dat de afmetingen overeenkomen zodat het uitstraal patroon overeenkomt met een originele halogeen reflector lamp.

Voor een h7 lamp zou een LED lamp dus moeten voldoen aan onderstaand:
H7tekening.jpg

Het begin van de lichtbron moet dus op 25 mm vanaf de voet van de lamp beginnen.
De Hilox lampen zijn als volgt:
upload_2018-12-28_11-8-48.png

De maatvoering voor de plek waar de LEDs beginnen kan ik er zo niet 1, 2, 3 uithalen, maar het lijkt redelijk te kloppen..

Dan het verschil tussen Hilox en de aliexpress lampen, naar mijn bescheiden mening zit er (bij kloppende afmetingen) hooguit nog verschillen in de gebruikte LEDs. Laten we het erop houden dat we het daarover niet eens gaan worden..
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Zo maar een vraagje moet er geen E-keur op staan?
Net zoals bijvoorbeeld met alle W5W led lampjes wordt er vermeld dat ze alleen toegestaan zijn voor off-road (dus niet op de openbare weg)

Dat is puur en alleen omdat het destijds met de type goedkeuring van de auto niet is meegenomen...
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wederom kortingscodes online vanwege een bedankje van het jaar 2018:

NYE25 (bij alle bedragen)
NYE30 (vanaf een bepaald bedrag)

Profiteer hiervan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan